Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 20:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Verdens bedste højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 115
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 05 August 2008 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

PALLAS skrev:

Det er nogle gode indlæg du skriver, og jeg har lige siddet og læst de sidste to sider af tråden (ja, hurtigt er man bagud ), og da jeg ikke tror Holger uden videre er typen, der beder om hjælp til målinger :-)  så kunne jeg se det sjove i, hvis en af jer (fx. også heltny :-)), der er bosiddende på Sjælland, som var ejer af målemikrofon mm. kunne tilbyde Holger at måle. *GGG* Gad vide hvad han ville sige? måske et "" til mig for forslaget .....   ..... men måske er han trods alle odds også blevet nysgerrig - uden at ville indrømme det, altså    ..... jeg ved i hvertfald at jeg er blevet NYSGERRIG :-)

Hvis det skulle vise sig at Holgers højttalere måler helt elendigt, hvad skal der så ske ? Skal de så laves om for at komme til at måle godt og "måske" derefter komme til at lyde dårligere ?

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 August 2008 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
PALLAS skrev:

Det er nogle gode indlæg du skriver, og jeg har lige siddet og læst de sidste to sider af tråden (ja, hurtigt er man bagud ), og da jeg ikke tror Holger uden videre er typen, der beder om hjælp til målinger :-)  så kunne jeg se det sjove i, hvis en af jer (fx. også heltny :-)), der er bosiddende på Sjælland, som var ejer af målemikrofon mm. kunne tilbyde Holger at måle. *GGG* Gad vide hvad han ville sige? måske et "" til mig for forslaget .....   ..... men måske er han trods alle odds også blevet nysgerrig - uden at ville indrømme det, altså    ..... jeg ved i hvertfald at jeg er blevet NYSGERRIG :-)

Hvis det skulle vise sig at Holgers højttalere måler helt elendigt, hvad skal der så ske ? Skal de så laves om for at komme til at måle godt og "måske" derefter komme til at lyde dårligere ?

Hvilken højtaller er det lige, der måler godt fase og frekvensmæssigt, men lyder skidt ?

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2008 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

André Jensen skrev:

Hvilken højtaller er det lige, der måler godt fase og frekvensmæssigt, men lyder skidt ?

MVH

Lad os nu ikke generalisere, men istedet forholde os "kun" til Holgers højttalere, som Audiohagel og Janils har nærlyttet og givet gode ord med på vejen.

Jeg kan bare i min vildeste hovedrystende fantasi ikke se hvad en måling skal til for, når ejeren er tilfreds med lyden. Vil han opleve et mirakel eller hvad, hvis han ser en målekurve på hans højttalere ?

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 05 August 2008 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Ja - hvis den er god   (Miraklet altså - så vil der jo skulle bøjes i støvet eller noget..)

Ellers er det ligemeget - så er det bare en streg -----´__---~~¨¨¨¨^  ..--__ ?
!

Mvh. Offcourse

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 05 August 2008 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

André Jensen skrev:

MVH

Lad os nu ikke generalisere, men istedet forholde os "kun" til Holgers højttalere, som Audiohagel og Janils har nærlyttet og givet gode ord med på vejen.

Jeg kan bare i min vildeste hovedrystende fantasi ikke se hvad en måling skal til for, når ejeren er tilfreds med lyden. Vil han opleve et mirakel eller hvad, hvis han ser en målekurve på hans højttalere ?

Hvis det ikke koster noget at få dem målt, og justeringerne kan føres tilbage til det oprindelige, kan det vel heller ikke skade.Hvad han vil opleve, er lidt svært at svare på.

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 August 2008 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Hvis det ikke koster noget at få dem målt, og justeringerne kan føres tilbage til det oprindelige, kan det vel heller ikke skade.Hvad han vil opleve, er lidt svært at svare på.

[/QUOTE] Så sker der det, at man bliver forvirret og ustabil og nedbrudt og til sidst mister sin dømmekraft..... Var det nu det rigtige man havde fat i ...., og hvordan lød det da det var ok for 3 måneder siden. A never ending storry

Så når noget lykkes, - og man er tæt på englesang, skal man stoppe op..... for en tid og bare nyde 

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

PALLAS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 August 2008 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

André Jensen skrev:
KrammeAcoustics skrev:

Helt enig - fuldstændig enig   Det fede ville være at kunne lære lidt mere ..... og flere har understreget målinger som vigtigste værktøj til hjælp til fintuning og sammen med Holgers ører mfl. så kombineres objektivitet (som den nu en gang er defineret ) på smukkeste vis med erfaring og subjektive ører :-) . . . . PLUS det kunne fuldende denne store lange rigtig fede tråd - selvfølgelig er det min subjektive mening.

til MIK112: Du fik lige overhalet mig *ggg* men du taler som en ægte DIY'er .... englelyd skal nydes når den endelig er opnået

Til KrammeAcoustics herunder : du har helt ret

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2008 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

André Jensen skrev:

Ja det kan kun Holger afgøre.

Nu hvor Pallas prøver på at påvirke ham til en måling, varer det nok ikke længe inden der står op til flere klar med "try for free" måleudstyr.

PS: Mennesker er født nysgerrige og helmer som bekendt ikke før de får svar.  ( så er spørgsmålet bare om de får svar ).

audiohagel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 August 2008 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Det er den hølttaler ,man prøver på ,at få fase og fakvensområde til at være en ret linje,

og hvis man ikke kan det, så tilføre man bare flere delefilter stumper,

"så bliver det jo super til sidst."Dead

mvh

Audiohagel

Til top Vis audiohagel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiohagel Besøg audiohagel's Websted

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 05 August 2008 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Under det hyggelige besøg hos Holger snakkede jeg en del om målinger med hans ven Bo. Bo har været den tekniske rådgiver og har bla. hjulpet med modifikationerne på Sentec delefiltrene. Bo er uddannet elektronikmekaniker og han har et CLIO målesystem. 

Således skal der "bare lige" måles en dag, hvor det passer begge parter. MEN der er et lille problem. Det var faktisk det jeg snakkede med Bo om. Hvordan måler man på et system som dette? Normalt måler man med en gating 1 meter fra diskanten, men her der jo 3 så det vil blive en meget mærkelig måling. Det samme gælder de øvrige systemer.

Eneste mulighed er 1/3 oktav måling i lyttepositionen incl. filtre (evt. kan man tage et frekvensbånd ad gangen) som medtager såvel rum som højttalere. Evt. kan mikrofonen flyttes rundt for at afsløre diverse room-modes. Men denne måling vil i høj grad sige en masse om rummet og i mindre grad om højttaleren. Det vil dog sige noget om det der lyttes til. Om det så også kan bruges til noget er jo spændende!

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 August 2008 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Underlig situation at kunne fortælle folk at man har lavet en højtaler som spiller godt og så er der ingen som tror på det

Det er lidt skræmmende at vi klynger os så meget til vores "teoretiske viden" at vi forkaster ALT som ikke passer ind  angst for det ukendte og usikre ?

Det synes jeg ikke er en fair generalisering.

Dem der igennem denne tråd har efterlyst målinger kan vel ligeså godt være nysgerrige efter at se om det muligt at konstatere hvad Holgers højttalere gør rigtigt, frem for at pege fingre af det de gør forkert..?

Som jeg skrev tidligere i tråden har jeg haft lidt skepsis omkring fasen mellem de mange diskant og mellemtoneenheder, og jeg mener også at Janils skriv om sine oplevelser til dels underbygger dette. Men at de så til gengæld åbenbart mere end kompenserer for dette ved at overperforme på andre områder synes jeg da bare er fedt at høre (well, læse..!

Hoodlum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 05 August 2008 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har stadig svært ved at se hvad formålet med denne tråd er. Folk, der har udtrykt skepsis og har spurgt om tekniske data, er blevet mødt med en fornærmet, nedladende og til tider aggressiv tone fra trådstarter. Folk, der har spurgt ud fra en mere generel interesse, har ikke fået deres spørgsmål besvaret. De eneste trådstarter kommunikerer med, er folk der umiddelbart har købt ideen om en fantastisk højttaler. Formålet synes således at være, at diskuterer højttalerne under præmissen at den er udenfor kritik. Det havde måske været bedre at rundsende billeder til venner og bekendte i stedet for at åbne for uønsket kritik i et hifi-forum.

Når man konstruerer noget, der bare har det mindste med elektronik at gøre, så er der nogle fundamentale tekniske parametre man skal have styr på i processen. Sådan er det selvfølgelig også med højttalere. Derfor må trådstarter naturligvis forvendte, at der spørges ind til benet omkring de tekniske detaljer. Formålet med disse spørgsmål er, at finde ud af hvordan ydelsen er mht. disse parametre. Det fortæller både noget om højttaleren og det kan være en hjælp for andre, der står i samme situation, altså at skulle konstruere en højttaler på egen hånd.

Hvis det var en bil trådstarter havde konstrueret ville man også spørge ind til de tekniske parametre, såsom moment, tophastighed, brændstofforbrug etc. Og jeg selv ville nok have bedt om en kurve der viser acceleration som funktion af hastighed. Det er ikke nok, at konstruktøren bare ignorerer disse spørgsmål og fremturer, at han har konstrueret verdens bedste bil.

Jeg ville gerne vide meget mere om disse famøse højttalere, såsom hvilket materiale der brugt til kabinetterne og hvordan disse evt. afstives. Men det er ligger vist udenfor trådens formål at besvare dette.

Til top Vis Hoodlum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hoodlum

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 August 2008 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Hoodlum skrev:

Jeg har stadig svært ved at se hvad formålet med denne tråd er. Folk, der har udtrykt skepsis og har spurgt om tekniske data, er blevet mødt med en fornærmet, nedladende og til tider aggressiv tone fra trådstarter. Folk, der har spurgt ud fra en mere generel interesse, har ikke fået deres spørgsmål besvaret. De eneste trådstarter kommunikerer med, er folk der umiddelbart har købt ideen om en fantastisk højttaler. Formålet synes således at være, at diskuterer højttalerne under præmissen at den er udenfor kritik. Det havde måske været bedre at rundsende billeder til venner og bekendte i stedet for at åbne for uønsket kritik i et hifi-forum.

Når man konstruerer noget, der bare har det mindste med elektronik at gøre, så er der nogle fundamentale tekniske parametre man skal have styr på i processen. Sådan er det selvfølgelig også med højttalere. Derfor må trådstarter naturligvis forvendte, at der spørges ind til benet omkring de tekniske detaljer. Formålet med disse spørgsmål er, at finde ud af hvordan ydelsen er mht. disse parametre. Det fortæller både noget om højttaleren og det kan være en hjælp for andre, der står i samme situation, altså at skulle konstruere en højttaler på egen hånd.

Hvis det var en bil trådstarter havde konstrueret ville man også spørge ind til de tekniske parametre, såsom moment, tophastighed, brændstofforbrug etc. Og jeg selv ville nok have bedt om en kurve der viser acceleration som funktion af hastighed. Det er ikke nok, at konstruktøren bare ignorerer disse spørgsmål og fremturer, at han har konstrueret verdens bedste bil.

Jeg ville gerne vide meget mere om disse famøse højttalere, såsom hvilket materiale der brugt til kabinetterne og hvordan disse evt. afstives. Men det er ligger vist udenfor trådens formål at besvare dette.

Tusind tak for dit indlæg!
Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 August 2008 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Hoodlum skrev:
<P =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" size=3>Jeg har stadig svært ved at se hvad formålet med denne tråd er. Folk, der har udtrykt skepsis og har spurgt om tekniske data, er blevet mødt med en fornærmet, nedladende og til tider aggressiv tone fra trådstarter. Folk, der har spurgt ud fra en mere generel interesse, har ikke fået deres spørgsmål besvaret. De eneste trådstarter kommunikerer med, er folk der umiddelbart har købt ideen om en fantastisk højttaler. Formålet synes således at være, at diskuterer højttalerne under præmissen at den er udenfor kritik. Det havde måske været bedre at rundsende billeder til venner og bekendte i stedet for at åbne for uønsket kritik i et hifi-forum.

<P =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><?:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p><FONT face="Times New Roman" size=3> </o:p>

<P =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" size=3>Når man konstruerer noget, der bare har det mindste med elektronik at gøre, så er der nogle fundamentale tekniske parametre man skal have styr på i processen. Sådan er det selvfølgelig også med højttalere. Derfor må trådstarter naturligvis forvendte, at der spørges ind til benet omkring de tekniske detaljer. Formålet med disse spørgsmål er, at finde ud af hvordan ydelsen er mht. disse parametre. Det fortæller både noget om højttaleren og det kan være en hjælp for andre, der står i samme situation, altså at skulle konstruere en højttaler på egen hånd.

<P =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><FONT face="Times New Roman" size=3> </o:p>

<P =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" size=3>Hvis det var en bil trådstarter havde konstrueret ville man også spørge ind til de tekniske parametre, såsom moment, tophastighed, brændstofforbrug etc. Og jeg selv ville nok have bedt om en kurve der viser acceleration som funktion af hastighed. Det er ikke nok, at konstruktøren bare ignorerer disse spørgsmål og fremturer, at han har konstrueret verdens bedste bil.

<P =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><FONT face="Times New Roman" size=3> </o:p>

<P =Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" size=3>Jeg ville gerne vide meget mere om disse famøse højttalere, såsom hvilket materiale der brugt til kabinetterne og hvordan disse evt. afstives. Men det er ligger vist udenfor trådens formål at besvare dette.

Lige mine ord!

Ærgeligt at forummet i dette tilfælde ikke fremrager sig ved at oplyse - Der var ellers en oplagt mulighed fra starten af denne tråd.
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2008 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Under det hyggelige besøg hos Holger snakkede jeg en del om målinger med hans ven Bo. Bo har været den tekniske rådgiver og har bla. hjulpet med modifikationerne på Sentec delefiltrene. Bo er uddannet elektronikmekaniker og han har et CLIO målesystem. 

Således skal der "bare lige" måles en dag, hvor det passer begge parter. MEN der er et lille problem. Det var faktisk det jeg snakkede med Bo om. Hvordan måler man på et system som dette? Normalt måler man med en gating 1 meter fra diskanten, men her der jo 3 så det vil blive en meget mærkelig måling. Det samme gælder de øvrige systemer.

Eneste mulighed er 1/3 oktav måling i lyttepositionen incl. filtre (evt. kan man tage et frekvensbånd ad gangen) som medtager såvel rum som højttalere. Evt. kan mikrofonen flyttes rundt for at afsløre diverse room-modes. Men denne måling vil i høj grad sige en masse om rummet og i mindre grad om højttaleren. Det vil dog sige noget om det der lyttes til. Om det så også kan bruges til noget er jo spændende!

Det synes jeg lyder rigtig spændende - alternativt kunne man også prøve at slæbe højttalerne udenfor og lave et par målinger og holde op imod?
Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 05 August 2008 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

David skrev:
[/QUO

Det synes jeg lyder rigtig spændende - alternativt kunne man også prøve at slæbe højttalerne udenfor og lave et par målinger og holde op imod?
[/QUOTE]

Det må være en spøj! Kommer du med løftkran og gaffeltruck? Desuden skal de flere meter fra nærmeste reflekterende flade - altså hejses op i et passende stort træ.

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2008 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

David skrev:

Det må være en spøj! Kommer du med løftkran og gaffeltruck? Desuden skal de flere meter fra nærmeste reflekterende flade - altså hejses op i et passende stort træ.

Det er skam ingen spøj. Man skal for det første kun bruge den ene højttaler, og da kabinetterne er delt i tre, burde det ikke resultere i alt for lange arme eller tilhørende ondt i ryggen. Skulle det være tilfældet, kunne holger jo indpasse det i sin rygtræning, så dødløft kunne erstattes med lidt højttalerflytning?  I min optik er der jo tale om en veltrænet gut, der ikke skulle have problemer med at flytte et par små 18" basser i tilhørende kabinetter?

For det andet vil der udenfor kun være reflektionen fra gulvet/jorden/græsplænen at slås med, hvilket burde give mulighed for bedre at kunne danne sig et indtryk af højttalerens frekvensgang ved ugatede målinger på afstande over 2-3 meter.

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 05 August 2008 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

-Ja, I må for guds skyld ikke tage begge højttalere med ud! I risikerer bare, at de kommer fra Roskildefestivalen og begynder at rejse et orange telt imellem dem...

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2008 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Dem der igennem denne tråd har efterlyst målinger kan vel ligeså godt være nysgerrige efter at se om det muligt at konstatere hvad Holgers højttalere gør rigtigt, frem for at pege fingre af det de gør forkert..?

Som jeg skrev tidligere i tråden har jeg haft lidt skepsis omkring fasen mellem de mange diskant og mellemtoneenheder, og jeg mener også at Janils skriv om sine oplevelser til dels underbygger dette. Men at de så til gengæld åbenbart mere end kompenserer for dette ved at overperforme på andre områder synes jeg da bare er fedt at høre (well, læse..!

Sikke en herlig indgangsvinkel. Der må bukkes og nejes.

Jeg hører dig sige: Det kan måske alligevel godt være at det fungerer. Det er da fremskridt, frem for de udsagn her i tråden, som går mere på at det ser forkert ud, så derfor virker det ikke

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 05 August 2008 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Det er skam ingen spøj. Man skal for det første kun bruge den ene højttaler, og da kabinetterne er delt i tre, burde det ikke resultere i alt for lange arme eller tilhørende ondt i ryggen. Skulle det være tilfældet, kunne holger jo indpasse det i sin rygtræning, så dødløft kunne erstattes med lidt højttalerflytning?  I min optik er der jo tale om en veltrænet gut, der ikke skulle have problemer med at flytte et par små 18" basser i tilhørende kabinetter?

For det andet vil der udenfor kun være reflektionen fra gulvet/jorden/græsplænen at slås med, hvilket burde give mulighed for bedre at kunne danne sig et indtryk af højttalerens frekvensgang ved ugatede målinger på afstande over 2-3 meter.

Undskyld, men nu bliver jeg altså sur! Har du slet ikke læst resten af tråden? Eller har du bare ikke forstået en pind af budskabet?

Hvad skal Holger bruge en udendørs måling til? Højttalerne skal spille i stuen, ikke i et løddødt rum.

Mål dine egne højttalere i haven, på Nordpolen eller hvor pokker du ønsker det. 

<< Forrige Side af 115 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes