| Forfatter |
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu bliver der snakket en del om downloads musik i højere opløsning kontra cd`ens dårlige måde at blive produceret på (i nogle tilfælde).
Men kom til at tænke på om man kunne downloade musikken i høj opløsning og derefter brænde det ned på en cd, vil man få bedre lyd af det? Jeg mener at så har der ikke været en eller anden sindsforviret producer inde over og f**ke det hele op 
PS. Undskyld det lille sidespring fra den oprindelige tråd  __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
| Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
Men kom til at tænke på om man kunne downloade musikken i høj opløsning og derefter brænde det ned på en cd, vil man få bedre lyd af det? Jeg mener at så har der ikke været en eller anden sindsforviret producer inde over og f**ke det hele op  |
|
|
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, men hvis du tænker på at lave en "Audio CD", så konverteres filerne jo til "Red Book" formatet (16 bit 44,1 kHz) så din CD afspiller kan læse data, og så får du ikke noget ud af den ekstra "kvalitet" som en 24 bit 96 kHz lydfil ville kunne bidrage med. Hvis du derimod brænder en data-CD, bevarer du de oprindelige data fra den højopløselige lydfil, men så skal du transportere det digitale signal til en DAC som kan behandle signalet (24/96), for tilsidst at komme ud af din DAC som analog lyd. Der har vel altid været en "sindsforvirret" producer inde over, men optagelsen er blot lavet i højere opløsning end normalt, så "ham" slipper du nok ikke for. Vi kan bare håbe han ikke har ødelagt for meget.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja bare vi kunne komme af med de sindsforviret producer, der syndes at Mp3 ER HIGH-END, og der er der mange der gør, ja alt for mange, og det
er dem der har værre med til at ødlægge CD medie, og et sted så ville pladselskaber helst se at vi købe musiken over nette, derved spare de rigtg
mange penge på prod. omkostninger plus at de kan havde fuld kontrol over hvem og hvordan af muisken bruges, vent bare filmselskaber har også
få øje på denne fidus.
|
| Til top |
|
| |
Wendt Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 173
|
| Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er vel næppe tvivl om, at årsagen til faldet i salget af CD’er er muligheden for at kopiere musikken og downloade
enkelte numre. Jeg har svært ved at se hvorfor det ikke skulle fortsætte, og da der samtidig udvikles nye måder at
opbevare lyd på i digital form, har jeg vanskeligt ved at se argumenterne for at CD’en skulle overleve (som andet end hvad
LP’en er i dag).
Analog lyd (vinyl) er i mit setup hørbart bedre end CD lyd. Det kan der være forskellige forklaringer på; min CD-afspiller
(Vincent S-3) er formentlig ringere end min pladespiller (en prototype GENUIN pladespiller i massiv skiffer med DV-505 arm
og Ortofon MC 70 pu). Men en anden forklaring er den som flere indlæg i denne tråd påpeger, nemlig at musikken mixes og
komprimeres digitalt på en måde der ikke yder det digitale medie retfærdighed. Uvidende som jeg er mht til fysik, ved jeg
ikke om nye digitale standarder vil ændre på dette, men det bekræfter mig i, at jeg ikke behøves lægge vinylen på hylden
så længe CD er mainstream.
I øvrigt kan man, som påpeget af andre, købe ganske meget ny musik på vinyl. Pladebranchen er formentlig glad for et
medie der ikke så let kan kopieres og mediet er blevet retro. Til gengæld tror jeg ikke det hænger fast blandt en del af de
nye brugere. De pladespillere, der sælges udenfor nørd hifi butikker er simpelthen for ringe til at lyden kan blive bedre end
den er på CD.
Jeg kunne i øvrigt godt tænke mig at høre fra dem der er gået over til CD hvilken pladespiller de har haft tidligere. Min
hypotese er, at dem med gode pladespillere ikke har lagt det på hylden.
__________________ Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
| Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når der nu har været 88/24 flac oppe at vende nogle gange ville jeg lige høre om der er nogen der kan henvise til butikker der rent faktisk sælger sådanne? Jeg er selv stor fan af CD'en, og ripper dem selv til FLAC (kan bedre lide selv at rippe dem end at købe dem digitalt af en eller anden grund, er nok samler genet :P). Men højkvalitets FLAC ville da få mig på andre tanker mhs til digital download. Personligt ville jeg syntes at muligheden for at købe en cd til hylden hvorpå der ud over audio sporet lå et lille program til at hente højopløst flac til pc'en ville være idielt. (så slap man også for at rippe og navngive). Men det er nok ønsketænkning.
__________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |
hkruse Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound
Bruger siden: 07 September 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wendt skrev:
Analog lyd (vinyl) er i mit setup hørbart bedre end CD lyd. Det kan der være forskellige forklaringer på; min CD-afspiller (Vincent S-3) formentlig ringere end min pladespiller (en prototype GENUIN pladespiller i massiv skiffer med DV-505 arm og Ortofon MC 70 pu). Men en anden forklaring er den som flere indlæg i denne tråd påpeger, nemlig at musikken mixes og komprimeres digitalt på en måde der ikke yder det digitale medie retfærdighed. Uvidende som jeg er mht til fysik, ved jeg ikke om nye digitale standarder vil ændre på dette, men det bekræfter mig i, at jeg ikke behøves lægge vinylen på hylden så længe CD er mainstream.
|
|
|
Det er jo sådan at al musik optages med digitalt udstyr i dag, så du/vi skal blot vente på at al musik re tilgængelig i masterkvalitet i tillæg til CD'er og vinyl.
Jeg har ikke hørt vinyl på mit nuværende anlæg, så jeg skal ikke kommentere på det, men jeg synes CD'er lyder rigtigt godt med et godt anlæg og en god CD afspiller. Mit anlæg er i 100.000+ kr klassen. Jeg bruger Squeezebox Duet ganske meget til afspilning (hvor jeg ikke hører nogen forskel i kvalitet mellem CD og afspilning via SB og digitalt ind i CD afspillerens DAC). Jeg har købt en enkelt indspilning fra Linn i både CD kvalitet http://www.linnrecords.com/recording-beethoven--last-three-p iano-sonatas-sacd.aspx og i studio master kvalitet. Squeezebox'en kan faktisk ikke afspiller 96Khz 24 bit native, men afspiller hveranden sample, så det svarer til 48Khz som SQ supporter. Jeg hører med andre ord en form for nedsamplet version (som overikøbet ikke er nedsamplet helt korrekt). Jeg har så brændt en CD med CD versionen og sammenlignet omhyggeligt med studio master versionen afspillet over SB'en. Konklusionen er særdeles klar: Studio master versionen har en flottere mellemtone med flere detaljer og mere ruminformation og lyder simpelthen flottere. Jeg hører ikke nogen artifacts, som teoretisk skulle komme fra den lidt ukorrekte nedsampling til 48Khz. Jeg har så IKKE hørt den fulde 96Khz version, da SB'en ikke supporter det (selvom min PC har en SPDIF udgang så jeg kunne koble den på DAC'en, men jeg har ikke en lang ledning etc. så praktisk er det ikke muligt).
Min vinyl sampling blev foræret væk ved sidste opgradering og oprydning.
Vi må håbe, at der findes en løsning på download problematikken, som alle kan acceptere incl. medieselskaberne og at de digitale streamingprodukter kan understøtte den fulde kvalitet (der findes nogle enkelte der kan allerede som f.eks. Logitech Transporter).
|
| Til top |
|
| |
Buch Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 546
|
| Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ney_ skrev:
| Når der nu har været 88/24 flac oppe at vende nogle gange ville jeg lige høre om der er nogen der kan henvise til butikker der rent faktisk sælger sådanne? Jeg er selv stor fan af CD'en, og ripper dem selv til FLAC (kan bedre lide selv at rippe dem end at købe dem digitalt af en eller anden grund, er nok samler genet :P). Men højkvalitets FLAC ville da få mig på andre tanker mhs til digital download. Personligt ville jeg syntes at muligheden for at købe en cd til hylden hvorpå der ud over audio sporet lå et lille program til at hente højopløst flac til pc'en ville være idielt. (så slap man også for at rippe og navngive). Men det er nok ønsketænkning. |
|
|
Her f.eks. http://www.hdtracks.com/index.php (tilføj hyperlink virker ikke i firefox) Iøvrigt tror jeg ikke CD'en er ved at dø. Det er stadig et praktisk format til opbevaring af store datamængder. CD-afspilleren derimod, er stendød imho. __________________ hilsen Buch
Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
| Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, dog et meget begræsnet udvalg. Oh well, kommer vel mere med tiden. Andre forslag er også meget volkomne!
__________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 02:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
hkruse skrev:
Det er jo sådan at al musik optages med digitalt udstyr i dag, så du/vi skal blot vente på at al musik re tilgængelig i masterkvalitet i tillæg til CD'er og vinyl. |
|
|
Det er jo heldigvis (!) en sandhed med modifikationer...  Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når salget falder er det måske også fordi der kommer så få nye supersælgere. Hvornår er der sidst kommet en gigantsællert som Springsteens Born in the USA eller Dire straits. Jeg kan huske jeg stod på Ryesgade i Århus og ventede på at Stereo Studio åbnede for at købe Springsteens Tunnel of love sammen med mindst 50 andre. Jeg hørte idag, at der vil komme en ny Oasis, der skulle være god en af dagene. Ellers kan CD salget måske rette sig frem mod jul hvis der kommer plader med salgspotentiale.
Har nogen hørt nærmere om Oasis? __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror folk generelt prioriterer deres tid anderledes i dag end for 15 -20 år siden. Der er kommet en masse andre ting end musik til at udfylde hverdagen med, og det har skubbet musikken lidt i baggrunden og dermed fået CD-salget til at falde. Men overleve det tror jeg bestemt den gør. __________________ Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
bigfoot Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Midtjylland
|
| Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig overlever cd'en (og afspilleren). Grænsen for hvad dette medie kan er vel ikke nået endnu, og kan måske knap nok afgøres af det menneskelige øre. SACD er vel ikke uden grund død og begravet for længe siden.
Jeg havde engang en Sony 777ES, som ikke når min nuværende drev-dac kombi til sokkeholderne..Selv ikke i en direkte sammenligning mellem SACD og CD!
Vinyl har jeg glemt for længe siden, fordi det koster....to-tre gange så meget som et tilsvarende cd-setup. Jeg kan sagtens både se og høre charmen ved vinyl, men har altså valgt det fra pga. økonomiske årsager :-)
Er der nogen som har hørt en brændt kopi af Folk Singer med Muddy Waters i Mobile Fedelity udgaven? ( tror jeg nok det er) Rent musikalsk lyder den ringere end den remastrede version, der er udgivet af Universal Music. Men det kan vel ikke undre...pc-drevet er noget billig plastic, og musikken er bogstavelig talt både "rippet" og flået gennem noget software på 'puteren.
Pc'en er selvfølgelig meget nem og bekvem til at gemme og afvikle musik på. Men sammenlignet med en drev-dac kombination på anlægget...? Tjah, jeg er ikke i tvivl om hvad jeg foretrækker, men jeg er nok også gammeldags :-) Jeg har prøvet downloade musik legalt fra Kirkeligt Kulturverksted, men synes ikke det står distancen i forhold til den "orginale" cd.
Mvh Freddy
|
| Til top |
|
| |
bittermand Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1294
|
| Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
bigfoot skrev:
Selvfølgelig overlever cd'en (og afspilleren). Grænsen for hvad dette medie kan er vel ikke nået endnu, og kan måske knap nok afgøres af det menneskelige øre. SACD er vel ikke uden grund død og begravet for længe siden.
Mvh Freddy
|
|
|
Eftersom jeg desværre ikke har anskaffet mig SACD'er fornylig, forskrækkede den sidste sætning mig lidt, så jeg slog lidt vejen forbi http://www.sa-cd.net/ for at sondere situationen. For mig ser det ud til at man er begyndt at koncentrere udgivelserne om bagkatalogerne - i hvert fald når det drejer sig om moderne musik (den klassiske har jeg ingen interesse i og har derfor heller undersøgt) - fremfor nyudgivelser. Af fremtidige (bagkatalog)udgivelser kan nævnes:
"What's Going On": Marvin Gaye (Oven i købet i Mobile Fidelitys master - den ender hjemme hos mig!)
"The Lamb Lies Down on Broadway": Genesis
"Paranoid": Black Sabbath
"Nursery Cryme": Genesis
"Trespass": Genesis
"Selling England By The Pound": Genesis
"Fool For The City": Foghat
Så helt skidt ser det ikke ud. SACD er et genialt format, som stadig lever...omend stille!
|
| Til top |
|
| |
bigfoot Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Midtjylland
|
| Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
bittermand skrev:
bigfoot skrev:
Mvh Freddy
|
|
|
Så helt skidt ser det ikke ud. SACD er et genialt format, som stadig lever...omend stille! |
|
|
Tjah, meget stille :-) Har du prøvet at google sacd? Jeg var meget opsat på SACD for et par år siden, men blev lidt skuffet, da jeg fik lejlighed til at prøve det hjemme i min stue, synes ikke der var noget at hente. Og vi snakker to-kanals her. Så den sacd afspiller blev solgt videre efter en tre måneder. Hvis du kan finde en sådan afspiller i samme prisklasse, og som matcher mit rene cd-setup, så gad jeg godt at høre den :-) Jeg havde forventet et mindre kvantespring fremad i lydkvalitet ved overgang til SACD, men den udeblev, og jeg har en fornemmelse af at det langt hen ad vejen skyldes at de nye maskiner er multiafspillere. Så står man midt i et kompromis mellem cd og sacd! Men trøst dig bittermand, om få år sidder du såmænd med en Linux maskine der afvikler flac filer direkte til en d/a converter via USB eller Firewire  Mvh Freddy
|
| Til top |
|
| |
Chris Cornell Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 272
|
| Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 03:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Udvalget af SACD skiver er det der holder mig tilbage.
På den anden side så kan det også snart være ligegyldigt, der er jo flere og flere stokdøve t**ser som får lov at mikse/mastere skiverne inden de ryger i "trykken" efterhånden.
Istedet for at finde nye formater skulle de ansætte folk i diverse musikstudier, der vidste hvad god lyd er og tjekke resultatet efter komprimeringen 
Cd'en kommer ikke til at dø foreløbigt, medmindre lyden på skiverne ender med at være ligesom 128kbps mp3 sheisse, for så kan det være ligemeget. Desværre går det den vej.....
Gnarles Barkley gutterne og Timbaland bliver rost til skyerne for deres produktioner, så anmelderne er åbenbart også snart døve allesammen 
Bevar cd'erne og en nogenlunde ordentlig lyd! 
Så kan Apple, Microsoft og de andre få lov at lege "loudness war" så meget de lyster med online muzak mens almindelige mennesker kan nyde deres hifi/highend stuealter med LP'er, CD'er, lossless etc. __________________ Mit Anlæg
NAD C355 BEE, Cambridge AZUR640C, NAD T515, SONY BDP-S350, Tannoy Sensys
DC1, Philips 32PFL7762D lcd.
|
| Til top |
|
| |
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
| Sendt: 13 Januar 2009 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
salget af vinyl steg 63 % herhjemme i 2008 (US 89%),
dog står vinyl kun for 0,3 % samlet.....
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 13 Januar 2009 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
lexus skrev:
dog står vinyl kun for 0,3 % samlet..... |
|
|
Har du et link til de tal?  __________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 13 Januar 2009 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
lexus skrev:
dog står vinyl kun for 0,3 % samlet..... |
|
|
Har du et link til de tal? 
|
|
|
Vinyl er død. Der er kun 2-3 butikker i hver af de "store" byer i Danmark. Disse butikker repræsenterer et lille nichemarked for os der stadig er til den slags nostalgi. At CD'en er på vej væk virker meget naturligt, men også ærgeligt. De små elendige minianlæg i folks stuer er ved at blive erstattet af endnu mere elendige computerhøjtalere. Og det bliver slet ikke bedre af, at det musik der bliver smidt ud i dag er af utrolig lav kvalitet, både musikalsk og hvad mastering angår (anvendelsen af den frygtede compressor). __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |
kimC Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 13 Januar 2009 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
lexus skrev:
|
dog står vinyl kun for 0,3 % samlet.....
|
|
|
Har du et link til de tal? 
|
|
|
Det står på text-tv.
|
| Til top |
|
| |
paqi Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 617
|
| Sendt: 15 Januar 2009 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en meget interessant diskussion der er i gang her. Jeg er selv 40 år gammel og hører vel til i den ældre "ende"...
Jeg har haft 10 LP'er i mit liv men har 450 cd'er liggende i kælderen. Alt mit musik ligger på en 2,5" disk.
Når jeg ser på de unge idag, så er de faktisk ligeglade med kvaliteten af musik. Hvis bare de kan få lov til at lytte til det. Bare se hvor mange der tager billeder med mobiltelefoner. Og de gemmer det oven i købet.
Jeg siger ikke at kvaliteten dør for der vil stadig være mennesker som vil sidde og nyde musikken men de unge gider bare ikke. Og det er dem der køber alt det mainstream musik ude på markedet. JEg er også fra den tid, hvor man købte en hel CD og lyttede sig igennem hele skiven. Jeg tror jeg har haft 2 singler i mit liv. Jeg køber stadig hele CD'en - også selv om det er som download.
Men vi må nok bare se i øjnene at den tid hvor et produkt kan holde i lang tid er ved at være væk. Direktøren for Samsung udtalte for et par måneder siden at Blue Ray holder i 5 år. Taget i betragtning at det er fremtidens video medie så er det ikke lang tid...
Så dør cd'en??? måske - måske ikke lige nu.. men downloads ---- det lever i bedste velgående og det bliver ved uanset om vi ønsker det eller ej...
|
| Til top |
|
| |