| Forfatter |
|
Da_Saint Lukket konto

Kar:130309
Bruger siden: 19 Juli 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 614
|
| Sendt: 27 Juli 2008 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det du skriver, om krydwiring, med et enkelt højttalerkabel, har jeg aldrig hørt om. Enten har du og sælger misforstået hinanden, eller også ved han ikke hvad han taler om.
Der er ingen pointe i "krydswiring", da højttalerterminaler skal have signal send til både plus og minus, på HF og LF. Det går ikke at sende signal kun til plus på HF og kun til minus på LF.
Som nogen skrev, du er heldig hvis alle højttaler udgange på din reeiver stadig virker...
__________________ Mit beskedne setup:
Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
|
| Til top |
|
| |
Tsunamijhoe Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 28 Juli 2008 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da_Saint skrev:
Det du skriver, om krydwiring, med et enkelt højttalerkabel, har jeg aldrig hørt om. Enten har du og sælger misforstået hinanden, eller også ved han ikke hvad han taler om.
Der er ingen pointe i "krydswiring", da højttalerterminaler skal have signal send til både plus og minus, på HF og LF. Det går ikke at sende signal kun til plus på HF og kun til minus på LF.
Som nogen skrev, du er heldig hvis alle højttaler udgange på din reeiver stadig virker... |
|
|
lol, well,som sagt har jeg en fin lille tegning han lavede, og jeg havde heller aldrig hørt om det før,men tænkte han må jo vide hvad han sælger,så derfor prøvede jeg det, men jeg har nu tilsluttet dem som foreskrevet og alt virker fint,så jeg må have været heldig. Med hensyn til at det ikke virker med kryds kobling,det gør det jo i teorien, da terminalerne jo er kortsluttet via bøjlerne,så i teorien får alle terminalerne jo en eller anden form for signal,om det så virker efter den hensigt som sælger har sagt,skal jeg lade være usagt,ihvertfald kunne min denon ikke lide den opsætning.
En helt anden ting, LF og HF står det for low og high frequency? Og i så fald, er der stor forskel lydmæssigt på om man kobler et enkelt 2 leder kabel til enten hf eller lf? eller bruges hf terminalerne kun ved bi-wiring? i manualen er der vist at man skal koble op på LF med bøjlerne i når man kører med et enkelt højtaler kabel
|
| Til top |
|
| |
Da_Saint Lukket konto

Kar:130309
Bruger siden: 19 Juli 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 614
|
| Sendt: 28 Juli 2008 kl. 03:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle mener at der er lydmæssig forskel om man anvender HF eller LF, selv om man bruger et enkelt kabel. Andre mener, at det ingen forskel gør. Og ja, glemte helt at du havde bøjlerne i mens du brugte "krydswiring". Det er for langt ude! Enten har man bøjlerne på, og bruger 1 kabel, eller også har man ingen bøjler på og bruger 2 kabler. Men hey, nu ved du i hvert fald at en maskine, og det endda én fra 1999, er klogere end en HFK sælger. Din receiver "fortalte" dig jo, at "krydswiring" ikke var sagen.  __________________ Mit beskedne setup:
Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
|
| Til top |
|
| |
Tsunamijhoe Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 28 Juli 2008 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da_Saint skrev:
Nogle mener at der er lydmæssig forskel om man anvender HF eller LF, selv om man bruger et enkelt kabel. Andre mener, at det ingen forskel gør.
Og ja, glemte helt at du havde bøjlerne i mens du brugte "krydswiring". Det er for langt ude! Enten har man bøjlerne på, og bruger 1 kabel, eller også har man ingen bøjler på og bruger 2 kabler.
Men hey, nu ved du i hvert fald at en maskine, og det endda én fra 1999, er klogere end en HFK sælger. Din receiver "fortalte" dig jo, at "krydswiring" ikke var sagen.  |
|
|
Hehe,ja det er godt gjort at man ikke kan stole på en sælger ;-)
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger


Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 04 August 2008 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder lidt langt ude det her. Kan du ridse op i pap, hvad det er han har fortalt dig ?
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger


Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 05 August 2008 kl. 01:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
mon sælger har tænkt, at man kunne opnå en tilnærmelsesvis samme fordel som ved biwire, ved at have plus-kablet koblet på diskant-delen først, så den teoretiske tilbagekobling kunne bremses af den forgyldte bøjle??!!
Og minus-lederen..på bassen først, og så via bøjlen til diskanten...
Sikke noget voodoo han har disket op med.. hvis kan skulle anbefale noget, var det faktisk at bruge en kort stykke kabel som bøjle istedet for den metal-dims der er leveret med - det giver ofte en lille ofrbedring ifht. bøjlerne.. Men det er ikke biwire. Og jeg kan ikke regne ud hvorfor det var sværere for ampén at trække. Måske noget med hvilket delefilter der ses ind i først ifht. impedans? - eller at der var "dårlig signalvej" via bøjlen ned til den strømhungrende bas-del?? det er faktisk bedste bud.
husk at stram alle terminalerne på højtalerne.. og prøv hvis du har 2 x 5 cm. kabel til overs at fjerne bøjlerne og sætte HT-kebel ind som "bøjler" stadig LF-plus til HF-plus.. Ikke krydse eller andet "smart".
Godt det virker for dig ihvertfald.
Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger


Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 05 August 2008 kl. 06:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er lige nøjagtig det jeg ikke fatter en kaje af......
Hvis det kun har drejet sig om to stykker ledning der har siddet der samtidig med bøjlerne, så fred være med det. Det burde absolut ikke give noget difference i denbelastning forstærkeren ser. Derfor lyder det mystisk.
Og ja.....skift bøjlerne med et par små stykker fornuftigt HT-kabel. Det løfter ydelsen på DM683
|
| Til top |
|
| |
Tsunamijhoe Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 05 August 2008 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rysz skrev:
| Det lyder lidt langt ude det her. Kan du ridse op i pap, hvad det er han har fortalt dig ? |
|
|
Jeg har en fin tegning af det,hvor han viser hvordan de skulle forbindes.. Med et 2leder HT kabel skulle man sætte + til HF + og - til LF - og lade bøjlerne sidde.. Dette skulle give bedre lyd sagde han, men det eneste det resulterede i var at min denon slog fra.. Jeg satte så kablerne tilbage som foreskrevet i manualen,og har ikke haft problemet siden.
Og jeg fatter heller ikke hvilken betydning dette skulle have,hverken på hvor meget de trækker ekstra hvis de da gør det,eller hvorfor det skulle betyde noget for kvaliteten, højtalerne er jo kortsluttet,og strøm er ligeglad det løber altid den nemmeste vej, så i teorien har denne opkobling ingen værdi overhovedet, da alle terminaler får den samme spænding.. Eneste der kunne betyde noget er at bøjlen virker som en modstand,og dermed hæver impedansen,og dermed skal forstærkeren levere mere strøm for at få enhederne til at gå igang.
Tror bare sælger har været lige lovlig smart da han skulle sælge til mig,selvom jeg stort set havde bestemt mig for og købe dem ud fra alle de anmeldelser jeg har læst samt prisen var fin,jeg ville bare lytte til dem inden jeg slog til.
Så jeg tror mysteriet er opklaret,og alt virker kanon nu,så jeg er en happy camper.. Sættet har stort set kørt uafbrudt siden jeg købte det :-)
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 05 August 2008 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
det burde jo reelt set være ligegyldig om man satte kablerne i LF eller HF eller for den sagsskyld en i hver når bøjlerne fra, da strømmen jo løber ind i begge dele alligevel. Du har ikke tilfældigvis kun sat kablerne i - el. +? Eller sat bøjlerne på tværs?
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger


Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 05 August 2008 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis tegningen er som du beskriver, så skulle det ikke gøre nogen som helst forskel i forhold til den kobling du har nu (med bøjlerne på).
Mon ikke du har haft en enkelt af de små fine kobbertråde til at krydse et-eller-andet sted før, og nu når du har lavet det om så har 'ramt' rigtigt.?
|
| Til top |
|
| |
Tsunamijhoe Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 05 August 2008 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
|
Hvis tegningen er som du beskriver, så skulle det ikke gøre nogen som helst forskel i forhold til den kobling du har nu (med bøjlerne på).
Mon ikke du har haft en enkelt af de små fine kobbertråde til at krydse et-eller-andet sted før, og nu når du har lavet det om så har 'ramt' rigtigt.?
|
|
|
Hehe,nej..ingen af trådene har rørt på noget tidspunkt.. Tro mig,jeg har rodet med det her i mange år,og triple chekker altid connections for nemlig at undgå kortslutninger.. Anyhoo, som sagt,ja det burde ikke betyde en fis medmindre bøjlerne har virket som en modstand
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger


Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 05 August 2008 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tsunamijhoe skrev:
| Hehe,nej..ingen af trådene har rørt på noget tidspunkt.. Tro mig,jeg har rodet med det her i mange år,og triple chekker altid connections for nemlig at undgå kortslutninger.. Anyhoo, som sagt,ja det burde ikke betyde en fis medmindre bøjlerne har virket som en modstand |
|
|
Det er der er mystisk. For du har sådan set ikke gjort noget ved at fjerne de små kabler, og kun bruge bøjlerne !! Du får ikke modstand ud af en bøjle der kan give grunden til dit forstærkerproblem. At det så er en direkte ubrugelig tegning du har fået med hjem er en anden sag.
|
| Til top |
|
| |
Tsunamijhoe Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 05 August 2008 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rysz skrev:
Tsunamijhoe skrev:
| Hehe,nej..ingen af trådene har rørt på noget tidspunkt.. Tro mig,jeg har rodet med det her i mange år,og triple chekker altid connections for nemlig at undgå kortslutninger.. Anyhoo, som sagt,ja det burde ikke betyde en fis medmindre bøjlerne har virket som en modstand |
|
|
Det er der er mystisk. For du har sådan set ikke gjort noget ved at fjerne de små kabler, og kun bruge bøjlerne !! Du får ikke modstand ud af en bøjle der kan give grunden til dit forstærkerproblem. At det så er en direkte ubrugelig tegning du har fået med hjem er en anden sag.
|
|
|
Kunne være du skulle sige det til sælgerne inde på åboulevarden ;-)
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger


Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
   Så kan de lære det... Voodoo-tweaks er ikke altid godt. Faktisk var det i dette tilfælde skidt!. Det kan jo være at HT-konstruktørerne har gjort sig nogle tanker om, hvordan de mener man bedst tilslutter deres produkter!!! Det virkede jo da du gjorde sådan som der stod i manuellaen  Eneste tweak er jo så enten biwire hvis du har kablerne til det - eller evt. udskifte bøjlerne med alm. kabel, som ofte er en tødel bedre - men som oplevet virker det også ganske overbevisende selv om du lader være!. God spille-lyst.  Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |