Emne: Verdens bedste højttalere ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
rene-h Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 01:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
rene-h skrev:
|
C.BUKOWSKI..hvor det rammer en væsentlig nerve dette du skriver her,mht vægtningen af egen lytnings betydning,,men hver parat til "PRYL" ved sådanne udtagelser medmindre..der ikk er mere luft i balonen..da jeg har været på skolebænken tråden igemmen mht målling og brug af hørelsens unikke forcer..måske er krudtet brugt på mig..i så fald er det rart du har frirum til sådanne buskaber..flot ilusteret af dig ..
C.Bukowski skrev:
Fra lyd og Højtaler byg Del. 7
|
|
|
|
|
|
rene-h
bemærk at det er Arne Rodahl som C.Bukowski citerer. jo jo derfor er det kloge gode ord alligevel..mvh RENE-H
http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=1876&zoneid=2 |
|
|
__________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 02:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
kongruens skrev:
|
Ja, jeg ville kalde det hjernens kalibrering, men jo, ørets egenkalibrering, der gør det samme som pc'ens kalibrering til målemikrofonen.
Derfor vil jeg også mene, at vi grundlæggende bør være enige om den lydmæssige reference, selv om vi opfatter forskelligt. Hvis jeg er vant til at høre lyden af en violin tilsat en fejl i min hørelse, bør jeg også høre lyden af en violin tilsat den samme fejl i min hørelse, når den afspilles af højttaleren. Spiller højttaleren noget andet, vil jeg stadig høre noget andet, end det det jeg er vant til at registrere som lyden af violin, selv om jeg måtte have en hørefejl.
Hvis ikke man går ud fra en form for fælles, objektiv reference, bliver det fuldstændigt umuligt at beskæftige sig med lydgengivelse og i særdeleshed at tale om god eller dårlig lyd. Når folk har været hos Holger4 og sagt at hans højttalere lyder godt, så er det jo ikke fordi de synes, at de lyder "sjovt" eller "festligt", men i anerkendelse af at opleve en høj grad af genkendelse af lyden af den musik/de instrumenter, de har hørt - og at det ofte er sådan, at mange er enige om, hvad der lyder godt, er næppe noget tilfælde...
Mvh..
|
|
|
Din måde at forklare hjernens kalibrering med øret, er ganske fint og korrekt forklaret, men glemmer du at øret må anses som en fysisk komponent som ældes, slides ( ødelægges ), hvilket gør at egenkalibreringen ikke er nok. Det er derfor folk der ældes siger, jeg hører ikke som jeg gjorde engang, eller musikeren ( lydteknikeren ) som der har fået beskadiget hørelsen, ikke kan udføre hans arbejde på samme vis som han kunne engang. Det er tæt på at kunne gå så galt med hørelsen at der spørges: Hvilken violin (?) ...oki overdrevet, men der kan forekomme huller i osten, altså områder vi ikke kan høre så godt. Det er også velkendt at vi med tiden, mister evnen til at høre høje frekvenser. Vi starter som individer med at kunne høre et område fra ca. 20 - 20000 hz, men med tiden er det måske max. 15000 hz og det kan hjernen/øret ikke kalibrere sig til at genskabe. ( ergo, slid af ørets indre mekanisme ).
Når man er nået dertil at lyden via et anlæg lyder så godt, at når man lukker øjnene, så er der en fornemmelse af at være til stede, så er man tæt på klimax. Det må dog aldrig sammenlignes med virkeligheden, ved at gå til en koncert ( levende musik ), sidstnævnte er klart den ægte reference. |
|
|
Det er faktisk således, at en person som har fået målt hørelsen til at 'rulle af' ved f.eks 12 kHz udmærket kan høre om der eksempelvis foretages en kraftig afskæring ved 20 kHz i gengiveudstyret, i forhold til fuldt frekvensområde på f.eks 50 kHz eller højere. Det er en meget kompleks sag det hér... Over- og undertoner ved forskellige instrumenter består af en hel del mere end den 'rene' tone. Jeg gætter på, at øret/hjernen i høj er i stand til at rekonstruere den 'rigtige' lyd ud fra de forhåndenværende frekvenser... Samme tone spillet hhv. på en saxofon og en violin lyder bestemt ikke éns. De fleste af os, kan heldigvis godt høre hvad der er hvad... Man har vel heller ikke problemer med at genkende en bekendt stemme i telefonen, selvom frekvensområdet hér er stærkt begrænset. Jeg kan såmænd udmærket genkende Sonny Rollins ud fra en enkelt tone på en lille transistorradio! Spektrumhilsner Niels
|
| Til top |
|
| |
santashooter Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
man skal jo, som Niels ovenfor også har skrevet, at hjernen er i stand til at kompensere rigtig meget. i mange fladskærmsfjernsyn, hvor man har indbyggede højtalere, da spiller højtalerne ikke den "rene" tone, men istedet spiller den overtoner, hjernen skaber så tilstedeværelsen af den rene tone, men højtalerne er ikke i stand til at spille dem! ydermere, så er det jo ligemeget at få målt sin hørelse. For hvis ens hørelse ikke har forværret sig inden for et kort tidsrum, da man jo vænner sig til at lytte med den hørelse man har, ligesom en farveblind sagtens kan male et virkelighedstro maleri, men hvis vi så "igennem" hans øjne, ville farverne være mærkelige.
__________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et skævt indspark om alder og frekvenser - kunne ikke lade være  BollyNew Speakers testafdeling har vist en mindre krise under opsejling - oveni børskrakket og falitten. Og der er onde tunger der taler om fjendtlig overtagelse af Holger4 invest! Kig her.Mvh. Offcourse.
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvor det alså bare skønt..med disse filmindslag,når nu vi må gå udfra,at folk har godkendt hinandens behov for måling eller ikke målling...men ca 60 siders hjulspin.... skulle der til for at..nå dertil hvor:det måske rimeligt at,folk har forskellige forventninger og tolkninger af god lyd..og det der ligger nogle folk så fjernt og forkert ikke behøves at være andres mening om den sag mm
men der er prøvet med næb og klør at,overbevise hinanden og omverdenen om hvor fakta ligger mht god lyd..
men denne "patent" knækker jo i det øjeblik at nogle benytter alternativerog melder ud:at det ultimative for DEM er nået..
men det har også vist at når ens overbevisning trues,,så vi parat til at gå temelig langt (et menneskeligt instinkt)
men det viser også at hvor man end ligger i filosofien om hvad god lyd indebære,så bruger folk med forskellige overbevisninger meget tid.og parat til at ofre en masse for sin egen fornuftige sag,,mvh RENE-H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Det er faktisk således, at en person som har fået målt hørelsen til at 'rulle af' ved f.eks 12 kHz udmærket kan høre om der eksempelvis foretages en kraftig afskæring ved 20 kHz i gengiveudstyret, i forhold til fuldt frekvensområde på f.eks 50 kHz eller højere. Det er en meget kompleks sag det hér... Over- og undertoner ved forskellige instrumenter består af en hel del mere end den 'rene' tone. Jeg gætter på, at øret/hjernen i høj er i stand til at rekonstruere den 'rigtige' lyd ud fra de forhåndenværende frekvenser... Samme tone spillet hhv. på en saxofon og en violin lyder bestemt ikke éns. De fleste af os, kan heldigvis godt høre hvad der er hvad... Man har vel heller ikke problemer med at genkende en bekendt stemme i telefonen, selvom frekvensområdet hér er stærkt begrænset. Jeg kan såmænd udmærket genkende Sonny Rollins ud fra en enkelt tone på en lille transistorradio!
Spektrumhilsner Niels
|
|
|
Min store dumhed at skrive max. 15000 hz ( som var et eksempel ), du har fuldstændig ret i det med over og undertoner Niels, sådan er netop virkeligheden. En nævnt frekvens er "ikke" at sammenligne med en væg ( grænse ). 
Jeg kan ikke lade være med at komme med et eksempel her, på hvorledes det kan opfattes, eller må jeg for nogle sige hvorledes det ikke opfattes. Jeg har prøvet at sidde sammen med enkelte individer ( kollektiv lytning ), som ikke har kunnet fornemme det vi omtaler, som luft/detaljer i toppen. I sådan et tilfælde er det klart, at den individuelle opfattelse af lyd, viser sig som forskellig, her må det for to af individerne siges at netop de, har fået konstateret kraftigt fald i hørelsen, specielt i det øvre frekvensområde ( forkert hobby, tjae ).
Ej heller forståelse af perspektiv, var for et par af individerne at spore, opfatter de mon, mere en monoverden istedet for stereo, i deres hjerne, svært at sige og det bliver bare endnu mere komplekst. Det er nok for omfattende at køre diskussionen videre her, da det så formodentlig vil ende helt ud i gradbøjning af psykoakustikkens finurlige verden ( sorry Holger4, tilbage til dit trådemne ). 
Kunne det så lyde som om, at der burde sorteres i de fremmødte gæster, på en kollektiv lytteaften (?), ja måske. Dig og dig, gå hjem, i aften skal vi lytte detaljer i toppen af frekvensområdet, kom igen næste fredag, hvor vi bare skal lytte gamle slidte 78'er plader. 
Min opfordring til at få foretaget en proffesionel høretest, må ikke anses, som hentydning til at 9 ud af 10 herinde i forumet ikke kan høre, tværtimod. Men sammenligneligt er der altså også nogle, som går og tror at de er udmærkede til at se, men når de bliver overtalt til en synstest, oplever de pludselig en helt ny verden, ved at få styrke tilføjet deres syn.
( og nej, jeg er ikke ude på at overbevise, om brugen af høreapparat ). 
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Høreapparater forvrænger vist også ad helvede til - og så er der vist også opamps i...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med hoften er faktisk ingen nyhed, ved længerevarende vrikkeri, frigøres et stof i kroppen, ved navn Tinitop Cularis, som forbedrer hørelsen i området 350 - 6000 hz. Vrik bare løs med rumpen, det siges at være sundt. 
Offcourse_dk26 skrev:
BollyNew Speakers testafdeling har vist en mindre krise under opsejling - oveni børskrakket og falitten.
Og der er onde tunger der taler om fjendtlig overtagelse af Holger4 invest! Kig her.
Mvh. Offcourse.
|
|
|
Det er "en stor redelighed" det her, ikke nok med Holger4 Invest's nye overtagelse og BullyNewSpeakers' gangstermetoder, så er en 3'de medspiller på banen nu, nemlig Holger4CopySpeak. 
http://tinyurl.com/4cja7l BONUS-STUFF ( 10" unit i brug )
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
|
Høreapparater forvrænger vist også ad helvede til - og så er der vist også opamps i...
Mvh.
|
|
|

|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Åååhh.. var det Holfi mener jeg - som indkorporerede høreapparat-dele da de var utroligt lineære. Lav effekt, men utroligt lineære.
Blot en tanke.
Mvh. Offcourse
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Unskyld, kan du ikke skrive lidt højere? Hvem brugte....hvad...?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg beklager meget. Jeg skulle lige have skiftet batteri og justeret gain i mine skærmbriller..
Nu skriver du jo også at de brugte dem, da de var utroligt lineære... Det er de ikke længere...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 September 2008 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bully ønsker go' weekend, til alle debattører, på H4A forumet. 
( Peace and love )
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2008 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2008 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen dog..det bare så kanont skønt
tak f or de endeløse   RENE-H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2008 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
-Ja, jeg beklager, hvis det ovenstående bifald fylder lidt rigeligt. Heldigvis er der, som man kan se, tale om et sammenklappeligt indlæg...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 September 2008 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
|
-Ja, jeg beklager, hvis det ovenstående bifald fylder lidt rigeligt. Heldigvis er der, som man kan se, tale om et sammenklappeligt indlæg...
Mvh.
|
|
|
Sikke et dejligt stort bifald , det forstummer dog, når det (sammenklappes) pakkes -> [ZIPPED APPLAUS]
|
| Til top |
|
| |
NAD-nørd Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 228
|
| Sendt: 26 September 2008 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
santashooter skrev:
man skal jo, som Niels ovenfor også har skrevet, at hjernen er i stand til at kompensere rigtig meget. i mange fladskærmsfjernsyn, hvor man har indbyggede højtalere, da spiller højtalerne ikke den "rene" tone, men istedet spiller den overtoner, hjernen skaber så tilstedeværelsen af den rene tone, men højtalerne er ikke i stand til at spille dem!
ydermere, så er det jo ligemeget at få målt sin hørelse. For hvis ens hørelse ikke har forværret sig inden for et kort tidsrum, da man jo vænner sig til at lytte med den hørelse man har, ligesom en farveblind sagtens kan male et virkelighedstro maleri, men hvis vi så "igennem" hans øjne, ville farverne være mærkelige.
|
|
|
Hvad så med de lydmænd der har arbejdet i feltet i mange år, med diskantdøvhed til følge, hvilket medfører at de skruer al for meget op for de friske frekvenser, hvilket så medfører at det hele skærer i ørerne, de har jo ikke opnået pludselige høreskader, men har pådraget sig dem over længere tid.  Det jeg mener er at din påstand simpelthen ikke holder mht. at øret kan lytte "naturtro" hvis det er blevet frekvensdøv på bestemte områder. Jeg vil tro at hvis en diskantdøv skulle skrue sin eegen speaker sammen, vil den være nærmest uudholdelig at lytte til for diskanthørende
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|