Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: IMF transmissionslinie højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 19
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 11 September 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Graffo < her er lidt for de købelystne

Et sæt tls-50 mk2a her :

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=56559498

og et sæt tls-80 mk2 på Audioconsult's hjemmeside, nederst på "brugtlisten"

Til top Vis 2-mas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2-mas

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2008 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Se http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=67932&P N=1&TPN=1

Mon ikke der er nogen, der får et herligt flash back ?

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2008 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Hvis der er nogen, som kender nogen, der muligvis har et sæt stands til tls-80 de vil af med, kan en her nok bestikkes

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 September 2008 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Jan Graffo skrev:
klogesen skrev:
Hold da helt op, 2-mas!! ..... Men vi havde ogs� Stax, og en dag ankom effekttrinnet DA-300! Lige pludselig blev alle vore fine Accuphaser udstillet som bovlamme, tynde i bunden, uden autoritet og virkelig str�mstyrke! Staxen gennemt�skede dem alle! .

Var det de der aluminumsting med knapper og et viserinstrument indsænket i den nærmest kvadratiske front?

Hovsa, beklager sent svar her, men ja, alu, højere end den var dyb, 2 metre og et antal trykknapper (hvoraf en var omskiftning til 25 procent effekt, for at spare strøm) og en køletunnel synlig for hver ende. Men den var dyr.

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2008 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

graffo + klogesen < der står en i Sverige.....medbring 8kg eller byd

Her er den : http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=4661

Er der andre bud på gode forstærkere til IMF højttalere ?

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 September 2008 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

2-mas skrev:

mjoehhh ...   men prisen er vist lidt optimistisk ;)

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2008 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

jan < Brugtpriser er svære at vurdere, som også antydet overfor graffo, for hvad skal man vurdere ud fra ?

Går ud fra du også er enig i, at lyden er i absolut topklasse ?

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 September 2008 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Jeg havde på et tidspuinkt et setup bestående af et sæt IMF TLS-80 der spillede bund for mine Quad ESL 63. De lå på gulvet og virkede derved som "standere" for Quaderne

Det hele blev drevet af førnævnte Accuphase E-202 + en C-200 forforstærker.... det var tider!

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2008 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

jkjaers < hallo hallo var det ikke en forrygende kombi ? ...der må da ha' været kanonlyd med IMF bass og ESL 63 mellemtone og diskant

Hvad skete der siden du skriver "HAVDE" ?

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2008 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

2-mas skrev:

jkjaers < hallo hallo var det ikke en forrygende kombi ? ...der må da ha' været kanonlyd med IMF bass og ESL 63 mellemtone og diskant

Hvad skete der siden du skriver "HAVDE" ?

Som jeg husker det var det faktisk et fint setup. Jeg var ca 20 år gammel da jeg havde det og boede i små lejligheder/værelser, så jeg blev træt af at have to "køleskabe" liggende, så de blev solgt. Min ene Quad blev sløj og blev smidt væk af værkstedet.... Krank skæbne. Den anden blev solgt som centerhøjttaler til en kammerat der ville eksperimentere med Elektrostat-surround.

I dag ville jeg nok ikke få ros for at stille et sæt IMFer op i stuen. Lidt under tøflen er man vel altid

diheor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 September 2008 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Har været den lykkelige ejer af et sæt IMF TLS 80 II, som er købt for en efter datidens og mine forhold astronomisk sum i 1979. De har spillet upåklageligt hver evig eneste dag lige siden!

Det er formentlig det bedste køb, jeg nogensinde har gjort, for det er aldrig lykkedes mig at finde en højtaler, der samlet set lyder bedre. Og det er ikke fordi, jeg ikke har forsøgt. Jeg har løbende lyttet til dyrt isenkram gennem årene, men aldrig fundet en højtaler, der formidler musikken mere levende og dynamisk.

Det er svært at beskrive, det skal opleves. Hvis jeg nogensinde skal skifte, bliver det nok til en Quad ESL 62, der har en fundamentalt modsat lydfilosofi.

Gennem årene har jeg drevet dem med en række forskellige effektrin.

Først Marantz 3200/140, som slet ikke magtede opgaven.

Så en lille Quad 303S i kombination med en Quad 34, der gjorde et fantastisk stykke arbejde med sine på papiret tynde 45 Watt. En utrolig lille forstærker, som jeg desværre kom til at låne ud og aldrig fik igen.

Så en årrække med en Denon POA 2400 og Quad 34. På papiret kraftig, en habil sag, men uden sjæl.

Er nu vendt tilbage til Quad. Denne gang en kombination af renoverede 405-2 og Quad 44. Det er helt klart den bedste kombination til dato.

Men pointen med disse IMF´ere er, at du aldrig bliver færdig med at udfordre dem med forskellige effekttrin. Du kan hælde 500 W i dem, men altså også nøjes med 45 W fra en lille Quad.

De giver ikke et fantastisk stereoperspektiv, de er ikke særligt effektive, diskanten kan være lidt spids, men alle disse "små" skavanker forsvinder som dug for solen, når du sidder og lytter til dem.

IMF TLS 80 er en unik højtaler!
Til top Vis diheor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af diheor

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2008 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Sikke da et livsbekræftende indlæg. Har du overvejet at købe en Quad 303S igen? De kan da af og til købes for små penge.

diheor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Jkjaers, præcis har jeg overvejet 303S igen, bare for sjov. De er ret billige brugt, men seriøst overvejer jegogså  Quad 606, som jeg aldrig har hørt spændt for et par IMF´ere. Er der nogen, som har prøvet den kombination?

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

jkjaers < har du ikke plads til to støre køleskabe længere, hvad så med at købe et nyt hus ?

Hvordan S.... har du båret dig ad med at få så imponerende et setup i så ung en alder ? Du må ha' været bedre til at trylle med finanserne end jeg ihvertfald

diheor < uha uha hvor det varmer mit gamle hjerte og cigaretplagede blodomløb at læse dit indlæg om tls-80 mk.II   . Du har dem altså endnu...BRAVO...må vi ikke se billeder ? Har du de originale enheder i ?

Hvad serienummer har dit sæt ? Her i tråden har vi vist nu 5 sæt "i spil", og alle er tilsyneladende ovenud tilfredse. Hvad er der gået galt de sidste 30 år i højttalerudviklingen ?  og hvad kunne det ikke være blevet til, hvis John Wrigt (IMF's "fader") havde levet idag ?

Hvilke forstærkere der egner sig til IMF'ere ? Tjaaa at dømme efter indlæggene her og i andre tråde om IMF på nettet, lader det stort set til at alle "fornuftige" effekttrin er brugbare og giver rigtig god lyd. Alt afhænger måske også af, hvad man er vant til ?

Min egen erfaring begrænser sig til et 2 x 150w Tandberg effekttrin, og det lød RIGTIG GODT, men for en måneds tid siden, trillede der en strømstærk (og strømDYR ) klasse A Musical Fidelity ind på 2 x 135w , og nu er det bare HIMMELSK

Aldrig har jeg glædet mig så meget til at komme hjem og lytte til musik....og ALDRIG har naboerne glædet sig så meget til jeg skal på job igen .

Det er også min fornemmelse at det er svært at finde noget bedre, så pas godt på dine guldklumper !

diheor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Hvordan jeg havde råd? Knoklede to sommerferier væk på treholds-skift på en pulverfabrik - og brændte alle pengene af på et sæt IMF´er. Der var dem, der mente, jeg burde søge hjælp hos en psykolog, hvilket jeg sådan set godt kan forstå i dag,  hvor jeg nok også ville rynke panden hvis mine sønner brugte deres surt tjente penge på sådan noget "ligegyldigt" isenkram. På den anden side har de også fornøjelse af de store kasser.

Bemærk at IMF´erne kom i spejlede sæt. Der var forskel på højre og venstre højtaler. Sættene var også parrede sådan, at årene i træ-fineren passede sammen. Åh, de gode gamle dage....Men terminalerne er forbistret små.

Kender I nogen, der renoverer delefiltre til menneskepenge og som virkelig har forstand på det? Det kunne jo være, mine kunne blive endnu bedre ved et værkstedsbesøg.

Serienummeret er 5344 L, og billedet er af den venstre højtaler (L)

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

2-mas skrev:

jkjaers < har du ikke plads til to støre køleskabe længere, hvad så med at købe et nyt hus ?

Hvordan S.... har du båret dig ad med at få så imponerende et setup i så ung en alder ? Du må ha' været bedre til at trylle med finanserne end jeg ihvertfald

Hvis denne kommentar var til mig så købte jeg det hele brugt. Kan ikke præcist kuske hvad jeg gav for IMFerne men jeg mindes ikke det var ret meget 2-3000 vil jeg tro. En Accuphase E-202 kostede dengang (som nu) mellem 2-3000. Mener jeg gav 3500,- for C200'en. Elektrostaterne ESl-63 var den dyre del. Mener jeg gav lidt over 10K for dem. ALt i alt ikke et ubetaligt setup, heller ikke dengang.

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

jkjaers < du var godt kørende dengang, og det der "mit grej" du har nu, er da også TOP TOP . Brugtmarkederne dengang og nu er slet ikke så ringe endda . Har selv hentet et af mine sæt tls-80 i Kokkedal og BENZINEN var det dyreste

diheor < Herligt at du fandt ud af at uploade dine billeder . Dine tls-80'ere ser MEGET velholdte ud og med de originale KEF og Celestion enheder i (Coles kom på banen senere). Er det træ- eller metalfødder du har under ? Efter hvad man kan læse sig til på nettet, startede man vistnok med at tilbyde metalfødder men pga. vægt/fragtomkostninger gik man over til træ senere.

Hvad er det de gamle IMF'ere kan, så man ikke møder ved nye højttalere ?

Terminalerne er ganske rigtigt små, men lyden er stor . En renovering af delefiltrene ville jeg nok overveje en ekstra gang. Herhjemme er der ikke endnu dukket nogen op endnu, som mener sig i stand til at udføre det job med en vis sikkerhed. I Norge og England sidder et par herrer som nok har den nødvendige viden, men afstanden og risikoen har ihvertfald indtil videre betydet, at der ikke skal røres ved mine delefiltre. SKAL det endelig gøres på et tidspunkt, vil det nok være en god ide at renovere "reversibelt", så man hele tiden kan vende tilbage til de originale filtre.

Har linket til den før, men her er også en masse spændende læsning :

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=17539.0

Er der nogen af jer, der har nogle fakta om IMF priserne dengang, brochuremateriale eller andet ?

Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

2-mas skrev:

Graffo < her er lidt for de købelystne

Et sæt tls-50 mk2a her :

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=56559498

Tjahhh, men 10 kilo ? Hvad kostede de som nye, og hvor længe holder enhederne?
Jeg må se i kælderen, hvordan KEF Concertoerne har det. Måske kan jeg spare sammen til noget spånplade. Og så skal jeg lige have fundert ud af, hvordan de kan være usynlige i stuen.

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Graffo < I stedet for at forsøge at gøre dem usynlige, var det så ikke MEGET nemmere at lave en tilbygning til huset ?

Det med "vægten" er svært at forholde sig til. En ting er alder, tidligere pris, muligheder for reservedele og rep. osv., for efter min mening trækker LYDEN jo prisen OP....hvad kan få idag der lyder lige så godt 

diheor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

2-mas:

Fødderne er de originale, som fulgte med. Man sagde, de var lavet på et nærliggende skibsværft!

Lyden, ja hvad er det, som gør det? Det er jo meget subjektivt. Men lad mig illustrere det med denne sandfærdige historie:

Jag har en god ven, som tilfældigvis også har et sæt IMF TLS 80, dog i selvbygger TDL/Bailey udgaven. For et par måneder siden besøgte vi i fællesskab et demorum, hvor vi lyttede til Logans nye hybrid-elektrostater på et Bladelius anlæg, der vel i alt kostede langt over en halv million. Vi havde vores favorit-skiver med og glædede os som små drenge til juleaften.

Og ja, det lød helt vildt godt, Bladelius og Logan. Men da vi sad i bilen bagefter, havde vi nøjagtig den samme oplevelse. Vi var blevet meget glade for vores IMF´er, og glædede os til at komme hjem og høre musik. Den moderne high-end lyd er meget kold og klinisk. Den engagerer ikke lytteren i musikken, den fokuserer mest på sig selv. Det lyder flot, men koldt. Og er altså absurd dyrt i forhold til ydelsen.

IMF´erne er dybt personlige og engagerende at lytte på. Musikken er i fokus. Jeg kan ikke komme det nærmere.

Priser på kasserne i gamle dage. Jeg gav 10.000 for mit sæt. Jeg mener Studie Monitor topmodellen i Audioscan kostede noget nær det dobbelte.

Der er lidt priser her:

http://imf-electronics.com/pricelist/index.html

Der er meget sjov billeder her, som godt nok loader langsomt:

http://imf-electronics.com/history/ronpics/index.html

Med hensyn til at renovere dem, så er der jo tyskeren  Axel Oberhage, der også er begyndt med et sæt 80´ere. Han bygger efter IMF-principper og renoverer vistnok også. Men der er langt til Bayern med et par 80´ere på nakken:

http://www.aos-lautsprecher.de/index.html

<< Forrige Side af 19 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum