Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 16:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Delefilter opgaven. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 14 August 2008 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Mik112 skrev:

Hej, Godt forsøgt, men jeg er lodret uenig... Fordi jeg benytter de samme kabler, det samme setup, og ht. enhederne og deres fysiske placering er som udgangspunkt de samme... Det eneste jeg fifler med er delefrekvens til diskanten. Og jo da ... Selvfølgelig flyttes/vinkles der lidt hver gang for at høre om der er noget at hente  

Tror ikke du forstår hvad det er jeg prøver at sige. Den konklusion du er ved at lave omkring stereobillede og forskellige delefrekvenser og stejlheder er lige så absurt som at give cd afspilleren eller det kork som den står på skylden. Det er umuligt at se så isoleret på 1 variabel, det er sammenhængen som giver resultatet og ikke uafhængige faktore. Som syncroniq siger, bliver du nødt til at skabe dig et overblik over hvad du laver, og den eneste måde at gøre det på er, at måle dig frem.

Læs venligst mit indlæg een gang til. Jeg ændrer/finjuster netop kun en enkelt parameter i hele mit setup!  Har målemikrofon og generator og kan godt beregne et std. 6 og 18dB filter efter bogen. Beregningsmodeller kan også fint hentes gratis på nettet. Meen.... Selv de heldige med LSP eller Clio-adgang erkender, at det bedst lydende filter hverken teoretisk eller målemæssigt kan anskues direkte i plottet.... men det giver super adgang til hvor der kan optimeres. Resten af proceduren består i at lytte, lytte og lytte... og justere. Og det er lige præcis der jeg befinder mig...

2 ens målende højttalere, af forskellig herkomst/fabrikat lyder ikke ens. 

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 August 2008 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:
kappen skrev:
Mik112 skrev:

Hej, Godt forsøgt, men jeg er lodret uenig... Fordi jeg benytter de samme kabler, det samme setup, og ht. enhederne og deres fysiske placering er som udgangspunkt de samme... Det eneste jeg fifler med er delefrekvens til diskanten. Og jo da ... Selvfølgelig flyttes/vinkles der lidt hver gang for at høre om der er noget at hente  

Tror ikke du forstår hvad det er jeg prøver at sige. Den konklusion du er ved at lave omkring stereobillede og forskellige delefrekvenser og stejlheder er lige så absurt som at give cd afspilleren eller det kork som den står på skylden. Det er umuligt at se så isoleret på 1 variabel, det er sammenhængen som giver resultatet og ikke uafhængige faktore. Som syncroniq siger, bliver du nødt til at skabe dig et overblik over hvad du laver, og den eneste måde at gøre det på er, at måle dig frem.

Læs venligst mit indlæg een gang til. Jeg ændrer/finjuster netop kun en enkelt parameter i hele mit setup!  Har målemikrofon og generator og kan godt beregne et std. 6 og 18dB filter efter bogen. Beregningsmodeller kan også fint hentes gratis på nettet. Meen.... Selv de heldige med LSP eller Clio-adgang erkender, at det bedst lydende filter hverken teoretisk eller målemæssigt kan anskues direkte i plottet.... men det giver super adgang til hvor der kan optimeres. Resten af proceduren består i at lytte, lytte og lytte... og justere. Og det er lige præcis der jeg befinder mig...

Er der noget som du ikke har fortalt? Du skriver til at starte med:

Et lille spørgsmål: Valg af delefrekvens og filter på en veldokumenteret D2905/970000 som skal spille helt alene i sit eget kabinet eller evt. fritsvævende i rummet (45m2)

Til dette:

Det kan godt være, at du kun ændrer på en variabel indtil videre, men det giver ikke et billede af hvordan systemet kommer til at spille når du begynder at introducere de andre variabler (flere enheder).

Jeg har selv clio og lspcad.

Du relaterer til det bedst lydende filter, hvordan definerer du bedst lydende ?

Vis mig gerne "2 ens målende højttalere, af forskellig herkomst/fabrikat". Så trækker jeg det hele i mig igen.

Mange tror fejlagtigt at fordi 2 højtalere måler ens on-axis, måler de ens: Det har intet med det at gøre!

Fordi 2 biler begge har 500hk betyder det ikke at de er ens at køre i.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2008 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

For pokker da...Hvis begge biler er totalt ens bortset fra 50hk i motorrummet; hvilken ville du så køre i?  Nå... Det kan man nok ikke beskrive for den ene kan have højere moment og den anden mere omdrejningsvillig.

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 14 August 2008 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

HeltNy > De sidste jeg lavede er jo teoretiske, uden målinger på enheder. Hvis du sammenligner dem med de tidligere foreslag, kan du se en kæmpe forskel. Så du har helt ret, de teoretiske kan ikke bruges til noget som helst.

Ok
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 August 2008 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Hey,

Mik > Der findes ikke to ens målende højttalere der er lavet forskelligt. Det FINDES ikke. Forskellen i deres opbygning vil jo unægtelig påvirke den måde de lyder (og dermed måler). Hvordan kan du sige, at to HELT ens biler, der har FORSKELLIGE hestekræfter... I selv samme linie, erkender du jo at de ikke er ens. Det er jo ikke filteret som sådan der for forskellige enheder til at lyde forskelligt, men enhedens egenlyd, den er født med. Man kan så kun i filteret prøve og kompensere for nogle af de fejl den i samliv med kabinet og lign nu engang har.

Der er andre ting at måle end frekvensgangen. Derfor dur din sammenligning ikke. Jeg er lidt bange for at du ikke helt har forstået det jeg ville fortælle med tråden. Især ikke når du siger at du godt kan beregne et 6-18dB filter efter bogen. Det er jo netop lige præcis det jeg prøver at sige at man IKKE KAN, med denne tråd. Og ikke nok med det, jeg mener selv jeg har bevist det igen og igen med fakta i form af målinger.

Har du en måling på en af dine diskanter, med dine filtre hvor du kun har ændret en parameter?

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 14 August 2008 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Mik > Der findes ikke to ens målende højttalere der er lavet forskelligt. Det FINDES ikke. Forskellen i deres opbygning vil jo unægtelig påvirke den måde de lyder (og dermed måler). Hvordan kan du sige, at to HELT ens biler, der har FORSKELLIGE hestekræfter... I selv samme linie, erkender du jo at de ikke er ens. Det er jo ikke filteret som sådan der for forskellige enheder til at lyde forskelligt, men enhedens egenlyd, den er født med. Man kan så kun i filteret prøve og kompensere for nogle af de fejl den i samliv med kabinet og lign nu engang har.

Der er andre ting at måle end frekvensgangen. Derfor dur din sammenligning ikke. Jeg er lidt bange for at du ikke helt har forstået det jeg ville fortælle med tråden. Især ikke når du siger at du godt kan beregne et 6-18dB filter efter bogen. Det er jo netop lige præcis det jeg prøver at sige at man IKKE KAN, med denne tråd. Og ikke nok med det, jeg mener selv jeg har bevist det igen og igen med fakta i form af målinger.

Har du en måling på en af dine diskanter, med dine filtre hvor du kun har ændret en parameter?

Det bekræfter også mig i, at jeg mener man IKKE kan lave en HT ved at putte enheder i en kasse og have et elektronisk delefilter før forstærkerne, som man kun kan stille delefrekvenser på og så forvente at få hifi/high-end lyd.

Lyd er der, men der vil være en masse ting man ikke kan behjælpe med et helt alm eletronisk delefilter, da det "næsten" er det samme som et passivt filter "efter bogen" til f.eks 8 ohms enheder .

Dog vil det passive filter "efter bogen" opføre sig endnu mere underligt

Ellers ville det være ret "nemt" at lave en god HT........................ Hvad det ABSOLUT IKKE er

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 August 2008 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

THEL i tyskland er begyndt at lave aktive moduler til regulering af baffelstep og fase, det er da et skridt den rigtige vej ang aktivt filter

Linkwitz siges at lave aktive filtre som tager højde for akustisk afrulning, men hvordan ved jeg ikke

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 August 2008 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Hey,

I denne her tråd har jeg lavet et aktivt filter, tilpasset enhederne i konstruktionen. Det er ikke så svært. Derfor undre dig mig at man ikke ser det mere. Eller med passive for den sags skyld.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 15 August 2008 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Syncronic, hvis det ikke er så svært at lave aktive filtre, der passer til enhederne, kunne det så ikke være en helt vildt god idé, at lave nogle aktive filterforslag til de modeller, du har lavet, som ligger inde på www.speakerbuilder.dk ???   - Det kender jeg i hvert fald én, der synes...

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 August 2008 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jo, det har jeg også tænkt på. Men jeg vil lige sætte mig selv lidt mere ind i aktive filtre, inden jeg gør det. Jeg skal som minimum have lavet et, for at være sikker på at alt er som det skal.

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 15 August 2008 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Det lyder godt. Der ventes i spænding...

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

EIII
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Sendt: 15 August 2008 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Hej

Er der nogen af jer som gider kigge på en lille filter opgave? http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=67171&K W=EIII?

mvh

Til top Vis EIII's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EIII

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 August 2008 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Hey,

arg... man KAN ikke beregne et filter. Læs dog tråden igennem.

Du skal have et måleudstyr på den, før jeg kan lave noget som helst. får du det, eller du kommer forbi, hjælper jeg gerne med et filter.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2008 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

@syncroniq.

Så er mit filter ca. på plads...så gider du simulere det? Diskant D2905/9700 og mellemtone 18W8546-00 monteret i et 13-14L netto kabinet. Du må gerne simulere både lukket og basreflex med ø50*400mm rør (glem portens diameter - den skal ikke spille frekvenser under 100Hz).

Diskantfilteret er 18dB/okt og ser sådan ud set fra forstærkersiden: 0,33R-4u7-13u3. Midtpunktet har 0,2mH til minus. Begge kondensatorer er parallelkoblet med 10nF. L-Pad er lige nu 1R5 og 11R, men skal tilpasses nærmere. Zobel er valgt til 5R+470nF.

Bas/mellemtone filteret er 6dB/okt. 0,83mH + Zobel på 6R8+13u3. Spolen fedter jeg stadig lidt med (0,39mH-1,2mH alt efter hvor meget overtag 18W8546 skal have) jeg har valgt ca. 4kHz delefrekvens til D2905.

Er spændt på at se plottet, da det her spiller pokkers godt (lige nu), man kan næsten høre knaset i potentiometerne i studiets mixerpult:) 

Hvordan højttaleren måler under 100Hz er uinteressant da der er aktiver i form af Infinity subwoofere

Mit projekt er kun for sjov og består udelukkende af gl. enheder og på "lager" delefilterkomponenter. Skal bare se hvor langt man kan presse de SS enheder akustisk. 

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 August 2008 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

@syncroniq.

Så er mit filter ca. på plads...så gider du simulere det? Diskant D2905/9700 og mellemtone 18W8546-00 monteret i et 13-14L netto kabinet. Du må gerne simulere både lukket og basreflex med ø50*400mm rør (glem portens diameter - den skal ikke spille frekvenser under 100Hz).

Diskantfilteret er 18dB/okt og ser sådan ud set fra forstærkersiden: 0,33R-4u7-13u3. Midtpunktet har 0,2mH til minus. Begge kondensatorer er parallelkoblet med 10nF. L-Pad er lige nu 1R5 og 11R, men skal tilpasses nærmere. Zobel er valgt til 5R+470nF.

Bas/mellemtone filteret er 6dB/okt. 0,83mH + Zobel på 6R8+13u3. Spolen fedter jeg stadig lidt med (0,39mH-1,2mH alt efter hvor meget overtag 18W8546 skal have) jeg har valgt ca. 4kHz delefrekvens til D2905.

Er spændt på at se plottet, da det her spiller pokkers godt (lige nu), man kan næsten høre knaset i potentiometerne i studiets mixerpult:) 

Hvordan højttaleren måler under 100Hz er uinteressant da der er aktiver i form af Infinity subwoofere

Mit projekt er kun for sjov og består udelukkende af gl. enheder og på "lager" delefilterkomponenter. Skal bare se hvor langt man kan presse de SS enheder akustisk. 

Hahaha, er det her en eller anden form for joke?
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2008 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Avance Signature 3MK1 står ved siden af mit projekt og lyder rigtig grimt når det får strøm!. Bærer dem ud i haven om lidt og anretter en spontan afbrænding/ildspåsættelse

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2008 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Mik112 skrev:

@syncroniq.

Hahaha, er det her en eller anden form for joke?

Nej...Det er sgu alvor. Elsker jokes - men det her er alvor....lige indtil jeg får tæsk igen. Mit høreapperatur har efterhanden så lange stilke at de vokser ud af øregangen. Har knoklet filter til de 2 Sony kabinetter i snart 3 måneder, men lyden sidder lige i bamseøjet, altså efter min mening.

Ps. Der er røget ½l rødvin indenbords, så.......

Venter spændt på en simulering

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 August 2008 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Hey,

Ok. Vi tager den forfra.

Hvordan vil du have jeg skal simulere et filter til enheder jeg ikke har målt? For at lave de simuleringer som jeg har i denne tråd, SKAL jeg jo have højttaleren forbi og måle de rå enheder uden filter. Ellers går ideen jo lidt af. I tråden har jeg også vist, at teoretiske filtre absolute ikke fungere i praksis. Kun simulerede filtre basseret på målinger dur. Og uden målingerne, er det stadig kun teoretiske (som vi ved ikke dur).

Så.... Hvis du forstår tråden... hvad er det lige du vil have mig til?

EIII
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Sendt: 16 August 2008 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Hej Syncroniq

De nævnte enheder som jeg skulle lave filter til er standartenheder fra peerless og vifa og deres data er på hjemmesiden.

Skal jeg forstå det sådan at man ikke kan lave et forslag til filter ud af de data?

vh

Til top Vis EIII's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EIII

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 August 2008 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Hey,

Du kan netop ikke lave filter med de data. Du SKAL have konstruktionen målt igennem med et måleudstyr. De målinger kan man så simulere et filter på.

Alt andet dur ikke, eller er i hvert faldet en meget længere process.

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes