Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. juni 2026 | 23:21   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Kan det passe?? B&W 683+AVCA1D (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 614
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Det du skriver, om krydwiring, med et enkelt højttalerkabel, har jeg aldrig hørt om. Enten har du og sælger misforstået hinanden, eller også ved han ikke hvad han taler om.

Der er ingen pointe i "krydswiring", da højttalerterminaler skal have signal send til både plus og minus, på HF og LF. Det går ikke at sende signal kun til plus på HF og kun til minus på LF.

Som nogen skrev, du er heldig hvis alle højttaler udgange på din reeiver stadig virker...

__________________
Mit beskedne setup:

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint
 
Tsunamijhoe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Da_Saint skrev:
Det du skriver, om krydwiring, med et enkelt højttalerkabel, har jeg aldrig hørt om. Enten har du og sælger misforstået hinanden, eller også ved han ikke hvad han taler om.

Der er ingen pointe i "krydswiring", da højttalerterminaler skal have signal send til både plus og minus, på HF og LF. Det går ikke at sende signal kun til plus på HF og kun til minus på LF.

Som nogen skrev, du er heldig hvis alle højttaler udgange på din reeiver stadig virker...

lol, well,som sagt har jeg en fin lille tegning han lavede, og jeg havde heller aldrig hørt om det før,men tænkte han må jo vide hvad han sælger,så derfor prøvede jeg det, men jeg har nu tilsluttet dem som foreskrevet og alt virker fint,så jeg må have været heldig. Med hensyn til at det ikke virker med kryds kobling,det gør det jo i teorien, da terminalerne jo er kortsluttet via bøjlerne,så i teorien får alle terminalerne jo en eller anden form for signal,om det så virker efter den hensigt som sælger har sagt,skal jeg lade være usagt,ihvertfald kunne min denon ikke lide den opsætning.

En helt anden ting, LF og HF står det for low og high frequency? Og i så fald, er der stor forskel lydmæssigt på om man kobler et enkelt 2 leder kabel til enten hf eller lf? eller bruges hf terminalerne kun ved bi-wiring? i manualen er der vist at man skal koble op på LF med bøjlerne i når man kører med et enkelt højtaler kabel

Til top Vis Tsunamijhoe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tsunamijhoe
 
Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 614
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 03:27 | IP-adresse registreret  

Nogle mener at der er lydmæssig forskel om man anvender HF eller LF, selv om man bruger et enkelt kabel. Andre mener, at det ingen forskel gør.

Og ja, glemte helt at du havde bøjlerne i mens du brugte "krydswiring". Det er for langt ude! Enten har man bøjlerne på, og bruger 1 kabel, eller også har man ingen bøjler på og bruger 2 kabler.

Men hey, nu ved du i hvert fald at en maskine, og det endda én fra 1999, er klogere end en HFK sælger. Din receiver "fortalte" dig jo, at "krydswiring" ikke var sagen.

__________________
Mit beskedne setup:

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint
 
Tsunamijhoe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Da_Saint skrev:
Nogle mener at der er lydmæssig forskel om man anvender HF eller LF, selv om man bruger et enkelt kabel. Andre mener, at det ingen forskel gør.

Og ja, glemte helt at du havde bøjlerne i mens du brugte "krydswiring". Det er for langt ude! Enten har man bøjlerne på, og bruger 1 kabel, eller også har man ingen bøjler på og bruger 2 kabler.

Men hey, nu ved du i hvert fald at en maskine, og det endda én fra 1999, er klogere end en HFK sælger. Din receiver "fortalte" dig jo, at "krydswiring" ikke var sagen.

Hehe,ja det er godt gjort at man ikke kan stole på en sælger ;-)

Til top Vis Tsunamijhoe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tsunamijhoe
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1445
Sendt: 04 August 2008 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Det lyder lidt langt ude det her. Kan du ridse op i pap, hvad det er han har fortalt dig ?
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1752
Sendt: 05 August 2008 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

mon sælger har tænkt, at man kunne opnå en tilnærmelsesvis samme fordel som ved biwire, ved at have plus-kablet koblet på diskant-delen først, så den teoretiske tilbagekobling kunne bremses af den forgyldte bøjle??!!

Og minus-lederen..på bassen først, og så via bøjlen til diskanten...

Sikke noget voodoo han har disket op med.. hvis kan skulle anbefale noget, var det faktisk at bruge en kort stykke kabel som bøjle istedet for den metal-dims der er leveret med - det giver ofte en lille ofrbedring ifht. bøjlerne..
Men det er ikke biwire. Og jeg kan ikke regne ud hvorfor det var sværere for ampén at trække. Måske noget med hvilket delefilter der ses ind i først ifht. impedans? - eller at der var "dårlig signalvej" via bøjlen ned til den strømhungrende bas-del?? det er faktisk bedste bud.

husk at stram alle terminalerne på højtalerne.. og prøv hvis du har 2 x 5 cm. kabel til overs at fjerne bøjlerne og sætte HT-kebel ind som "bøjler" stadig LF-plus til HF-plus.. Ikke krydse eller andet "smart".

Godt det virker for dig ihvertfald.

Mvh. Offcourse


__________________
If it´s lame - i´m not to blame
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1445
Sendt: 05 August 2008 kl. 06:57 | IP-adresse registreret  

Det er lige nøjagtig det jeg ikke fatter en kaje af......

Hvis det kun har drejet sig om to stykker ledning der har siddet der samtidig med bøjlerne, så fred være med det. Det burde absolut ikke give noget difference i denbelastning forstærkeren ser. Derfor lyder det mystisk.

Og ja.....skift bøjlerne med et par små stykker fornuftigt HT-kabel. Det løfter ydelsen på DM683

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
Tsunamijhoe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 05 August 2008 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:
Det lyder lidt langt ude det her. Kan du ridse op i pap, hvad det er han har fortalt dig ?

Jeg har en fin tegning af det,hvor han viser hvordan de skulle forbindes.. Med et 2leder HT kabel skulle man sætte + til HF + og - til LF - og lade bøjlerne sidde.. Dette skulle give bedre lyd sagde han, men det eneste det resulterede i var at min denon slog fra.. Jeg satte så kablerne tilbage som foreskrevet i manualen,og har ikke haft problemet siden.

Og jeg fatter heller ikke hvilken betydning dette skulle have,hverken på hvor meget de trækker ekstra hvis de da gør det,eller hvorfor det skulle betyde noget for kvaliteten, højtalerne er jo kortsluttet,og strøm er ligeglad det løber altid den nemmeste vej, så i teorien har denne opkobling ingen værdi overhovedet, da alle terminaler får den samme spænding.. Eneste der kunne betyde noget er at bøjlen virker som en modstand,og dermed hæver impedansen,og dermed skal forstærkeren levere mere strøm for at få enhederne til at gå igang.

Tror bare sælger har været lige lovlig smart da han skulle sælge til mig,selvom jeg stort set havde bestemt mig for og købe dem ud fra alle de anmeldelser jeg har læst samt prisen var fin,jeg ville bare lytte til dem inden jeg slog til.

Så jeg tror mysteriet er opklaret,og alt virker kanon nu,så jeg er en happy camper.. Sættet har stort set kørt uafbrudt siden jeg købte det :-)

Til top Vis Tsunamijhoe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tsunamijhoe
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 05 August 2008 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

det burde jo reelt set være ligegyldig om man satte kablerne i LF eller HF eller for den sagsskyld en i hver når bøjlerne fra, da strømmen jo løber ind i begge dele alligevel. Du har ikke tilfældigvis kun sat kablerne i - el. +? Eller sat bøjlerne på tværs?

__________________
Fars er bedst når mor rør den
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1780
Sendt: 05 August 2008 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Hvis tegningen er som du beskriver, så skulle det ikke gøre nogen som helst forskel i forhold til den kobling du har nu (med bøjlerne på).

Mon ikke du har haft en enkelt af de små fine kobbertråde til at krydse et-eller-andet sted før, og nu når du har lavet det om så har 'ramt' rigtigt.?

 

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
Tsunamijhoe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 05 August 2008 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Hvis tegningen er som du beskriver, så skulle det ikke gøre nogen som helst forskel i forhold til den kobling du har nu (med bøjlerne på).

Mon ikke du har haft en enkelt af de små fine kobbertråde til at krydse et-eller-andet sted før, og nu når du har lavet det om så har 'ramt' rigtigt.?

 

Hehe,nej..ingen af trådene har rørt på noget tidspunkt.. Tro mig,jeg har rodet med det her i mange år,og triple chekker altid connections for nemlig at undgå kortslutninger.. Anyhoo, som sagt,ja det burde ikke betyde en fis medmindre bøjlerne har virket som en modstand

Til top Vis Tsunamijhoe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tsunamijhoe
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1445
Sendt: 05 August 2008 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Tsunamijhoe skrev:
Hehe,nej..ingen af trådene har rørt på noget tidspunkt.. Tro mig,jeg har rodet med det her i mange år,og triple chekker altid connections for nemlig at undgå kortslutninger.. Anyhoo, som sagt,ja det burde ikke betyde en fis medmindre bøjlerne har virket som en modstand

Det er der er mystisk. For du har sådan set ikke gjort noget ved at fjerne de små kabler, og kun bruge bøjlerne !! Du får ikke modstand ud af en bøjle der kan give grunden til dit forstærkerproblem. At det så er en direkte ubrugelig tegning du har fået med hjem er en anden sag.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
Tsunamijhoe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 05 August 2008 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:

Tsunamijhoe skrev:
Hehe,nej..ingen af trådene har rørt på noget tidspunkt.. Tro mig,jeg har rodet med det her i mange år,og triple chekker altid connections for nemlig at undgå kortslutninger.. Anyhoo, som sagt,ja det burde ikke betyde en fis medmindre bøjlerne har virket som en modstand

Det er der er mystisk. For du har sådan set ikke gjort noget ved at fjerne de små kabler, og kun bruge bøjlerne !! Du får ikke modstand ud af en bøjle der kan give grunden til dit forstærkerproblem. At det så er en direkte ubrugelig tegning du har fået med hjem er en anden sag.

Kunne være du skulle sige det til sælgerne inde på åboulevarden ;-)

Til top Vis Tsunamijhoe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tsunamijhoe
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1752
Sendt: 06 August 2008 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  


Så kan de lære det...

Voodoo-tweaks er ikke altid godt.
Faktisk var det i dette tilfælde skidt!.

Det kan jo være at HT-konstruktørerne har gjort sig nogle tanker om, hvordan de mener man bedst tilslutter deres produkter!!! Det virkede jo da du gjorde sådan som der stod i manuellaen

Eneste tweak er jo så enten biwire hvis du har kablerne til det - eller evt. udskifte bøjlerne med alm. kabel, som ofte er en tødel bedre - men som oplevet virker det også ganske overbevisende selv om du lader være!.

God spille-lyst.

Offcourse


__________________
If it´s lame - i´m not to blame
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes