Forfatter |
|
Rainbow Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 03 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 299
|
Sendt: 01 August 2008 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, lad os bare få slået fast, at cd`en er færdig, totalt færdig. Sælg alle jeres cd-plader til billige penge herinde på KSB. Der er ingen grund til at have dem stående og fylde. Lp`erne er også færdige, dem kan I også bare sætte til salg. Jeg hører primært rock-musik og glæder mig til at se hvad der dukker op af spændende ting.
Jeg aner ikke hvad fremtiden bringer. Da cd`en kom var det jo en helt fantastisk begivenhed og lp-salget gik ned efter få år. Bekvemmeligheden vandt over lydkvaliteten eller gjorde den? Jeg har sammenlignet flere gange mellem de to medier og har hørt lp`er med bedre lyd end cd-versionen, men også den vej har tit været tilfældet. Det kan jo egentlig være ligemeget hvad der lyder bedst. Begge medier bevæger sig i grænseområdet mellem spændende fortid og ingen fremtid. Jeg tror at cd`en forsvinder på et tidspunkt, da der er andre digitale medier at konkurrere med. Til gengæld håber og tror jeg at vinylen vil leve rigtig godt. Det vil vi være flere om at sørge for og retro er meget inde i øjeblikket.
Uanset hvad der sker med de to medier har man da heldigvis muligheden for at bibeholde dem i sit eget lille musikunivers.
Download er kommet for at blive. Jeg finder det så ligegyldigt men mange betragter som en kæmpe fordel. Det er bare fint. Vil man hente enkelte numre ned fra en kunstner står det jo en frit for. Risikoen for at gå glip af de allerbedste numre er bare stor, men hvad man ikke ved har man ikke ondt af. Man kommer til at høre Another brick in the wall, men hører ikke hele forspillet til dette nummer. Eller hører Eruption med Van Halen men ikke overgangen til You really got me.. Jeg tror mange kommer til at miste helheden og der bliver for meget Best of over musiklytning, men det er jo kun gætterier.
|
Til top |
|
|
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
Sendt: 01 August 2008 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kalle_dk skrev:
Mastervol skrev:
Kalle_dk skrev:
Musik + støj = "musik&støj". Jeg KAN altså ikke bruge mere tid på at forklare dig det. Er det virkeligt så svært eller vil du bare blive ved med at lave nyttesløse indlæg om "delvis" støj ? Det er da utroligt ! |
|
|
Du behøver egentlig ikke forklare mig noget som helst og hvis du kigger lidt bagud er jeg igang med en diskussion med sshd netop om det her emne. Jeg er godt klar over at det er støj, men som Nilau siger er støj ikke bare støj, selvom du bliver ved med at påstå det.
|
|
|
Vi kommer det vist ikke nærmere, men godt at du ved hvad støj er (sådan da). Jeg ser nu ingen diskusion mellem dig og sshd; nærmere uenighed, men det er vel osse en del af et forum 
|
|
|
Næh, hvis han ikke skriver tilbage kan man vel ikke kalde den en diskussion længere. Forresten er jeg da enig i dig i at der er masser af støj på sådan en LP. 
|
Til top |
|
|
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
Sendt: 01 August 2008 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kalle_dk skrev:
Jeg ser nu ingen diskusion mellem dig og sshd |
|
|
Jeg ser heller ikke den store diskussion. Cd mediet har max dynamik på 96 dB. Dette er et ubestrideligt matematisk faktum. Grammofonpladen har typisk dynamik på ca 65 dB. Et tal man kan finde ved at lave lidt research på nettet. Jeg går ud fra, at tallet er fremkommet ved målinger. Jeg er ikke ekspert på dette område, men lægger dog mærke til, at ingen har bestridt dette tal. Der er stor forskel på max dynamik og typisk dynamik. Jeg har det meget svært med postulatet om moduleret støj, der giver hørbar dynamik på 20-30 dB. Personligt ved jeg ikke hvordan man hører 20-30 dB dynamik. Mine ører/hjerme er indrettet således, at de fortæller mig, om en lyd lyder naturlig eller kunstig. Ikke om den lyder 20 dB under naturligt eller lign. Men det er måske noget man kan lære. Lad os betragte en dynamisk optagelse med en stille passage efterfulgt af en kraftig, f.eks. et let åndedræt efterfulgt af et jetfly: Der skulle gerne være voldsom volumenforskel på de to samtidigt med, at åndedrættet er klart og tydeligt (uden støj) og jetflyet ikke er overstyret. Jeg kan ikke se, hvordan modulret støj kan tilføre mere dynamik. Den refererede kilde tilføjer intet substans til postulatet. Den har konklusioner som "Maybe" og "I am not Sure". Hvis denne modulerede støj skulle findes, så vil den vel gå tabt ved overførsel til ditalt medie? Jeg har læst indlæg fra adskillige vinylentuasister, undrer sig over hvorfor cd'ere lyder så dårligt, mens deres needle-drops lyder godt. Jeg finder det besynderligt, at man har behov for at opfinde virtuelle fordele. Hvorfor ikke bare sige, at man er glad for mediet, den lyd det giver - og så acceptere teknikken som den er? Desværre har jeg ikke mulighed for at deltage yderligere i denne debat, da jeg snart tager på ferie.
|
Til top |
|
|
tonigue Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 28
|
Sendt: 02 August 2008 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
lexus skrev:
efter en salgsnedgang på 25% sidste år,spår
flere at CDen er ved at dø...er der mon ikke
noget om det? Hvad siger I ?
|
|
|
Tja, jeg har netop igår købt min første pladespiller i en alder af 22 år. Jeg er vokset op med cd´en og har en pæn samling. Men vinyl coveret og charmen omkring det er bare så spændende! Men selvfølgelig også tidskrævende. Jeg tror bestemt at vinylen overlever cd´en!
|
Til top |
|
|
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
Sendt: 07 August 2008 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
måske man skulle sætte prisen på
cd-er en del ned???Bange for min næste
cd først bliver d. 18.nov....ja,det er U2....
|
Til top |
|
|
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
Sendt: 18 September 2008 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
men det er udsat til næste år....dumme U2......
|
Til top |
|
|
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
Sendt: 19 September 2008 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var en meget vigtig information ingen af os kunne have været foruden. Tak for det.
|
Til top |
|
|
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
Sendt: 19 September 2008 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan da love dig for, at LP'en uddør før CD'en. Alt andet er simpelthen fjollet. Det mest tåbelige er dog, at nogle tror det dalende salgstal for CD-mediet skyldes LP'ens fremgang. Nogle gange skulle man tro, at de eneste homo sapiens på denne planet (eller homo erectus om man vil) var de folk som befandt sig på Hifi4all. Der findes altså en verden udenfor de her HTML-koder... og det gælder altså også www.hifi4all.dk
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
Til top |
|
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 19 September 2008 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender mange som i de senere år atter har anskaffet sig en pladespiller. Og der er mange af de nye plader som også kommer på vinyl.
Jeg tror salget af vinylplader vil stige de kommende år. Og da CD salget er nedadgående, er det da ikke utænkeligt at LP'en overhaler CD'en...
Men jeg tror dog ikke at hverken CD eller LP vil komme i nærheden af salgstallene for nyere formater, hvis vi kigger bare nogle få år frem...
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 20 September 2008 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
AM-E skrev:
Jeg kan da love dig for, at LP'en uddør før CD'en. Alt andet er simpelthen fjollet. Det mest tåbelige er dog, at nogle tror det dalende salgstal for CD-mediet skyldes LP'ens fremgang.
Nogle gange skulle man tro, at de eneste homo sapiens på denne planet (eller homo erectus om man vil) var de folk som befandt sig på Hifi4all. Der findes altså en verden udenfor de her HTML-koder... og det gælder altså også www.hifi4all.dk
|
|
|
Jeg er sikker på, at verden vil vise sig at være nøjagtig så 'fjollet' som du forestiller dig. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at LP'erne mageligt vil 'overleve' CD'erne. Du vil altid kunne finde et apparat, der kan bringes til at rotere med 33.33 omdrejninger pr. minut. Det er straks sværere med komplicerede elektroniske kredsløb der er i stand til at 'afkode' en CD. Pickup'er et heller ikke rocket science. De kan også bygges af fingersnilde mennesker til alle tider... Det ske! Mvh. Niels L.
|
Til top |
|
|
mortenhjort Branchemedlem

CPHREC
Bruger siden: 10 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 131
|
Sendt: 25 September 2008 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cd'en vil uddø over en længere årrække, det er der ingen tvivl om. Der er intet i det format som giver en grund til at beholde den, udover måske det med coveret, men hvorfor så ikke købe en vinyl istedet?
Men den store båndbredde der bliver hurtigere og hurtigere kan vi snart hente musik i 24bit 192Khz uden problemer og hvorfor skulle man så hænge på en gammel uddateret cd?
Mht problematikken med at se på cd samlingen kunne man da godt forestille sig en 50" touchscreen (mon ikke mange har sådan én om 10 års tid?) skærm med fuld covervisning er federe end en 1 cm tyk cdkant i reolen...
|
Til top |
|
|
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
Sendt: 25 September 2008 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
mortenhjort skrev:
...kunne man da godt forestille sig en 50" touchscreen (mon ikke mange har sådan én om 10 års tid?) skærm med fuld covervisning er federe end en 1 cm tyk cdkant i reolen...
|
|
|
Touchscreen ???! advrhr bvadrhhr.....bruge hænderne til betjening...... tsk tsk
Om 10 år vil jeg kunne telepatere med min indbyggede bio-chip direkte til min musiksamling, og få overført lyden ukomprimeret real-time fra internettet til mine hjernereceptorer....
Og når jeg så har lyttet til musikken, vil jeg gå ind i min retro stue med gammeldags højttalere og forstærkere... og sætte en CD plade på... bare for nostalgiens skyld
Måske er 10 år lidt forkert på den mht min beskrivelse...... lad os sige.. 50år.
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
Sendt: 25 September 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke sjovet at man ikke stoppe udvikling af CD, SACD afspille og Pladespille, når der jo ingen salg er i disse media, men nej der komme hele
tid ny model på market
Men i bund og grund er de fleste unge meget mode bevist, og her er alt anden end Mp3 afspille ikke på mode, plus de unge af i dag er mere moblie,
derfor at de vigtig at alt bilde og lyd er let transpotable og let at få fat i.
Og vi har en ungdomsgeneration hvor bilde og lyde kun har en kort leve tid, så skal man havde de ny musik nr.
Man kan faktis se at denne generation er køb og smide væk generation inde for bilde og lyd.
|
Til top |
|
|
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2159
|
Sendt: 25 September 2008 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der sælges vel stadig mange CDer. Men absolut muzak 47 er nok svær at sælge til 150 kr for det segment benytter sig af (ulovlig) download. Men jeg tror stadig vi vil kunne købe CDer om 20 år for det er da rart at have det fysiske medie. Og mange af CDerne koster idag ikke mere end ca. 50 kr selv for kvalitetsudgivelser.
Og det vil være lidt af et tilbageskridt at skulle have LPen igen, den er skrøbelig, upraktisk og svær at bruge i bilradioen. Derudover er det svært at købe f.eks. den nye springsteen til samme pris på CD og LP. Jeg så forleden, at den stadig koster 169 kr på LP og 99 kr på CD i Rillen i Grenaa. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
Til top |
|
|
mijupe Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 10
|
Sendt: 27 September 2008 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Puha, jeg er sgu ved at være gammel og sur,,,
Jeg er ved at brække mig over alt det download mp3 ipod pis møj
Der er da ikke noget federe end at besøge folk som har en fed pladesamling, hvor man kan se hele deres liv beskrevet, om det så er cd'er eller LP'er er underordnet, bare det man har taget stilling og købt en plade er da fedt, er dog selv mest til CD'er på grund af komforten jeg kan også godt høre at en LP lyder fantastisk.
jeg håber da at cd'en består, vil ikke undvære mine plader
jeg gider ikke stå til en fest eller lign. og kigge på en computerskærm og scrolle 10000 numre igennem føj for fanden
|
Til top |
|
|
mortenhjort Branchemedlem

CPHREC
Bruger siden: 10 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 131
|
Sendt: 27 September 2008 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
mijupe skrev:
Puha, jeg er sgu ved at være gammel og sur,,,
Jeg er ved at brække mig over alt det download mp3 ipod pis møj
Der er da ikke noget federe end at besøge folk som har en fed pladesamling, hvor man kan se hele deres liv beskrevet, om det så er cd'er eller LP'er er underordnet, bare det man har taget stilling og købt en plade er da fedt, er dog selv mest til CD'er på grund af komforten jeg kan også godt høre at en LP lyder fantastisk.
jeg håber da at cd'en består, vil ikke undvære mine plader
jeg gider ikke stå til en fest eller lign. og kigge på en computerskærm og scrolle 10000 numre igennem føj for fanden |
|
|
Min "cd" samling i Itunes giver da endnu større indblik i mit liv og musiksmag. Hvis den stod på hylden ville jeg kun kunne se 1cm af hver cd. I iTunes kan jeg se alle mine covers med billederne ud af. Det synes jeg da er langt langt federe. Mht at cd'en nok skal være der om 20 år, hvad vil i så helst have: 1 stk 16 bit 44.1Khz cd til 150,- eller 1 stk digitalt download på 24 Bit 96 Khz til 80,-? Jeg er da ikke i tvivl. Angående fjernsynet og touchscreen kan man idag få et 32" tv til 2500,-, så jeg finder det mere usandsynligt at man IKKE har et større fjernsyn (touchscreen eller ej) i stuen om 10 år. Vinylen vil få en markedsandel på 6-10% og resten vil være download er mit bud. Cd'en skal nok overleve i rigtig rigtig mange år endnu, men salget vil fortsætte med at dale indtil selskaberne dropper den udgivelsesmetode...
|
Til top |
|
|
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
Sendt: 27 September 2008 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
mortenhjort skrev:
Mht at cd'en nok skal være der om 20 år, hvad vil i så helst have: 1 stk 16 bit 44.1Khz cd til 150,- eller 1 stk digitalt download på 24 Bit 96 Khz til 80,-?
Jeg er da ikke i tvivl.
|
|
|
Ingen downloads til mig. Professionelt lavet CD og cover er langt mere tilfredsstillende, nogen man kan kigge og røre på.
Længe leve CD'en .
For min skyld må de gerne smelte alle vinyl-pladerne om og bruge det som vejbelægning (når olien slipper op, bli'r der vel mangel på bitumen). __________________ Mvh Flemming
|
Til top |
|
|
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
Sendt: 27 September 2008 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
mortenhjort skrev:
Min "cd" samling i Itunes giver da endnu større indblik i mit liv og musiksmag. Hvis den stod på hylden ville jeg kun kunne se 1cm af hver cd. I iTunes kan jeg se alle mine covers med billederne ud af. Det synes jeg da er langt langt federe.
Mht at cd'en nok skal være der om 20 år, hvad vil i så helst have: 1 stk 16 bit 44.1Khz cd til 150,- eller 1 stk digitalt download på 24 Bit 96 Khz til 80,-?
Jeg er da ikke i tvivl. |
|
|
Det er forhåbentlig ikke MP3 eller lignende komprimeret skrammel du bruger som "pladesamling" i iTunes ? For så kan det godtnok være ligegyldigt. Jeg holder på "begge heste" indtil videre. Jeg gemmer CD'erne (jeg kan godt lide at eje en "fysisk" skive) men ripper dem til tabsfrie FLAC-filer som bruges til afspilning fra min NAS. Udi fremtiden vil jeg da hellere end gerne downloade en 24/96 fil, men der findes bare ikke ret meget af sådan noget endnu (ikke min musiksmag). Spørgsmålet er så, hvilke genrer der bliver repræsenteret på det højopløselige fil-marked ? Det vil tiden vise. __________________
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 27 September 2008 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
flpdk skrev:
Ingen downloads til mig. Professionelt lavet CD og cover er langt mere tilfredsstillende, nogen man kan kigge og røre på.
Længe leve CD'en .
For min skyld må de gerne smelte alle vinyl-pladerne om og bruge det som vejbelægning (når olien slipper op, bli'r der vel mangel på bitumen).
|
|
|
Det er da noget af en selvmodsigelse, hvis der er noget hvor du ofrer betjeningsvenlighed, og på sigt potentielt også lydkvalitet, for at få nget at kigge på og røre ved, så er det da netop LP! __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 27 September 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil give CPH-R ret i at det der tæller er penge og convinience.
Musik er en handelsvare som så meget andet, og uanset at vi tillægger det meget stor kunstnerisk værdi, så skal der jo altså være en økonomisk gevinst før at den overhovedet bliver trykt, distribueret og så videre.
Om det ene format eller det andet ( LP, CD eller download) der indeholder musikken er desværre ikke et spørgsmål om lydkvalitet, men om udbredelse og convenience. I Danmark er vi 5.000.000 mennesker. Hvor mange af os hardcore hifi-freaks er der? Måske 5.000? Til gengæld er der solgt 500.000 iPods i DK. Jeg tror ikke at vi har særlig stor 'markedsværdi'.
Og spørg enhver lydtekniker eller musiker - musikken bliver simpelthen mixet til at lyde godt på iPods, bilradioer og så videre, og det er simpelthen fordi at det er det 'folk' (læs: den store kundegruppe) bruger til at lytte på.
Men i virkeligheden er det kun et problem hvis man gør det til et. For hvis man virkelig elsker musikken og ikke teknikken (som mange på hifi4all påstår) så er det vel ikke en showstopper at den kun er på download vel?
|
Til top |
|
|