Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 03:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Forbedre CD’er med SeeDeClip program. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 19 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Marts 2010 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Divergerende opfattelser og udmeldinger. Så intet nyt under solen her

Nå. Tid i overskud + nysgerrighed vinder over nærighed. Jeg har bestilt Pro-versionen nu og melder forhåbentlig snart tilbage, om det er sh*t eller hit for mig.

Det vil være fint med en masse yderligere feedback fra brugere med erfaring, så der måske kan dannes et generelt billede. Både om hvordan de bedste resultater opnåes, og om hvorvidt programmet er ægte godt, eller i virkeligheden bare endnu en omgang kejserens nye klæder.

Til top Vis soka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soka

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Marts 2010 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

soka skrev:
callesoroe skrev:

soka skrev:
thuekay skrev:

Dog er det også tydeligt at cd´er som har vlret en tur igennem programmet mister noget dynamik og noget af "sjælen og nærværet".
Gælder det også, hvis Round-funktionen benyttes?

Det er meget vigtigt at bruge round funktionen. Den genopretter "det liv" der mistes ved at reducere level. Jeg bruger det sådan her:

Først declippes albummet ned i en mappe eks. EACDECLIP hedder det hos mig. Herefter bruges de declippede filer som input til ROUND funktionen(genberegner orginalen ud fra matematiske algoritmer) og nye filer ligger så i EACROUND(igen hos mig) mappen. Og det er så disse filer man skal bruge. Er du stadig ikke helt tilfreds med resultatet, kan man optimere filerne lidt mere med Audacity programmet(gratis). Her kan ma så igen hæve level TIL og ikke længere end CLIP grænsen. Der er også mulighed for at lave EQ på fil niveau.     

Jeg har opnået endog meget gode resultater på denne måde. Jeg ved godt man laver om på tingene, men når nu pladeselskaberne bare har vedtaget ALT skal lyde højt, så vil jeg hellere prøve på at rette så meget op på fejlene som muligt, og så kunne holde ud at høre på musikken efterfølgende. 80-85% af alle nyudgivelse i pop/rock genren er desværre lavet på denne måde. Og når man nu kan lide meget af musikken.......

Det bedste er selvfølgelig altid at det er lavet ordentligt fra starten. Og her kan jeg igen kun sige at hdtracks.com bare rykker. Der er fanatastikse optagelser at hente der. Desværre er musikudbuddet begrænset.

Så med hensyn til SeeDeclip programmet så er det nogen at de bedste penge jeg nogensinde har givet ud. Det koster jo mindre end et billigt kabel!!!!!

Og det bruges stadig flittigt her i huset qua ovennævnte skodproducere.

Jeg har kigget lidt i "manualen" på hjemmesiden og undrer mig lidt over, det skulle være nødvendigt at køre to på hinanden følgende procedurer, som du gør det. Kan det hele ikke klares med en enkelt omgang Round?

Du er nødt til at gøre det i to trin, idet round funktionen netop ikke gør noget ved level. Hvis du kun bruger ROUND funktionen, vil du stadig have en fil der har for høj level og clips.

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 24 Marts 2010 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

callesoroe skrev:

Du er nødt til at gøre det i to trin, idet round funktionen netop ikke gør noget ved level. Hvis du kun bruger ROUND funktionen, vil du stadig have en fil der har for høj level og clips.

Ok. Det står der vist også, hvis man nærlæser

Der var hurtig respons fra Cutestudio.
Jeg fik en mail med et download-link, så nu er jeg så småt i gang med de indledende øvelser. De foregår på en bærbar med et elendigt lydkort og et sæt hovedtelefoner af jævn kvalitet, så lyden forholder jeg mig ikke til endnu. Jeg skal bare konstatere om der overhovedet kommer lyd ud af anstrengelserne.

Interfacet virker indledningsvis temmeligt uoverskueligt for mig, -jeg er ikke computerekspert, men jeg vænner mig vel til at arbejde med det.

Første cd jeg forsøger mig med, er Pearl Jam - Pearl Jam(Avocado-skiven). Dén lyder som om, den kunne trænge til en kærlig behandling. 
Jeg analyserer, og til min store overraskelse er der ret få clips. 623 for højre kanal, hvor RMS er -10,16dB og max. er 0,0dB. Jeg kører declip og levelling med standardindstillingen og clips er nu nede på 125, RMS er på -16dB og max er -4,51dB. Herefter en omgang round og antallet af clips er på 4 (hmm rounding skulle jo ikke fjerne clips..?). RMS stadig -16dB og max -3,32dB.

Den nye fil kan uden problemer afspilles. Lydniveauet er, helt som det skal være, klart sænket i forhold til originalens. Jeg brænder en CD, så jeg kan sammenligne lydkvalitet i morgen.

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Marts 2010 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

det kan godt være jeg ikke har fået det gjort helt korrekt. kan være jeg har misset nogle enkelte kommandoer. men jeg synes programmet lugter
meget langt væk af at være it ingenører der sidder og koder programmet og de forskellige kommandoer man skal gennemføre. jeg synes
personligt, at der er for mange ting man skal tage stilling til, plus at brugerfladen er elendig bygget op.

det fedeste ville være hvis man bare skulle indsætte sin cd og så man eksempelvis blev spurgt om nogle ting hvor programmet så selv færdiggjorde
processen uden at man skal gennemarbejde den samme fil flere gange.

jeg lyder måske en anelse negativ omkring SeeDeClip, men jeg synes ærlig talt at det kunne have været så meget bedre. jeg er heller ikke tilfreds
med den lyd man får ud på den anden side af processen.

men glæder mig til at høre om din oplevelse med programmet, Soka. meld endelig tilbage
Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Marts 2010 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Nogen der har prøvet med rippet Flac evt. via Sonos?

Hilsen

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2010 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Dobbelt indlæg - jeg må have rystet på hånden....

Hilsen Thomas

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 26 Marts 2010 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Bonde1985 skrev:
det kan godt være jeg ikke har fået det gjort helt korrekt. kan være jeg har misset nogle enkelte kommandoer. men jeg synes programmet lugter
meget langt væk af at være it ingenører der sidder og koder programmet og de forskellige kommandoer man skal gennemføre. jeg synes
personligt, at der er for mange ting man skal tage stilling til, plus at brugerfladen er elendig bygget op.

det fedeste ville være hvis man bare skulle indsætte sin cd og så man eksempelvis blev spurgt om nogle ting hvor programmet så selv færdiggjorde
processen uden at man skal gennemarbejde den samme fil flere gange.

jeg lyder måske en anelse negativ omkring SeeDeClip, men jeg synes ærlig talt at det kunne have været så meget bedre. jeg er heller ikke tilfreds
med den lyd man får ud på den anden side af processen.

men glæder mig til at høre om din oplevelse med programmet, Soka. meld endelig tilbage
Vi kan let blive enige om, det, mildt sagt, ikke er udpræget brugervenligt. Hvis man arbejder professionelt med lydbehandling, er der nok meget, der vil virke direkte indlysende, men for den almindelige kompressionsfrustrerede musiknyder, som programmet, efter min bedste overbevisning, er henvendt til, lades der en del tilbage at ønske.

Vejret dikterede havearbejde i går, så jeg fik ikke lyttet direkte sammenligninger mellem declip- og originaludgaven af Pearl Jam. Dagen i dag virker mere lovende mht. musik og SeeDeeClip-eksperimenter

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 26 Marts 2010 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Første shoot-out viser umiddelbart ingen forskel på det originale og det behandlede signal, når der kompenseres for styrke.
Hvis jeg virkelig nærlytter, er originalen måske en anelse mere levende, men det er helt nede i de små nuancer forskellen skal findes og det kan sagtens være noget, jeg bilder mig ind at kunne høre.
Antallet af clips på originalen var, med 623 i den ene kanal, ikke overvældende og det har da sikkert betydning for resultatet af mit forsøg. Ihvertfald er det sikkert, der ikke er sket mirakler.

Den næste jeg forsøger mig med, er David Bowies 'Reality'. Dynamikområdet, eller mangel på samme, er ca. som på Pearl Jam skiven, men mht. til clips er vi oppe i en noget anden liga: 153801 i én kanal!
Nu må der kunne udrettes noget.  

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Jeg tror én af de ting der er vigtige at holde for hovedet med programmet er ikke bare at bruge det på alt ens musik - det vil helt sikkert gøre mere skade end gavn. Jeg har selv brugt programmet gennem nogle år, selv om det har nolge år på bagen herhjemme er det kun omkring 10 cd'ere der ryger igennem.

De indspilninger der får behandlingen herhjemme er dem hvor man med det samme kan høre at klaphatten bag pulten har overskruet sin iver, eller mangel på evne, i en grad hvor høje frekvenser kommer ud som støj. I sådanne tilfælde er der noget at hente. Prøv, hvis muligt, at smide red hot's californication gennem SeeDeClip. Det er én af de indspilninger jeg kan huske er så fælt overskruet som det næsten kan blive.

Og som det allerede er nævnt, så forvent ikke et brugervenligt program der kan sættes op på 10 sekunder, man er nødt til at studere lidt i tingene før man kan udnytte programmet fuldt ud.

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2010 kl. 07:04 | IP-adresse registreret  

Ulvin skrev:
 Jeg har selv brugt programmet gennem nogle år, selv om det har nolge år på bagen herhjemme er det kun omkring 10 cd'ere der ryger igennem.

Bare lige så jeg forstår det

Er det kun 10 stk. du har brugt programmet til?

Hilsen Thomas

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 27 Marts 2010 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Ulvin skrev:

Jeg tror én af de ting der er vigtige at holde for hovedet med programmet er ikke bare at bruge det på alt ens musik - det vil helt sikkert gøre mere skade end gavn. Jeg har selv brugt programmet gennem nogle år, selv om det har nolge år på bagen herhjemme er det kun omkring 10 cd'ere der ryger igennem.

De indspilninger der får behandlingen herhjemme er dem hvor man med det samme kan høre at klaphatten bag pulten har overskruet sin iver, eller mangel på evne, i en grad hvor høje frekvenser kommer ud som støj. I sådanne tilfælde er der noget at hente. Prøv, hvis muligt, at smide red hot's californication gennem SeeDeClip. Det er én af de indspilninger jeg kan huske er så fælt overskruet som det næsten kan blive.

For mit vedkommende er det  absolut kun indpilninger, der er direkte ubehagelige at høre på i længere tid, jeg gider forsøge mig med. Langt, langt de fleste af mine cd'er har heldigvis en lyd, jeg fint lever med. -Ikke dermed sagt, de er hifi-mæssigt perfekte

Spørgsmålet er så, om jeg i det hele taget gider bruge programmet på længere sigt.
På Bowies 'Reality' kan jeg godt høre en forskel. I de kraftige passager virker seedeclipversionen knapt så øresønderrivende som originalen, men ved de stille numre synes jeg rumvirkningen og overtonerne går lidt tabt og giver en (endnu) mere "kunstig" lyd. Gynger og karuseller.
Behandlet eller ej, skiven er et lydmæssigt makværk.

Jeg eksperimenterer videre. Bl.a. med nogle af de albums, der tidligere er omtalt i tråden.

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 27 Marts 2010 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Ulvin skrev:
Og som det allerede er nævnt, så forvent ikke et brugervenligt program der kan sættes op på 10 sekunder, man er nødt til at studere lidt i tingene før man kan udnytte programmet fuldt ud.

Kan du lokkes til at fortælle lidt om hvilke indstillinger og metoder du synes er de bedste Ulvin?

Det kunne måske være til stor hjælp 

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

soka skrev:

Ulvin skrev:

Kan du lokkes til at fortælle lidt om hvilke indstillinger og metoder du synes er de bedste Ulvin?

Det kunne måske være til stor hjælp 

Jeg er ved at rykke alting over på en ny HTPC jeg har sat op, så snart jeg får taget mig sammen til at installere SeeDeClip igen kan jeg prøve at tage nogle screenshots af de opsætninger jeg har eksperimenteret med. Men, det vil ikke være helt fyldestgørende at gå ud fra dette. De ca 10 cd'ere har hver sin indstilling. Jeg er kommet til at slette gamle links fra min PC, men prøv at søge på SeeDeClip og computeraudiophile - med lidt held skulle du gerne støde på en ganske omfattende guide fra computeraudiophile hjemmesiden.

Og ja, det er kun blevet til omrking 10 gennem årene, det meste musik jeg hører er fra 90'erne. Fra dengang grunge endnu ikke var forpestet af emo fusioner og små peewee teenage stemmer, dengang death og black metal musikere hentede inspiration fra math rock istedet for kun at larme og skråle gennem harmonizere, dengang loudness war var noget der foregik på byggepladser. Verdenen var nu engang bedre i 90'erne. Tiden før global opvarmning og uhyrre stigninger i el-regninger pga "grøn" energi. Det var faktisk også cool at høre Jethro Tull i 90'erne. Smider heg det på anlægget i dag til en god gang bajere, så falder spørgsmålet typisk lidt i retning af - er du sikker på du ikke er ved at blive lidt halvgammel i din musiksmag?

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

soka skrev:
Spørgsmålet er så, om jeg i det hele taget gider bruge programmet på længere sigt.

På Bowies 'Reality' kan jeg godt høre en forskel. I de kraftige passager virker seedeclipversionen knapt så øresønderrivende som originalen, men ved de stille numre synes jeg rumvirkningen og overtonerne går lidt tabt og giver en (endnu) mere "kunstig" lyd. Gynger og karuseller.

Kunne du så ikke behandle de slemme numre, og lade de stille være i originalversionen?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 27 Marts 2010 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Ulvin skrev:
Jeg er ved at rykke alting over på en ny HTPC jeg har sat op, så snart jeg får taget mig sammen til at installere SeeDeClip igen kan jeg prøve at tage nogle screenshots af de opsætninger jeg har eksperimenteret med. Men, det vil ikke være helt fyldestgørende at gå ud fra dette. De ca 10 cd'ere har hver sin indstilling. Jeg er kommet til at slette gamle links fra min PC, men prøv at søge på SeeDeClip og computeraudiophile - med lidt held skulle du gerne støde på en ganske omfattende guide fra computeraudiophile hjemmesiden.
Super og tak

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 27 Marts 2010 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
soka skrev:

Kunne du så ikke behandle de slemme numre, og lade de stille være i originalversionen?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Jo det kunne jeg i princippet godt, men det er ikke en cd jeg hører ret meget. Der er masser af udgivelser i Bowies bagkatalog, der er uendeligt meget bedre 

Grunden til jeg har valgt at eksperimentere med "Reality" er, at den netop lider under at være en tidstypisk dynamikfattig og overstyret produktion og derfor burde være egnet til forsøg.
Jeg har så ikke formået at trylle en ret stor forskel frem, men det siger måske noget om mine begyndervanskeligheder med et lidt besværligt program Eller måske kan skiven bare ikke bringes til at lyde bare nogenlunde godt...?

Og forresten Mikkel: Endelig kan det også være mit anlæg, som ikke kan afsløre de ændringer, der er foretaget. Det kan så igen være fordi, der skal kompenseres for signalstyrke gennem et potmeter, der stadig trænger til udskiftning, fordi en ganske bestemt forhandler ikke gider svare på mine pb-forespørgsler

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes