Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 00:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: CDen ved at dø!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 30 Juli 2008 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Jeg kan lige prøve at sige lidt mere om det. Det under støjgrænsen er ikke bare støj. Almindelig støj er tilfældig, men fordi det er et analogt medie bliver den her støj altså moduleret. Det er hørbart fordi at støjen er så tilfældig så de toner der bliver moduleret i takt med lyden over støjgulvet bliver hørbare. Og den ekstra dynamik er mindst 20 dB og bliver muligvis forstærket i RIAA'en. Svært at måle sådan noget.

Måske kunne du finde en uddybende artikel og refere til den?
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Juli 2008 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Mastervol skrev:

Jeg kan lige prøve at sige lidt mere om det. Det under støjgrænsen er ikke bare støj. Almindelig støj er tilfældig, men fordi det er et analogt medie bliver den her støj altså moduleret. Det er hørbart fordi at støjen er så tilfældig så de toner der bliver moduleret i takt med lyden over støjgulvet bliver hørbare. Og den ekstra dynamik er mindst 20 dB og bliver muligvis forstærket i RIAA'en. Svært at måle sådan noget.

Måske kunne du finde en uddybende artikel og refere til den?

Jeg surfer lige lidt mere rundt og ser om jeg finder noget bedre, men her er lidt.

http://www.audioholics.com/education/audio-formats-technolog y/dynamic-comparison-of-lps-vs-cds-part-4/dynamic-comparison -of-lps-vs-cds-part-4-page-6

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 02:05 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Jeg surfer lige lidt mere rundt og ser om jeg finder noget bedre, men her er lidt.

http://www.audioholics.com/education/audio-formats-technolog y/dynamic-comparison-of-lps-vs-cds-part-4/dynamic-comparison -of-lps-vs-cds-part-4-page-6

Jeg citerer fra artiklens konklusion:

"The question is: is the higher relative dynamics of LPs an indication of higher accuracy, or are LPs exaggerating transients and dynamics? I'm not sure, and I would welcome comments."

Så vidt jeg kan se, er det stadig dig, som er ude på det teoretiske og eksperimentielle plan.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2008 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

En mindst ligeså interessant pointe må være den her fra side 2:

"Many vinylphiles have long claimed that they can hear "below" the noise floor of their LPs. My observations would seem to partially support this claim: surface noise is fairly "structured" (it has a distinct "sound" as opposed to random noise) allowing our brain/ears to "filter" it away and listen to the "music" all the way down to the "real" underlying noise floor which is comparable to CD."

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

"Many vinylphiles have long claimed that they can hear "below" the noise floor of their LPs. My observations would seem to partially support this claim: surface noise is fairly "structured" (it has a distinct "sound" as opposed to random noise) allowing our brain/ears to "filter" it away and listen to the "music" all the way down to the "real" underlying noise floor which is comparable to CD."

Citatet fortæller jo netop at støjen "begynder" tidligere på vinyl end på CD. At så nogle "vinyl-philes" hævder at de kan høre musik mens der er støj, bortforklarer jo ikke at DER ER STØJ. Forfatteren til citatet hævder jo at han kun delvist er enig. Der er i det hele taget mange "måske, vistnok, delvist" i dette indslag. Jeg foretrækker nu stadig at høre musik UDEN støj.

Men bortset fra det, så tror jeg stadig ikke CD'en dør foreløbig. Det var vist det tråden oprindeligt gik ud på.

Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2008 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
Mastervol skrev:

Citatet fortæller jo netop at støjen "begynder" tidligere på vinyl end på CD. At så nogle "vinyl-philes" hævder at de kan høre musik mens der er støj, bortforklarer jo ikke at DER ER STØJ. Forfatteren til citatet hævder jo at han kun delvist er enig. Der er i det hele taget mange "måske, vistnok, delvist" i dette indslag. Jeg foretrækker nu stadig at høre musik UDEN støj.

Men bortset fra det, så tror jeg stadig ikke CD'en dør foreløbig. Det var vist det tråden oprindeligt gik ud på.

Citatet fortæller at "støjen" ikke bare er støj, men moduleret lyd der opfattes som øget dynamik (dvs. bakker min påstand op).

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2008 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:
Kalle_dk skrev:
Mastervol skrev:

Citatet fortæller at "støjen" ikke bare er støj, men moduleret lyd der opfattes som øget dynamik (dvs. bakker min påstand op).

Du skriver det jo selv: "Hvis støjen ikke bare er støj"......Altså er der støj !

Dynamik og lyd er at foretrække UDEN støj, tak.

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2008 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
Mastervol skrev:
Kalle_dk skrev:
Mastervol skrev:

Du skriver det jo selv: "Hvis støjen ikke bare er støj"......Altså er der støj !

Jaja, men det er ikke udelukkende støj, det er moduleret støj. Jeg prøver bare at sige at LP'en i kraft af den her modulerede støj har en dynamik der langt overskrider 65 dB.

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2008 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:
Kalle_dk skrev:
Mastervol skrev:
Kalle_dk skrev:
Mastervol skrev:

Jaja, men det er ikke udelukkende støj, det er moduleret støj. Jeg prøver bare at sige at LP'en i kraft af den her modulerede støj har en dynamik der langt overskrider 65 dB.

Støj er støj. Fatter du ikke det ? I modsat fald opgiver jeg at forklare dig det (igen). Du får ikke mindre støj ud af en vinylplade, om du så laver 1 million indlæg om emnet. Tråden fortsætter.....

lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

ja,støj er støj...op på hesten igen,er CDen

ved at uddø.....uanset støj fra biler,LPer og fly???

Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:

Støj er støj. Fatter du ikke det ? I modsat fald opgiver jeg at forklare dig det (igen). Du får ikke mindre støj ud af en vinylplade, om du så laver 1 million indlæg om emnet. Tråden fortsætter.....

...og lyd er lyd!
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

TKKK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Mortus skrev:
Hermann. skrev:
Mortus skrev:
Hermann. skrev:

Jeg har haft pladespiller siden ca. 1980, og jeg kan tydeligt huske da jeg fik min første CD - en Philips cd 104, i 1986. Det var noget der
virkede, god lyd og meget enklere end de gamle LP plader. Jeg kan huske jeg stod i kø for at købe Springsteens 3 cd box da den udkom, ligesom
man måtte vente på andre udgivelser i månedsvis fordi de først kom på LP.

Jeg syntes dengang at overgangen fra LP til CD var et stort fremskridt, det synes jeg stadig, for CDerne lyder altid godt og virker altid perfekt.
Jeg har p.t. mere end 400 og alle virker som da de blev købt, men de behandles også pænt.

LPerne er hyggelige, en bekendt kaldte det topmålet af retro at jeg stadig har flere hundrede LPer i reolen, fordelen her er at der er så mange
billige second hand plader til salg for ingen penge, men de er dog blevet dyrere, nu koster de 10 - 30 kr, tidligere kostede de 5 kr. Personligt
betaler jeg aldrig mere end ca 20 kr for en LP.

Det det drejer sig om er musikken, og det er det væsentlige. LPen overlever kun i kraft af de millioner af brugte plader, cden skal nok
overleve for det er da et enkelt og praktisk system, ligesom det er det format stort set alle bruger, der er ingen der ikke kan afspille CD, det gør
det meget kompatibelt og anvendeligt.

Det er lidt ligesom da jeg var teenager, hvor vi først optog lpen på cassettebånd og derefter senere købte pladen hvis den var god. Nu køber
mange brugte LPer og hvis den er god købes den på CD. Derfor er LPen på en mådet blevet nutidens kassettebånd, og det er da helt
fint. 

Nu kender jeg ikke til den lokale situation i østjylland, men hér er virkeligheden ganske anderledes. Pladebutikkerne (jah altså dem der sælger
lp'ere) har det bedre end set længe, fordi lp-markedet er større end set længe. Flere og flere udgivelser kommer på vinyl - nogle få endda
eksklusivt på vinyl! Det er mig bekendt et marked der satses rimelig meget på - igen, fristes man til at sige.

Og at du sammenligner kvaliteten på en accord 20 kr lp med en ny cd er jo nærmest vanvittigt. Gamle lp'ere kan lyde særdeles fremragende,
når bare der er passet ordentlig på dem. Som seneste personlige eksempel kan jeg nævne Bob Dylan: Desire. Købt for 75 kr i Soundstation
(brugt) - halvslidt cover, men med fremragende lyd. Jeg ville aldrig købe det på cd, nu hvor jeg har lp'en. Hvis bare der bliver passet nogenlunde
ordentligt på plader har de nærmest ubegrænset levetid.

at du skriver at lp'en kun overlever i kraft af det store brugtmarked indikerer i mine øjne bare, at du vist ikke rigtig følger med. Men ok, din
geografiske placering undskylder dig i nogen grad

Problemet her er at vi taler forbi hinanden. Jeg opfatter IKKE lpen som et alternativ til CD men som et hyggeligt og nostalgisk supplement. Jeg
kunne aldrig drømme om at købe en brugt LP til 100 kr. eller en ny til 169. (Rillen i Grenaa har Springsteens nye på LP til 169,-). Det er helt fint at
andre vægter anderledes, men sådan er mine prioriteter. Og jeg tror jeg er mere repræsentativ for musikkøberen end ovenstående. Jeg bliver
ved med at have plader så længe jeg synes det er sjovt, og så længe man let kan købe billige LPer til max 20 kr.

Jah, så har vi jo bare forskellige udgangspunkter -og jeg er helt overbevist om at du repræsenterer størstedelen af det musikkøbende
publikum, men lp'en har heller ikke brug for meget andet end dedikerede entusiaster for at overleve. Og overleve, dét er jeg sikker på den gør.
Jeg er mere usikker på cd'en, idet de primære fordele cd'en har i forhold til lp'en også kan fås nemmere og billigere via mp3, FLAC, ACC og hvad
det forskellige formater ellers hedder. Hvorimod det en lp tilbyder af charme, nostalgi og analog lydkvalitet, får du ikke andetsteds hos andre
medier. Og dér ser vi nok forskelligt på tingene

Hørt, Mortus. Det er helt fint, at du, Hermann, opfatter LP'en som et hyggeligt og nostalgisk supplement til CD'en. Jeg benytter både Mp3-formatet,
CD'en og LP'en. Mp3-formatet er fladt og uden dybde, og det bruger jeg kun, når jeg er på farten. Derhjemme er det altid LP eller CD, der sættes
på. LP'en har efter min mening den bedste lyd i forhold til de fleste CD'ere. Men, men: det kommer også an på, hvordan CD'en er komprimeret
osv, eller om LP'en er presset på 180 gram osv.

Du skrev til Nilau, at "Pladesalget har de sidste 15 år været CDer, salget af LP formatet må kun kunne måles i promiller, derfor er de LPer vi
køber i dag second hand oftest mindst 15 år gamle, det er sådan set et fact. Jeg køber ofte vinyl, men det er intet alternativ til CD, kun et
nostalgisk og hyggeligt supplement. Jeg kunne aldrig drømme om at købe en ny LP til samme pris som en ny CD, det synes jeg er helt til grin. Lad
være med at blive religiøs omkring dette, det er musikken det gælder". Når du skriver, at andre, der køber nye LPere, er til grin, benytter du et
billigt retorisk kneb. Hvorfor er det til grin at give SAMME pris for et andet format? Det er rigtigt, at der findes nogle folk, der er religiøse omkring
dette emne, men jeg kan ikke se, hvordan du ikke skulle skrive dig ind i selv samme bås. Ja, det er musikken det gælder, ikke formatet. Jeg kan
heldigvis lige bemærke, at du trods alt, og heldigvis da, i et af dine andre indlæg skriver, at det er i orden, at andre prioriterer anderledes. Tak
for det. Jeg har intet imod CD'ere, men foretrækker ofte lyden på LPen. Desuden er cover-artet til LP langt flottere end CD'ens meget mindre. Nu
kender jeg ikke dit set-up, men blandt hifi-nørder er der ikke ret mange, der vil sige, at CD'en er LP'en overlegen lydmæssigt, hvis man benytter
noget ordentligt udstyr. Begge formater har fordele og ulemper i forhold til hinanden.

Jeg kender ikke tallene for LP-salget i Danmark, men jeg kan oplyse dig om, at selv Fona på strøget i København har en fin og relativt stor vinyl-
afdeling for nye plader. Fona sælger kun LP'ere fordi det kan svare sig økomisk. Jeg kan ikke helt læse ud af citatet ovenfor, om du mener, at det
er et "fact", at de LP'ere, der sælges, er mindst 15 år gamle, fordi du mener, at ny musik ikke trykkes på LP? I så fald er det det absolutte
modsatte af et faktum. Stort set alt musik udgives på vinyl. Jeg køber i gennemsnit 4-8 plader om ugen - næsten alle sammen er nye -, og det er
altså ikke noget problem at få ny musik på vinyl. Et band fra din egn, Larsen & Furious Jane, udgav i begyndelsen af maj på Morning Side Records
deres nye fuldlængde - KUN på vinyl. Der følger en digital download-kode med. De er en undtagelse fra reglen, der siger, at albums udgives på
begge formater, det er jeg klar over. CD'en og LP'en lever i bedste velgående, selvom salget er faldet - også selvom man lægger itunes download
osv. til. En gang imellem oplever jeg dog, at man skal vente lidt før pladen udkommer på vinyl, men det sker relativt sjældent. Selv bruger jeg
mest CD'en, når nyere bands, udgiver en EP kun som CD, fordi det er for dyrt at producere til begge formater. Der køber jeg CD'en; det er
musikken det drejer sig om.

Jeg er netop hjemvendt fra et par måneder i New York. Der lever vinyl-salget - altså af nye plader - i bedste velgående. Selv de store kæder som
Virgin Megastore, har store vinyl-afdelinger. Der findes sågar vinyler derovre, som er billigere end CD'erne, men selvfølgelig også omvendt. En
CD eller LP koster gennemsnitligt 13-16 dollars.

Jeg giver dig derfor ret, når du skriver: "Jeg opfatter IKKE lpen som et alternativ til CD men som et hyggeligt og nostalgisk supplement med
opfattelsen af LP'en som et hyggeligt og nostalgisk supplement". Som du jo selv skriver, så er det DIN private holdning. Ovenstående er MINE
meninger om, hvordan det står til med LP'en og CD'en, men mon ikke, der er andre end mig, der køber ny vinyl. Ellers vil jeg godt sige tak til
pladeselskaberne, Virgin og Fona for at producere og sælge nye LP'ere til mig.

Til top Vis TKKK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TKKK

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2008 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
Mastervol skrev:
Kalle_dk skrev:
Mastervol skrev:
Kalle_dk skrev:
Mastervol skrev:

Så så...  Jeg siger ikke at der er mindre støj, jeg siger bare at det ikke er almindelig støj, men moduleret støj. Det er hvad han skriver og derfor er støj ikke bare støj.

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2008 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Musik + støj = "musik&støj". Jeg KAN altså ikke bruge mere tid på at forklare dig det. Er det virkeligt så svært eller vil du bare blive ved med at lave nyttesløse indlæg om "delvis" støj ? Det er da utroligt !

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
Musik + støj = "musik&støj". Jeg KAN altså ikke bruge mere tid på at forklare dig det. Er det virkeligt så svært eller vil du bare blive ved med at lave nyttesløse indlæg om "delvis" støj ? Det er da utroligt !

Ja og hvis det er heavy eller hiphop så er det støj + støj = mere støj!

Men ellers er det da korrekt, at der findes flere former for støj - hvid støj, pink støj, dither, sus, brum og meget andet. Støjen kan også være vejet eller ikke vejet - altså tage hensyn til ørets følsomhed. Støjen kan være maskeret - hvilket bruges i bla. MP3. Således synes jeg nu nok det er relevant.

Hvis du har et støjsignal ved 50 Hz (Brum) som ligger 40 dB nede, kan du så ikke høre et signal ved -45 dB ved 1 kHz?

Din bemærkning om at du ikke vil ha' støj i din musik er din holdning. Den er vi nok flere som ikke deler helt så kategorisk. Jeg lever fint med den meget ringe støj der kommer fra mine plader. Musikken fejler bestemt ikke noget. Selv gamle spolebånd er der "støj" på og det spiller mildt sagt bedre end stort set alt andet.

Mht. til LP'er så køber jeg masser af nye. Har lige fået et par stykke i går. Der fulgte nogle koder med, så jeg kan downloade MP3 filer gratis. Det har jeg så gjort - sjovt og der kommer lyd ud af det. Men CD'en er sprunget helt over i den sammenhæng.

Måske fremtiden så er LP og download?

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2008 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Mht. til LP'er så køber jeg masser af nye. Har lige fået et par stykke i går. Der fulgte nogle koder med, så jeg kan downloade MP3 filer gratis. Det har jeg så gjort - sjovt og der kommer lyd ud af det. Men CD'en er sprunget helt over i den sammenhæng.

Underligt at du lytter til MP3 ? Det er jeg godtnok holdt op med; lige med undtagelse af "Sproghjørnet"

Antallet at CD'ere og brugere af CD'ere taget i betragtning, tror jeg ikke dette medie er i fare foreløbig. Vinyl vil nok heller ikke forsvinde lige med det samme, men vil vel næmest fortsætte som en mere eller mindre boblende niche, sålænge folk som janils vil betale. Hvem ved om jeg selv får vinyl (igen). Man skal som bekendt aldrig sige aldrig

Støj-diskussionen orker jeg ikke at deltage i mere. Jeg ved bare hvornår mine øre kan høre støj, og hvornår de ikke kan, og jeg vil helst undvære støj. Det er vel ikke så mærkeligt (for de fleste).

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
janils skrev:

Underligt at du lytter til MP3 ? Det er jeg godtnok holdt op med; lige med undtagelse af "Sproghjørnet" .

Nej jer lytter ikke til MP3 ..... det kunne aldrig falde mig ind. Som jeg skrev kom der "lyd" ud af det og til brug via et par ørepropper i tog eller bus kan det vel gå an, men rigtig hifi bliver det ikke ifølge min opfattelse. Måske jeg skulle prøve "sproghjørnet"?

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2008 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Kalle_dk skrev:
janils skrev:

Underligt at du lytter til MP3 ? Det er jeg godtnok holdt op med; lige med undtagelse af "Sproghjørnet" .

Nej jer lytter ikke til MP3 ..... det kunne aldrig falde mig ind. Som jeg skrev kom der "lyd" ud af det og til brug via et par ørepropper i tog eller bus kan det vel gå an, men rigtig hifi bliver det ikke ifølge min opfattelse. Måske jeg skulle prøve "sproghjørnet"?

Pyyyha, du var lige ved at gøre mig nervøs.....på dine vegne. Jeg er begyndt at lytte til FLAC filer når jeg er i "bærbar mode". Det er til gengæld næsten hifi (med de rigtige ørepropper, forståes).

Ja, sproghjørnet er fremragende som MP3-podcast på en iPod (eller tilsvarende podcaster-afspiller). Herlige og til tider finurlige informationer om det danske sprog. Og så er det GRATIS. Det skulle du prøve

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2008 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:

Du behøver egentlig ikke forklare mig noget som helst og hvis du kigger lidt bagud er jeg igang med en diskussion med sshd netop om det her emne. Jeg er godt klar over at det er støj, men som Nilau siger er støj ikke bare støj, selvom du bliver ved med at påstå det.

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2008 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Kalle_dk skrev:

Du behøver egentlig ikke forklare mig noget som helst og hvis du kigger lidt bagud er jeg igang med en diskussion med sshd netop om det her emne. Jeg er godt klar over at det er støj, men som Nilau siger er støj ikke bare støj, selvom du bliver ved med at påstå det.

Vi kommer det vist ikke nærmere, men godt at du ved hvad støj er (sådan da). Jeg ser nu ingen diskusion mellem dig og sshd; nærmere uenighed, men det er vel osse en del af et forum

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes