Emne: Verdens bedste højttalere ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
C.Bukowski Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 402
|
Sendt: 03 August 2008 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sorry jeg har målt forkert på billedet - De er 1,97 og spiller derfor mindre godt end nogle på 1,98
|
Til top |
|
|
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
Sendt: 03 August 2008 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
C.Bukowski skrev:
PALLAS skrev:
<p align="left">Holger, du er meget tavs, skal vi ikke høre lidt fra dig om besøget. Er du blevet moden til en måling eller to? |
|
|
Manden har bygget verdens bedste højtaler, han er yderst tilfreds med dem, de spiller som han vil have dem til, han sover fint om natten, så hvad pokker skal der måles på dem for ? Det er kun for at selvbestalede "fagfolk" ville kunne nedgøre eller kunne pege fingre, sige : jamen han har jo ikke noget tøj på. ..Iøvrigt er de nok 1,98m høje.Er dårlig hørelse forbundet med opmåling ? |
|
|
Hvis ikke man må diskutere noget i tråden udover at sige bu og bæ om hvor glad og tilfreds Holger er, hvad er så formålet?
Rent faktisk tror jeg at der er en del der er interesserede i den tekniske del af Holgers projekt, men mangler at høre noget om det.
|
Til top |
|
|
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
Sendt: 03 August 2008 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har du faktisk ret i. Jeg har ikke noget "problem" med Holgers højttalere, men synes stadig, at det kunne være ret sjovt, at få lavet målinger på dem, samt måske en lidt mere detaljeret beskrivelse af konstruktionen (filter osv.).
-Måske endda endnu mere nu, hvor vi har fået bekræftet, at de er til at holde ud at høre på - også for andre end Holger selv.
Mvh.
|
Til top |
|
|
Holger4 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 582
|
Sendt: 03 August 2008 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som der også står i tråd.
Filter: INTET (dvs. elektronisk).
Konstruktion: Basrefleks for både 18" og 6,5".
Den tekniske del: Har brugt mange hundrede timer til forsøg, lytning osv.
Jeg ejer ikke et måle-apparat - hvad søren skulle jeg dog bruge det til?
Jeg ved, at I gerne vil have flere tekniske detaljer, men det kan I ikke få, for der er ikke mere at fortælle, sorry. Jeg er jo bare en glad dreng, som har bygget et sæt højttalere, som virkelig KAN spille, selv om naturlove og andet gøjl indikerer, at de IKKE skulle kunne. Det er vel lidt ligesom med humlebien! Naturloven beviser, at den slet ikke skulle kunne flyve pga. alt for små vinger i forhold til krop og bredt smil - men dét er den jo ikke klar over, så den trodser og flyver bare frejdigt derud af .........brum brum .
__________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
Til top |
|
|
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
Sendt: 04 August 2008 kl. 01:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
BEMÆRK, DETTE ER IKKE KRITIK, MANGLER BARE FORSTÅELSEJeg synes det er en anelse søgt at skrive; Hvad skal jeg bruge måleinstrumenter til  Man kan jo også bygge en forstærker der står og svinger ved 200 Khz, lyder godt men bliver unødigt varm. Men hvor ved man fra at den bliver unødigt varm, hvis man ikke har noget at sammenligne med ? Et måleinstrument ville med det samme afsløre at der var noget "galt" på trods af at den spillede fint fint. Det jeg prøver at sige er; Det kunne jo være der kunne trækkes en del % mere ud af de højttalere når alt er tilstede.............. Ved at måle lidt på dem, f.eks. HT-konstruktører bruger måleinstrumenter i store/dyre antal.............. hvorfor det. hvis man bare lige skulle lytte ? Det er IKKE kritik af dine HT Holger...... Jeg synes tværtimod at de er fede og endnu federe at du er glad og tilfreds, men når man VED hvor svært det er at skrue en HT sammen, der spiller godt, er rimelig nem at drive (impedans+fase), så kunne der måske trækkes endnu mere ud af de HT ? Enhver forstærker - uanset hvilken, vil lyde bedre hvis den har gode arbejdsbetingelser  En ting der dog undrer mig rigtig meget er, at der IKKE er kompenseret for bafflestep/drop............ Dette kan man ikke gøre på et helt alm elektronisk filter, men med et filter der er en anelse mere avanceret, eller med passive komponenter..................... Jeg har hørt nogle færdige HT hvor konstruktøren åbent bart havde "glemt" at kompensere for det............. Har selv lavet HT i de unge dage hvor man ikke tænkte på det, men byggede et filter "efter bogen", for enhederne var jo 8 ohm  .............. og i 99% af tilfældene, har HT været MEGET åben og afslørende, men lige så god til at SAVE ørene af en, når niveauet blev højt. Ja jo, bevares.......... Jeg har ikke hørt Holgers HT og placeringen af enhederne kan jo gøre at der ikke er BRUG for kompencering og så er alt jo i skønneste orden. Men præcis HER ville det være fedt med en måling af disse HT, for hvorfor kan disse HT det som alle andre HT ikke kan, når der ikke er kompenseret i filteret ? Er det overlapning ? "for lavt" niveau ? Enheden der selv afruller............ Hvad er det der gør det ? Det ville målinger sikkert give et svar på. Dette her kan lyde som bavl og kritik, men det er det IKKE = En kevlar enhed har den egenskab at den bryder op/resonerer/younameit, over et langt bredere område end en f.eks papmembran og derfor lyder det ikke så fælt, som hvis en enhed "kun" lavede ET peak ved f.eks 1200 hz............... Er det det Holgers HT gør, over hele området ? Altså laver " unoder" over et bredt felt, så de faktisk ikke sådan lige høres ? Det er jo ganske fint............ Men jeg mangler (tror ikke jeg er ene om det) stadig at forstå hvorfor en stribe enheder i en kasse, med et alm elektronisk filter og nogle forstærkere bag, spiller som oplyst ? En meget frekvenslineær HT med et 6-7 db peak ved f.eks 1500 hz, lyder efter min mening værre end en HT med 6-7 db peaks mange steder over hele frekvensområdet, fordi det ene peak ikke "maskeres" af de andre. Joe, der er mange måder at lave en HT på............... Har selv flere gange kæmpet med at fjerne et eller 2 peaks og så blev andre bare mere hørbare, med ringere lyd tilfølge. Så skal en HT være lineær, skal den vel være det helt uden peaks og dale................. Eller også skal der vel være peaks og dale spredt ud over 20 til 20.000 Hz ? Man kender jo også til folk der har "kastet" 2 eller 3 enheder i et kabinet og synes det er klart det bedste de har hørt..... Hver gang.................. Indtil en anden HT eller et måleinstument kommer på, så kan de høre/se at der er mangler................ Typisk mangler der hvor en HT normalt laver numre........... F.eks alt for lidt niveau mellem 500 og 2500 hz eller f.eks under 50 hz. Når dette bliver "rettet" kommer alle "unoderne" frem og så bliver det ganske svært. En HT der ikke siger noget under 60 hz, kan jo sjældent buldre.............. En HT der mangler niveau mellem 800 og 3000 hz, gjalder/råber sjældent. Men hvad gør en HT der peak´er/daler over hele frekvensområdet ? Hvad gør Holgers HT ? Og nej, jeg siger IKKE at disse nævnte ting er problemet med Holgers HT, for jeg har ikke hørt dem............. Men håber jeg kommer til det en dag.  Er der nogle her der kan følge mig i dette indlæg ?
|
Til top |
|
|
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
Sendt: 04 August 2008 kl. 06:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan egentligt godt følge dig - og nogle af de muligheder du lægger op til kunne være interessante at få belyst på en anden måde er måske "til stede" jvf. fx. Janils lytte-beskrivelse, hvor der er enkelte punkter og oplæg til mulig forbedring. hvis jeg skal vælge en konstruktiv måde at læse på, vil det altså være nemmere for Holger at optimere de sidste små-skavanker væk, hvis han er interesseret i det - ved at få målt lidt på højtalerne. Man kan vel sige, at den lille justering ad diskant-området måske var en peak der ifht. Janils smag var større end noge han selv ville vælge at leve med, hvis det nemt kunne justeres væk. Så det rigtige spørgsmål er, om Hoger stadig er interesseret i at justere og optimere på sine højtalere, eller om han er nået til et sted hvor yderligere indsats ikke står nummer ét på listen ifht. til "almindelig lytning. Hvis der ønskes yderligere udvikling og finjustering, kan det jo godt være at de særkender / småfejl der er tilbage, er under det niveau der nemt kan rettes til med øret.. altså de er så små så et måleapparat skal til... Men så er de måske også bare så små, at der er "mindre væsentligt" at komme dem til livs - fx. det øgede niveau i bunden - jeg læser det som at det er et tilvalg Holger har lavet, da han godt kan lide den lyd - på trods af og vel vidende om at niveauet er hævet over lineart niveau. Så - for at kunne yde Holgers formål med tråden retfærdighed kunne det være spændende at høre, om al hjælpen via indspark til forbedringer modtages positivt og med henblik på evt. opfølgning, eller om det egentlig er et statement over hvordan Holger har opnået den i hans verden Bedste højtaler Mk.II.  Bare så spillereglerne og succeskriteriet er rimeligt fælles. Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg gerne ser målinger hvis det giver mening, men det skal som udgangspunkt give mening for Holger - ellers kan vi blie ved med at se indlæg som bliver mere og mere argumenterende for noget, som ikke kommer til at finde sted, da det ingen interesse har for den der bestemmer overlige netop dette sæt højtalere... Blot et indspark - glæder mig til at se "hvor skal vi hen du?" Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
Til top |
|
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
Sendt: 04 August 2008 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tvivler på nogen bygger nogetsomhelst uden måleinstrumenter (tommestok, linial, skydelærer, etc.)
Nogle måleinstrumenter er dyre og svært tilgængelige, så dem vælger nogle at undvære, det kan man så til dels kompencere for med "trial and error" metoden...prisen er tid og bøvl...
Som det gamle håndværker råd: Hellere måle to gange og save en gang...end måle en gang og skære to  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
Sendt: 04 August 2008 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak til Jan for en velskrevet artikel. Det er fedt, at Holger har en højttaler han er glad for, og som HAN synes spiller fantastisk. Tiltrods for Jans "thumbs up", har jeg unægtetligt lidt svært ved at pille højttaleren ud af "T-hansen kategorien, og det undrer mig lidt. Jeg tror det er holgers indgangsvinkel til hi-fi, jeg stritter lidt imod. Man fornemmer klart at lydtryk og enormt basoutput er de vigtigtste parametre - Det gælder helt klart om at få blæst knoppen af og få bashug i "dunken", så aftensmaden kommer op igen - helst på under 4 sekunder. Er jeg den eneste, der sidder med den fornemmelse efter at have læst Jans artikel? Når det så er sagt, så kunne jeg nu godt tænke mig at opleve 130 db uklippet med 6 stk. 18" bag i en almindelig stue - om ikke andet for at få den omtalte massage, som medfølger. For at tale om noget andet, så tror jeg lige, vi skal have hi-fi begrebet diskutereret lidt mere. Det er underligt uforståeligt for mig, når folk snakker om live-feeling og vægter den som det højeste, uden at referere til hvordan pladen er indspillet. Er der tale om en live-plade, er det da fantastisk at live-stemningen bliver reproduceret hjemme i stuen, men er der tale om en 2-mikrofons studieoptagelse, vil jeg nok foretrække at en evt. deltagende akustisk (og ikke-forstærket) guitar ikke lyder, som en vrælende elguitar, for så er den omtalte troværdighed (læs: hi-fi) ligesom ikke rigtig til stede, vel? Det kan så godt være, at det lyder "feee'", men det har ikke rigtig noget med hi-fi at gøre... Samme parallel kan man drage til basniveau - 10db for meget ved 100hz lyder måske "feee'" og stort, og er der så også 10db for meget ved 40hz, så er aftensmaden på vej op, hver gang storetrommen får et hug - dobbelt så "feee'!!! - catch my drift? Der vil helt klart gå lidt "hø, hø - mærkede du lige det hug der, hva?'" i den fra min side, hvor fokus skifter fra kvalitet til kvantitet. Hi-fi er vel søgen efter kvalitet og ikke kvantitet - ellers stablede man vel bare 10 stk. Baze højttalere fra Merlin oven på hinanden og koblende den så impedansen var 4-8 ohm, satte en Crown og en Ipod på og fyrede op? Så kan man spille tordende højt, har masser af effekt, og en million sange at vælge imellem. Det er da feeee'
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
Sendt: 04 August 2008 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
En ting der dog undrer mig rigtig meget er, at der IKKE er kompenseret for bafflestep/drop............ Dette kan man ikke gøre på et helt alm elektronisk filter, men med et filter der er en anelse mere avanceret, eller med passive komponenter..................... Jeg har hørt nogle færdige HT hvor konstruktøren åbent bart havde "glemt" at kompensere for det............. Har selv lavet HT i de unge dage hvor man ikke tænkte på det, men byggede et filter "efter bogen", for enhederne var jo 8 ohm .............. og i 99% af tilfældene, har HT været MEGET åben og afslørende, men lige så god til at SAVE ørene af en, når niveauet blev højt.
Ja jo, bevares.......... Jeg har ikke hørt Holgers HT og placeringen af enhederne kan jo gøre at der ikke er BRUG for kompencering og så er alt jo i skønneste orden.
Men præcis HER ville det være fedt med en måling af disse HT, for hvorfor kan disse HT det som alle andre HT ikke kan, når der ikke er kompenseret i filteret ?
|
|
|
Der kan sagtens være lavet baffle step kompensering, og den bedste måde at gøre dette (også med et passivt filter) er faktisk at vælge sine delefrekvenser / niveau på enhederne med omhu, hvorved der ikke er brug for ekstra komponenter i filtret til at lave korrektionen. Og det med at vælge sine delefrekvenser og niveauet på enhederne med omhu er jo herligt let i et system med aktive filtre..!
Det er egentlig ikke placering af enhederne, der definerer baffle step frekvensen, det er bredden på bafflen. Holgers baffler er jo ret brede = relativt lav baffle step frekvens. Skulle ikke undre mig, at det liiiige passer med en af hans delefrekvenser 
Mht målinger, eller ikke målinger, så mener jeg godt man kan nå et rigtig godt resultat uden at måle undervejs, men det kræver ENORMT mange eksperimenter, da man arbejder mere ''i blinde'', end hvis man har målinger. Jeg tror Holger kunne være nået hurtigere til det resultat han har nu, hvis der var målt undervejs. Men jeg fornemmer faktisk at Holger har hygget sig gevaldigt med at eksperimentere sig frem til resultatet. Og så er alt jo godt..!
|
Til top |
|
|
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 04 August 2008 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
Hi-fi er vel søgen efter kvalitet og ikke kvantitet - ellers stablede man vel bare 10 stk. Baze højttalere fra Merlin oven på hinanden og koblende den så impedansen var 4-8 ohm, satte en Crown og en Ipod på og fyrede op? Så kan man spille tordende højt, har masser af effekt, og en million sange at vælge imellem. Det er da feeee'  |
|
|
Facts !
Hvis man læser indholdet i linket herunder, omhandlende DIN standarden, så kan anlægget i det lokale supermarked til 799.- faktisk opfylde kravet hifi ( skræmmende men sandt ). 
http://da.wikipedia.org/wiki/Hifi
Hvis den konstellation du beskriver, blev præsenteret overfor målgruppen 13 - 20 årige, så er jeg sikker på at 8 ud af 10 ville sige "ja tak" og hvis der så fulgte 3 kasser bajere med oveni hatten, så var tallet pludselig ændret fra 8 til 10. Som sidegevinst kan sammensætningen, for de glade unge individer uden videre, nomineres som hifi.
Og lige for at slå en ting fast, så trænger standarden i mine øjne til en revidering. 
|
Til top |
|
|
C.Bukowski Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 402
|
Sendt: 04 August 2008 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
C.Bukowski skrev:
PALLAS skrev:
<p align="left">Holger, du er meget tavs, skal vi ikke høre lidt fra dig om besøget. Er du blevet moden til en måling eller to? |
|
|
Manden har bygget verdens bedste højtaler, han er yderst tilfreds med dem, de spiller som han vil have dem til, han sover fint om natten, så hvad pokker skal der måles på dem for ? Det er kun for at selvbestalede "fagfolk" ville kunne nedgøre eller kunne pege fingre, sige : jamen han har jo ikke noget tøj på. ..Iøvrigt er de nok 1,98m høje.Er dårlig hørelse forbundet med opmåling ? |
|
|
Hvis ikke man må diskutere noget i tråden udover at sige bu og bæ om hvor glad og tilfreds Holger er, hvad er så formålet?
Rent faktisk tror jeg at der er en del der er interesserede i den tekniske del af Holgers projekt, men mangler at høre noget om det. |
|
|
Formålet er enklet - Hvorfor skal alting rakkes ned ? Det er for nemt bare at skrige på målinger og målinger - Men igen er man 55 er ens hørelse på retur.
|
Til top |
|
|
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
Sendt: 04 August 2008 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
C.Bukowski skrev:
Sjoenne skrev:
C.Bukowski skrev:
PALLAS skrev:
|
|
|
|
Rent faktisk tror jeg at der er en del der er interesserede i den tekniske del af Holgers projekt, men mangler at høre noget om det. |
|
|
Formålet er enklet - Hvorfor skal alting rakkes ned ? Det er for nemt bare at skrige på målinger og målinger - Men igen er man 55 er ens hørelse på retur. |
|
|
Jeg hverken skriger efter målinger(selvom de kunne være interessante at se), og rakker ihverfald ikke ned på noget. Om det er nemt at skrige på målinger ved jeg ikke.. måske fordi jeg ikke er 55 og har hørelsen på retur
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 04 August 2008 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
Tak til Jan for en velskrevet artikel.
Det er fedt, at Holger har en højttaler han er glad for, og som HAN synes spiller fantastisk.
Tiltrods for Jans "thumbs up", har jeg unægtetligt lidt svært ved at pille højttaleren ud af "T-hansen kategorien, og det undrer mig lidt.
Jeg tror det er holgers indgangsvinkel til hi-fi, jeg stritter lidt imod. Man fornemmer klart at lydtryk og enormt basoutput er de vigtigtste parametre - Det gælder helt klart om at få blæst knoppen af og få bashug i "dunken", så aftensmaden kommer op igen - helst på under 4 sekunder.
Er jeg den eneste, der sidder med den fornemmelse efter at have læst Jans artikel?
Når det så er sagt, så kunne jeg nu godt tænke mig at opleve 130 db uklippet med 6 stk. 18" bag i en almindelig stue - om ikke andet for at få den omtalte massage, som medfølger.
For at tale om noget andet, så tror jeg lige, vi skal have hi-fi begrebet diskutereret lidt mere.
Det er underligt uforståeligt for mig, når folk snakker om live-feeling og vægter den som det højeste, uden at referere til hvordan pladen er indspillet.
Er der tale om en live-plade, er det da fantastisk at live-stemningen bliver reproduceret hjemme i stuen, men er der tale om en 2-mikrofons studieoptagelse, vil jeg nok foretrække at en evt. deltagende akustisk (og ikke-forstærket) guitar ikke lyder, som en vrælende elguitar, for så er den omtalte troværdighed (læs: hi-fi) ligesom ikke rigtig til stede, vel?
Det kan så godt være, at det lyder "feee'", men det har ikke rigtig noget med hi-fi at gøre...
Samme parallel kan man drage til basniveau - 10db for meget ved 100hz lyder måske "feee'" og stort, og er der så også 10db for meget ved 40hz, så er aftensmaden på vej op, hver gang storetrommen får et hug - dobbelt så "feee'!!! - catch my drift?
Der vil helt klart gå lidt "hø, hø - mærkede du lige det hug der, hva?'" i den fra min side, hvor fokus skifter fra kvalitet til kvantitet.
Hi-fi er vel søgen efter kvalitet og ikke kvantitet - ellers stablede man vel bare 10 stk. Baze højttalere fra Merlin oven på hinanden og koblende den så impedansen var 4-8 ohm, satte en Crown og en Ipod på og fyrede op? Så kan man spille tordende højt, har masser af effekt, og en million sange at vælge imellem. Det er da feeee'
|
|
|
Der er da vist ingen tvivl om at det er kvantiteten der imponerer ved dette setup. Og sådan læser jeg da også indlægget fra janils. [janils skal være velkommen til at korrigere mig, hvis jeg skulle have misforstået hans tekst]. Holger synes garanteret at det er morsomt at bygge sådanne megahøjttalere. Men jeg gætter på, at man kunne opnå cirka det samme ved at "tiltuske sig" et mindre PA-anlæg og "montere" dét i stuen. Vi har selvfølgelig vidt forskellige præferencer, men sådan som jeg ser det, er Holgers anlæg designet til (som David skriver) at man kan få "blæst knoppen af". Hilsen Niels
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 04 August 2008 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
David skrev:
Det er fedt, at Holger har en højttaler han er glad for, og som HAN synes spiller fantastisk.
Tiltrods for Jans "thumbs up", har jeg unægtetligt lidt svært ved at pille højttaleren ud af "T-hansen kategorien, og det undrer mig lidt.
Jeg tror det er holgers indgangsvinkel til hi-fi, jeg stritter lidt imod. Man fornemmer klart at lydtryk og enormt basoutput er de vigtigtste parametre - Det gælder helt klart om at få blæst knoppen af og få bashug i "dunken", så aftensmaden kommer op igen - helst på under 4 sekunder.
Er jeg den eneste, der sidder med den fornemmelse efter at have læst Jans artikel?
Når det så er sagt, så kunne jeg nu godt tænke mig at opleve 130 db uklippet med 6 stk. 18" bag i en almindelig stue - om ikke andet for at få den omtalte massage, som medfølger.
For at tale om noget andet, så tror jeg lige, vi skal have hi-fi begrebet diskutereret lidt mere.
Det er underligt uforståeligt for mig, når folk snakker om live-feeling og vægter den som det højeste, uden at referere til hvordan pladen er indspillet.
Er der tale om en live-plade, er det da fantastisk at live-stemningen bliver reproduceret hjemme i stuen, men er der tale om en 2-mikrofons studieoptagelse, vil jeg nok foretrække at en evt. deltagende akustisk (og ikke-forstærket) guitar ikke lyder, som en vrælende elguitar, for så er den omtalte troværdighed (læs: hi-fi) ligesom ikke rigtig til stede, vel?
Det kan så godt være, at det lyder "feee'", men det har ikke rigtig noget med hi-fi at gøre...
Samme parallel kan man drage til basniveau - 10db for meget ved 100hz lyder måske "feee'" og stort, og er der så også 10db for meget ved 40hz, så er aftensmaden på vej op, hver gang storetrommen får et hug - dobbelt så "feee'!!! - catch my drift?
Der vil helt klart gå lidt "hø, hø - mærkede du lige det hug der, hva?'" i den fra min side, hvor fokus skifter fra kvalitet til kvantitet.
Hi-fi er vel søgen efter kvalitet og ikke kvantitet - ellers stablede man vel bare 10 stk. Baze højttalere fra Merlin oven på hinanden og koblende den så impedansen var 4-8 ohm, satte en Crown og en Ipod på og fyrede op? Så kan man spille tordende højt, har masser af effekt, og en million sange at vælge imellem. Det er da feeee'
|
|
|
Der er da vist ingen tvivl om at det er kvantiteten der imponerer ved dette setup. Og sådan læser jeg da også indlægget fra janils.
[janils skal være velkommen til at korrigere mig, hvis jeg skulle have misforstået hans tekst].
Holger synes garanteret at det er morsomt at bygge sådanne megahøjttalere. Men jeg gætter på, at man kunne opnå cirka det samme ved at "tiltuske sig" et mindre PA-anlæg og "montere" dét i stuen.
Vi har selvfølgelig vidt forskellige præferencer, men sådan som jeg ser det, er Holgers anlæg designet til (som David skriver) at man kan få "blæst knoppen af".
Hilsen Niels
|
|
|
Tænkt... Jeg læser Jan Nielsens beskrivelse derhen at Holgers set-up netop BÅDE har kvantitet OG kvalitet. Hvis ikke der havde været kvalitet, så havde Jan nok ikke haft sig en så lærerig aften, som han giver udtryk for i sin slutreplik i artiklen; ''En stor tak til Holger og Helene
for en hyggelig og meget lærerig aften - STOR lyd kan bestemt også være
hifi!''
Tilbage er vel sådan set bare, at ''David'' med flere simpelthen nægter at tro på at Holgers højttalere er hifi. Men det er jo mere en mental begrænsning ved vedkommende, end en kvalitetsmæssig begrænsning ved højttalerne...
|
Til top |
|
|
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
Sendt: 04 August 2008 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Netop - så vidt jeg husker beskrives fx. mellemtonen som værende på referenceniveau- hvilket ikke er ringe når det skrives af en med så stor lytte-erfaring og vurderings-erfaring som Janils.
Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
Til top |
|
|
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
Sendt: 04 August 2008 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850
Men det er jo mere en mental begrænsning ved vedkommende, end en kvalitetsmæssig begrænsning ved højttalerne...
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 04 August 2008 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Nilau skrev:
David skrev:
|
|
|
Der er da vist ingen tvivl om at det er kvantiteten der imponerer ved dette setup. Og sådan læser jeg da også indlægget fra janils.
[janils skal være velkommen til at korrigere mig, hvis jeg skulle have misforstået hans tekst].
Holger synes garanteret at det er morsomt at bygge sådanne megahøjttalere. Men jeg gætter på, at man kunne opnå cirka det samme ved at "tiltuske sig" et mindre PA-anlæg og "montere" dét i stuen.
Vi har selvfølgelig vidt forskellige præferencer, men sådan som jeg ser det, er Holgers anlæg designet til (som David skriver) at man kan få "blæst knoppen af".
Hilsen Niels
|
|
|
Tænkt... Jeg læser Jan Nielsens beskrivelse derhen at Holgers set-up netop BÅDE har kvantitet OG kvalitet. Hvis ikke der havde været kvalitet, så havde Jan nok ikke haft sig en så lærerig aften, som han giver udtryk for i sin slutreplik i artiklen;
''En stor tak til Holger og Helene
hifi!''
Tilbage er vel sådan set bare, at ''David'' med flere simpelthen nægter at tro på at Holgers højttalere er hifi. Men det er jo mere en mental begrænsning ved vedkommende, end en kvalitetsmæssig begrænsning ved højttalerne...
|
|
|
Selvfølgelig har de omtalte højttalere intet med hifi at gøre. Man kan bare kigge på billederne. Samt læse janils' beretning. De højttalere spiller helt som jeg havde forestillet mig. Nej - jeg har ikke hørt dem. Det er ikke nødvendigt. Jeg trives fint med min "mentale begrænsnig" som du så smukt formulerer det. Mht. til slutreplikken fra janils: Hvad skulle han dog ellers skrive? "Det var godt at komme hjem, det ringede og hylede i mine ører. Det var frygteligt". Nej, vel? ;-) Mvh. Niels
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 04 August 2008 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
TRX850 skrev:
Nilau skrev:
David skrev:
|
|
|
Hilsen Niels
|
|
|
Tænkt... Jeg læser Jan Nielsens beskrivelse derhen at Holgers set-up netop BÅDE har kvantitet OG kvalitet. Hvis ikke der havde været kvalitet, så havde Jan nok ikke haft sig en så lærerig aften, som han giver udtryk for i sin slutreplik i artiklen;
''En stor tak til Holger og Helene
hifi!''
|
|
|
Selvfølgelig har de omtalte højttalere intet med hifi at gøre. Man kan bare kigge på billederne. Samt læse janils' beretning. De højttalere spiller helt som jeg havde forestillet mig. Nej - jeg har ikke hørt dem. Det er ikke nødvendigt. Jeg trives fint med min "mentale begrænsnig" som du så smukt formulerer det.
Mht. til slutreplikken fra janils: Hvad skulle han dog ellers skrive? "Det var godt at komme hjem, det ringede og hylede i mine ører. Det var frygteligt".
Nej, vel? ;-)
Mvh. Niels
|
|
|
Dit indlæg understreger med al tydelighed min pointe... Totalt fastlåste holdninger står ikke til at ændre, og det er jo så med de holdningers optik du ser på billederne og læser Jans beretning. Derfor er dialog jo sådan set umulig, og Jan Nielsens artikel overflødig, for du havde bestemt dig på forhånd... Men når du jo VED, at du har ret, så må alle vi andre, der læser Jan Nielsens beretning helt anderledes jo have misforstået det hele. Tak for at du -som ikke har hørt højttalerne- kan hjælpe os andre uvidende t**ser på vej
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1946
|
Sendt: 04 August 2008 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der har tænkt over, at ører ikke opfatter lyde ens....Ikke engang ens egne reference lytteflapper performer som de skal når de måles hos øremekanikeren! Noget er aldersbetinget forfald, kanonslag, medfødt hørebøvl m.m... Her er måske 12-24dB at korrigere for.
Buschauffører, piloter m.m skal stille op med en synstest! Hvorfor skal Hifi anmeldere ikke stille op med et hørelse-test certifikat?
Hvordan kan man generelt måle sig frem til noget, der alligevel aldrig vil lyde ens fra person til person, eller bare ens i ens eget venstre/højre øre? Synes at man som egoist-konstruktør skal gå direkte efter den lyd som passer egoet, og glemme alt andet.
@ Holger. Federt til højttalere du der har skruet sammen. Når du bliver træt af dem, - vil jeg gerne bytte lige over med nogle fint målende 2½ vejs HT af anerkendt fabrikat.....hehe..
For dit indlæg.
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 04 August 2008 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare fordi vi ikke hører ens betyder det ikke, at referencen ikke er den samme .Det der nok ikke er ens, er vores vægtning af fejl.
MVH
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|