Forfatter |
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
Sendt: 23 August 2008 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian7500 skrev:
Milu skrev:
Brian7500 skrev:
Ser rigtig godt ud Mugge...
Jeg skal love for at du får købt ind til den pladespiller.
|
|
|
Tak!
Hehe ja det tog lidt overhånd. Når man opdager hvad den første opgradering kan gøre for lyden, ja så får man blod på tanden til den næste og den næste og den næste... Alt i jagten på den perfekte afspilning - jagten er ikke forbi endnu, den sidste opgradering er snart på vej - og den har jeg glædet mig mest til.
Mvh.
|
|
|
Og hvad er så det? En SDS?
|
|
|
Nix, jeg kan ikke bruge en SDS mere, den funktion har Teres Verus overtaget.
Men det bliver den sidste opgradering på LP siden.
Mvh.
|
Til top |
|
|
Brian7500 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 4086
|
Sendt: 23 August 2008 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Brian7500 skrev:
Milu skrev:
Brian7500 skrev:
|
|
|
Tak!
Hehe ja det tog lidt overhånd. Når man opdager hvad den første opgradering kan gøre for lyden, ja så får man blod på tanden til den næste og den næste og den næste... Alt i jagten på den perfekte afspilning - jagten er ikke forbi endnu, den sidste opgradering er snart på vej - og den har jeg glædet mig mest til.
Mvh.
|
|
|
|
|
|
Mvh.
|
|
|
Hmmm...
Den må sgu være epokegørende så.
Spyt nu ud, mand 
__________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

|
Sendt: 23 August 2008 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian7500 skrev:
Milu skrev:
Brian7500 skrev:
Milu skrev:
Brian7500 skrev:
|
|
|
Tak!
Mvh.
|
|
|
|
|
|
Mvh.
|
|
|
Hmmm...
Spyt nu ud, mand 
|
|
|

Det er det vel også - ret essentielt synes jeg.
Du må væbne dig med tålmodighed...
Mvh.
|
Til top |
|
|
Brian7500 Forum Bruger

|
Sendt: 23 August 2008 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Brian7500 skrev:
Milu skrev:
Brian7500 skrev:
Milu skrev:
Brian7500 skrev:
|
|
|
Tak!
Mvh.
|
|
|
|
|
|
Mvh.
|
|
|
Hmmm...
Spyt nu ud, mand 
|
|
|

Det er det vel også - ret essentielt synes jeg.
Du må væbne dig med tålmodighed...
Mvh.
|
|
|
Hmmm....
Det må jeg vel så!!!   __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

|
Sendt: 01 September 2008 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt nyt i hytten.
Jeg har fået mig en lille Van den Hul DDT II Special - VdH billigste.

Lille dynamisk fætter der fungerer rigtig godt i en VPI arm, pga. pu'en lave krav til antiskate. Dynamisk, ret detaljeret og ret gode musikalske egenskaber. Der hvor den er bedst, synes jeg, er formidling af rum, både dybde og bredde. Bare der ikke bliver krævet for meget af den, altså rock synes jeg ikke er dens livret. Men klassisk uha det er godt, gerne simpelt kammer musik - så får man myrepatter! Klassisk musik er en fornøjelse - og kan kun anbefale den, hvis man er til den slags.
Og så er det jo en klassisk VdH pu - nålefanen er selvfølgelig lige, men i forhold til huset, meget skæv. Men det er der jo råd for ved opsætningen.
Mvh.
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 01 September 2008 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Lille dynamisk fætter der fungerer rigtig godt i en VPI arm, pga. pu'en lave krav til antiskate. Dynamisk, ret detaljeret og ret gode musikalske egenskaber. Der hvor den er bedst, synes jeg, er formidling af rum, både dybde og bredde. Bare der ikke bliver krævet for meget af den, altså rock synes jeg ikke er dens livret. Men klassisk uha det er godt, gerne simpelt kammer musik - så får man myrepatter! Klassisk musik er en fornøjelse - og kan kun anbefale den, hvis man er til den slags.
Og så er det jo en klassisk VdH pu - nålefanen er selvfølgelig lige, men i forhold til huset, meget skæv. Men det er der jo råd for ved opsætningen.
Mvh. |
|
|
Hello Milu... Hvad mener du med: "pu'en lave krav til antiskate"? Dén forstår jeg ikke helt... Var nålefanen "helt skæv" i forhold til selve huset på en ny pickup??? Det lyder da ret vildt, synes jeg. Mvh. Niels
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 02 September 2008 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fra VdH's Phono FAQ:
"Round, spherical tips have much more friction in the groove (they really don’t fit well there) compared to special shapes
like our VDH type 1 or VDH type 2. So it depends on the shape of the contact area between the stylus and the groove how
much you have to compensate. The higher the frequencies cut in the record groove, also the higher the friction. For
conical shapes (somewhat old-fashioned today and only mounted in cheap systems) the anti-skating force setting should
be equal to the tracking force. With more groove-shape adapted stylus designs the anti-skating setting can be less. When
a cartridge uses the VDH type 1 or VDH type 2 stylus, the anti-skating can be adjusted at 1/3 of the tracking force. This
assuming that the scale on the tone arm is correct. Otherwise you have to listen to the sonic results."
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

|
Sendt: 02 September 2008 kl. 01:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Milu skrev:
Mvh.
|
|
|
Hello Milu...
Hvad mener du med: "pu'en lave krav til antiskate"? Dén forstår jeg ikke helt...
Var nålefanen "helt skæv" i forhold til selve huset på en ny pickup??? Det lyder da ret vildt, synes jeg.
Mvh. Niels
|
|
|
Hello Niels.
Jeg skal prøve at forklare - ud over det Krenzler har sakset ind fra VdH hjemmesiden
1) VdH pu'er skal generelt ikke have meget i nåletryk, i området 1.35 - 1.50 gram. Derfor skal der heller ikke hives i så meget i armen. Der anbefales 0.1 - 0.3 gram. Det var det jeg mente med lave krav. Det kræver også et temmelig fint følende anti-skate system - og det har VPI ikke. Og så kommer vi til punkt 2) Harry Weisfeld (VPI) er ikke meget for antiskat idet han synes det lyder bedst uden. Det er kun de seneste år hvor VPI har tilbudt et mekanisk (men ikke super godt) system - pga. stor efterspørgsel. Her er det gode match mellem VdH og VPI armen - den kan fungere uden antiskate, uden ubalance i lydbilledet, selv med de mest krævende 45 rpm. LP'er. Der kan måles en ubalance - som jeg sikkert kunne fjerne med antiskate - men så længe jeg ikke kan høre en ubalance er jeg ligeglad. Desuden er den indstillet (antiskate) til min Orpheus - den kræver antiskate. Desuden tror jeg faktisk, at antiskate system alene, uden vægt, vil trække for meget.
Når jeg siger "skæv" så er det nok ved en ½-1 mm ved diamanten ca. Den er købt brugt, til småpenge - og det kan selvfølgelig være den tidlige ejer der har haft et uheld, men den spiller fint. Desuden, alle de VdH pu'er jeg har ejet/lånt/sat op/set har alle haft en vis afvigelse, AJ VdH er jo ikke helt ung mere...
Mvh.
|
Til top |
|
|
Rytmik Branchemedlem

Amforamusik
Bruger siden: 18 Juni 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 589
|
Sendt: 06 September 2008 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Milu
Rigtig spændende læsning med de mange "tweeks" i denne her tråd. 
Jeg skal love for at du har eksperimenteret her på det sidste. Det er et noget anderledes setup, end dengang jeg købte Rega P25 af dig! de nye højttalere var sikkert også lettere at få op.
Musikken er vist i højsæde? Ikke at den ikke var det før, men på en anderledes befordrene måde nu.
Det sovjetiske militær rør 6c33 er svært at komme udenom, når man først har hørt hvad det kan i en single-ended konfiguration på en lidt letdrevet højttaler. 
Hvorlænge skal Almarro forstærkeren varme op, inden den "svinger"?
gir´ du ikke en kop kaffe en dag, så kan jeg måske inspirere med lidt musik? Jeg vil rigtig gerne høre dit setup.
Mvh. Troels
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

|
Sendt: 06 September 2008 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rytmik skrev:
Hej Milu
Rigtig spændende læsning med de mange "tweeks" i denne her tråd. 
Jeg skal love for at du har eksperimenteret her på det sidste. Det er et noget anderledes setup, end dengang jeg købte Rega P25 af dig! de nye højttalere var sikkert også lettere at få op.
Musikken er vist i højsæde? Ikke at den ikke var det før, men på en anderledes befordrene måde nu.
Det sovjetiske militær rør 6c33 er svært at komme udenom, når man først har hørt hvad det kan i en single-ended konfiguration på en lidt letdrevet højttaler. 
Hvorlænge skal Almarro forstærkeren varme op, inden den "svinger"?
gir´ du ikke en kop kaffe en dag, så kan jeg måske inspirere med lidt musik? Jeg vil rigtig gerne høre dit setup.
Mvh. Troels
|
|
|
Hej Troels.
Ja det er længe siden! Du har også skildt dig af med det pling-plong bræt! Arh det er vel en god starter LP - selvom det ikke var min starter...
Ja 6C33C er et fantastisk rør - og især er det fantastisk i SE variant, tilmed med mulighed for rimelig watt ydelse. Det tager vel en ½-1 time før den er helt på plads - men ligesom alt andet, jo længere den er tændt, jo bedre er den.
Du skal være velkommen - og tag endelig nogle LP'er med - så skal jeg nok montere DDT'en.
I den næste "post" kan du se, at jeg er færdig med at opgradere på LP siden. Men der er muligvis en anden spændende ting på vej - så er jeg vist klar til vinter.
Så hvis du vil forbi en dag, så bør du vente lidt...
Mvh.
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

|
Sendt: 06 September 2008 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå men det måtte jo ske - det var ellers ikke meningen, da jeg synes at det var for dyrt med en ny arm. Indtil jeg opdagede at VPI havde "factory direct upgrade" på deres armen. Men de er lidt besværlige at danse med de VPI. Besværlige at få fat i, betale til, osv. og gud-hjælpe-mig om de ikke sender forkert armboard og Allen nøgle... Men jeg har kunen pladsere armen i et enkelt hul af det gamle armboard og ved hjælp af Feickert protracktor har jeg kunnet udmåle de 256 mm fra pivot til spindel.
Så her er 10.5i armen nogenlunde monteret:

VTA "on-the-fly" burde være lovpligtigt på alle arme, fantastisk ting!
Mvh.
|
Til top |
|
|
Brian7500 Forum Bruger

|
Sendt: 06 September 2008 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med den nye arm.... __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 06 September 2008 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Nilau skrev:
Milu skrev:
Lidt flere indtryk:
Den er ret god den Achromat - den fjernede liiige det sidste af "subsonisk pumpning" (rummel?) fra mellemtone enhederne.
|
|
|
Det lyder da besynderligt, Milu. Er der tale om en kombineret mellemtone/basenhed? ('Pumpning' fra en decideret mellemtoneenhed lyder lidt ekstremt).
Du bør ikke have nogen 'pumpning' overhovedet. Det kan skyldes en for lav armresonans = for blød pickup/ for tung tonearm. Denne pumpning dræner energi fra din forstærker, og du risikerer akustisk tilbagekobling ved afspilning fra grammofon. Ikke godt... ;-)
Mvh. Niels L.
|
|
|
Hej Niels.
Helt og aldeles enig! Ligesom der skal være helt støjfrit miljø - ja så skal der også være helt roligt! En enhed der bliver pumpet i sine yderområder - kan ikke yde optimalt.
1) Det er en mellemtone/bas enhed. 2) Det sker kun ved meget bulede plader - og dem skal jeg have taget hånd om! 3) Det er heller ikke noget jeg oplevede før i tiden, da jeg havde PP og "tunge" højttalere. Nu har jeg højttalere der er MEGET blødt hængt op - en flue der prutter i nærheden får dem til at blafre. Nej ikke helt, men klapper døren for træk, så... 4) Og så sidder jeg ret tæt på, da højttalerne er monitors, så ser man alt og bliver lidt paranoid over det - så i virkeligheden vil en gæst næppe opdage det.
Mvh.
|
|
|
Hvis du har problemer med bulede plader så er systemresonansen for lav og for dårligt dæmpet, har du også problemer af samme art med andre signalkilder er det straks værre
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

|
Sendt: 06 September 2008 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian7500 skrev:
Tillykke med den nye arm....
|
|
|
Joo tak, bliver dog lige nød til at vente på en ny armbase og de har selvfølgelig ferie nu...
Mvh.
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

|
Sendt: 06 September 2008 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Milu skrev:
Nilau skrev:
Milu skrev:
Lidt flere indtryk:
Den er ret god den Achromat - den fjernede liiige det sidste af "subsonisk pumpning" (rummel?) fra mellemtone enhederne.
|
|
|
Det lyder da besynderligt, Milu. Er der tale om en kombineret mellemtone/basenhed? ('Pumpning' fra en decideret mellemtoneenhed lyder lidt ekstremt).
Du bør ikke have nogen 'pumpning' overhovedet. Det kan skyldes en for lav armresonans = for blød pickup/ for tung tonearm. Denne pumpning dræner energi fra din forstærker, og du risikerer akustisk tilbagekobling ved afspilning fra grammofon. Ikke godt... ;-)
Mvh. Niels L.
|
|
|
Hej Niels.
Helt og aldeles enig! Ligesom der skal være helt støjfrit miljø - ja så skal der også være helt roligt! En enhed der bliver pumpet i sine yderområder - kan ikke yde optimalt.
1) Det er en mellemtone/bas enhed. 2) Det sker kun ved meget bulede plader - og dem skal jeg have taget hånd om! 3) Det er heller ikke noget jeg oplevede før i tiden, da jeg havde PP og "tunge" højttalere. Nu har jeg højttalere der er MEGET blødt hængt op - en flue der prutter i nærheden får dem til at blafre. Nej ikke helt, men klapper døren for træk, så... 4) Og så sidder jeg ret tæt på, da højttalerne er monitors, så ser man alt og bliver lidt paranoid over det - så i virkeligheden vil en gæst næppe opdage det.
Mvh.
|
|
|
Hvis du har problemer med bulede plader så er systemresonansen for lav og for dårligt dæmpet, har du også problemer af samme art med andre signalkilder er det straks værre
|
|
|
Nej det er nu ikke noget jeg lider af. Den ligger omkring 9-10 hz både i udregning og øjemål.
Mvh.
|
Til top |
|
|
Novisad Udelukket fra forum

Dobb.profil Sonic
Bruger siden: 22 April 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2090
|
Sendt: 14 September 2008 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
se det her er en spændende tråd det her bliv endelig ved Milu, det er fedt at se et andens setup udvikle sig.
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 19 November 2008 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

|
Sendt: 19 November 2008 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej K.
Jeg er meget tæt på at være helt enig! Fantastisk apparatus!
Mvh.
|
Til top |
|
|
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
Sendt: 01 December 2008 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hovsa Milu din røver
Lige en 10,5" arm + perifiri-ring og det hele..... du gir den gas ....
det er en god evolution din plov har gennemgået
nu mangler du bare en ordentligt RIAA he he
tillykke med grejerne ...
og der blev også en glad mand i kolding der fik signature arm på sin Aries
|
Til top |
|
|
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
Sendt: 01 December 2008 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakobsen skrev:
Hovsa Milu din røver
Lige en 10,5" arm + perifiri-ring og det hele..... du gir den gas ....
det er en god evolution din plov har gennemgået
nu mangler du bare en ordentligt RIAA he he
tillykke med grejerne ...
og der blev også en glad mand i kolding der fik signature arm på sin Aries
|
|
|
fy for satan og en superplatter ..... skam dig
|
Til top |
|
|