Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 19:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Verdens bedste højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 115
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 25 August 2008 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Holger4 skrev:
Total latterlig drejning tråd nu har fået men igen MEGET typisk for folk i dette forum. Før hylede folk op om, at det var en umulig T-Hansen-konstruktion, som da UMULIGT kunne spille Hi-Fi - og så blev højttaler hånet for det! Da besøg fra forskellige erfarne og kompetente folk herinde fra modbeviste dette og gav udtryk for, at de faktisk magtede at  spille rigtigt pænt Hi-Fi endda, ja, så bliver man jo nærmest i stedet ordnet for, at det jo næsten kan spille alt for højt - tak for de pæne ord, drenge.

Holger4, du bliver simpelthen nødt til at indse, at du er i besiddelse af:

VERDENS ABSOLUT MEST STINKENDE ELENDIGE, IKKE-FASEKORREKTE, ALT FOR STORE, SAMT HØRELSESNEDBRYDENDE, FAKTISK LIVSFARLIGE OG FORDOMSFORSTYRRENDE IKKE-HIFIHØJTTALERE MKII - Der vist ovenikøbet skulle stå omvendt, eller på hovedet ude på græsplænen og allerhelst klynges op i et træ, påspændes en Clio-mikrofon og affyres med retning mod Bloksbjerg!

Så kan du Fandeme lære det, kan du!

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 August 2008 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 25 August 2008 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
Holger4 skrev:
Total latterlig drejning tråd nu har fået men igen MEGET typisk for folk i dette forum. Før hylede folk op om, at det var en umulig T-Hansen-konstruktion, som da UMULIGT kunne spille Hi-Fi - og så blev højttaler hånet for det! Da besøg fra forskellige erfarne og kompetente folk herinde fra modbeviste dette og gav udtryk for, at de faktisk magtede at  spille rigtigt pænt Hi-Fi endda, ja, så bliver man jo nærmest i stedet ordnet for, at det jo næsten kan spille alt for højt - tak for de pæne ord, drenge.

Hvis du nu læser hvad der bliver skrevet, så er det ikke hverken hyleri eller hån eller andet i mod dit højttalersystem, men blot en diskussion der er meget relevant når man har med systemer der kan levere lydtryk i den størrelse dit kan.

Du tager dette meget nært, uden at have forstået sammenhængen. Beklager hvis det har været offtopic. Hvad må vi så diskutere her i din tråd? Diskussionen omkring selve konstruktionen nåede heller ikke langt.

50 meget positive indlæg om Holgers HT................50 spørgende indlæg (FAAAARLIGT)............. og så sniger der et enkelt indlæg ind som ikke direkte roser Holgers HT - og så skal der hen i hjørnet og grædes.

Når alt kommer til alt, så er det vel det mest latterlige i denne tråd.

Vær dog glad for dine HT og vær glad for dine yderst erfarne besøg som har samme mening som dig selv og mere til................. Og overse at vi andre gerne ville ha set lidt mere og at en lille opfordring fra de besøgende flux gav langt bedre lyd....... men at målinger slet slet ikke er nødvendigt.

Det kan alle da forstå - Det ved alle da.

""Der er ikke en eneste korrektion på den enkelte enhed

Der er ikke en eneste korrektion på det samlede system

Hver enhed for sit frekvensområde med samme niveau (f.eks 300 til 2000 Hz)

Et alm elektronisk delefilter uden mulighed for at ændre flanker/stejlhed osv

+ En subwoofer som står bagved resten og tidsmæssigt ikke er i fase med resten.""

ALLE kan da forstå at det spiller på højde med f.eks Marten’s Coltrane Supreme

http://www.marten.se/base.html

(P.S. Visse virkelig erfarne folk har før beskrevet 6000 kroners HT som high-end + HT med 20 DB dyk i mellemtonen som noget af det bedste de har hørt)
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 August 2008 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Kongruens: Ha ha ha, yderst vittigt indslag, som jeg sagtens kan grine ad, og så er det tilmed særdeles velformuleret - SMUKT - BRAVO. Især kunne jeg godt lide den med at hænge højttalerne ud i haven som julepynt iført CLIO-klæder - den var sgu raffineret.

Desværre tror jeg lige, at du har misset pointen - men det kan jo ske for selv den bedste - nemlig den, at jeg jo synes, at det er lidt træls, at nogen jo nærmest skriver, at det er fjollet at bygge så store højttalere, som kan spille så højt pga. risiko for høreskader m.m. Desværre er det lidt svært at quotè noget, som ellers står ganske tydeligt og med fed bare MELLEM linierne.

Kongruens, hvad er det lige, jeg kan lære?????

Knus herfra

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2008 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Ballistik-kurven for en meget stor højttaler, afsendt med retning mod en bjergtop i Harzen.....????

Mvh.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 August 2008 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

En lang og god anmeldelse fra dig offcourse_dk26, skønt at se endnu en lytter med tommelfingeren opad, udover janils og audiohagel, som allerede var garanter, men nu også du.

Nå, men så fik vi udover Målefolket også lige Decibelpolitiet  ind over relingen, så er der vel kun debatører tilbage, for varetagelse af Energi & Miljø ( mht. strømforbruget til dit anlæg  ), til at løfte pegefingre overfor dit anlæg Holger4  ....herefter er vi vel ved at være i hus ....right, eller har jeg overset flere grupper (?)

PS: Er helt enig i de folks omsorg/meninger omhandlende det at passe på hørelsen ....PAS PÅ, man får ikke det tilbage der er ødelagt. Dette er ikke møntet på dine højttalere Holger4, men mere en generel konstatering !

( Og så skulle det altså lykkedes for mig at blive seriøs i denne tråd ...undskyld for det  ).

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2008 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Bruger de også strøm!!??!!

Mvh.

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 August 2008 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Kongruens: Klart og sorry, jeg forstår skam udmærket joken på den HELT fordragelige og hyggelige måde .

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2008 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

(P.S. Visse virkelig erfarne folk har før beskrevet 6000 kroners HT som high-end + HT med 20 DB dyk i mellemtonen som noget af det bedste de har hørt)

Godt så, det ser ud til at den "ulineære" højttaler du nævner der er lidt af en vinder.  Ret den lige 20 db op til at måleapparatet siger bingo, men så desværre med stor risiko for at både hund og kat, stikker hylende af, med halen forkert placeret imellem benene.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 26 August 2008 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

heltny skrev:

Godt så, det ser ud til at den "ulineære" højttaler du nævner der er lidt af en vinder.  Ret den lige 20 db op til at måleapparatet siger bingo, men så desværre med stor risiko for at både hund og kat, stikker hylende af, med halen forkert placeret imellem benene.

Ja, eller måske sælger teksten godt Mig bekendt er der ingen HT med et dyk på 20 DB lige midt i mellemtonen der spiller fornuftigt.............. Et af spørgsmålene ang teksten gik også på om diskant og bas/mellemtonen var fasevendt - SÅ slem var/er den

Men det viser vel bare at vi alle har vidt forskellige referencer - og/eller hører meget forskelligt ?

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 August 2008 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

""Der er ikke en eneste korrektion på den enkelte enhed - Der er mange enheder, som sandsynligvis (jeg ved det ikke) spiller i deres optimale område.

Der er ikke en eneste korrektion på det samlede system - Hvilken form for korrektion tænker du på?

Hver enhed for sit frekvensområde med samme niveau (f.eks 300 til 2000 Hz) - Hvis enheder kun spiller i deres lineære område, er der ingen behov for frekvenskorrektion

Et alm elektronisk delefilter uden mulighed for at ændre flanker/stejlhed osv - enig, her kunne måske yderligere fintrimmes med et egentligt speaker management system hvor alle parametre kan justeres.

+ En subwoofer som står bagved resten og tidsmæssigt ikke er i fase med resten."" - Næppe et problem når den varetager under 40 Hz.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 26 August 2008 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
heltny skrev:

""Der er ikke en eneste korrektion på den enkelte enhed - Der er mange enheder, som sandsynligvis (jeg ved det ikke) spiller i deres optimale område. Ja, men der er yderst sjældent at der IKKE er brug for lettere justeringer på hvert enkelt enhed - især nå der er "så mange", det skulle undre mig at samtlige enheder er helt lineære

Der er ikke en eneste korrektion på det samlede system - Hvilken form for korrektion tænker du på? Tidsmæssig

Hver enhed for sit frekvensområde med samme niveau (f.eks 300 til 2000 Hz) - Hvis enheder kun spiller i deres lineære område, er der ingen behov for frekvenskorrektion Mon de gør det mht placering osv ? Det er yderst normalt at der kompenseres eller andet, i det passive filter, for at få enhederne til at summere og passe til bafflen

Et alm elektronisk delefilter uden mulighed for at ændre flanker/stejlhed osv - enig, her kunne måske yderligere fintrimmes med et egentligt speaker management system hvor alle parametre kan justeres.

+ En subwoofer som står bagved resten og tidsmæssigt ikke er i fase med resten."" - Næppe et problem når den varetager under 40 Hz. Delte selv ved 50 Hz 18 DB/oktav på et tidspunkt, her kunne det ha været bedre med optimal fase/tid mellem sub og HT

Jeg mener bare at det virker for "let" at købe en stribe enheder, putte dem i en kasse og sætte et elektronisk delefilter på og så har man noget af det bedste der kan fremskaffes.
Dali, B&W, KEF, Gamut, Neeper....... You name it.......... Kæmper i flere år, med yderst avanceret måleudstyr for at få en god HT ud af anstregelserne.

Det kan så åbentbart gøres meget meget nemmere, "bare" ved at ha enheder nok.

Jeg mener, at hvis en enhed ikke er "rettet" ind, så hjælper en enhed magen til, ved siden af, ikke på det.

Har lidt en fornemmelse af at folk bliver "blændet" af dynamik og lydtryk........ Men der er meget andet i verden end det.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 26 August 2008 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Helt ny. Holger4 har jo netop ikke blot kastet tilfældige enheder sammen - læs tråden og du vil kunne se der er sket en udvikling over lang tid. Udviklingen er dog trial and error, hvilket nok er lidt dyrt i længden.

Når der bruges mange enheder, er der netop ikke brug for frekvenskorrektion, da man kan bruge enheder netop der hvor de er lineære.

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 26 August 2008 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Helt ny. Holger4 har jo netop ikke blot kastet tilfældige enheder sammen - læs tråden og du vil kunne se der er sket en udvikling over lang tid. Udviklingen er dog trial and error, hvilket nok er lidt dyrt i længden.

Når der bruges mange enheder, er der netop ikke brug for frekvenskorrektion, da man kan bruge enheder netop der hvor de er lineære.

Den er skam læst - flere gange

Flere enheder hjælper da ikke, hvis de spiller i samme område --- og da slet ikke hvis de sidder i serie

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2008 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Heltny: Kunne du ikke lave en lytteaftale med Holger4 en dag? Jeg er sikker på, at I begge er tilstrækkeligt ordentlige mennesker til at håndtere, at din indgangsvinkel er meget kritisk(Ellers skal jeg gerne træde til som kampleder.). Det kunne da være interessant, at høre din reaktion på at høre "fænomenerne" og gæstfriheden hos Holger4 synes i hvert fald ikke at fejle noget.

Mvh.

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 26 August 2008 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Heltny: Kunne du ikke lave en lytteaftale med Holger4 en dag? Jeg er sikker på, at I begge er tilstrækkeligt ordentlige mennesker til at håndtere, at din indgangsvinkel er meget kritisk(Ellers skal jeg gerne træde til som kampleder.). Det kunne da være interessant, at høre din reaktion på at høre "fænomenerne" og gæstfriheden hos Holger4 synes i hvert fald ikke at fejle noget.

Mvh.

Jeg ved ikke hvor "nødvendigt" det ville være - Jeg har selv, i tidernes morgen, lavet lignende systemer (5-6 stykker) - haft og givet lytteoplevelser der "ligner" de beskrevne, men fra sådan et system, til et finpudset 2, 2½, 3-vejs system, mener jeg der er et stykke vej, når vi snakker LYD og ikke lydTRYK.

Udfra tråden her, tyder alt på at det er direkte hjernedødt at give 145.000,- for et sæt B&W N 800 eller 260.000,- for et sæt Dali Megaline (Pga finish), da de vil blive banket i jorden af Holgers system.

Men ok, jeg giver mig - Det kan jo være at Holger er en ud af 10.000 som har ramt "kurven" med meget få midler, men mange enheder.

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2008 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:
kongruens skrev:

Mvh.

Jeg ved ikke hvor "nødvendigt" det ville være - Jeg har selv, i tidernes morgen, lavet lignende systemer (5-6 stykker) - haft og givet lytteoplevelser der "ligner" de beskrevne, men fra sådan et system, til et finpudset 2, 2½, 3-vejs system, mener jeg der er et stykke vej, når vi snakker LYD og ikke lydTRYK.

Udfra tråden her, tyder alt på at det er direkte hjernedødt at give 145.000,- for et sæt B&W N 800 eller 260.000,- for et sæt Dali Megaline (Pga finish), da de vil blive banket i jorden af Holgers system.

Men ok, jeg giver mig - Det kan jo være at Holger er en ud af 10.000 som har ramt "kurven" med meget få midler, men mange enheder.

Det er fuldstændigt hjernedødt at give en kvart million for et sæt Dali Megaline, men som du selv siger, det kunne jo være. Det er jo trods alt ikke gjort fuldstændigt i blinde... Netop derfor ville det, også for os andre, være interessant, hvad du synes efter at have hørt dem.

Mvh.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 26 August 2008 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

Det er da en overfortolkning der vil noget. Holger4 vil have lydtryk og god lyd. Det lydtryk han ønsker får han ikke i en N800 eller Megaline. Jeg tror simpelthen ikke der findes en hifihøjttaler der kan det som Holger4 kan, så egentlig sammenligning er vel utopi.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 August 2008 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:
KrammeAcoustics skrev:

heltny skrev:

Ja, eller måske sælger teksten godt Mig bekendt er der ingen HT med et dyk på 20 DB lige midt i mellemtonen der spiller fornuftigt.............. Et af spørgsmålene ang teksten gik også på om diskant og bas/mellemtonen var fasevendt - SÅ slem var/er den

Men det viser vel bare at vi alle har vidt forskellige referencer - og/eller hører meget forskelligt ?

Den ser "musikalsk" ud ...Vienna?

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2008 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

Det der vil jeg så mere kalde et dyk i nedre diskantområde, end mellemtoneområdet ( men forstår godt hvad du mener ). Kurven ser dramatisk ud. Kom så med det heltny, er det en 2 vejs discohøjttaler med 15" bas og piezodiskant.  ???

<< Forrige Side af 115 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes