Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 05:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: IMF transmissionslinie højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 19
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

En bratsch, er det ikke en tysk pølse ? . Må indrømme at den er mig ubekendt, men mon ikke vores ven "google" kan hjælpe lidt ?

Smag og behag er jo selvfølgelig forskellig, men jeg synes at netop IMF'erne er lidt mørkere i lyden og mindre skarpe/spidse end moderne højttalere. Netop det sammenholdt med en rigtig god mellemtone og den helt igennem superbe bass har været afgørende for mit valg.

Mange af de apparater i Audioscan kataloget sparker altså også anus, og ville helt sikkert kunne overgå meget af nutidens grej. En "kradser" kostede 2kr dengang...se det var tider .....herligt med et lille flash back

Har været en tur på tyvetogt på audiokarma og fandt dette indlæg fra en som netop har fået et brugt sæt tls-50 ind af døren :

"

IMF TLS-50 II; First thoughts

Last night I took delivery of Cableguy's IMF speakers. These had been on my very short list of obtainable dream speakers (along with Infinity RS2b's and Maggie 3-series).

In any event, I hooked them up to my Yaqin MC-10L and started spinning discs. Here are the first thoughts-

1- They're not nearly as efficient as I thought they would be. I looked up the reason behind this and found that the oft-quoted number of 97dB/1M is for 40-watts of input. At one watt, they're approximately 82-83dB efficient with 2.83-volts RMS (measured per a Fluke True RMS multimeter and Rat-Shack digital SPL meter with inter-station pink-noise as the source).

2- #1 does not matter, as they sound positively divine with the Yaqin, and the setup goes more than loud enough for me. I did try the speakers with a Kenwood KA-7100 (60-WPC, if I recall), and achieved similar results. I think these can be powered with pretty well anything that you can connect to them.

3- The bass response is of a quantitatively different quality than any other speakers I currently own. The best way to describe it (for me) is that it has the effortless bass quality of a Magneplanar with the extension of a conventional box speaker. Bass tones simply exist and flow without being forced. The extension is similar to that of the zero9's, but the IMF has less pointed or beamy bass. However, it also lacks the same sort of quick snap.

4- Although the driver arrangement looks like it was decided by shooting the baffle with 00-bore shotgun shells, the result is one of the best imagining speakers I have yet heard. Again, it seems to combine very neatly the ability of a planar speaker do reproduce perfect depth with that of a monitor speakers near-pinpoint longitudinal imaging. Again, it approaches a best of both worlds scenario quite well.

5- Being a British speaker, (and having owned quite the collection of UK speakers in the past) I was expecting something of a comparably reserved midrange response and lack of air in the treble, as per every Wharfedale, KEF, and Rank speaker I've owned (Wharfedale E-series excepted, of course). However, midrange response is excellent with no apparent reservation while maintaining a slightly warm and smooth quality. Treble extension, thanks in no small part to the super tweeter is as light and airy as I could hope, extending far beyond my ability to hear. Very crisp, indeed.

Selections I played last night ran the gamut from Radiohead to Beethoven, video game music, and Massive Attack, with NIN and Pink Floyd thrown in for good measure. There was not a single piece I played last night that the TLS-50 II did not perform exceptionally well with. Indeed, for the foreseeable future, Boy Wonder is going to have to suffer with the zero9's as the IMF's take over main system duty."

Til top Vis 2-mas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2-mas

Qbiq
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2007
Lokalitet: Norge
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Hei :)
Mine TDL skal være 100% originale  Det har blitt skiftet basselementer i begge, men det er byttet til originale basser (TDL 3021 6ohm)

Kanskje kabinettene er litt lyse ? Mulig jeg burde gi dem litt olje eller noe slikt

Ellers så kjører jeg fortsatt med litt lite Power... ønsker å teste en større (og eldre) Marantz i settuppet, siden jeg er MEGET fornøyd med lyden som kommer ut av ht`ene nå :)

Jan Graffo skrev:

De kabinetter ser ikke originale ud ... eller tager jeg fejl?

+ Vintage Setup (Snell/Marantz)
+ AV Setup (Yamaha, Samsung, Energy, Canton)
Til top Vis Qbiq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Qbiq

Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Svar til flere:

En bratsch brænder længere end en violin ....

(min bror er violinist, og det er hans joke)

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Graffo (+ bror)  < hvor er den goe gamle gulvbass så i den sammenligning ?  og er der en sammenhæng med at din bror er STRYGER (pyroman-d ) og brændetiden ?  

Iøvrigt i fortsættelse af indlægget 11. oktober så skriver amerikaneren nu

"I did, however, listen to the entirety of Mozart's Requiem (preparing for my own, as I thought), and the IMF's were almost obscene in bringing out the hidden details. For instance, I never before noticed that there was a pipe organ for at least one measure in the Lacrymosa, very subtle though it was. At the same time, it does not unduly emphasize or exaggerate these sorts of details to the detriment of the whole, as another revealing speaker, the Klipsch Cornwall, tended to do. I really like when a loudspeaker brings out such hidden details, as it gives me leave to go through my entire music collection, listening to each track as though for the first time."

Han er vist pænt tilfreds med sine tls-50  

diheor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

En kontrabas brænder vist i meget lang tid - i forhold til dens mindre brødre i stryger-afdelingen.
Til top Vis diheor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af diheor

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

i nævner lidt at de spiller lidt spidst i toppen - har i overvejet at beklæde ydersiden af jeres frontbafel med lammeulds fildt - kan købes i nogle hippie butikker da gamle 68'ere finde det sexet at iklæde sig uformlige huer og sutsko af uldfilt - men på forsiden af en baffel gør det underværker og tager det der ikke skal være der men efterlade alt det der er fedt - har i en væg til væg rest kan i teste med den - bare mål op og klip ud til enhederne - i kan starte med at sætte det på med lidt dobbeltklæbende tape så processen er reversibel så i til en hver tid kan genskabe jeres org. højtaler

jeg tror at den største grund til at seriøse fabrikanter ikke gør det er at det ikke ser så smart ud som alufarve plast frontbaffel men lod de ørene bestemme så ...

jeg har gjort det med et par minimonitors og det er helt vild hvor gode de blev

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

>> 2-mas

Synes dine IMFer er til salg?

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:
>> 2-mas

Synes dine IMFer er til salg?

2-mas vil have Tandberg højttalere det kan jeg da godt forstå
Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

(BANDIT)Guldtuborg  < nej har ikke nogen planer om at nedgradere foreløbigt

jkjaers < tjaaa.....3 par "køleskabe" i 30kvm stue, er vel lidt vel rigeligt ? Overvejer om der ikke bør blive plads til sofa+bord ...har heller ikke fået foretaget præcise målinger af, hvormeget gulvet her på 2.sal kan bære.....hvorfor samler man ik på Lego ?

r-l-b < OM de spiller (for) spidst er nok op til den enkelte at afgøre, men halleluja for et godt og billigt tip du der kommer med ....takker og bukker . Ved ikke om du har set det men tidligere i tråden på side 1 og 2 er der kommet forslag om at sætte filt rundt om yderkanten af diskanterne.

stineamalie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Til r-l-b

På mine gamle B&W 603 er der faktisk en skum/filt ring omkring diskanten. Har faktisk ikke lagt mærke til det i alt den tid jeghavde dem, men er det noget hen af det samme princip som du mener, eller er det en del af ophænget?

Mvh. stineamalie
Til top Vis stineamalie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stineamalie

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

A propos det med den lille tendens til spids lyd: det er værd at notere, at IMF skiftede hele deres lydbillede ud på et bestemt tidspunkt. De helt gamle modeller, som stod direkte på gulvet på en integreret træramme, og havde affasede kabinetkanter uden alu-trim, var meget mørkere og fyldigere end de nye versioner, som kom op på sokler af stålrør, og nu også fik de meget nydelige alu-trimlister hele vejen rundt om frontstoffet samtidig med at de var vippet bagud. Jeg arbejdede dengang hos Audioscan, og oplevede dette særdeles hørbare skift. De nye blev meget lysere i klangen, med mere pift i toppen og mere præsent, frem-i-skoene mellemtone, på bekostning af den våde, mere dunkle lyd fra de gamle. Jeg var ikke helt glad for det skift dengang, men de nyere versioner er nok mere i overensstemmelse med det lyd-ideal vi også har i dag.

Men det er noget, som man bør have i tankerne, hvis man synes at de nye versioner er for lyse eller spidse, eller omvendt mener at de gamle er for indelukkede.

At firmaet kunne skifte klangfilosofi så radikalt virker stadig meget underligt på mig. Hvis det ene var korrekt, kunne det andet i hvert fald ikke være det, så dette trak lidt ned på IMFs seriøsitet for mig dengang. På den anden side: hvis de fandt ud af at den gamle lyd var forkert, så var det vel ok at de lavede den om. Vi fik aldrig nogen forklaring på det fra fabrikken, som jeg kender til.

Men bassen blev der ikke lavet om på, den er stadig enestående.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

stineamalie skrev:
Til r-l-b

På mine gamle B&W 603 er der faktisk en skum/filt ring omkring diskanten. Har faktisk ikke lagt mærke til det i alt den tid jeghavde dem, men er det noget hen af det samme princip som du mener, eller er det en del af ophænget?

Mvh. stineamalie

jeg har nogle F3 Focus hvor diskanten vist nok er ophængt - men her tænker jeg bare på at klippe hul så enhederne og deres ophæng ikke rører filten, men hele front baflen (træforsiden) af højtaleren er beklædt med filt - de minder lidt om din filtring rundt om diskanten - elelr fx på Rogers Ls3/5A hvor der er en firkantet tyk filt ramme rund om diskanten

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Klogesen < Er helt enig med dig i, at lydbilledet er gået fra det lidt mørke til den mere lyse "fremme i skoene", men er det ikke den vej stort set alle producenter gik dengang ?...og i mange tilfælde STADIG gør ?

Det var ville måske være lige lovlig drastisk, og med risiko for dalende salg, hvis producenter sådan ligefrem meldte ud officielt "at nu skifter vi klangfilosofi". Jeg kan ikke lige komme i tanke om nogen, der har meddelt sådan ud.. 

Igår torsdag var her fint besøg fra tråden. Kalleklat tog den lange tur herop til det nordjyske. Han har SOLID audio erfaring bag sig, og det var altså fedt at blive lidt klogere på højttalerområdet. Kalle havde også medbragt en masse musik, og uha uha det var GULD at høre . Det gi'r en superfornemmelse at høre hvor godt musik kan lyde, selvom det IKKE er den slags musik man normalt lytter til. Anlægget blev sat på prøve af alle de lydbiklleder, som vi hørte. Det var mest klassisk musik, men en oplevelse jeg sent vil glemme.

Om IMF'erne og anlægget "bestod" vil jeg overlade til Kalle at vurdere . Vi havde desværre kun 7 timer til rådighed, men øv de går sgu' hurtigt, når man er i godt selskab. Tak for besøget Kalle, og fedt at du også ville gi' din vurdering af de 3 IMF-sæt. 

God weekend

kalleklat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Hej igen Thomas.

Det var SUPER med en hel dag med IMF´erne. Som jeg sagde til dig, vil jeg sammeligne dem med klassiske biler som Jaguar E og Triumph TR4. Sådan laves tingene ikke mere, desværre.

Lyden: Jeg var meget imponeret over de store RSPM´ere. Bassen virker nærmest "masseløs" OG afgrundsdyb, og perspektivet og rumfornemmelsen er fremragende. Det er længe siden, jeg har hørt "The Moscow sessions" (Sheffield Lab Records) gengivet SÅ overlegent. Lydbilledet er KÆMPESTORT, og enhver detalje slipper igennem hifi kæden.
Ligesådan med Verdi´s Requiem (Chandos): Man bliver s´gu småreligiøs af sådan en lydoplevelse. Sangstemmerne står krystalklart i lydbilledet, og Herrens Vrede (Dias Irae) kommer klart til udtryk på dit anlæg. Herren er MEGET vred. Lyden fra paukerne ruller hen over gulvet, så man får en klar fornemmelse af optagerummets størrelse.
Så var der jo lige Count Basies: "Warm Breeze" (Pablo Records): Man hører tydeligt hvordan trægulvet, på scenen, hvor big-bandet står, "blafrer" i takt med musikken. IMPONERENDE. OG, messingblæserne har præcis den aggressivitet, som de har i virkeligheden. Og perspektivet er igen imponerende.
Jeg har været til mange concerter i mit liv, klassisk /jazz /rock, og lydoplevelsen hos Thomas, er noget af det tætteste, jeg har været på "LIVE LYD" i en stue, også hvad angår lydtrykket. FEDT.
TLS 80´ernes lyd var mere "mainstream" (det nederste sæt). At gå fra RSPM´erne til TLS 80´erne var lidt af en skuffelse. Lydbilledet skrumper ind, og bassen er lidt "flæsket". MEN, hvilke højttalere tåler sammenligning med RSPM´erne? Quadral Titan måske? Jeg tvivler på, at der findes noget i samme klasse. RSPM´erne er ÆGTE monitors.
Lydoplevelsen hos Thomas, får mig til at tænke på første gang, jeg hørte 15" Tannoy i hjørnehorn (Palles HiFi i Odense i 1971): En lydoplevelse for livet.
Man skal nok ikke glemme effekttrinenes andel i den suveræne lydoplevelse. Musical Fidelity´erne har bare det overskud, som et sæt RSPM kræver.
Til sidst, vil jeg takke Thomas, for en dejlig dag, med masser af hifi snak, ostemadder, kaffe OG musik.

Til alle andre, her på sitet: Snyd ikke jer selv, for en ekstraordinær lydoplevelse. Besøg thomas og hans IMF´ere! Tag noget musik med, som i tror i kender! Og bliv overbevist om noget andet.

Havde jeg haft en Hanomag, og en stue på 40-50 m2, ville jeg straks have købt RSPM´erne. Uden tvivl. Men Thomas vil nok ikke sælge?

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

kalleklat skrev:
Hej igen Thomas.

Det var SUPER med en hel dag med IMF´erne. Som jeg sagde til dig, vil jeg sammeligne dem med klassiske biler som Jaguar E og Triumph TR4. Sådan laves tingene ikke mere, desværre.

jeg vil lige gøre dig opmærksom på, at Jag E med vilje for at holde prisen nede var lavet af billig tyndplade som "rådner" hurtigere end metalet på en gammel 70'er Toyota's

Jeg vil nærmere sammenligne IMF med med en Jag MKII for der er altså mere gods i den spand  

Ellers er jeg enig i at det er gode sager som IMF fremstillede

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Kalle + ML_CLS < Hvilken dyt det kan sammenlignes med skal jeg ikke udtale mig om, med "køre" super, det skal det

Kalle < mange tak for den enormt flotte "udtalelse"....sidder sgu da her og bli'r helt   , men den musik du havde medbragt, var altså også KANON til at teste med og lytte på

Efter det vi hørte er RSPM'erne slet ikke til salg, men hvad med dem her ? : http://cgi.ebay.co.uk/IMF-RSPM-MK-VI-very-rare_W0QQitemZ2202 97122897QQcmdZViewItem?hash=item220297122897&_trkparms=7 2%3A1300%7C39%3A1%7C66%3A2%7C65%3A12%7C240%3A1318&_trksi d=p3286.c0.m14 . Du behøver ikke Hanomagen, men har du BÅD ? ....de står på en ø ud for den engelske sydkyst og skal afhentes der  . Havde de stået et sted på det engelske fastland, havde jeg gerne betalt de ekstra 2000kr (ca.) for at hente dem hjem.

Er der andre her, som har erfaringer med RSPM'erne ?

Image Hosted by ImageShack.us
Sådan var opstillingen under Kalleklats besøg altså med RSPM'erne yderst. Idag skal tls-80'erne rykkes helt ud samme sted i siderne for at undersøge om det har indflydelse på deres dynamik. 

Graffo < er det snart tid til en Københavnerlyttetur ?

God søndag

Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Efter at have set højttalerne i Audio Consult kan jeg da bidrage med, at der er nye bashøjttalere i dem fra IMF (eller TDL). De blev født af en lige så gammel forstærker med mulighed for batteridrift og et par ungersvende var vist ved at eksperimentere med at sætte filt på en af enhederne, og de spillede meget lavt. Så egentlig lytning var der ikke tale om, men de lød da lovende.
RSPM'erne lyder også lovende, forstår jeg. Men hvis jeg rigtigt skal høre dem, må jeg vel lægge en tur til Århus ind i mine rejseplaner.

Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Bestykningen er åbenbart den samme i RSPM, men hvad med delefiltret? Er forskellen bare, at bassen har lidt mere plads at boltre sig på?

Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Qbiq skrev:

Hei :)
Mine TDL skal være 100% originale  Det har blitt skiftet basselementer i begge, men det er byttet til originale basser (TDL 3021 6ohm)

Kanskje kabinettene er litt lyse ? Mulig jeg burde gi dem litt olje eller noe slikt

Ellers så kjører jeg fortsatt med litt lite Power... ønsker å teste en større (og eldre) Marantz i settuppet, siden jeg er MEGET fornøyd med lyden som kommer ut av ht`ene nå :)

Jan Graffo skrev:

De kabinetter ser ikke originale ud ... eller tager jeg fejl?

Undskyld, jeg troede at det var IMF højttalere.
Til lykke med dem, de spiller garanteret vældig godt.

kalleklat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

2mas: her er en interessant "tråd" om IMF RSPM:

http://www.pinkfishmedia.net/forum/showthread.php?t=43199

<< Forrige Side af 19 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave