Forfatter |
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 22 Juli 2008 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Chris > Problemmet er at man ikke bare kan lave en bestemt orden til en højttaler. Det kommer helt an på enhederne. Man vælger orden så man får fasen til at passe, ikke for at vælge stejlhed. Da dine enheder alligevellet ikke er ens, vil fasen være forskellig.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 22 Juli 2008 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Godt. Nu er det vidst min tur til at krybe til kort, og vise jeg tog fejl (delvis)
Jeg har længe sagt at AR og LC filterne ikke dur. Jeg har prøvet dem før, uden held. Men efter et stykke tid med AR og denne her opgave, fik jeg noget der måske vil du'.

Det sjove ved filteret, for mig, er ikke hvor simpelt det er, eller frekvenskurven. For frekvenskurven kan gøres meget bedere med parallel filtre.
Det sjove/spøjse er at enhederne er nemmere at få i fase. Faktisk over et meget bredt område. Herover kan vi se at enhederne summere helt fra 400Hz op til over 10.000Hz. Og enhederne er IKKE tidskorrigeret i designet (diskanten trukket tilbage).
Jeg mener stadig ikke det er noget folk uden måleudstyr bør kaste sig over. Men folk med, kan prøve det af og se om det er noget der dur eller ej. Men det kræver, for mig, længere tid for at få til at se nogenlunde ud, ren frekvensmessigt end et alm parallel filter.
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 22 Juli 2008 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Synq
Spændende og oplysende tråd.
Jeg kunne godt tænke mig hvis du kunne prøve med et flter efter Henrik Mortensens (bevidst) meget primitive opskrift som han gav i sin artikel "2. Ordens Filtre I Praksis" i High Fidelity en gang i 1994, vistnok. Jeg kan desværre ikke selv finde artiklen, men hvis nogen kan finde den, vil jeg gerne ønske mig en kopi. Den beskrev hvordan mange selvbyggere glemmer eller undlader at tage hensyn til helt basale ting, som at enheder hverken er frekvens-, fase- eller impedanslineære samt bafflestep og så videre. Det er jo også det, som du er inde på.
Glæder mig til at se mere.
For resten: hvordan ser du hvor godt enhederne summerer på ovenstående eksempel - er det fasekurvens lienaritet eller værdier, siden du siger at det er godt fra 400 til 10.000Hz?
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 22 Juli 2008 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg har desværre ikke artiklen, men hvis nogen har, kan vi sagtens prøve det af.
Summering går ud på at de to enheder tilsammen, giver et højere output end én en alene. Så hvis summeringskurven (her rød) er højere end de enkelte enheder, så er de i fase (eller, mere i fase end ude af fase i hvert faldet).
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 22 Juli 2008 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Ja, man kan jo ikke stå op, uden lige at lave et 4. ordens seriefilter også. Det mangler vi.

|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 115
|
Sendt: 22 Juli 2008 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
DFMS > Jeg kan desværre ikke lave noget uden målinger. Jeg skal have højttaleren forbi, før jeg kan lave noget. Jeg bor nær Randers, og du er velkommen forbi og få en måling.
|
|
|
Det tænkte jeg også nok , det kan godt være du risikere jeg kommer fobi, når højtaleren (kabinetter+horn) er færdig: 12" i Onken-kasse, 5-6" mellemtone med ballehorn og B&o cellehorn.
|
Til top |
|
|
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
Sendt: 22 Juli 2008 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt legetøj!
Man må da egentlig sige, at katastrofen er relativt begrænset i filterudkastet fra lautsprechershop (CasperCU). Det kunne være meget sjovt at prøve, at lade den lave filter til en anden kombination af enheder, bare lige for at få demonstreret om det var et "lucky punch".
Mvh.
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 22 Juli 2008 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Synq
Når du måler enhederne, er de så målt monteret i den baffel de skal bruges i, eller tages der på anden måde højde for baffelsteppet i dine simuleringer? Det har jo ret stor betydning, ikke?
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 22 Juli 2008 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Enhederne er målt i det kabinet du ser i hovedindlæget på ca 1m afstand. Målingen er gated. Det eneste der ikke er med, er rummets påvirkning. Kabinettets påvirkning er med, som baffeltab osv.
Her har du enheder samt summering af de rå enheder uden filter.

|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 22 Juli 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 22 Juli 2008 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Der har været lidt snak om gatening mod ikke-gatening her på forumet igennem tiden. For lige at vise folk hvordan en ugated måling egenlig ser ud, er her en.

Den hvide måling er HDS6 byggesættet jeg lavede til Arne R.'s artikel målt uden gatening og uden udglatning. http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=1740
Den grønne måling er samme måling med med fuld udglatning
Den røde måling er samme højttaler, men målt gated. Altså der lukkes for mikrofonen inden den første gulvreflektion rammer mikrofonen. Vi får altså kun igennem hvad højttaleren egenlig spytter ud.
Når man smoother (udglatter) ødelægger man alt hvad der hedder fase. Og man gør filteret afhængig af det rum højttaleren er målt i.
Derfor anbefaler jeg gated målinger. Håber ovenstående kan bruges.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 22 Juli 2008 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
For lige at vise fasen også...

Hvid er gated, altså kun højttaleren.
Grøn er uden gatening og uden udglatning
Lilla er uden gatening og med udglatning.
Den hvide er meget simpel. Jeg håber alle kan se, at fasen er godt og grundig ødelagt, når man medtager reflektioner fra rummet, eller udglatter. It's a nono...
|
Til top |
|
|
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
Sjovt legetøj!
Man må da egentlig sige, at katastrofen er relativt begrænset i filterudkastet fra lautsprechershop (CasperCU). Det kunne være meget sjovt at prøve, at lade den lave filter til en anden kombination af enheder, bare lige for at få demonstreret om det var et "lucky punch".
Mvh. |
|
|
Ja det synes jeg egentlig også. men er du frisk på at prøve en af dine andre 2 vejs? du har vel simuleringerne og ligge...
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
så prøver vi lige en gang til
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Her er CasperCU's foreslag. Umidelbart peaker det 6dB i forhold til diskantens niveau og endnu mere i forhold til bassen. Jeg har afrundet til E12 standard værdier.

Hvis man ændrede den første seriespole til 2.2 og parallelmodstanden på diskanten til 1.5 fik man noget man måske kunne leve med som her:

Det vil ikke være super endnu, men bedre. Det skal lige siges, hvilket ikke helt kan ses her, at fasen på de to her i indlægget ikke er helt god heller. Nr 2 spole på bassen skal ændres til 0.47mH for at fasen passer.
Jeg syntes det vidner om at man ikke umidelbart kan komme helt i måd med beregninger. Men det er jo relativt.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Mit 2. Seriefilter forsøg på samme højttaler. Dette faser ca 35dB ud når diskantens polaritet vendes. På jydsk, de er helt ok i fase.

Det skal lige uddybes... dette er mit 2. forsøg på at lave et seriefilter... overhovedet. Jeg har ikke beskæftiget mig med seriefilter før denne tråd. Ovenstående tog ca 15-20 min. Med lidt øvelse burde det kunne koges ned til ca 10-15 min.
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Synchronic.
Ekstremt interessant tråd, og nej du har nok ret - man kan ikke lave et perfekt filter uden at måle de faktiske enheder.
-i hvert fald ikke når man snakker om passive filtre.
Hvad er din holdning til aktive filtre?
Hvordan ville denne højttaler f.eks performe med nendstående filter sakset fra http://www.linkwitzlab.com/filters.htm

Filtret har i sig selv frekvens og fasegang som herunder (dem markeret med '24') edit: det er selvfølgelig group delay og ikke fase, men jeg tror godt du ved hvordan fasen ser ud i et 4. ordens filter.

|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Det aktive filter vil ikke fungere. Igen, fordi det antager at vores enheder er helt liniære. Godt nok er de uafhængig af højttalerens impedans, men frekvensgangen er stadig ikke liniær som udgangspunkt, og så virker det ikke.
Det du beregner der, er det du gerne vil have som det akustiske output fra højttaleren. Problemmet er at den elektriske overførelsesfunktion skal være en helt anden, for at det sker. Den skal tage højde for de "fejl" der er på frekvenskurven. En anden ting er fase. Enhederne er ikke time aligned. Derfor vil den teoretiske fase for det aktive filter heller ikke være rigtig.
Men giv mig lige 10-15 min, så viser jeg dig lige noget.
|
Til top |
|
|
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
syncroniq skrev:
DFMS > Jeg kan desværre ikke lave noget uden målinger. Jeg skal have højttaleren forbi, før jeg kan lave noget. Jeg bor nær Randers, og du er velkommen forbi og få en måling.
|
|
|
Det tænkte jeg også nok , det kan godt være du risikere jeg kommer fobi, når højtaleren (kabinetter+horn) er færdig: 12" i Onken-kasse, 5-6" mellemtone med ballehorn og B&o cellehorn. |
|
|
P.g.a en måling
|
Til top |
|
|