Emne: IMF transmissionslinie højttalere ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
made4u Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2007 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 05 November 2008 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basselementene IMF brukte først var "KEF B139 Special" og dem de brukte i nyere modeller heter "IMF 128/20"...
IMF 128/20 finner man i noen (men disse er sjeldne) TLS80 samt RSPM i tillegg til IMF sin toppmodell.
Er generelt vanskelig, er min erfaring, å finne IMF med IMF-elementer, de fleste har som sagt KEF-elementer.
---
Om TDL eksisterer fortsatt, ser slik ut ja, se her...
se her
Men jeg er pessimistisk og tviler i grunn på at de lever opp til å være IMF sine etterfølgere. Jeg vet man ikke skal dømme noe uhørt, men John Wright er død og det er helt andre som utvikler og produserer høytalerene nå enn den gangen, dessverre. Ville derimot vært positivt overasket dersom mine spådommer ble gjort til skamme, om jeg kommer over ett par en gang så vil jeg i alle fall stoppe opp og min nysgjerrighet er til stede, så har ikke skjedd og det er lenge siden jeg hørte ett par TDL sist og den gang var jeg som sagt skuffet over TDL (men som sagt ikke hørt deres flaggskip, mulig dem låter bra, RTL serien fikk jeg derimot kjennskap med før de kom på det Norske markedet da en kamerat var så lysten på noen transmissionlinere at han reiste til England personlig for å kjøpe seg ett par - var ikke så enkelt å finne IMF'er den gang da det ikke fantes nettet og man måtte se bruktannonser i aviser samt blader - da han kom tilbake med dem og vi testet dem mot min kamerats RSPM'er, dem har IMF-elementer, så ble vi alle skuffet.)
Jeg synes IMF tapte seg da de ble TDL, og tror dem har tapt seg enda mer nå... Ironisk, er det ikke, at 30 år med teknologiske fremskritt leder mot dårligere og ikke bedre lyd. Jeg har spurt meg mang en gang om hva ikke John Wright og co. ville fått til med dagens bedre elementer, dersom dem skulle utviklet kjøleskap i dag... Noe er i mine øyne feil, folks fokus på design og at høytalerene skal være minst mulig, selv kunne jeg levd med store og stygge høytalere da jeg synes det har gått for langt når design og størrelse direkte må gå på bekostning av lyden... det er dårlige komprimiss mange godtar!!
|
| Til top |
|
| |
made4u Forum Bruger

|
| Sendt: 05 November 2008 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 589
|
| Sendt: 05 November 2008 kl. 07:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for den info. men jeg har udtrykt mig uklart. Jeg prøver igen. Det er ikke kun basserne - jeg skrev "basser" om hele højttalerne - de er store derfor kalder jeg dem basser. Er det en IMF eller en TDL model, man ser på billedet, altså en 4-vejs model af en slags?  __________________ "There's no substitute for experience"
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
| Sendt: 05 November 2008 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Graffo skrev:
Ja, men det nærmeste vand er Østersøen, så en dæmning skal være meget stor for at hjælpe. Og så mange bøger har jeg heller ikke.

|
|
|
hehe - Der sneg sig vidst lige en slåfejl ind i sætningen
|
| Til top |
|
| |
made4u Forum Bruger

|
| Sendt: 05 November 2008 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
IMF sin toppmodell, og det stemmer at dem er 4-veis. Forøvrig en Nederlender som har modifisert et par av disse, kan man se her (viser bilde av høytalerene og delefilteret).... Hadde ikke tørt å modifisere dem jeg dersom jeg hadde hatt ett par av disse....
Tror det der er verdens fineste IMF'er.
Som dere ser så er ene bildet med og det andre uten grill...
Forøvrig en samler han som har modifisert dem, hatt MANGE IMF/TDL han har jeg sett. Vet om flere samlere enn han og Thomas her også, samt kan nok regne med meg selv også da jeg har hatt mange IMF og skal ha flere når annledningen byr seg.
|
| Til top |
|
| |
diheor Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 12 November 2008 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
De ser voldsomt modificerede ud. Kabinetterne er da ikke til at kende igen, så vidt jeg kan se i forhold til de originale SACM. Men lækkert ser det ud. Er der nogen der kender antal producerede enheder af de forskellige højtalersæt. I skandinavien toppede salget vel i tiden, hvor de kunne købes i Audioscan.
|
| Til top |
|
| |
diheor Forum Bruger

|
| Sendt: 23 November 2008 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lørdag vendte en kammerat og jeg kajakken fra det sønderjyske mod Ålborg for at besøge 2-mas. Kammeraten og jeg er begge svorne IMF-tilhængere gennem flere årtier, men 2-mas´ hellige haller med pt 4 sæt store IMF´ere lokkede voldsomt.
Og vi blev ikke skuffede! Oplevelsen af 2-mas setup var stor, meget stor. De 2 IMF RSPM lød ganske enkelt fantastisk. Kombinationen af Musical Fidelity P270 med 100 mægtige klase-A watt og den rørbestykkede pre-amp Xindak XA3200, er noget af det mest vellykede, jeg har hørt på et par IMF´er. Det lød så godt, at vi slet ikke fik tid til at høre de tre andre sæt, 2-mas har stående. I stedet hørte vi i 5-6 timer en hel masse god musik - i øvrigt afspillet via nogle gamle, kraftigt modificerede Playstation1 maskiner. De lyder også godt, men er godt nok noget spøjse at se på i den her sammenhæng.
2-mas har samlet set strikket en lyd sammen, der bliver MEGET svær at slå, uanset hvor mange penge, du kaster efter skidtet. Klangen, detaljerne, dynamikken, det hele er på absolut reference-niveau.
Min kammerat havde slæbt sin Tandberg 2080 med og den blev afslutningsvis spændt for. Det lød rigtig godt, og imponerende magtfuldt, lyst og behageligt, men den kraft, som MF´erne har, savnede vi dog.
Vi takker for besøget og håber ikke, det er sidste gang, vi har hilst på 2-mas i hans IMF-paradis.
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 23 November 2008 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
diheor skrev:
Min kammerat havde slæbt sin Tandberg 2080 med og den blev afslutningsvis spændt for. Det lød rigtig godt, og imponerende magtfuldt, lyst og behageligt, men den kraft, som MF´erne har savnede vi dog.
Vi takker for besøget, og håber ikke det er sidste gang, vi har hilst på 2-mas og hans IMF-paradis.
|
|
|
Hey i IMF-tråden, lige et  bliver den TR 2080' anvendt med transmissions højttalere til dagligt, og i så fald hvilken type ?!... Jeg har også haft den fornøjelse, at høre 2-mas imponerende set-op, og kan kun sige, at det tog adskillige dage før jeg kunne høre bassen i mit anlæg, da jeg kom hjem
|
| Til top |
|
| |
diheor Forum Bruger

|
| Sendt: 23 November 2008 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Guldtuborg: Ja, 2080 kører hos min ven for det meste foran et par 80´ere, men oftest kun anvendt som pre og så koblet til en Denon POA 2400. Men den kan sagtens stå på egne ben.
|
| Til top |
|
| |
made4u Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2008 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
2-mas har bare en liten drøm igjen tror jeg...
Eller hva sier du til dette 2-mas?
|
| Til top |
|
| |
2-mas Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 867
|
| Sendt: 24 November 2008 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bedre sent end aldrig .....goddag igen i IMF-tråden 
Diheor < Mange tak for de superhyggelige timer vi havde sammen. Bare ærgeligt tiden går så forbandet hurtigt i godt selskab. Det gav mig nogle fede WAUW oplevelser at høre den musik i havde medbragt, og hr. Scaggs har skam også kørt i cd-afsp...UPS playstation'en idag . Der er jo flere numre med god lyd og DYB bass . Husker også en trommesolo vi hørte, og som lød helt fantastisk, men hvilken skive kan man finde den på ? Kringlen var også wauw, og den mangler sgu i setup'et idag 
Det er fantastisk at i dengang i starten af 80'erne valgte IMF. Hvis i prøver at tænke tilbage til købstidspunktet, hvad var så årsagen til at det blev netop dem i valgte ? Uanset hvad må det ha' været et godt valg, når i stadig har dem ikke ? Nu har i jo hørt IMF'ere trukket af Tandberg, Quad og Musical Fidelity, men hvad er de væsentligste forskelle så efter jeres mening ?
Pas godt på jeres tls80'ere . I er nu blandt en lille men superlykkelig samling danske ejere af disse klenodier. Kig ENDELIG ind igen, hvis jeres vej falder forbi det nordjyske.
Her er iøvrigt lidt af det grej, der blev spillet på:

IMF Reference Standard Prof. Monitor mk.IV : Det siges iøvrigt at fødderne er produceret på et engelsk SKIBSVÆRFT , og med tanke på føddernes vægt KAN det godt være sandt, for de vejer over 6kg. pr. stk. ! En anden fin detalje er, at bag forpladen/navneskiltet forneden sidder delefiltret, som altså nemt kan tages ud derfra. Man behøver IKKE skrue nogen enheder ud og fumle rundt inde i kabinettet 
made4u < tak for dine mange fine bidrag her . Når der forhåbentlig snart bliver tid til det, skal du få en PM . Der er også nogle ting jeg gerne vil kommentere lidt . de der SACM du flasher, jo de er lidt en drøm, men med RSPM'erne savner jeg nu ikke noget 
Guldtuborg : Tandberg 2080 på RSPM'erne var slet ikke ringe 
|
| Til top |
|
| |
2-mas Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2008 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
2-mas Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2008 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
diheor Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2008 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fin tråd, og jer er HELT enig med manden. Der er ingen vej tilbage, når man først har fået smag for IMF.
|
| Til top |
|
| |
2-mas Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2008 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke bare et udtryk for sund fornuft og gode fornemmelser for hifi ? 
Er der nogen som ønsker en kopi af de originale tls80 og RSPM brochurer tilsendt som fil, så send bare en PM med mailadr. i 
God weekend 
|
| Til top |
|
| |
minlyd Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 147
|
| Sendt: 29 November 2008 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har aldrig haft muligheden for at lytte til disse tilsyneladene skønne højttalere som man åbenbart kan blive dybt forelskede i 
MEN... jeg har det på nøjagtig samme måde med mine gamle B&W 808.. 
Uanset hvad jeg har lyttet til så elsker jeg bare lyden fra mine B&W´er når jeg kommer hjem og sætter et stykke musik på.. 
Var forbi og lytte til et sæt B&W Nautilus 803 forleden... og igen elskede jeg mine 808´ere mere end nogensinde for de rammer simpelhen bare plet, selv om jeg endda ikke har fået gjort anlægget færdigt endnu.
Havde et sæt for 14 år siden med en Luxman M-6000 og en Cary tube amp slp 30.
Denne gang skal det være en stor Krell og igen en tube preamp af en art men selv med et gammelt Yamaha forstærkersæt spændt for lige nu elsker jeg bare 808 lyden 
Nogle siger at jeg elsker den gamle engelske varme lyd og det er derfor.. hmm ved det ikke men måske kunne jeg falde for IMF lyden så ??
Jeg vil meget gerne kigge forbi dig 2-Mas en dag og prøve at lytte til disse IMF for det skal da prøves og det lyder da som en god oplevelse 
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
diheor Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2008 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Minlyd: Jeg tror ikke, du bliver skuffet. Når du er til klassisk engelsk hi-fi, så tror jeg også, du vil kunne værdsætte IMF.
Der er dog nogle ikke ubetydelige forskellige på B&W og IMF.
B&W er i mine ører anlytiske, fantastisk detaljerede og imponerende i perspektiv og punktformighed. Lige netop disse ting er ikke IMF´ernes afgørende kvalitet.
IMF´erne har en helt unik klang og en egenskab, man vel nærmest kan beskrive som, at de forsvinder, når man lytter til dem. Det er som om musikken står levende i rummet, og du skænker ikke højtaleren en tanke, men nyder i stedet musikken.
De fleste andre, rigtig gode højtalere gør meget mere væsen af sig. De imponerer og siger: hør hvor fedt, jeg lyder, jeg er alle pengene værd!
IMF´erne er helt andeledes. Men det er svært at beskrive, det skal netop opleves, og jeg kender ikke noget bedre sted end hos Thomas, hvor en klassisk, britisk forstærker også gør sit til helhedsoplevelsen.
Jeg sværger i øvrigt selv til vintage britisk lyd og kører mine snart 30 år gamle IMF´ere med totalt renoverede Quad 44 og 405-2. Det lyder heller ikke dårligt.
|
| Til top |
|
| |
minlyd Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2008 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Clemens.
Lad mig starte med at sige at jeg ikke har skide meget forstand på hifi i det hele taget selv om jeg da har haft en del af det, og det altid har fyldt en del i mit liv.
Men sjovt nok så er det faktist de ting du nævner ved B&W og andre højttalere som jeg heller ikke bryder mig så meget om.. og jeg synes at 808´erne bare spiller for mig uden at skulle fremhæve sig selv.. de fylder bare ligesom rummet med musik på en uselvisk og rolig måde som jeg falder for... ikke noget "her er jeg" eller "macho" over dem, selv om de jo er fuld af muskler.. og når der kommer rør ind i systemet... ja så bliver de bare mere fløjlsagtige at høre på.. uhmmmm...
Nå, men nu skal jeg ikke forstyrre denne smukke IMF tråd mere 
mvh
|
| Til top |
|
| |
2-mas Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2008 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
made4you < du nævner TDL slægtsskabet og lyden tidligere. Bortset fra nogle fælles tanker og principper omkring konstruktion af højttalere og transmissionslinjer, tror jeg man skal passe på med at sammenligne IMF og TDL. Har i år haft 2 sæt TDL RSTL hjemme, og lyden fra dem var meget mere "moderne" end den var IMF'sk . lydmæssigt synes jeg ikke man kunne fornemme noget slægtsskab. Begge RSTL-sættene måtte hurtigt videre og ha' nye hjem . Afhængig af sin egen preference, er der sikkert mange som foretrækker TDL'erne, og også mange som foretrækker IMF.
minlyd velkommen her ....det er sandelig nogle KOMPETENTE og unikke højttalere du har fået indendøre . DE B&W 808 findes der vist ikke mange af, og de ser altså meget imponerende ud. Har du ikke et par billeder, vi må se ? bebe . Hvis du kan li' den gamle varme engelske lyd, vil du helt sikkert få en oplevelse af at høre IMF'erne. Om oplevelsen så er god, må du jo afgøre, men jeg kan ihvertfald garantere, at den er anderledes . Du skal være MEGET velkommen til at kigge forbi, men husk lige at du har noget at leve op til ! Den kringle som diheor og hans kammerat medbragte var meget meget god 
diheor og du er inde på nogle meget spændende betragtninger omkring lyd, som jo ganske rigtig ER svær at beskrive. Diheor skrev
"B&W er i mine ører anlytiske, fantastisk detaljerede og imponerende i perspektiv og punktformighed. Lige netop disse ting er ikke IMF´ernes afgørende kvalitet.
IMF´erne har en helt unik klang og en egenskab, man vel nærmest kan beskrive som, at de forsvinder, når man lytter til dem. Det er som om musikken står levende i rummet, og du skænker ikke højtaleren en tanke, men nyder i stedet musikken.
De fleste andre, rigtig gode højtalere gør meget mere væsen af sig. De imponerer og siger: hør hvor fedt, jeg lyder, jeg er alle pengene værd!"
Den beskrivelse er faktisk rigtig god , og jeg kan sagtens følge de tanker. Man kan også stille spørgsmålet om, hvorfor det netop er den eller den højttaler man er så vild med. Har selv leget med tanken, og kan måske supplere med endnu en betragtning. Hvis al lyd fra et sæt højttalere er 100%, fremkommer moderne højttalere med en langt større andel af diskant og mellemtone og deraf følgende mindre bass, hvorimod IMF'erne har en større andel af bass og mindre diskant+mellemtone. Dette er blot en teoretisk formodning, men er det overhovedet til at forstå, og gi'r det nogen mening 
Kan det være årsag til at forskellen mellem den "moderne" lyse lyd og den lidt mørkere "IMF'ske" lyd 
Som diheor skriver, er IMF'enes KLANG helt unik. En klang som jeg ihvertfald ikke endnu har kunnet finde ved andre højttalere.
At det er super, når der kommer lidt rør ind i systemet, er jeg helt enig med minlyd i ! Det gi'r lige en smule ekstra magi . Faktisk er det sådan at de fleste hardcore IMF tilhængere anbefaler en kraftig transistorforstærker og en rørpre foran.
Uanset hvad er det jo et spørgsmål om i sidste ende at føle glæden, nyde musikken og mærke forventningens glæde når man er på vej hjem. Tør næsten ikke sige det, men hører man andres anlæg, savner noget og glæder sig til at høre sit eget, er man vist kommet rigtigt langt uanset om dine egne højttalere hedder B&W, IMF, JBL eller noget helt andet.
Er der nogen, der genkender noget her ?
------------------------------------------------------------ ---------------------
NB : Skal man renovere, er det her vel slet ik' så ringe endda ? 
http://link.marktplaats.nl/211616963
|
| Til top |
|
| |
minlyd Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2008 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er knapt færdig med at lave frontbeklædninger til 808´erne og har desværre heller ikke et camera 
Men når de er færdige vil jeg få en kammerat til at tage et par billeder af dem 
Tak for indbydelse Jeg er nød til at komme op til dig og lytte til IMF´erne for nu har jeg hørt om dem i så mange år.. og så må jeg gøre mit bedste for at finde den læææækerste Kringle nord for Vejle på vejen 
Jeg kontakter dig når jeg får tid til at komme.
Venlig hilsen Jørn/minlyd
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|