Forfatter |
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
Sendt: 02 August 2008 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
[QUOTE=3DX]tak til jan for en fin besøgs artikkel
og jeg håber at dette fase tyrani, nu har fået som fortjænt... det er jo solgt godt som værende MEGET vigtigt, og vejen til himlen. og Holgers ht'er må jo give hjerte flimmer hos den slags fanatikere. men det er måske ikke så vigtigt, når Holgers ht'er i den grad imponere 
fedt, -og lad os så hører noget musik ved rigtigt niveau, og glemme alle disse "jeg kan se den ikke lyder godt"
til Holger
Hvem har "fået som fortjent"? Nu har jeg læst janils' tekst. Det ser ud til, at Holgers højttalere lyder ret meget som jeg havde forestillet mig de ville gøre. Men igen....det er Holgers højttalere. Og de opfylder de krav han stiller. Jeg håber at han passer på sine ører. Det er ikke helt 'ufarligt' med de høje lydtryk.
Mvh. Niels
|
|
|
det er da fint så er alle glade  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|
Dolce Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 226
|
Sendt: 02 August 2008 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Jan Super  Tak for din entusiasme og engagement. Det giver lidt håb for High Fidelity på dansk grund. Platin Colibrien - You know who.
__________________ Stilhed er mere end fraværet af lyd.
|
Til top |
|
|
Savklinge Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 613
|
Sendt: 02 August 2008 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
HEJ HOLGER4
Jeg ved godt at du har VERDENS ABSOLUT BEDSTE HØJTTALER MKII,
men har du yderlig trumfer i ærmet til at forbedre dem endnu mere,eller
evt på el siden.
M V H SAVKLINGE
|
Til top |
|
|
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
Sendt: 02 August 2008 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt at se reaktionerne på besøget hos dig. Der er åbnet nogle øjne ifht. overskud. Fedt at der beskrives lavt niveau (110dB!!!!!) som ren tomgang, da der er 100 x mere saft at hente hvis der er brug for det. Det er lige præcis det der kan væremedvirkende til den oplevede dynamik. Hvordan der så stilles på de elektoniske filtre er så en smagssag, som det også beskrives ifht. fx. diskant-niveau-reguleringen i løbet af besøget. Måske kan det barespille som man har lyst til, når der er overskud nok - og så har Holger valgt en setting derpasser ham og familien. At andre foretrækker noget andet, er jo netop grunden til, at der findes så mange HiFi-foretagender og guruer rundt omkring i verden. Fedt også, at der gives kredit for det der gøres rigtigt godt - og at den forbedring der hørtesefter justeringen også tilkendegives. Og fedt at der var hygge med i billedet - ikke ren "eksamens-angst" som der har været lagt op til tidligt i tråden.. Det kunne være spændende at høre, om du - Holger - har beholt den indstilings-ændring der blev lavet, eller er vendt tilbage til "før besøg-instillingen". Altså - bliver mannogensinde færdig med sådan et projekt? (Eller noget andet HiFi-projekt for den sags skyld  ) Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 03 August 2008 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart virkede det som om Holger og Helene begge kunne høre, at der skete noget positivt i toppen. Men de var ikke så begejstrede for at køre uden sub'en eller evt. at dæmpe niveauet nedefter. Vi var kort inde på evt. at dæmpe basrefleksportene så der ikke kommer sub-bas fra både hovehøjttalere og sub-woofer. Selv om der er filter på, vil der jo stadig komme et bidrag fra de store porte.
Mht. til forbedringer snakkede vi mindre modifikationer i CD-afspilleren, men ellers var der ikke umiddelbart planlagt noget. Jo - han ville gerne have et større TV, men det er bestemt ikke gratis, hvis størrelsen skal matche højttalerne. 
Men ellers må vi jo høre hvad Holger har at sige. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
Sendt: 03 August 2008 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skriger da på en fed projektor med stort lærred. Forestil jer Jurassic Park!!
Mvh.
|
Til top |
|
|
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
Sendt: 03 August 2008 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes stadig ikke der er nogen der har løftet sløret for hvorfor højttaleren er konstrueret som den er? Hvad baggrunden for at placere alle de mange enheder som man har gjort?
Men det er da fint at der er nogle flere der har haft muligheden for at lytte på systemet.. men hvor blev det objektive af?
Når Jan beskriver lydbilledet som "samtidig er lydbilledet i midten mellem højttalerne lidt diffust og ikke helt så skarpskårne som det måske kan lade sig gøre" og "Det kunne til tider også virke som om instrumenter blev lidt større end i virkeligheden" måske er det her vi støder på alle de fasefejl der uden tvivl er.
Igen skal det siges at højttalere selvfølgelig kan lyde godt selvom de har en frekvensgang som Vejle ådal, eller sprede musikglæde for folk der er ligeglade med om det er fasekorrekt, og alt lyder som det kom ud af studiemonitorerne ved indspilningen.
Mon der kan komme nogle facts og noget teknisk baggrund for systemet frem? eller skal tråden kun gå ud på hvem der har ret i hvad og hvorfor?
|
Til top |
|
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
Sendt: 03 August 2008 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du nogensinde hørt et "skarptskåret" perspektiv til en koncert?
Det er et kunstigt fænoman og begreb... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 03 August 2008 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
Det er et kunstigt fænoman og begreb... |
|
|
Ikke ved en koncert igennem et PA system.. men så sandelig(ja det kunne ikke blive mere livagtig hehe) ved musik/sang fremført uden forstærkning, inden for rimelig lytteafstand.. som mange studie indspilninger også er mixet til at lyde som.
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
Sendt: 03 August 2008 kl. 00:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
Det er et kunstigt fænoman og begreb... |
|
|
Fuldstændig enig Groove. Lyt eks til et jazz orkester, der spiller akustisk. Der er da ikke noget ''pin point image'' i hverken bredden eller dybden. Disse fænomener er efter min mening mere hifi fænomener (skabt via nærmicrofon optagelser), end det er noget man hører ved live musik.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 03 August 2008 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Groove skrev:
Det er et kunstigt fænoman og begreb...
|
|
|
Fuldstændig enig Groove. Lyt eks til et jazz orkester, der spiller akustisk. Der er da ikke noget ''pin point image'' i hverken bredden eller dybden. Disse fænomener er efter min mening mere hifi fænomener (skabt via nærmicrofon optagelser), end det er noget man hører ved live musik.
|
|
|
I studiet har man alle muligheder for at pin pointe, og det skal højttaleren kunne gengive. Hvis der optages live (og ikke udelukkende nærfelt), vil man jo få reflektione mv. med og derfor sandsynligvis ikke få een knivskåret stereooptagelse og dermed gengivelse.
Man kan ikke sige, at fordi en specifik live-situation ikke står knivskarpt behøver højttaleren heller ikke kunne dette. Højttaleren skal kun gengive både den ene situation og den anden.
|
Til top |
|
|
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 03 August 2008 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og igen; vil man forværre denne diffuse tendens, med en højttaler der forværrer(forstærker) fænomenet?
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 03 August 2008 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
Jeg synes stadig ikke der er nogen der har løftet sløret for hvorfor højttaleren er konstrueret som den er? Hvad baggrunden for at placere alle de mange enheder som man har gjort?
|
|
|
Reelt er det vel pladsproblemer, men der har været prøvet mange ting - se evt. de billeder der er i artiklen.
Jeg har lige tilføjet følgende tekst ved billedet af midtersektionen:
Det kunne se ud som om enhederne bare er kastet i, men der er mening med galskaben.
Holger har prøvet mange forskellige opsætninger. Det har også været forsøgt med enhederne over hinanden, som man måske skulle tro det var bedste, men det gav helt håbløse udfasninger.
Den store frontbaffel har også være vendt rundt 180 grader, men det medførte bare at lydbilledet fløj op under loftet.
Hvorfor går det så godt? Tja, jeg ved det ikke, men måske skyldes det netop den forholdsvis store afstand mellem enhederne.
Noget helt andet er det, at Dynaudio mellemtonedomer og diskanter er forbunder i serie. Med andre ord ser forstærkerne ind i noget der ligner 24 ohm. Ikke noget at sige til Holger skal bruge effekt. F.eks. har den store Vincent til diskanterne (over 5.300 Hz) 2x200 Watt til rådighed. Med 24 ohm bliver det omkring 70 Watt. Følsomheden øges lidt med 3 enheder, men alligevel vil de aldrig kunne komme op på samme lydtryk som basserne. Det samme gælder D76 mellemtone domerne.
Jeg anbefalede Holger at investere i en stor AMT eller evt. en Stage & Company SA 8535. Denne ene enhed kunne så erstatte ALLE 6 domer og samtidig spille højere og renere. (SA 8535 rækker fra 1 til 40 kHz og har en følsomhed på ca. 100 dB og kan tåle 2.000 Watt) se: http://www.stageaccompany.com/en/products/ribboncd.php Prisen er desværre derefter! __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 03 August 2008 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Sjoenne skrev:
Jeg synes stadig ikke der er nogen der har løftet sløret for hvorfor højttaleren er konstrueret som den er? Hvad baggrunden for at placere alle de mange enheder som man har gjort? |
|
|
Reelt er det vel pladsproblemer, men der har været prøvet mange ting - se evt. de billeder der er i artiklen.
Jeg har lige tilføjet følgende tekst ved billedet af midtersektionen:
Det kunne se ud som om enhederne bare er kastet i, men der er mening med galskaben.
Holger har prøvet mange forskellige opsætninger. Det har også været forsøgt med enhederne over hinanden, som man måske skulle tro det var bedste, men det gav helt håbløse udfasninger.
Den store frontbaffel har også være vendt rundt 180 grader, men det medførte bare at lydbilledet fløj op under loftet.
Hvorfor går det så godt? Tja, jeg ved det ikke, men måske skyldes det netop den forholdsvis store afstand mellem enhederne.
Noget helt andet er det, at Dynaudio mellemtonedomer og diskanter er forbunder i serie. Med andre ord ser forstærkerne ind i noget der ligner 24 ohm. Ikke noget at sige til Holger skal bruge effekt. F.eks. har den store Vincent til diskanterne (over 5.300 Hz) 2x200 Watt til rådighed. Med 24 ohm bliver det omkring 70 Watt. Følsomheden øges lidt med 3 enheder, men alligevel vil de aldrig kunne komme op på samme lydtryk som basserne. Det samme gælder D76 mellemtone domerne.
Jeg anbefalede Holger at investere i en stor AMT eller evt. en Stage & Company SA 8535. Denne ene enhed kunne så erstatte ALLE 6 domer og samtidig spille højere og renere. (SA 8535 rækker fra 1 til 40 kHz og har en følsomhed på ca. 100 dB og kan tåle 2.000 Watt) se: [COLOR=#0000ff">http://www.stageaccompany.com/en/products/ribboncd.php[/COLOR">Prisen er desværre derefter! |
|
|
At se på billederne tilføjer ikke meget information om hensigten med placeringen. Og når du nu fortæller at mellemtoner og diskanter er forbundet i serie, kan man kun blive endnu mere forvirret over hvordan det hjælper at tilføre forvrænging og elektriske fasevariationer....
Nå, men der kommer nok aldrig en dybdegående(eller tæt på) gennemgang af systemet, så fred med det + fortsat god søndag
|
Til top |
|
|
PALLAS Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 55
|
Sendt: 03 August 2008 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dolce skrev:
Ja, ja "Helt nye skrue dig selv"... med flere , så var det lige det der med at holde sig til emnet og give kredit tilbage til TRÅDHOLDER, HOLGER!
Hvordan gik det i aftes? Hvordan lyder de monstrøse speakers?
lad høre Janils med flere....
|
|
|
Jeg tror heller ikke DIY-kongen Holger har noget imod at høre om andres diy-anlæg, når det er relateret :-) . . . . jeg vidste heller ikke man skulle holde fokus, og det beklager jeg derfor lidt. Min ydmyge pardon til Dolce. . . . og Holger :-)
__________________ ....cutting does the trick....
|
Til top |
|
|
PALLAS Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 55
|
Sendt: 03 August 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Janils: Hvor er det bare en kanon artikel, du har skrevet. Jeg takker lige som alle de andre for dit arbejde indenfor hifi, og er også glad for at min amatørbeskrivelse (vist nok) bakkes op  ... jeg synes det var spændende at læse dine kommentarer - både de der bekræftede Holgers valg, og i særdeleshed de, der var konstruktive og KONKRETE til mulige optimeringer. .
Det var også dejligt at høre, at I hyggede, for jeg fornemmede - måske naturligt nok - en lille portion nervøsitet hos Holger .....
Holger, du er meget tavs, skal vi ikke høre lidt fra dig om besøget. Er du blevet moden til en måling eller to?
Men tillykke med den flotte anmeldelse - man skulle sige professionelle vurdering - der vist er så objektiv, som de kan opdrives på et så subjektivt emne (som et øres opfattelse af lyd ... skulle jeg sige krops fornemmelse af lydtryk :-).

PS. Jeg er også nysgerrig efter om du har beholdt de ændrede indstillinger som janils beskriver I fandt frem til.
__________________ ....cutting does the trick....
|
Til top |
|
|
Holger4 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 582
|
Sendt: 03 August 2008 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, jeg kan vel ikke holde det hemmeligt længere. Hvorfor spiller systemet så fase-korrekt til trods for den uortodokse konstellation af enheder? Jeg har simpelthen inde i kabinettet installeret en 3-vejs diode-akkumulator, som naturligvis er servostyret med en tolerance på 6-12 dB i nærfeldt - dette gør tricket. __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
Til top |
|
|
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
Sendt: 03 August 2008 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holger4 skrev:
Okay, jeg kan vel ikke holde det hemmeligt længere. Hvorfor spiller systemet så fase-korrekt til trods for den uortodokse konstalation af enheder? Jeg har simpelthen inde i kabinettet installeret en 3-vejs diode-akkumulator, som naturligvis er servostyret med en tolerance på 6-12 dB i nærfeldt - dette gør tricket.
|
|
|
Så forstår jeg bedre 
|
Til top |
|
|
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
Sendt: 03 August 2008 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
C.Bukowski Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 402
|
Sendt: 03 August 2008 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
PALLAS skrev:
Holger, du er meget tavs, skal vi ikke høre lidt fra dig om besøget. Er du blevet moden til en måling eller to?
|
|
|
Manden har bygget verdens bedste højtaler, han er yderst tilfreds med dem, de spiller som han vil have dem til, han sover fint om natten, så hvad pokker skal der måles på dem for ? Det er kun for at selvbestalede "fagfolk" ville kunne nedgøre eller kunne pege fingre, sige : jamen han har jo ikke noget tøj på. .. Iøvrigt er de nok 1,98m høje. Er dårlig hørelse forbundet med opmåling ?
|
Til top |
|
|