Forfatter |
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
Sendt: 30 Juli 2008 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

|
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt flere indtryk:
Den er ret god den Achromat - den fjernede liiige det sidste af "subsonisk pumpning" (rummel?) fra mellemtone enhederne.
Motorenheden fra Verus er helt tavs - man kan ikke mærke eller høre at den kører. Har desværre ikke tilgang til et stetoskop, det kunne ellers være interessant! Der høres heller ikke noget wow eller flutter i lydbilledet - undtaget ved skæve plader, og her kommer så en anden observation ind. Det er lykkeds mig at bruge VPI's klampesystem ved de aller tyndeste plader. Der er ingen tvivl om, at pladen skal holdes fast. Den glatte overflade på Achromat'en gør at LP "glider" nemmere på overfladen - det går især ud over skæve plader der i forvejen ikke hviler særlig meget på underlaget. Men ved klampning er der fuld kontakt til underlag/Achromat og derved fuld udnyttelse af motoren = minus wow.
Er der ikke noget negativt? Jo...
For at indstille motoren rigtigt, skal man have låget af. Det er desværre meget svært at få på igen. Rigeligt brum fra transformatoren - dog ikke hørbart fra lyttepositionen, ved de laveste lydstyrker. Teoretisk er der mulighed for, at den gummiring der sidder om hjulet - den der har kontakt til pladetallerken, vil give efter ved standby. Altså der kommer et lille bump hvis den f.eks. har stået stille henover natten - pga. presset. Teorien er så, at der kommer flere "bump" som så har indflydelse på lyden. Om det passer eller ej, så letter jeg hjulet fra pladetallerkenen ved at lægge noget under forenden, da motoren kun står på 2 fødder, tyngdekraften sørger for presset mod pladetallerkenen.
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

|
Sendt: 02 August 2008 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå men brummet er væk. Der sad en lille "gummi-dut" der brugte låget som vibrator!
Dette har intet med pladespilleren at gøre - men jeg smider lige et billede:

Min små nye "babies". Et sæt Tung-Sol 6SN7GT round black plates, black glass. Et sæt RCA 5691 (cirka og næsten = 6SL7)
I baggrunden kan I se min Almarro plantet med 1 Tung-Sol 6SN7GT og 1 Tung-Sol 6SU7GTY (= 6SL7). Lige nu kører jeg med 1 Tung-Sol 6SN7GT og 1 RCA 5691, det er bedre end ovenstående. Skal i morgen ha' prøvet med et RCA 5692 (cirka = 6SN7) og RCA 5691.
Verdens mest velkonstruerede rør: RCA Special Red
Mvh.
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
Sendt: 02 August 2008 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Nå men brummet er væk. Der sad en lille "gummi-dut" der brugte låget som vibrator!

Min små nye "babies". Et sæt Tung-Sol 6SN7GT round black plates, black glass. Et sæt RCA 5691 (cirka og næsten = 6SL7)
I baggrunden kan I se min Almarro plantet med 1 Tung-Sol 6SN7GT og 1 Tung-Sol 6SU7GTY (= 6SL7). Lige nu kører jeg med 1 Tung-Sol 6SN7GT og 1 RCA 5691, det er bedre end ovenstående. Skal i morgen ha' prøvet med et RCA 5692 (cirka = 6SN7) og RCA 5691.
Mvh. |
|
|
Hej Milu, Sjovt, jeg er nået frem til samme indgangsrør (RCA 5691, red base) i mine forstærkere, der konstruktionsmæssigt minder temmelig meget om din: Mine er også SET, samme indgangsrør, driverrør og udgangsrør (her to i parallel)... Jeg bruger RCA driverrør... http://www.hifi-musik.dk/?page=visgalleri&id=588Hvordan synes du om Almarro'en rent lydmæssigt? Evt i forhold til andet du har prøvet?
|
Til top |
|
|
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
Sendt: 02 August 2008 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:

Mvh.
|
|
|
Hej Milu
Dejligt at det brum er væk, det er altid meget ubehageligt med sådan noget uvæsen 
Uden at have hørt en pind af det du viser, så ser det bare rør-dejligt ud 
Også godt at se at du bruger ExactPower...
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 02 August 2008 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Lidt flere indtryk:
Den er ret god den Achromat - den fjernede liiige det sidste af "subsonisk pumpning" (rummel?) fra mellemtone enhederne. |
|
|
Det lyder da besynderligt, Milu. Er der tale om en kombineret mellemtone/basenhed? ('Pumpning' fra en decideret mellemtoneenhed lyder lidt ekstremt). Du bør ikke have nogen 'pumpning' overhovedet. Det kan skyldes en for lav armresonans = for blød pickup/ for tung tonearm. Denne pumpning dræner energi fra din forstærker, og du risikerer akustisk tilbagekobling ved afspilning fra grammofon. Ikke godt... ;-) Mvh. Niels L.
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

|
Sendt: 02 August 2008 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Milu skrev:

Mvh.
|
|
|
Hej Milu,
Sjovt, jeg er nået frem til samme indgangsrør (RCA 5691, red base) i mine forstærkere, der konstruktionsmæssigt minder temmelig meget om din: Mine er også SET, samme indgangsrør, driverrør og udgangsrør (her to i parallel)... Jeg bruger RCA driverrør... http://www.hifi-musik.dk/?page=visgalleri&id=588
Hvordan synes du om Almarro'en rent lydmæssigt? Evt i forhold til andet du har prøvet?
|
|
|
Lækkert grej dér TRX850!!
Ja det er et rigtig godt rør - helt tyst og afbalanceret. Bare jeg kunne holde mig til dem - de koster kun en brøkdel af Tung-Sol 6SN7...
Da det er min første SET kan jeg desværre ikke drage nogen sammenligning. MEN i forhold til det jeg har haft af PP forstærkere - så er der en detaljerigdom der er af en hel anden verden - der er bare lukket op! ALT får man smask i fjæset - så hver lille ændring man laver, høres. Det kan give grå hår i hovedet - men endnu mere fornøjelse! Men jeg tror ikke alle vil kunne lide 6C33C røret - specielt ikke hvis man er helt pjattet med f.eks. 300b. Det er meget åbent. Men som du selv skriver på H&M, så kan det levere noget strøm! Jeg kan spille "tæve-højt" med de ca. 15 watt.
Mvh.
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

|
Sendt: 02 August 2008 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem skrev:
Milu skrev:

Mvh.
|
|
|
Hej Milu
Dejligt at det brum er væk, det er altid meget ubehageligt med sådan noget uvæsen 
Uden at have hørt en pind af det du viser, så ser det bare rør-dejligt ud 
Også godt at se at du bruger ExactPower...
|
|
|
Halløj!
I virkeligheden var det ikke så slem - jeg er bare kræsen! Der skal sgu' være helt tyst.
Mvh.
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 02 August 2008 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Ja det er et rigtig godt rør - helt tyst og afbalanceret. Bare jeg kunne holde mig til dem - de koster kun en brøkdel af Tung-Sol 6SN7...
Da det er min første SET kan jeg desværre ikke drage nogen sammenligning. MEN i forhold til det jeg har haft af PP forstærkere - så er der en detaljerigdom der er af en hel anden verden - der er bare lukket op! ALT får man smask i fjæset - så hver lille ændring man laver, høres. Det kan give grå hår i hovedet - men endnu mere fornøjelse! Men jeg tror ikke alle vil kunne lide 6C33C røret - specielt ikke hvis man er helt pjattet med f.eks. 300b. Det er meget åbent. Men som du selv skriver på H&M, så kan det levere noget strøm! Jeg kan spille "tæve-højt" med de ca. 15 watt.
Mvh. |
|
|
Jeg er helt enig med dit i din beskrivelse af lyden, og mine lyder meget på samme måde. Meget mere åbne, detaljerede og kontante end så mange andre rørgrejer. Givetvis slet ikke noget for en 300B elsker, men jeg tror mange, der har transistorfortærkere og ellers ikke kan lide rørgrej vil få sig en -positiv- overraskelse med sådan nogle SE banditter med 6C33C. Eneste ulempe ved dem er jo faktisk, at de bliver helvedes varme, gløden alene trækker over 6A..!!! Hvad har du måttet betale for Tung-sol? Jeg mener jeg gav ca 100 Euro for et sæt matchede RCA red base 5691 indgangsrør. Og vist omkring 300 - 400 kr for et sæt driverrør...
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

|
Sendt: 02 August 2008 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Milu skrev:
Lidt flere indtryk:
Den er ret god den Achromat - den fjernede liiige det sidste af "subsonisk pumpning" (rummel?) fra mellemtone enhederne.
|
|
|
Det lyder da besynderligt, Milu. Er der tale om en kombineret mellemtone/basenhed? ('Pumpning' fra en decideret mellemtoneenhed lyder lidt ekstremt).
Du bør ikke have nogen 'pumpning' overhovedet. Det kan skyldes en for lav armresonans = for blød pickup/ for tung tonearm. Denne pumpning dræner energi fra din forstærker, og du risikerer akustisk tilbagekobling ved afspilning fra grammofon. Ikke godt... ;-)
Mvh. Niels L.
|
|
|
Hej Niels.
Helt og aldeles enig! Ligesom der skal være helt støjfrit miljø - ja så skal der også være helt roligt! En enhed der bliver pumpet i sine yderområder - kan ikke yde optimalt.
1) Det er en mellemtone/bas enhed. 2) Det sker kun ved meget bulede plader - og dem skal jeg have taget hånd om! 3) Det er heller ikke noget jeg oplevede før i tiden, da jeg havde PP og "tunge" højttalere. Nu har jeg højttalere der er MEGET blødt hængt op - en flue der prutter i nærheden får dem til at blafre. Nej ikke helt, men klapper døren for træk, så... 4) Og så sidder jeg ret tæt på, da højttalerne er monitors, så ser man alt og bliver lidt paranoid over det - så i virkeligheden vil en gæst næppe opdage det.
Mvh.
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

|
Sendt: 02 August 2008 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Milu skrev:
Mvh.
|
|
|
Jeg er helt enig med dit i din beskrivelse af lyden, og mine lyder meget på samme måde. Meget mere åbne, detaljerede og kontante end så mange andre rørgrejer. Givetvis slet ikke noget for en 300B elsker, men jeg tror mange, der har transistorfortærkere og ellers ikke kan lide rørgrej vil få sig en -positiv- overraskelse med sådan nogle SE banditter med 6C33C. Eneste ulempe ved dem er jo faktisk, at de bliver helvedes varme, gløden alene trækker over 6A..!!!
|
|
|
Yes - de bliver VARME! Men nu kan du se mine står på stuebordet (eller det kan du nok ikke - jeg må hellere lave et oversigtsbillede i morgen.) - så når jeg ligger fødderne op på bordet imens jeg læser avisen, så får jeg varmet fødderne! Bortset fra at det er 30c nu...
Mht. transistorforstærker-folket, så både-og. Jeg tror nogle vil opleve dem for åbne. Jeg synes ofte at trans grej kan være mere lukkede og ehh... røragtige.
Men igen, de kan tunes ind til det meste, med forskellige driverrør.
Mvh.
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

|
Sendt: 02 August 2008 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Milu skrev:
Mvh.
|
|
|
Jeg er helt enig med dit i din beskrivelse af lyden, og mine lyder meget på samme måde. Meget mere åbne, detaljerede og kontante end så mange andre rørgrejer. Givetvis slet ikke noget for en 300B elsker, men jeg tror mange, der har transistorfortærkere og ellers ikke kan lide rørgrej vil få sig en -positiv- overraskelse med sådan nogle SE banditter med 6C33C. Eneste ulempe ved dem er jo faktisk, at de bliver helvedes varme, gløden alene trækker over 6A..!!!
Hvad har du måttet betale for Tung-sol?
Jeg mener jeg gav ca 100 Euro for et sæt matchede RCA red base 5691 indgangsrør. Og vist omkring 300 - 400 kr for et sæt driverrør...
|
|
|
Det passer fint med prisen for RCA 5691 og 5692 lige en tand billigere. Tung-Sol 6SU7GTY koster nogenlunde det samme som 5691, men er hos mig ikke så godt som 5691. Tung-Sol 6SN7GT er til gengæld knald hamrende dyr og godt. De går for ca. 450-550$ (vanvittigt, men udbud og efterspørgsel) for et sæt på Ebay, tilgengæld er de perfekte og NOS, det siges at være det bedste og godt er det.
Mvh.
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 02 August 2008 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
TRX850 skrev:
Milu skrev:
Mvh.
|
|
|
Jeg mener jeg gav ca 100 Euro for et sæt matchede RCA red base 5691 indgangsrør. Og vist omkring 300 - 400 kr for et sæt driverrør...
|
|
|
Det passer fint med prisen for RCA 5691 og 5692 lige en tand billigere. Tung-Sol 6SU7GTY koster nogenlunde det samme som 5691, men er hos mig ikke så godt som 5691. Tung-Sol 6SN7GT er til gengæld knald hamrende dyr og godt. De går for ca. 450-550$ (vanvittigt, men udbud og efterspørgsel) for et sæt på Ebay, tilgengæld er de perfekte og NOS, det siges at være det bedste og godt er det.
Mvh. |
|
|
Fy for faaaan, $500 er sgu en ordenlig skvat for et sæt rør  Her er i øvrigt ham jeg plejer at købe rør ved. Hans sortiment skifter jævnligt efter, hvad han lige kan få fat i, men der er som regel noget spændende. Og så er han jo i EU... http://www.machmat.com/sales/index.htmKan se han har to sæt af disse. Håber ikke det er dem du har givet $500 for, han tager 64 Euro for et matchet sæt... 6SN7GTB | Black plates, NOS tubes, no new production | NOS | Tung Sol picture | 1 single 2 pairs | 28.00 |
---|
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

|
Sendt: 02 August 2008 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
2) Det sker kun ved meget bulede plader - og dem skal jeg have taget hånd om!...
Tålmodighed er ikke noget der ligger til mig. Det sted jeg linkede til, der sælger perifere ringe til pladespillere, som billigere alternativ til VPI, har ikke nogle på lager igen før efter september. Da der ligger en lavkonjunktur, stigende inflation og pres på den danske krone ifht. dollars, forude - ja så bliver jeg nok "nød" til at bestille et originalt VPI!
Mvh.
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

|
Sendt: 02 August 2008 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Milu skrev:
TRX850 skrev:
Milu skrev:
Mvh.
|
|
|
|
|
|
Mvh. |
|
|
Fy for faaaan, $500 er sgu en ordenlig skvat for et sæt rør Her er i øvrigt ham jeg plejer at købe rør ved. Hans sortiment skifter jævnligt efter, hvad han lige kan få fat i, men der er som regel noget spændende. Og så er han jo i EU... http://www.machmat.com/sales/index.htm
Kan se han har to sæt af disse. Håber ikke det er dem du har givet $500 for, han tager 64 Euro for et matchet sæt...
6SN7GTB |
Black plates, NOS tubes, no new production |
NOS |
Tung Sol picture |
1 single 2 pairs |
28.00 |
|
|
|
Hehe nej det håber jeg da heller ikke!
Nej: 1) Det er et GTB 2) De har lavet en masse forskellige gennem tiden, Tung-Sol. Det er de aller tidligste (der åbenbart er lavet af rent guld  ) De er med "round black plates" og sort glas - og som sagt - de tidligste. Hvis du kigger på de æsker på billedet er de fra nov/dec. 1942 - det er da halvgammelt.
Mvh.
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 02 August 2008 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cool nok, så er du da ikke lige blevet snydt på dem dér  Men prøv at checke hans site ind imellem, han har lidt af hvert. I øvrigt er han også meget ærlig, når man spørger ham til råds om rør. Han anbefaler det han synes er bedst til en given forstærker / de præferencer man har. Og det han anbefaler er ikke nødvendigvis det dyreste han har på hylderne...
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

|
Sendt: 02 August 2008 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Cool nok, så er du da ikke lige blevet snydt på dem dér Men prøv at checke hans site ind imellem, han har lidt af hvert.
I øvrigt er han også meget ærlig, når man spørger ham til råds om rør. Han anbefaler det han synes er bedst til en given forstærker / de præferencer man har. Og det han anbefaler er ikke nødvendigvis det dyreste han har på hylderne...
|
|
|
Ja det vil jeg gøre. Du får lige et par billeder af de "rigtige":

Mvh.
|
Til top |
|
|
Novisad Udelukket fra forum

Dobb.profil Sonic
Bruger siden: 22 April 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2090
|
Sendt: 04 August 2008 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
faktisk lidt sjovt har selv en almarro stående den spiller bare rigtig godt men dog skal jeg ikke købe den. men den er mere på prøve men en rigtig go amp.
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

|
Sendt: 04 August 2008 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Novisad skrev:
faktisk lidt sjovt har selv en almarro stående den spiller bare rigtig godt men dog skal jeg ikke købe den. men den er mere på prøve men en rigtig go amp. |
|
|
Hej!
Husk at justere bias højt - ellers yder den ikke optimalt. Minimum 200mV og opad, min er justeret til max. ca. 220 mV - jeg kan desværre ikke komme højere op.
Mvh.
|
Til top |
|
|
Novisad Udelukket fra forum

Dobb.profil Sonic
Bruger siden: 22 April 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2090
|
Sendt: 04 August 2008 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|