| Forfatter |
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis CD har et salg pris fald på 25% hver år, så er vel kun 2 år til at CD er et helt udødet format og musik download helt har overtaget market.
Men ser jo også mere og mere, at i reklame for musik at der bliver oplyst at de også kan fåes som download.
Og musik server vinder mere og mere frem (hvor fidusen er at man kan download musiken), og snart alle apparater om det er begynder eller
HIGH-END så kan der sætte en Mp3 afspille til (Apple´s iPod).
Om der så er meget logik at sætte en Mp3 afspille til et HIGH-END anlæge, men sådan er det.
|
| Til top |
|
| |
discipline Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 46
|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt som folk glæder sig over cd'ens måske snarlige død. Det skyldes jo ikke, at vi får noget der har bedre lyd istedet.
Jeg er vokset op med vinylplader i 80'erne, men jeg solgte alle mine 800 plader for 20 år siden og gik derefter over til cd. Det har jeg aldrig fortrudt siden. Det eneste jeg savner lidt er de store covers, men den evige knitren er jeg virkelig glad for ikke at skulle høre mere.
Jeg foretrækker klart lyden af cd frem for vinyl og at man kan finde mange cd'er med dårlig lyd er jo ikke cd mediets skyld, men skyldes dårlig arbejde af dem som producerer musikken. Det er sjovt at høre folk herinde snakke om at i fremtiden vil man kunne få musikken i høj kvalitet via downloads. Tja, man har kunnet få musikken i så høj kvalitet på dvdaudio og sacd i næsten 10 år, men det var der ingen der gad at købe.
Vi må desværre sige at grunden til at cden lider i disse år skyldes adgangen til gratis musik på internettet ( ikke lovlig) og fokuseringen på enkelte numre frem for albums. Det lovlige salg af musik på nettet kan jo på ingen måde opveje nedgangen i salget af cd'er. Jeg lytter generelt stort set kun til albums og er stort set komplet ligeglad med hvilke numre der bliver spillet på tv og radio, det sjældent har ret meget langtidsholdbar over sig. Den dag hvor cd'en er helt død ( tror jeg faktisk ikke sker) er også den dag hvor albummet vil lide en skidt skæbne og det er ikke i musikkens interesse. Det at have et fysisk medie er bare noget helt andet end blot at have det liggende på en harddisk. Jeg har masser af musik liggende på min harddisk, men det har slet ikke samme værdi for mig som det jeg har i fysisk form.
For nylig læste jeg et langt interessant interview med Steven Wilson fra Porcupine Tree. Han siger at han håber aldrig at opleve den dag hvor musik ikke længere findes i fysisk form. Det er interessant fordi han har været en af de første til virkelig at bruge nettet til at fremme sin musik og man kan købe hans musik både som højopløselig flac filer eller på cd, vinyl og dvdaudio. Det er der er rigtig interessant er at Porcupine Tree gennem hele karrieren til den dag i har øget deres salg af cd'er og det i en tid hvor stor set alle andre kun har nedgang i deres salg i det hele taget. Han siger at fremgangen skyldes at han altid tilbyder køberne alternativer og gør noget ud af artwork osv. Lignende histore kan dødsmetal bandet Opeth fortælle om. Fans af disse grupper downloader også flittigt, men elsker at have musikken i fysisk form. Det rigtig interessante er at det kun er inden for alternativ rock og metal at dette fænomen finder sted. Mon ikke det har noget at gøre med den prioritering de store pladeselskaber har valgt de sidste 10 år?
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
flpdk skrev:
|
Ingen downloads til mig. Professionelt lavet CD og cover er langt mere tilfredsstillende, nogen man kan kigge og røre på.
Længe leve CD'en .
For min skyld må de gerne smelte alle vinyl-pladerne om og bruge det som vejbelægning (når olien slipper op, bli'r der vel mangel på bitumen).
|
|
|
Det er da noget af en selvmodsigelse, hvis der er noget hvor du ofrer betjeningsvenlighed, og på sigt potentielt også lydkvalitet, for at få nget at kigge på og røre ved, så er det da netop LP!
|
|
|
LP'en kommer aldrig ind i min verden igen. Lyden er ok. under optimale forhold, men mediet er for skrøbeligt. Jeg synes tiden for længst er løbet fra LP'en. Men det er da fint hvis andre har glæde af den. Derimod ser jeg gerne SACD'en eller andre højopløselige digitale medier mere udbredt. __________________ Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men, men med HD film formate, har vi jo fået nogle HD lydformate, så måske kan Blu-ray formate blive det fremtidens lyd giver, for med PCM og
DTS-HD Master Audio, er vi i klasse med SACD og da alle på et tidspunk ville have en Blu-ray afspille og en surround forstærkerr der kan decode
disse lyd formate, så faktis kan Blu-ray blive redning for høj kvalitet musik på disk. Man kunne også tænke sig en Blu-ray afspille der kun afspille
lyd.
|
| Til top |
|
| |
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
med prisfald på 25 % om året,det er af det årlige salg,
så 25 % af næste år o.s.v.,så der går jo nok en del år,
håber da osse den overlever.......
|
| Til top |
|
| |
mortenhjort Branchemedlem

CPHREC
Bruger siden: 10 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 131
|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den store forskel på hvorfor f.eks SACD formatet (og andre highend formater for den sags skyld) ikke har vundet markedsandele er at det har krævet ekstra hardware for at få til at spille. Det skal du ikke på din computer hvor 24bit filerne allerede kan afspilles i iTunes. Det gør en kæmpe forskel.
Mht snakken så er det jo et spørgsmål om få år inden det bliver ligegyldigt at konvertere tingene til mp3/aac/wma fordi båndbredden er så stor. De fleste downloads stores udvider konstant kvaliteten og den første rene 320 kbps butik med de store pladeselskaber er allerede kommet (7Digital). Hele spørgsmålet omkring cdens kvalitet kontra mp3, er jo kun en disussion som kan være til stede i meget få år mere...
|
| Til top |
|
| |

CPHREC
|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
| Hvis CD har et salg pris fald på 25% hver år, så er vel kun 2 år til at CD er et helt udødet format og musik download helt har overtaget market.
|
|
|
Ahh der er vist noget med matematikken du skal have styr på ;) Hvis det falder 25% hvert år vil det som sådan aldrig forsvinde....
|
| Til top |
|
| |

CPHREC
|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kalle_dk skrev:
Det er forhåbentlig ikke MP3 eller lignende komprimeret skrammel du bruger som "pladesamling" i iTunes ? For så kan det godtnok være ligegyldigt.
|
|
|
Se min signatur :-)
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
mortenhjort skrev:
Kalle_dk skrev:
Det er forhåbentlig ikke MP3 eller lignende komprimeret skrammel du bruger som "pladesamling" i iTunes ? For så kan det godtnok være ligegyldigt.
|
|
|
Se min signatur :-)
|
|
|
Hahaaa, den havde jeg ikke lige luret  Men man bliver jo nødt til at spørge om det der MP3, for der er jo rigtig mange der synes det er sagen. Det er det osse........når man podcaster "Sproghjørnet". Ellers ikke
|
| Til top |
|
| |
bittermand Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1294
|
| Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
flpdk skrev:
|
LP'en kommer aldrig ind i min verden igen. Lyden er ok. under optimale forhold, men mediet er for skrøbeligt. Jeg synes tiden for længst er løbet fra LP'en. Men det er da fint hvis andre har glæde af den. Derimod ser jeg gerne SACD'en eller andre højopløselige digitale medier mere udbredt.
|
|
|
Tænk, hvis alle pladespillerne i denne verden havde lagt samme entusiasme for SACD og DVD-A for dagen, som de har med den #%&)=!¤@$+?" vinyl, så havde vi været på den grønne gren. I stedet har den bagstræberiske morfar-holdning til vinyl, så godt som kostet disse 2 fortræffelige digitale formater fremtidig eksistens.
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
lexus skrev:
|
efter en salgsnedgang på 25% sidste år,spår
flere at CDen er ved at dø...er der mon ikke
noget om det? Hvad siger I ?
|
|
|
Who cares?
Vinyl-4-ever  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
| Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
lexus skrev:
| efter en salgsnedgang på 25% sidste år,spår
flere at CDen er ved at dø...er der mon ikke
noget om det? Hvad siger I ? |
|
|
Who cares?
Vinyl-4-ever  |
|
|
Det kan da godt være der stadig findes vinyl når du og jeg ikke eksisterer mere (vi har vist ca. samme alder), men det bliver en raritet som kun de færreste kender til. Der kommer mere og mere af "fil-afspilning" fra hardisk og andre lagringsmedier (flash osv.). Nu skal vi bare lige have overstået den grimme periode med MP3 generationen. Så bliver det 24 bit filer (eller mere) fra nettet der vil dominere. Det er så bare min spådom. Indtil da, bruger jeg mine "Red Book" CD'ere (og 16 bit FLAC filer) med stor fornøjelse. Lyt til musikken. IKKE til mediet (med undtagelse af MP3, forståes haha).
|
| Til top |
|
| |
Maximusoptimus Branchemedlem

AudioConcept
Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 630
|
| Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
‘I didn’t see anything wrong with digital technology
– because if you have a digital signal, with an infinite
number of samples, you get back to the analogue signal.
The perfect digital signal is an analogue one. So when
it’s taken to its limit of perfection, it works.
‘But, we’re not at that point! So it becomes a
judgement. Is this now good enough to pass as a highquality
audio reproduction system? Or is it not yet?’
Touraj Maoghaddam june 2008
|
| Til top |
|
| |
bittermand Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
|
Who cares?
Vinyl-4-ever 
|
|
|
Det var s'gu da et underligt ondskabsfuldt indlæg. Jeg elsker mine CD'er, men det kunne da ikke falde mig ind at ønske, at du ikke i fremtiden skulle kunne finde al din yndlingsmusik på vinyl. I care!!!
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
bittermand skrev:
perejvind skrev:
|
Who cares?
Vinyl-4-ever 
|
|
|
Det var s'gu da et underligt ondskabsfuldt indlæg. |
|
|
Jeg tror du misforstår mig. Min pointe er, at så længe vinylpladen findes, så er hifi nørder da ikke helt fortabte. Netop det faktum at vinylpladen ikke han puttes i bilradioen og ikke kan puttes i en walkman gør, at de (generelt) produceres på en anden måde. Grunden til at de fleste nye CD´er ikke har nogen dynamik overhovedet, er jo netop at de beregnet til at blive afspillet i en bilradio, hvor der er meget baggrundsstøj. Så jeg er ikke spor ondskabsfuld. Det er pladeselskaberne og producerne der er ondskabsfulde.
bittermand skrev:
| Jeg elsker mine CD'er, men det kunne da ikke falde mig ind at ønske, at du ikke i fremtiden skulle kunne finde al din yndlingsmusik på vinyl. |
|
|
Tak, men det er nu længe siden jeg har kunnet det.
Thanks man 
PS: I like your avatar! __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
bittermand skrev:
|
Tænk, hvis alle pladespillerne i denne verden havde lagt samme entusiasme for SACD og DVD-A for dagen, som de har med den #%&)=!¤@$+?" vinyl, så havde vi været på den grønne gren. I stedet har den bagstræberiske morfar-holdning til vinyl, så godt som kostet disse 2 fortræffelige digitale formater fremtidig eksistens.
|
|
|
Jeg tror du overvurderer vinylentusiasternes betydning her. Jeg har læst, at det samlede vinylsalg nu udgør 0,3% af det samlede pladesalg. Selvom de 0,3% var flyttet over på SACD, havde det nok ikke betydet det helt store. . . .
Kalle_dk skrev:
Det kan da godt være der stadig findes vinyl når du og jeg ikke eksisterer mere (vi har vist ca. samme alder), men det bliver en raritet som kun de færreste kender til.
|
|
|
Det er allerede en raritet! Jeg var til en fest for et par måneder siden, hvor der på et tidspunkt blev spillet vinylplader. 3 unge kvinder betragtede nysgerrigt disse store sorte tingester, og på et tidspunkt var der en af dem som udbrød: "GUD - de kan spilles på begge sider!" Så er det at man føler sig gammel.  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Kenneth_P Branchemedlem

Anmelder i Fidelity og på nomono.dk
Bruger siden: 03 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
| Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som sagt flere gange, er der nok aldrig noget medie der forsvinder 100 %, men derfor kan salget jo godt falde og stige.
Jeg tror bare man skal hoppe på den vogn, man bedst kan lide, og så bare blive hængende, og nyde musikken.
Det bliver i hvert fald min taktik.  __________________ Mange hilsner,
Kenneth
Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
|
| Til top |
|
| |
bittermand Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak - det er iøvrigt Blue Princess alias Miss Foster.
|
| Til top |
|
| |
Peiter Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
| Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
24 bit/96 Khz - så er den ged barberet  24 bit musik henter I iøvrigt gratis her http://www.archive.org/search.php?query=24%20bit%20recording__________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
| Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kenneth_P skrev:
Som sagt flere gange, er der nok aldrig noget medie der forsvinder 100 %, men derfor kan salget jo godt falde og stige.
Jeg tror bare man skal hoppe på den vogn, man bedst kan lide, og så bare blive hængende, og nyde musikken.
Det bliver i hvert fald min taktik.  |
|
|
Hmm, 8 track, Betamax og DCC vil jeg nok påstå er forsvundet 100% i praksis i dag. __________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |