Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 04:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: IMF transmissionslinie højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 19
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

2-mas skrev:
jkjaers < du var godt kørende dengang, og det der "mit grej" du har nu, er da også TOP TOP . Brugtmarkederne dengang og nu er slet ikke så ringe endda . Har selv hentet et af mine sæt tls-80 i Kokkedal og BENZINEN var det dyreste

Tak for de pæne ord om mit grej. Tror generelt brugtmarkedet er blevet bedre end det var dengang. Internettet har givet en del flere muligheder, og den øgede købekraft har gjort at brugte apparater oftest kan erhverves for en slik. Grej som de gamle Accuphaser kunne man dengang være heldig at få billigt "for sig selv". Den tid er forbi.

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Qbiq skrev:
Her up north er det "ch-ch-changes" for tiden.. Mr.Muscle (sa9500) som jeg trodde kom til å leve forever har plutselig bestemt seg for å ta sommerferie ... (eller kanskje den døde... I dunno) .. men det betyr jo bare "welcome 2225" ... den sier aldri nei takk til å "take charge" :)

Ingen tvil om at det er en annen lydfilosofi med Marantzen... men ... damn, det er NICE !?

Slik så det ut før;

De kabinetter ser ikke originale ud ... eller tager jeg fejl?

diheor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Tillad mig at spinde lidt videre i tråden...

Hvilken musik er bedst til at demonstrere, hvad IMF og ingen anden højtaler kan?

Hidtil har fokus mest været på klassisk musik. I mine øjne er IMF´erne eminente til rock og jazz.

Her er min øjeblikkelige favoritliste over IMF-klassikere:

Boz Scags: Thanks To You fra albummet Dig. Et suverænt nummer med historiens dybeste bas. Prøv også albummet Some Change med denne overse mester.

Pat Metheny: First circle fra live-albummet The Road To You. Bemærk, hvor kontrabassen kommer væltende op fra bunden. Det sug kan kun en IMF gengive så hele gulvet bævrer!

Weather Report: Port Of Entry fra live-albummet Live And Unreleased. Fantastisk track, fantastisk lyd. Prøv også In A Silent Way/Waterfall fra samme uundværlige album.

Weather Report: Corner Pocket fra albummet Sportin Life. Enorm bund og bas, typisk IMF-musik.

Pink Floyd: Dark Side Of The Moon  - hele albummet er een lang IMF-symfoni. Jeg ved, at gruppen miksede albummet lyttende til Quad 303 forstærkere. Måske også IMF´ere...

Roxy Music: Avalon - hele albummet er arketypisk IMF-lyd.

Hvis du ikke vil købe ovenstående, kan du jo bare låne dem via bibliotek.dk.

God fornøjelse.
Til top Vis diheor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af diheor

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Graffo < hvorfor mener du ikke Qbig's TDL Monitor kabinetter ser originale ud ? Jeg synes de ser meget originale ud , men mon ikke Qbig selv kommer her forbi og afklarer spørgsmålet ?

Diheor < lækkert at du har de originale standere, men er det træ eller metal . Tak for de links du anviste . Har du luret den norske tråd på hifisentralen.no ? Der er også rigtig meget spændende læsning på audiokarma.org ,hvis du har tid og lyst.

Hvilken musik der egner sig bedst til at demonstrere hvad IMF kan ? Tjaaa der er vi nok både enige og uenige . Faktisk mener jeg at hård rock og techno er en af de få ting som IMF'erne ikke mestrer 100% og hvorfor så det ? IMF'erne er MEGET krævende mht. watt og strøm, så med mindre man har et ENORMT kraftværk bag, vil der mange LIDT (og kun lidt  ) i hurtighed og punch, når man afspiller hård rock og elektronisk musik.

jkjaers, flemming, stevns.....hvad mener i ?

Til gengæld er de SUPER SUPER SUPER til alt andet og uha uha hvor er det bare lyttevenligt .

En af mine hifi-bekendte her fra stedet, som iøvrigt har MANGE sæt af de ældre "store" højttalere, beskriver faktisk tls-80 som "måske den mest komplette og helstøbte højttaler der nogensinde er lavet"....og jeg er tilbøjelig til at gi' ham ret, selvom det er store ord. Unik er vi ihvertfald helt enige om.

Herligt med de musikhenvisninger du nævner....de skal prøves, helt sikkert. Ved en senere lejlighed får du også lige et par opfordringer herfra  

Sådan spilles her nu (IMF når både højt og lavt ) :

Image Hosted by ImageShack.us

God weekend  

Til top Vis 2-mas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2-mas

diheor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

2-mas: Hold kaje, ja du har da nogle kræftværker på opgaven. Lækkert anlæg.

Mine stands er af støbejern og meget tunge. De passer ligesom til resten af produktet i den henseende. De er dog svære at få til at stå helt stille på et gammelt plankegulv.

diheor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Glemte en anden klassiker, der ultimativt viser, hvad en IMF kan præstere:

Klaus Schulze: Loops To Groove og From Church To Search fra det magiske live-album Live At Klangart fra 2001. Det er lige udkommet i en ny udgave med 2 cd´er. Det er elektronisk musik af meget stor skønhed, som også yndere af klassisk musik vil værdsætte. Ikke muzak eller new age, men musik, der stemmer sindet på en helt særlig måde.

På de nævnte skæringer (og flere andre i øvrigt) er der en dyb, dyb bas, der er så kraftig, at mit gulv nærmest ryster og væggene blafrer, fordi IMF´erne flytter så meget luft i rummet. Det er helt enormt, og samtidig er musikken utrolig intens og smuk. En helt usædvanlig udfordring for at anlæg og et sæt højtalere.

Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

2-mas skrev:

Graffo < hvorfor mener du ikke Qbig's TDL Monitor kabinetter ser originale ud ? Jeg synes de ser meget originale ud , men mon ikke Qbig selv kommer her forbi og afklarer spørgsmålet ?

Graffo: De ses da vist ikke på den side, hvor man ser alle modeller? - OK jeg kigger igen.

Sådan spilles her nu (IMF når både højt og lavt ) :

Graffo: ER DET 2 TLS 80 oven på hinanden eller 2 TLS 50? Og hvilke forstærkere er det?

God weekend  

Jan: I lige måde.

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

diheor < her er hvad jeg lige pt. lytter på:

graffo < det er tls-320  sammen med 2 stk. Musical Fidelity P270 effekter (kan ses i Hifi årbogen 1989 )

kjaers < det med brugtmarkederne har du vist helt ret i, og det er vi vist mange der er glade for ! I mit setup er der INTET der er købt fra nyt

diheor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Til 2-mas

Den Toto live-optagelse er ganske fin. Jeg har den på DVD, og den lyder fremragende og er også meget flot fotograferet.

Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

2-mas skrev
 graffo < det er tls-320  sammen med 2 stk. Musical Fidelity P270 effekter (kan ses i Hifi årbogen 1989 )

TLS 320 er heller ikke på den IMF side med alle tegningerne, og jeg kan ikke finde noget om den nogen steder. I må vist ha starte jeres egen retrofabrik ...

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Graffo kære ven .....tls-320 er bare ment som 4 x tls-80 . De TDL Monitor højttalere som Qbig har er IKKE IMF'ere. Det er to forskellige firmaer, og da IMF gik bankerot startede TDL op. Hvis du "googler" TDL monitor kommer der flere links frem

IMF's daværende hovedsortiment finder du her : http://imf-electronics.com/

diheor < ja den Toto er super, og vel også særlig aktuel nu, hvor gruppen har meddelt at de er opløst (snøft snøft snøft  )

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

fornøjeligt at se :

http://www.rhodos.dk/audioscan-77-78.pdf

Audioscan's katalog 1977-78 også med solid "dækning" af IMF

Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

2-mas skrev:
fornøjeligt at se :

Yes, fedt og fornøjeligt gensyn med nogle gamle skrappe og populære produkter.

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

Her er iøvrigt også en ældre anmeldelse fra '75 af tls-80, men vurderet ud fra egne erfaringer og kommentarerne her fra tråden, er konklusionerne dengang og nu nok sammenfaldende

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

2-mas skrev:

fornøjeligt at se :

Sejt! Jeg kunne finde hele mit daværende anlæg (pånær ES63) i det katalog - det er nostalgi

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Hvordan er det med klassisk musik - kan B139'erne nuancere en kontrabas og en cello, så det lyder (næsten) naturligt?

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Jan Graffo < Om B139'erne kan nuancere en kontrabas og cello ? En af de ting jeg først lagde mærke til på tls-50, tls-80 og RSPM var netop evnen til at få instrumenter til at lyde NATURLIGT. Mange gange har det "poppet up" at der var en stortromme, der var en kontrabas, og glæden er stor, når man oplever hvor ægte det lyder i forhold til hvad man har hørt før.  Erfaringerne er primært kommet ved at lytte på rock og pop, men har da en ret god Ktel klassisk indspilning, der gir et imponerende lydbillede.

Jeg håber at diheor eller nogle af de andre IMF-ejere vil kommentere dit spørgsmål, for det er netop omkring ægthed og evnen til at gengive vanskelige musikstykker i bas- og mellemtoneområderne,  at IMF'erne adskiller sig fra mængden. Diheor og Jan Stevns koooom ind.....jeres vurderinger savnes

Nu er vel ikke så tit du kommer til det nordjyske, men min dør er åben for prøvelytning . Et bedre alternativ for dig kunne være at ta' et smut ind til Audioconsult og få lyttet til det par tls-80, der er til salg derinde. Bare sørg for at signalkilderne er iorden og strømstærke . Det sæt der står derinde tilhører IKKE butikken, så det kunne jo være ejermanden er til at tale med..

diheor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Jovist kan IMF´erne spille bas og cello. Men igen: Det er jo subjektivt. Nogle er af den opfattelse, at IMF´erne er lidt for spidse i toppen.

Det kan i forbindelse med buestrøg på cello, bratch og kontrabas opleves som en skarphed i top og mellemtone. Personligt generer det mig ikke, ikke mindst fordi jeg mener, at sådan lyder de instrumenter jo i virkeligheden.

Hvad angår bunden er der generel enighed om, at IMF´erne er så godt som umulige af slå. Transmissionslinien giver en en helt utrolig naturtro bas, som ingen andre systemer gengiver på samme måde. Måske kan man forklare det sådan, at hvad IMF´erne gør så suverænt i bunden, svarer til hvad de bedste elektrostater gør i mellemtonen.

Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

De lyder skarpt ja, men sprøde - det skal være så harpiksen drysser af hestehårene og man også kan høre kassen - er det en lille violinkasse, eller en cello. Visse højttalere kan få strygere til at ldye som om der bliver spillet på glas, eller bare for poleret.
I kender selvfølgelig forskel på en violin og en bratsch?

diheor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Jo tak, bortset fra at jeg glemte et s i skyndingen, så kender jeg forskellen....

<< Forrige Side af 19 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes