| Forfatter |
|
diheor Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 01 November 2008 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessante betragtninger fra Made4u. Jeg har desværre ikke et så imponerende omfangsrigt erfaringsgrundlag for at forskellige IMF udgaver af samme model. Eftersom både enheder, kabinetter og delefiltre ved fabrikationen er individuelt parrede, så er det jo ikke usandsynligt, at der er forskelle på de forskellige sæt. Jeg går natrurligvis ud fra, at ingen af de s�t, Made4u har lytte på var defekte på nogen måde, hvilket jo ellers må være forklaringen.
I bladet High Fidelity var der i midten af 70´erne - som mange af jer gamle rotter sikkert husker - en meget ophedet debat om samme emne. Bladets anmelder mente at kunne høre enorm forskel på forskellige Quad 405-2 effektforstærkere. Eftersom de blev markedsført som helt neutrale forstærkere, der i princippet blot var en ledning med forstærkning, er der ikke noget at sige til, at den danske importør kom op af stolen.
Debatten rasede i månedsvis, også i bladet Hi Fi og Elektronik. En blindtest faldt så vidt jeg husker ud til importørens fordel, forstået på den måde, at de involverede ikke kunne identificere en forskel. Men det er et uhyre komplekst emne. For vi lytter i virkeligheden også med øjnene - og alle andre mulige og umulige sanser. En blindtest virker på papiret objektiv, men der er altså andre forhold, som spiller ind. Med bind for øjnene kan mange vineksperter ikke smage forskel på rød og hvidvin, og der er ellers gode chancer for at gætte rigtigt.
Hvis man ellers havde muligheden for at sammenligne en hoben IMF´ere ville det være særdeles fornuftigt - ikke mindst i betragtning af deres alder og den dermed forbundne risiko for defekter.
2mas: Vi glæder os også til slutningen af november.
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 01 November 2008 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er 2 X 70watt(2 monoblokke)-ja jeg ved jeg er fuld af løgn.Mærket er Prima Luna.
generelt er jeg meget positive overfor denne højtaler,men det der gør at jeg vælger den fra er at den formår ikke at smelte lyden fra de forskellige
enheder til et samlet udtryk.
ja og de investeringer man skal gøre på powerfronten
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
made4u Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2007 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 01 November 2008 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
made4u Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2008 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dem skal forøvrig få bedre elektronikk etter hvert, er gamleforsterkeren (Luxman L-120A) samt gamle CD-spilleren (Marantz CD-63 Special Edition) som er avbildet her, har ingen av dem lenger og også kvittet meg med nye Luxman forsterkeren min (Luxman L-550) som var flaggskipet til Luxman hva gjaldt intregrerte forsterkere.
Har drømmer om hva jeg siden skal ha...
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 589
|
| Sendt: 02 November 2008 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er egentlig forskellen i lyd mellem TLS 50 og TLS 80 - dybere bas formoder jeg?
__________________ "There's no substitute for experience"
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

|
| Sendt: 02 November 2008 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, undskyld - jeg ser nu, at lyden svinger - bare musikken også gør det, så pyt.
|
| Til top |
|
| |
made4u Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2008 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om man skal se på forskjeller mellom IMF høytalerene så så er min erfaring at det er lettere å lykkes jo mindre dem er, slik sett får man lettere suksess med en TLS50 enn en TLS80 eller RSPM som etter mitt intrykk er den høytaleren færrest lykkes med. Ser man på TLS50 så har jeg hørt dem i herlig samspill med en Audio Innovation Series 500 (som var nevnt i tråden her tidligere og som er en legendarisk forsterker), den spiller definitivt best med de minste (har selb hørt den på RSPM og TLS50. IMF høytalere krever mye av en forsterker og TLS50 er mest spillevennlig der.
Større er ikke nødvendigvis bedre, klangen i vellydende IMF-høytalere oppleves i alle transmissionlinere "IMF'sk", om jeg skal si det slik. Ofte er det en smakssak og musikken samt forsterkeren avgjør hvem som låter best, forskjellene er ikke store synes jeg.
Men med TLS50 så mangler jeg det siste i bunnen, selv om mine er oppgitt til å strekke seg ned mot 23Hz (mot 17Hz for RSPM'ene samt 20Hz for TLS80). Men nå er det små forskjeller på papiret, 20Hz kontra 23Hz, forskjelene oppleves derimot litt større da fysisk er TLS80'ene en del større enn mine TLS50, dessuten har dem ett vesentlig større bass-element for å flytte luft.
Det er nesten drøyt å si at jeg savner det siste i bunnen i forhold til TLS80 og RSPM, for i forhold til de fleste andre merker så er ikke bassen det fraværende (er alltid den folk kommenterer og sitter og måper av)... Men jo, jeg savner det siste i bunn til tider, TLS50'ene er jo på mange måter ett komprimiss for å få en noe mindre fysisk størrelse på høytalerene.
Så du traff rett i hva som oppleves som forskjellen. Alle IMF-transmissionline høytalere (fortrinnsvis de vellydende) låter derimot helt utrolig i mine ører, intet kan gjøre mer inntrykk på meg.
|
| Til top |
|
| |
made4u Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2008 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Våte drømmer
Her er mine....
RSPM med IMF-element (Ikke den flate KEF B139 special) helst i Improved-versjon og ikke standard. Tror det er standardversjonen som er avbildet her selv om den er helt lik Improved-utgaven hvor Imprived står i parantes.
Kunne tenke meg Luxman-settet C-05 og M-05 som yter 2x105 Watt klasse-A, altid drømt om dette 52 kilos settet (forforsterker veier 12 kilo og effekttrinnet 40) da dem nok leverer nok strøm til tungdrevne IMF'er.
|
| Til top |
|
| |
made4u Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2008 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers er dette ett bra bilde av RSPM'ene
Men stativene er satt opp-ned/feil vei...
|
| Til top |
|
| |
made4u Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2008 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjekk han her da...
Han har SACM, RSPM og HPCM...
Helt vilt!!
Se her!!
|
| Til top |
|
| |
made4u Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2008 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
made4u Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2008 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
made4u Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2008 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
IMF gruppe på Facebook om dere bruker det?
Finnes her
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

|
| Sendt: 03 November 2008 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

|
| Sendt: 03 November 2008 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det så for noen basser, ville jeg have skrevet ?
|
| Til top |
|
| |
made4u Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2008 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
IMF sine egenproduserte elementer, både TLS50, TLS80 og RSPM kom med både KEF-elementer samt IMF-elementer. Det finnes derimot flest av alle modellene med KEF-elementer. Var bare en liten periode IMF'er kom med IMF-elementer (tror dette var mot slutten før IMF skiftet navn til TDL og tapte seg veldig, men har aldri hørt RSTL'ene til TDL så skal ikke uttale meg om dem, men Studio Monitors og RTL-serien fikk jeg høre og ble veldig skuffet over at dem kom med dårligere og ikke bedre høytalere).
Å kjenne igjen IMF-elementene er enkelt, hva gjelder TLS50'ene så kjenner man det på rillene (se bilde av mine) mot at membranen er helt glatt på de to typene av KEF-element IMF brukte (hvorpå det ene lyder veldig bra mens det andre ikke var typisk IMF'sk i mine ører). Ser man mot TLS80 og RSPM så er alle med flat bassmembran stemplet KEF, mens dem over på bilde av RSPM'ene jeg postet er IMF sine egenproduserte.
Snakker da bare om bass-elementer da IMF brukte flere forskjellige merker av andre elementer som mellomtone, diskant og superdiskant. Bl.a. Celestion og Coles m.fl.
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

|
| Sendt: 04 November 2008 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak made4u, men hvad hedder de basser, du viser i dette indlægget
02 November 2008 kl. 20:45
- og eksisterer TDL endnu ?
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

|
| Sendt: 04 November 2008 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
I øvrigt har jeg 6 x 140 watt og det burde være nok. Skal "bare" have skilt mig af med 12 meter bøger - cirka. Og med det antal, som stadig bilver slæbt ind fra biblioteker med udsalg og loppemarkeder m.v. kommer det til at tage sin tid.
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
| Sendt: 04 November 2008 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Graffo skrev:
I øvrigt har jeg 6 x 140 watt og det burde være nok. Skal "bare" have skilt mig af med 12 meter bøger - cirka. Og med det antal, som stadig bilver slæbt ind fra biblioteker med udsalg og loppemarkeder m.v. kommer det til at tage sin tid.

|
|
|
Bøger skulle fungere fremragende til dæm pning
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

|
| Sendt: 05 November 2008 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, men det nærmeste vand er Østersøen, så en dæmning skal være meget stor for at hjælpe. Og så mange bøger har jeg heller ikke. 
|
| Til top |
|
| |