Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2025 | 11:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: CDen ved at dø!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mortus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
Mortus skrev:
Hermann. skrev:

Jeg har haft pladespiller siden ca. 1980, og jeg kan tydeligt huske da jeg fik min første CD - en Philips cd 104, i 1986. Det var noget der virkede, god lyd og meget enklere end de gamle LP plader. Jeg kan huske jeg stod i kø for at købe Springsteens 3 cd box da den udkom, ligesom man måtte vente på andre udgivelser i månedsvis fordi de først kom på LP.

Jeg syntes dengang at overgangen fra LP til CD var et stort fremskridt, det synes jeg stadig, for CDerne lyder altid godt og virker altid perfekt. Jeg har p.t. mere end 400 og alle virker som da de blev købt, men de behandles også pænt.

LPerne er hyggelige, en bekendt kaldte det topmålet af retro at jeg stadig har flere hundrede LPer i reolen, fordelen her er at der er så mange billige second hand plader til salg for ingen penge, men de er dog blevet dyrere, nu koster de 10 - 30 kr, tidligere kostede de 5 kr. Personligt betaler jeg aldrig mere end ca 20 kr for en LP.

Det det drejer sig om er musikken, og det er det væsentlige. LPen overlever kun i kraft af de millioner af brugte plader, cden skal nok overleve for det er da et enkelt og praktisk system, ligesom det er det format stort set alle bruger, der er ingen der ikke kan afspille CD, det gør det meget kompatibelt og anvendeligt.

Det er lidt ligesom da jeg var teenager, hvor vi først optog lpen på cassettebånd og derefter senere købte pladen hvis den var god. Nu køber mange brugte LPer og hvis den er god købes den på CD. Derfor er LPen på en mådet blevet nutidens kassettebånd, og det er da helt fint. 

Nu kender jeg ikke til den lokale situation i østjylland, men hér er virkeligheden ganske anderledes. Pladebutikkerne (jah altså dem der sælger lp'ere) har det bedre end set længe, fordi lp-markedet er større end set længe. Flere og flere udgivelser kommer på vinyl - nogle få endda eksklusivt på vinyl! Det er mig bekendt et marked der satses rimelig meget på - igen, fristes man til at sige.

Og at du sammenligner kvaliteten på en accord 20 kr lp med en ny cd er jo nærmest vanvittigt. Gamle lp'ere kan lyde særdeles fremragende, når bare der er passet ordentlig på dem. Som seneste personlige eksempel kan jeg nævne Bob Dylan: Desire. Købt for 75 kr i Soundstation (brugt) - halvslidt cover, men med fremragende lyd. Jeg ville aldrig købe det på cd, nu hvor jeg har lp'en. Hvis bare der bliver passet nogenlunde ordentligt på plader har de nærmest ubegrænset levetid.

at du skriver at lp'en kun overlever i kraft af det store brugtmarked indikerer i mine øjne bare, at du vist ikke rigtig følger med. Men ok, din geografiske placering undskylder dig i nogen grad

Problemet her er at vi taler forbi hinanden. Jeg opfatter IKKE lpen som et alternativ til CD men som et hyggeligt og nostalgisk supplement. Jeg kunne aldrig drømme om at købe en brugt LP til 100 kr. eller en ny til 169. (Rillen i Grenaa har Springsteens nye på LP til 169,-). Det er helt fint at andre vægter anderledes, men sådan er mine prioriteter. Og jeg tror jeg er mere repræsentativ for musikkøberen end ovenstående. Jeg bliver ved med at have plader så længe jeg synes det er sjovt, og så længe man let kan købe billige LPer til max 20 kr.

Jah, så har vi jo bare forskellige udgangspunkter -og jeg er helt overbevist om at du repræsenterer størstedelen af det musikkøbende publikum, men lp'en har heller ikke brug for meget andet end dedikerede entusiaster for at overleve. Og overleve, dét er jeg sikker på den gør. Jeg er mere usikker på cd'en, idet de primære fordele cd'en har i forhold til lp'en også kan fås nemmere og billigere via mp3, FLAC, ACC og hvad det forskellige formater ellers hedder. Hvorimod det en lp tilbyder af charme, nostalgi og analog lydkvalitet, får du ikke andetsteds hos andre medier. Og dér ser vi nok forskelligt på tingene

Til top Vis Mortus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mortus

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

..snip..

Tænk, at man får et nyt medium (CD) som skal afløse noget forældet (LP) - og så prøver man af få det nye medium til at lyde som det gamle medium..! Temmelig paradoksalt, vil jeg sige...

Måske var det lidt som ved overgangen fra de forældede rør til de fantastiske transistorer?

Nok ikke særligt mærkværdigt... CD formatet var jo designet som en dårlig (spec.) men brugbar erstatning for LP. Man fjernede støjproblemet og sampler med meget lav frekvens pga. den tids muligheder - vi har endnu samme dårlige kvalitet (44.1, 16 bit).. så der pusles stadig med mekanik/elektronik for at få pint et par % kvalitet ud af skiven - derfor 

Og en god rørforstærker på 2x 25 W med passende fuldtone HT kan spille r***n af enhver 2x 2xx W med 2/3 vejs delefilter HT - Du køber måske høj WAF, men ikke musik eller kvalitet.

Nyt er ikke til enhver tid godt, hvis nyt ikke har til formål at øge kvalitet  - skrammel findes i rigelige mængder.

Nuværende LD -> CD var kvalitetforringelse, og så igen til MP3 endnu et trin ned af trappen. Intet mekanisk spilleværk (uanset pris) kan øge kvaliteten af et allerede dårligt udgangspunkt/medie/indspilning/mix/produktion - så HiFi nyhederne i mange år har været som kødet i supermakedet - mere fedt for samme penge - derfor 

Så beklagerlser over faldende salg - man ligger som redt.

Jeg har været med siden dampradioens tid - mono og altså før FM.  Jeg kan stadig finde kvalitet, men leder ikke efter det der sælges i 'butikker'.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

I takt med at båndbredden på folks internetfiorbindelse stiger, harddiskene bliver større og større og kvaliteten af den downloadede musik bliver bedre så vil CD'en dø. Hvilket argument skulle holde den i live ?

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Det er livskvalitet i at stå foran CD (og LP) samlingen og overveje hvad man ønsker at høre. Den oplevelse får man ikke hvis man downloader musikken. Derudover er prisen på CDerne nu i et leje hvor de er overkommelige for de fleste. F.eks kan man købe næsten alle Neil Youngs CDer i den lokale Stereo Studio for 40 - 50 kr pr. stk, så må download da være udkonkurreret, for det skal der vel også betales for. Jeg kan huske jeg købte de 5 første Dire Straits på CD i 1986 for 179,- kr pr stk. I kag kan de fås for 200 kr for alle 5. Hvis de ønskes på LP kan de nemt findes second hand for ca. 100 kr ialt.

Derfor tror jeg mere det er CDer som Absolut muzak og Dance mega mixes der udgår for de erstattes let af download. Kvaliteten vil fortsat være der.

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

FinnC skrev:

Nok ikke særligt mærkværdigt... CD formatet var jo designet som en dårlig (spec.) men brugbar erstatning for LP. Man fjernede støjproblemet og sampler med meget lav frekvens pga. den tids muligheder - vi har endnu samme dårlige kvalitet (44.1, 16 bit).. så der pusles stadig med mekanik/elektronik for at få pint et par % kvalitet ud af skiven - derfor 

Ren fiktion!

Der er tænkt utrolig meget over CD specifikationen.

44.1 kHz sample rate er valgt på basis af Nyquists sætning, der siger noget om, hvor mange samples er nødvendige, for matematisk set at kunne genskabe enhver lyd, inden for et given frekvensinterval. I CDens tilfælde er valgt 20-20kHz, hvilket er svarer til det interval, som det menneskelige øre kan høre.

De 16 bit giver mulighed for en dynamik, som langt overskrider LPens potentiale.

At en masse CDere ikke lyder særlig godt skyldes en dårlig digital implementation og eller mastereringsprocess. Ikke en fiktionel dårlig specifikation.

Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:

De 16 bit giver mulighed for en dynamik, som langt overskrider LPens potentiale.

At en masse CDere ikke lyder særlig godt skyldes en dårlig digital implementation og eller mastereringsprocess. Ikke en fiktionel dårlig specifikation.

Jeg mener da man lavede standarderne for CD'en engang i 70'erne, på et tidspunkt overvejede at bruge 12 bit og ikke 16 bit for hver sample. Man endte heldigvis på 16 bit hvilket også betød, at CD'en fysisk blev større.

Enig med dig i, at CD'ens ofte dårlige lyd skyldes andre omstændigheder end de specifikationer den bygger på.

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
FinnC skrev:

Ren fiktion!

Der er tænkt utrolig meget over CD specifikationen.

44.1 kHz sample rate er valgt på basis af Nyquists sætning, der siger noget om, hvor mange samples er nødvendige, for matematisk set at kunne genskabe enhver lyd, inden for et given frekvensinterval. I CDens tilfælde er valgt 20-20kHz, hvilket er svarer til det interval, som det menneskelige øre kan høre.

Mht. dynamik har du ret, rent teoretisk set. Men det specielle ved LP'er er, at der er lyd under støjgrænsen. Dvs. at de egentlig har, jeg mener det er noget der ligner 20-30 dB's ekstra dynamik.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Er slet ikke i tvivl om at download af musik er fremtiden og at CD'en er stille og rolig på vej ud af billedet. Bare se hvor stor succes TDC har fået med deres nye koncept kaldet Play. Nokia er vist ved at lancere noget lignende når man køber en ny mobiltelefon, men hvor man bare får lov til at beholde musiknumrene selvom man skifter udbyder.

I dag er det muligt at lægge sin CD ind på harddisk og høre den samme høje kvalitet i musikken som hvis den blev afspillet fra cd-afspilleren. Det koster nogle tusindkroneseddler, men det er muligt. Og når man så tænker på at nutidens børn og unge vokser op i den digitale tidsalder med nano-mp3-afspillere, så er der ingen tvivl om at de ikke gider CD'erne. Hvem vil købe en dicsman i dag? Den fylder mere. Det samme gør sig gældende hvis man en dag kan smide en stor harddisk ned i skuffen med en masse høj kvalitets musik. Flertallet af folk gider da ikke betale for et flot cover i fremtiden. De vil hellere have coveret lagt ind som billeder på deres fladskærm og så browse i det derfra. Så jo, CD'en er på vej ud - på godt og ondt.

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Mht. dynamik har du ret, rent teoretisk set. Men det specielle ved LP'er er, at der er lyd under støjgrænsen. Dvs. at de egentlig har, jeg mener det er noget der ligner 20-30 dB's ekstra dynamik. 

Det er vist dig, der har rodet dig ud i noget teoretisk sniksnak.

CD har max dynamik på 96 dB
LP har typisk dynamik på ca. 65 dB

Dynamik under støjgrænsen er støj.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Mastervol skrev:

Jeg skulle lige til at spørge, hvordan man hører "lyd under støjgrænsen", men det vil jeg undlade

Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Tvivlsomt, den skal nok også være på markedet om 20 år, men salget finder et lavere leje.

Hvis jeg ser på min musiklytning er det helt overvejende CDer, med vinyl som et hyggeligt og nostalgisk supplement. CDen er lydmæssigt og betjeningsmæssigt LPen overlegen for LPerne er sjældent fejlfrie og nærmest aldrig under 15 år.

Jeg kunne aldrig overveje at spille mine CDer (og LPer) over på en harddisk, for så at høre det herfra. Der er stor livskvalitet i at stå foran pladesamlingen, man har samlet igennem rigtig mange år og overveje hvad man kunne tænke sig at høre. Derfor skal den nok overleve, men for hitliste døgnfluer blive den nok mindre aktuel.

Helt enig..

Desværre er mange unge i dag totalt ukritiske mht LYDKVALITET og ser mere på mængden, men vi kan da håbe, at MP3 mv stille dør ud efterhånden som de (forhåbentlig) opdager hvilken skod-kvalitet komprimeret musik er....

mvh

Til top Vis copman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af copman

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2008 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

copman skrev:

Desværre er mange unge i dag totalt ukritiske mht LYDKVALITET og ser mere på mængden, men vi kan da håbe, at MP3 mv stille dør ud efterhånden som de (forhåbentlig) opdager hvilken skod-kvalitet komprimeret musik er....

mvh

Det tror jeg ikke det gør, for som Niels Hausgård ville ha sagt: "Det er jo det de unge vil ha"

MP3 er fremragende når man vil lytte til "Sproghjørnet" og lignende radio-programmer som podcast, men så ophører de positive ting vist hurtigt om det fil-format

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
copman skrev:

mvh

Det tror jeg ikke det gør, for som Niels Hausgård ville ha sagt: "Det er jo det de unge vil ha"

MP3 er fremragende når man vil lytte til "Sproghjørnet" og lignende radio-programmer som podcast, men så ophører de positive ting vist hurtigt om det fil-format

Arh is på! Det er trods alt lige lovligt 80'er at rende rundt med en discman hva?

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2008 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
Kalle_dk skrev:
copman skrev:

mvh

Arh is på! Det er trods alt lige lovligt 80'er at rende rundt med en discman hva?

Det har vi sandelig osse en løsning på. F.eks. en Cowon Iaudio 7 med 16 Gb hukommelse som kan afspille FLAC-filer.
(svarer ca. til 40 CD'ere). Så er den i vinkel.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

floe skrev:

Hvad er der galt i det? Det har jeg gjort i mange år!   Desværre har jeg ikke lige fundet en praktisk løsning på afspilning af LP'er på farten.

Mht. til signal/støj på LP kontra CD, så er det korrekt at CD mediet på papirer er overlegent.

Langt den største del af støjen fra LP'er kommer dog ved de lave frekvenser. Det skyldes RIAA kurven og de 40 dB forstærkning i forhold til de øverste frekvenser. Således kan stjøjen sagtens være omkring 50-60 dB nede i bunden men bedre opefter, så man i praksis hører "under støjen".

Noget helt andet er så overstyrngsmargenen. Med CD og digitale medier er 0 dB fastlagt - den kan ikke overskrides. Men 0 dB på bånd eller LP er fastlagt ud fra en ønsket om minimums forvrænging. Kan man acceptere højere forvrængning i transienter kan såvel bånd som LP nemt komme over 0 dB!

Indrømmet at forvrængningen hermed stiger drastisk - langt højere end CD. Men det er en naturlig forvrængnng som øret kender - højere niveau er lig med højere forvrængning. På CD er det lige omvendt, og den form for forvrængning kan øret ikke "forstå".

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2008 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Mastervol skrev:

Det er ikke støj. Det er samme præncip man bruger i HDCD. Her henter man lyd under støjgrænsen fra ved at hæve støjgulvet. På LP kan man, fordi det er et analogt medie, høre lyd under støjgrænsen.

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Jeg tror kun der findes 1 beslutningstager….!? PENGE og de mænd der kan tjene penge..!

1.       hvis en kunstner udgiver et nyt album, hvor mange skal an trykke og lægge på lager; for måske at sælge til dumping pris når den ikke er populær mere.

2.       i store lande så som Kina/Indien og syd Amerika benyttes stadig bånd, store befolknings grupper har ikke råd til Cdèr; så i stedet for ikke at sælge noget, så hellere sælge dem MPXX download.

3.       hvis jeg var advokat…! Så ville jeg nok forklare vigtigheden af, at forfølge de der ulovligt downloader, da det mit levebrød ”så jeg ser gerne den udgår”

4.       det først nu snart 10år efter at de store lande er gået over til DVD i stedet for CD-videoèr som så resulterer i kopièr i stor stil, derfor er det jo smart nok, at introducerer et nyt system ”bluray” så de økonomiske hjul kan fortsætte.

5.       Itunes omsætning, viser med alt tydelighed at der er ekstremt mange penge i download.

6.       hvis hi-fi entusiaster så godt kan lide kvalitet..! hvorfor støttede vi ikke nok op omkring SACD ”penge mændene kunne ikke se vores potentiale økonomisk”

Peter

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Det ser jo ud til at de store selskaber kun lefler for de meget unge, så vi skal nok ikke forvente nogen særlig kvalitet fra dén kant. Og pyt med det. Hvis man forestillede sig, at der fra i morgen ikke længere blev udsendt nogen form for musik (!) i hele verden ville skaden næppe være stor. Der er indtil dato udgivet så megen fremragende musik at det ville kunne holde os alle beskæftiget i resten af vores levetid.

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Det ser jo ud til at de store selskaber kun lefler for de meget unge, så vi skal nok ikke forvente nogen særlig kvalitet fra dén kant. Og pyt med det. Hvis man forestillede sig, at der fra i morgen ikke længere blev udsendt nogen form for musik (!) i hele verden ville skaden næppe være stor. Der er indtil dato udgivet så megen fremragende musik at det ville kunne holde os alle beskæftiget i resten af vores levetid.

Mvh.
Niels

Ja, og efter min smag er det som kommer i dag ringe, i hvert fald det som når top 20. Med undtagelser

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2008 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:
sshd skrev:
Mastervol skrev:

Det er ikke støj. Det er samme præncip man bruger i HDCD. Her henter man lyd under støjgrænsen fra ved at hæve støjgulvet. På LP kan man, fordi det er et analogt medie, høre lyd under støjgrænsen.

Jeg kan lige prøve at sige lidt mere om det. Det under støjgrænsen er ikke bare støj. Almindelig støj er tilfældig, men fordi det er et analogt medie bliver den her støj altså moduleret. Det er hørbart fordi at støjen er så tilfældig så de toner der bliver moduleret i takt med lyden over støjgulvet bliver hørbare. Og den ekstra dynamik er mindst 20 dB og bliver muligvis forstærket i RIAA'en. Svært at måle sådan noget.

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes