| Forfatter |
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 21 Juli 2008 kl. 07:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Rotel har protection som i min sag ikke har hjulpe en pind  |
|
|
Så vil jeg altså mene at rotel'en har fejlet,protevtion systemet burde lukke forstærkeren ned inden den tager skade. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 21 Juli 2008 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
StarTrek skrev:
|
|
Så vil jeg altså mene at rotel'en har fejlet,protevtion systemet burde lukke forstærkeren ned inden den tager skade. |
|
|
Det kræver jo at der har været en nær-kortslutning på udgangen f.eks. Og det har der åbenlyst ikke været.
Glem nu spekulationerne om at det er grundet overbelastning over 2 år med en Vienna højttaler - det lyder helt vanvittigt.
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juli 2008 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
dan a. skrev:
StarTrek skrev:
|
|
Så vil jeg altså mene at rotel'en har fejlet,protevtion systemet burde lukke forstærkeren ned inden den tager skade. |
|
|
Det kræver jo at der har været en nær-kortslutning på udgangen f.eks. Og det har der åbenlyst ikke været. Glem nu spekulationerne om at det er grundet overbelastning over 2 år med en Vienna højttaler - det lyder helt vanvittigt. |
|
|
Det er da rigtig at når en forstærker har kørt problemfrit med en ht. i 2 år, så må man ikke forvente at den ohmske modstand er et problem.Tanken er dog at hvis der er sket et eller andet i delfilteret så modstanden er laver en vanlig så burde protection systemet ha lukket den ned.På den anden side, hvad er chancen for at et delfilter går ned på den måde, ikke særlig stor,kan også sagtens være en komponent i rotel konstruktionen som har ændret værdi en smule og så falder hele konstruktionen på gulvet, det oplevede jeg jo selv med en nad s200. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 21 Juli 2008 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
Sjoenne skrev:
dan a. skrev:
StarTrek skrev:
|
|
|
|
Det kræver jo at der har været en nær-kortslutning på udgangen f.eks. Og det har der åbenlyst ikke været. Glem nu spekulationerne om at det er grundet overbelastning over 2 år med en Vienna højttaler - det lyder helt vanvittigt. |
|
|
Det er da rigtig at når en forstærker har kørt problemfrit med en ht. i 2 år, så må man ikke forvente at den ohmske modstand er et problem.Tanken er dog at hvis der er sket et eller andet i delfilteret så modstanden er laver en vanlig så burde protection systemet ha lukket den ned.På den anden side, hvad er chancen for at et delfilter går ned på den måde, ikke særlig stor,kan også sagtens være en komponent i rotel konstruktionen som har ændret værdi en smule og så falder hele konstruktionen på gulvet, det oplevede jeg jo selv med en nad s200. |
|
|
Ja præcis. Det kan ske i en konstruktion som Rotel'en.. eller en hvilkensomhelst anden forstærker i samme kategori(og sagtens også i dyrere konstruktioner).
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 21 Juli 2008 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
|
Så vil jeg altså mene at rotel'en har fejlet,protevtion systemet burde lukke forstærkeren ned inden den tager skade.
|
|
|
Det er en ret udbredt opfattelse herinde at hvis bare der er sikringskredsløb i en forstærker, kan den ikke brænde af, uanset hvad man udsætter den for. Dette er desværre ikke korrekt og egentlig heller ikke meningen. Formålet med sikringskredsløbet er primært at begrænse skaden når den er sket. I mange tilfælde vil det også afværge skaden, men det er ikke noget man må tage for givet. Sikringskredsløbet virker ved at det kontrollerer spændinger og strømme i LF-udgangene. Hvis strømmen i udgangstransistorerne f.eks. bliver for høj, aktiveres sikringskredsløbet. Det kan naturligvis først ske når strømmen er blevet for høj, da sikringskredsløbet jo ikke kan forudse problemet før det opstår. Det betyder nødvendigvis at udgangstransistorerne har været udsat for overbelastning inden sikringskredsløbet aktiveres. Ofte overlever de, men desværre ikke altid. Hvis sikringskredsløbet aktiveres, bør man altså tænke over hvorfor det skete og undgå at det sker igen. Næste gang går det måske galt.
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juli 2008 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
dan a. skrev:
|
Så vil jeg altså mene at rotel'en har fejlet,protevtion systemet burde lukke forstærkeren ned inden den tager skade.
|
|
|
Det er en ret udbredt opfattelse herinde at hvis bare der er sikringskredsløb i en forstærker, kan den ikke brænde af, uanset hvad man udsætter den for. Dette er desværre ikke korrekt og egentlig heller ikke meningen. Formålet med sikringskredsløbet er primært at begrænse skaden når den er sket. I mange tilfælde vil det også afværge skaden, men det er ikke noget man må tage for givet. Sikringskredsløbet virker ved at det kontrollerer spændinger og strømme i LF-udgangene. Hvis strømmen i udgangstransistorerne f.eks. bliver for høj, aktiveres sikringskredsløbet. Det kan naturligvis først ske når strømmen er blevet for høj, da sikringskredsløbet jo ikke kan forudse problemet før det opstår. Det betyder nødvendigvis at udgangstransistorerne har været udsat for overbelastning inden sikringskredsløbet aktiveres. Ofte overlever de, men desværre ikke altid. Hvis sikringskredsløbet aktiveres, bør man altså tænke over hvorfor det skete og undgå at det sker igen. Næste gang går det måske galt.
|
|
|
Hmm,Det har jeg ellers prøvet nogle gange med audia flight one efter jeg har fået VA BCG, vel og mærket når det skal gå vildt for sig. Skete aldrig med VA BBG. Har nu haft det rimlig afslappet omkring det, den hverken forvrænger eller har tegn på at løbe tør for strøm(lyden bliver tynd),tror den bliver for varm. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 21 Juli 2008 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du behøver ikke skrue for at checke om der er gået en basenhed. Tag et 1.5V batteri og tilslut dette over + og - hvis ikke basenhederne bevæger sig samme retning, så er en af dem defekt.
Hilsner,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juli 2008 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
|
Hmm,Det har jeg ellers prøvet nogle gange med audia flight one efter jeg har fået VA BCG, vel og mærket når det skal gå vildt for sig. Skete aldrig med VA BBG. Har nu haft det rimlig afslappet omkring det, den hverken forvrænger eller har tegn på at løbe tør for strøm(lyden bliver tynd),tror den bliver for varm.
|
|
|
I nogle forstærkere sidder der også en temperaturføler som kan aktivere sikringskredsløbet hvis udgangstransistorerne bliver for varme. Du kan altså godt have ret i at det er det der sker med din forstærker. I den situation kan man godt sige at sikringskredsløbet virker forebyggende, da temperaturen stiger langsomt (i forhold til strømmen der kan flerdobles på et splitsekund) og derfor kan sikringskredsløbet nå et reagere før temperaturen bliver kritisk. Det er dog stadig et tegn på at du belaster din forstærker ret hårdt. Spørgsmålet er så om du kan være sikker på at det kun er derfor den slår fra når det "skal gå vildt for sig". At det er gået godt nogle gange, er ingen garanti for at det bliver ved at gå godt.
|
| Til top |
|
| |
Breaker Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 90
|
| Sendt: 21 Juli 2008 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en hurtig update.
Jeg har flere gange idag forsøgt at komme igennem til Rene, men uden held.
så nu er der langt en besked på telefon svarer, så må vi se hvornår han vender tilbage. __________________
Mit Setup
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juli 2008 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
dan a. skrev:
|
Hmm,Det har jeg ellers prøvet nogle gange med audia flight one efter jeg har fået VA BCG, vel og mærket når det skal gå vildt for sig. Skete aldrig med VA BBG. Har nu haft det rimlig afslappet omkring det, den hverken forvrænger eller har tegn på at løbe tør for strøm(lyden bliver tynd),tror den bliver for varm.
|
|
|
I nogle forstærkere sidder der også en temperaturføler som kan aktivere sikringskredsløbet hvis udgangstransistorerne bliver for varme. Du kan altså godt have ret i at det er det der sker med din forstærker. I den situation kan man godt sige at sikringskredsløbet virker forebyggende, da temperaturen stiger langsomt (i forhold til strømmen der kan flerdobles på et splitsekund) og derfor kan sikringskredsløbet nå et reagere før temperaturen bliver kritisk. Det er dog stadig et tegn på at du belaster din forstærker ret hårdt. Spørgsmålet er så om du kan være sikker på at det kun er derfor den slår fra når det "skal gå vildt for sig". At det er gået godt nogle gange, er ingen garanti for at det bliver ved at gå godt.
|
|
|
Skriver " unit protection 04" i display, har kontakted Rene (vassago) for at høre hvad der gemmer sig bag denne kode, han mente det var varme og havde selv oplevet det nogle gange med han audia flight pre/100 da han brugte den,det var heller ikke noget der bekymrede ham. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juli 2008 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
|
Skriver " unit protection 04" i display, har kontakted Rene (vassago) for at høre hvad der gemmer sig bag denne kode, han mente det var varme og havde selv oplevet det nogle gange med han audia flight pre/100 da han brugte den,det var heller ikke noget der bekymrede ham.
|
|
|
Mit indlæg var nu også ment mere generelt, men jeg mener nu stadig at du skal passe på din forstærker. Da emnet vel egentlig er lidt off topic her, har jeg oprettet en ny tråd om emnet her : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=66547&P N=1&TPN=1
Så synes jeg at vi skal fortsætte der hvis du har flere kommentarer og lade være med helt at overtage Breakers tråd om højttalere.
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juli 2008 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
dan a. skrev:
|
Skriver " unit protection 04" i display, har kontakted Rene (vassago) for at høre hvad der gemmer sig bag denne kode, han mente det var varme og havde selv oplevet det nogle gange med han audia flight pre/100 da han brugte den,det var heller ikke noget der bekymrede ham.
|
|
|
Mit indlæg var nu også ment mere generelt, men jeg mener nu stadig at du skal passe på din forstærker. Da emnet vel egentlig er lidt off topic her, har jeg oprettet en ny tråd om emnet her : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=66547&P N=1&TPN=1
Så synes jeg at vi skal fortsætte der hvis du har flere kommentarer og lade være med helt at overtage Breakers tråd om højttalere. |
|
|
ja,det er vel entlig dit problem denne tråd burde handle om, håber du får kontakt til Rene en af de nærmeste dage, tror bestemt han kan hjælpe dig. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 21 Juli 2008 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Breaker skrev:
Lige en hurtig update.
Jeg har flere gange idag forsøgt at komme igennem til Rene, men uden held.
så nu er der langt en besked på telefon svarer, så må vi se hvornår han vender tilbage. |
|
|
Mener han holder ferie nu:-)
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 22 Juli 2008 kl. 02:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Du sender mig bare lige S/n nummer på de højttaler og hvad det er for en enhed, og din adresse så kommer der nogle nye.
Du kan roligt pille dem ud det dækker jeg, og skulle du ødelægge noget dækker jeg også.
|
| Til top |
|
| |
Breaker Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2008 kl. 08:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jensen.
Tak for dit svar.
Jeg prøver at pille enhederne ud iaften, med henblik på at se om en af dem ikke spiller. og vender derefter tilbage til dig. __________________
Mit Setup
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2008 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Se det er det jeg kalder service  __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Breaker Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2008 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det må man sige.
Så får jeg alligevel en god fødselsdag.  __________________
Mit Setup
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2008 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Breaker skrev:
|
Ja det må man sige.
Så får jeg alligevel en god fødselsdag.  |
|
|
nå da, så må man vel heller sige tillykke med dagen  __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Breaker Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2008 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Breaker Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2008 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
|
Hej
Du sender mig bare lige S/n nummer på de højttaler og hvad det er for en enhed, og din adresse så kommer der nogle nye.
Du kan roligt pille dem ud det dækker jeg, og skulle du ødelægge noget dækker jeg også.
|
|
|
Hej Jensen. jeg har smidt dig en PM.
Til jer andre kan jeg afslører at begge enheder spiller fint, dette fandt jeg ud af efter af have taget den ene enhed ud. så er lidt på bar bund.
|
| |