Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 20:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Spikes til højtalere - På Trægulv? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
thiemer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 03 September 2008 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

jeg har ikke gået så meget op i tykkelsen , mit stykke er bare ca.7 cm. tykt og det er ihvertifald rigeligt, en alm. beton haveflise er 5 cm. tyk. mindre kan vel også gøre det.

rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2004
Sendt: 04 September 2008 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Okay tror bare først jeg lige nupper en betonflise nede fra gaden til afprøvning (Der er opgravning osv, så de ligger overalt :D) Så kan jeg lige se om det virker... Og så køber jeg nok nogle af de spikes i Thansen, 80kr for 4 eller sådan noget (En spike er vel en spike, der burde ikke være forskel)
Til top Vis rasmuskarlsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmuskarlsen Besøg rasmuskarlsen's Websted

thiemer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2008 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

uha da, det kommer an på!! men thansen el.biltema spikes er udmærket til det foremål, meld lige tilbage om du syntes det virker

rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2008 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Status er nu at jeg ahr fået købt de spikes endelig og fået sat det hele sammen. Løsningen kom tila t bestå af nogle VT-feets, En gadeflise samt Spikes fra Thansen. Alt i alt en løsning jeg er godt tilfreds med. Det er dog først idag da jeg har fået sat spikes på subwooferen at det er blevet rigtig godt. Før stod subwooferen bare ovenpå gadeflisen (Med VT-feets under)

Opsætningen kan ses her:
http://billedeupload.dk/view-pic-img.html?img=3858&w=720
Til top Vis rasmuskarlsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmuskarlsen Besøg rasmuskarlsen's Websted

thiemer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2008 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

hva så, lyder det som det skal, ?? er du tilfreds. fortæl fortæl

rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2008 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

Er meget overrasket faktisk, der er kommet en væsentlig forbedring.
Er rimelig dårlig til at høre den præcise forskel. Men et kan jeg dog sige.
Bassen er blevet meget mere stram og præcis. Får rungede den utrolig meget.
Indtil videre er det kun testet i afspilning af MP3 (Hvilket at sige ikke må være det optimale) Men her er der sket en utrolig stor forbedring. Bassen er blevet kraftigere og meget mere præcis. Dog er der stadig en lille rungen, men det er så lidt sammenlignet med hvordan det var før. Først efter spiksene kom under er der virkelig sket noget :) -Flisen i sig selv var ikke rigtig ideel!

Så glæder mig til at teste det under film :)

Der er stadig dog en lille rungen, men det er lidt svært at afgøre endnu da jeg ikke har testet en ordentlig kilde endnu. Dog er jeg helder ikke sikker på det kan fjernes helt, grundet skråvæge og tvunget placering af subwooferen undr en lille trappe :(

Men alt i alt, en enorm forbedring af hvad jeg lige kan konkludere nu :)
Og billig :)

rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Har nu haft mulighed for at teste det bedre... og jeg må sige lyden er nok blevet 150% bedre... Har aldrig nogensinde troet det kunne gøre så meget... Dt er fuldstændig vanvittigt så står forskel der er sket.. Min lej har nok den dårligste akkustik nogensinde (Skråvæge osv osv) Men trods det er bassen nu blevet utrolig skarpt i forhold til før :) Nu går jeg i hvert fald ikke og ærger mig mere over hvor uskarp den er... Den kunne godt være mere hurtig, men det er jo opbygningen af subben der er problemet her...

Så alt ialt... Prøv det :D

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Hvis man skal prøve at tegne et billede..!

Forstil dig et A4 ark ”det din membran vægt” dette vejer nogle få gram; forstil dig så at vi laver kabinettet af et andet stykke A4 ark..! nu har vi en membranvægt der er lige så tung som kabinettet, og for at få lyden frem skal membranen accelerer fra et kabinet der vejer det samme…? Kabinettet vil nu flytte sig lige så meget ”kinetisk energi” med det resultat at vi kan betragte det som 100 % forvrængning. Laver vi nu kabinettet af 2 stk. A4 ark ”altså dobbelt så meget vægt” vil kabinettet nu kun bevæge sig halvt så meget; og dermed har vi halveret forvrængningen ”50 % ” og så fremdeles for hver gang vi øger vægten bag enheden…

Så det vi kan lære af dette er..! Et bas kabinet kan simpelt hen ikke blive tungt nok. Faktisk er det bedste hvis du kan skrue det fast til en mur, for så har du lige pludselig gjort det tons tungt.

Nu ved jeg ikke hvad det er for en enhed du har i din subwoofer, men en typisk subbas har en membranvægt på 300-400 gram. Så prøv med det udgangspunkt at tænke på acceleration og afsæt ”som en løber” for enheden.

Derfor er spikes en god løsning, da du laver en direkte kobling til noget masse, og ja bassen går i gulvet ”hvad ville en stortromme gøre hvis du sad og lyttede til den i din stue” ” og nu har stortrommer det med at stå på gulvet..?”

At din underbo vil blive generet mindre, ved at afkoble, passer ikke helt..! for hvis du afkobler, skal du bare spille højre for at få det samme lydtryk, og det er samtidig den trykbølge der opstår i rummet der forplanter sig.

En anden fordel ved at koble sine højttale, er at du kan nøjes med mindre effekt for det samme lydtryk, og derved mindske membran udsving for derigennem at få en mere liner lyd, og belaster også forstærkeren mindre.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes