Emne: CD-afspiller stortest - mellemklassen ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Jan Graffo Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 589
|
Sendt: 04 August 2008 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bedre test end længe og rart at se mange positive og konstruktive indlæg her i debatten. Det er den stil, vi skal holde. Henvisning til en reference eller virkeligheden? Tjah, mon ikke referencen er valgt, fordi den giver bedst mulig gengivelse af virkeligheden - det går jeg ud fra. Gad vide, hvor store dele af forskellene, der ligegr i oknverteren. Kunne være spændende at koble en Benchmark DAC (eller en anden, jeg er ikke religiøs) på dem alle sammen og se, hvilken forskel det ville give. Men det bliver nok for omfattende.
__________________ "There's no substitute for experience"
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4843
|
Sendt: 04 August 2008 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan Graffo!
Tak for de gode ord!
Jeg er personligt ikke i tvivl om, at konverteren udgør en væsentlig forskel på linje med drev og analogudgang. At teste afspillerne som drev er dels omfattende, og de sælges jo også som komplette afspillere, og bør derfor testes som sådan. Holfi'en har i øvrigt slet ikke nogen digital udgang, ligesom for at understrege at det er en "integreret" afspiller.
I øvrigt valgte jeg ikke at udnævne en decideret vinder af testen, da de alle gengiver musikken på en god måde, om end hver deres måde.
Mvh, Mikkel.
|
Til top |
|
|
Fiddoo Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 838
|
Sendt: 04 August 2008 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtig god test Mikkel ! Flere af dem, tak !
Mht. problemet med udæmpede låg, er der en simpel løsning, jeg selv har brugt med stort held. Man køber en af de her dæmpningsmåtter man bruger til biler. De måler 60x60 cm. og koster omkring 250 kr. Der er klister på den ene side, beskyttet af papir.Så det er blot at bruger en skarp hobbykniv til udskæring og montere måtten på undersiden af låget. Det er særdeles effektivt, ikke kun til cd afspillere, men også til andet udstyr som har udæmpede låg. Et rigtigt effektivt lydtweak !
__________________ Mvh. Frank K.
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
Sendt: 04 August 2008 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
I øvrigt valgte jeg ikke at udnævne en decideret vinder af testen, da de alle gengiver musikken på en god måde, om end hver deres måde. |
|
|
nu er det ved at være et par dage siden jeg har læst den (og kan ikke lige huske den helt ordkorrekt), men det skulle der måske stå, hvis der ikke allerede gør det. Jeg sad lidt tilbage med følelsen af at der ikke rigtigt er noget af det der var super godt. Men jeg synes alt i alt det er en fin test, hvor forskellene bliver belyst meget, specielt de svage sider. __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
Sendt: 04 August 2008 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg syntes der manglede én afspiller i testen: Cambridge 840C (9000,- í HFK).
Den byder på rigtig god byggekvalitet, ny teknologi samt suværen lyd....efter min mening.
Jaja, jeg har selv en...
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 05 August 2008 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gige
Hvad menes med dette fra testen af holfi.
I øvrigt er der forskel på batterierne størrelse/spænding på plus og minus siden, hvilket gør at man igen bedre kan kontrollere udgangsimpedansen fra disse.??????
MVH
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 05 August 2008 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
André Jensen skrev:
Hej Gige
Hvad menes med dette fra testen af holfi.
I øvrigt er der forskel på batterierne størrelse/spænding på plus og minus siden, hvilket gør at man igen bedre kan kontrollere udgangsimpedansen fra disse.??????
MVH
|
|
|
Hej André!
Der sidder to batterier/akkumulatorer inde i Xenia'en. Det ene har dobbelt så stor spænding som det andet, og de er forbundet i serie. De bliver konstant ladet fra trafo'en. Ifølge Holfi kan udgangsimpedansen på batt. bedre styres på denne måde. Varierer udg.imp. på batterierne for meget, varierer spændingen også, hvilket kan have indflydelse på den samlede ydelse.
Den tekniske forklaring har jeg fået af Peter Holstein, som står bag udviklingen af Holfi produkterne. Hvis du ønsker det uddybet yderligere, er det bedst at kontakte Holfi direkte. Jeg har desværre ikke kompetencen til at kunne dokumentere dette til fulde.
Håber det svarer lidt på dit spørgsmål.
Mvh, Mikkel.
|
Til top |
|
|
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
Sendt: 05 August 2008 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Apropos bemærkningerne om prisniveauet og betegnelsen "den billigere ende af mellemklassen", var det måske en idé at få defineret nogle faste prissegmenter, eksempelvis gennem afstemninger, for at undgå begrebsforvirring. Det virker for eksempel lidt spøjst at "referencen" befinder sig i bunden af "den billige ende af mellemklassen" og jeg tror ærligt talt ikke, at der er ret mange, der giver 10.000 kr. for en cd-afspiller, med forventning om at have anskaffet sig et low budget-produkt.
Til sammenligning ville jeg nok, hvis nogen bad mig anbefale en cd-afspiller i den billigere ende af mellemklassen, nævne et produkt til 2.000 - 4.000 kr. Jeg synes det er fint, at man viser ambitionsniveau, ved også at teste særdeles dyre produkter, men selv om man tester en Ferrari eller Rolls Royce fra tid til anden, gør det ikke en Mercedes til et billigt mellemklassekøretøj.
Mvh.
|
Til top |
|
|
Monkeyboy Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 184
|
Sendt: 05 August 2008 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
Apropos bemærkningerne om prisniveauet og betegnelsen "den billigere ende af mellemklassen", var det måske en idé at få defineret nogle faste prissegmenter, eksempelvis gennem afstemninger, for at undgå begrebsforvirring. Det virker for eksempel lidt spøjst at "referencen" befinder sig i bunden af "den billige ende af mellemklassen" og jeg tror ærligt talt ikke, at der er ret mange, der giver 10.000 kr. for en cd-afspiller, med forventning om at have anskaffet sig et low budget-produkt.
Til sammenligning ville jeg nok, hvis nogen bad mig anbefale en cd-afspiller i den billigere ende af mellemklassen, nævne et produkt til 2.000 - 4.000 kr. Jeg synes det er fint, at man viser ambitionsniveau, ved også at teste særdeles dyre produkter, men selv om man tester en Ferrari eller Rolls Royce fra tid til anden, gør det ikke en Mercedes til et billigt mellemklassekøretøj.
Mvh.
|
|
|
Det er jeg meget enig i. Lad mig først sige at jeg er synes det var en rigtigt god anmeldelse, og det er fedt at man efterhånden kan fornemme hvor Mikkels egen smag ligger, for det gør det meget nemmere at vurdere en anmeldelse. + at han er konsistent med hensyn til hvilke parametre han fremhæver (jeg mener at kunne fornemme at Hr. Gige er til en meget præcis og "tør" lyd - det er det der tit fremhæves positivt). Jeg undrede mig dog over at CD-afspillere fra ca. 11 - 17 tkr. betegnes som nedre mellemklasse. I hvert fald en afspiller som Bladelius Syn ville jeg mene var tæt på at være "high end". Det er trods alt et apparat til en pris som de fleste ville synes var høj for et helt anlæg. Kunne være sjovt med en afstemning. Hvad er egtl. "high end" osv. Det er jo begreber som både bruges og misbruges i branchen, og selvom det i princippet ikke bør være prisen der er afgørende for om noget er high end osv. så må det vel erkendes at de fleste har en idé om ca. hvor grænserne ligger.
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 06 August 2008 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer!
Så lad os få sat begreberne på plads. Og det er ikke bare min "mening", men et udtryk for producenters holdning.
High End er prisklassen fra 30.000,- og op. Prisen er for ét apparat eller én højtaler.
Mellemklassen er prisklassen fra 10.000,- og op til 30.000,- pr. app./ht.
Low End/Nedre prisklasse er under 10.000 pr. app./ht.
Jeg har så selv "opfundet" udtrykket Ultra High End, for produkter der koster over 100.000,- pr stk, selv om det i princippet blot er den øvre del af High End klassen.
Vi har tidligere offentliggjort en stortest af CD-afspillere under 10.000,-, som vi fejlagtigt kaldte en test af mellemklasse-afspillere. Det var Low end afspillere!
Håber det sætter tingene på plads.
Mvh, Mikkel.
|
Til top |
|
|
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
Sendt: 06 August 2008 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil sige, at et anlæg med tuner, cd, for- og effektforstærker, samt pladespiller til en samlet pris af 140.000 kr. er et rent gennemsnitligt mellemklasse-anlæg (Altså uden pick up, arm og diverse kabler).
-Hvor mange mon kalder deres anlæg til næsten 150.000 kr. for et mellemklasse-anlæg (Husk at supplere med gennemsnitlige 20.000 kr. pr. ekstra apparat)?
Hvis samme bestykning skal være et high end-anlæg, skal det koste minimum 210.000 kr. (Stadig uden pick up, arm og kabler) Så kan vi sat'me lære det og se at få pengene op af lommen!
(Jeg er ikke helt sikker på, at alle producenter vil tilslutte sig denne inddeling...)
Mvh.
|
Til top |
|
|
Fiddoo Forum Bruger

|
Sendt: 06 August 2008 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
Det vil sige, at et anlæg med tuner, cd, for- og effektforstærker, samt pladespiller til en samlet pris af 140.000 kr. er et rent gennemsnitligt mellemklasse-anlæg (Altså uden pick up, arm og diverse kabler).
-Hvor mange mon kalder deres anlæg til næsten 150.000 kr. for et mellemklasse-anlæg (Husk at supplere med gennemsnitlige 20.000 kr. pr. ekstra apparat)?
Hvis samme bestykning skal være et high end-anlæg, skal det koste minimum 210.000 kr. (Stadig uden pick up, arm og kabler) Så kan vi sat'me lære det og se at få pengene op af lommen!
(Jeg er ikke helt sikker på, at alle producenter vil tilslutte sig denne inddeling...)
Mvh. |
|
|
Ja, jeg kan så regne ud at mit anlæg må være low hifi og nogle af komponenterne ekstreme low hifi, da helen dynen holder sig under 100.000  __________________ Mvh. Frank K.
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 06 August 2008 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
Mvh.
|
|
|
Hej kongruens!
Ja, jeg tænkte nok at det ville få nogen op af stolen.
Disse klasseindelinger er ikke noget jeg har fundet på, og jo det kan være drønærgerligt at éns 100.000,- kr. anlæg ikke er et high end anlæg rent prismæssigt. Nogen vil så mene, at det er dét rent lydmæssigt.
Mit eget reference setup koster ca. 120.000,-, men jeg må også bide i det sure æble, og acceptere at det "kun" er et middelklasse setup, rent prismæssigt. Lydmæssigt vil jeg mene, at man skal op over det dobbelte rent prismæssigt for at få en forbedring af lyden.
Tidligere blev det nævnt, at hvis en Ferrari var high end, så var en Mercedes middelklasse. Det er lidt anderledes i bilbranchen. Her er det størrelsen af bilen der bestemmer "klassen" og ikke prisen. Mercedes laver biler i næsten samtlige kategorier, fra små til mellem og stor. Der findes så vidt jeg husker flg. kategorier i bilbranchen: Mini, små, mellem(også kaldet Golf klassen), stor, og sportsvogn. Det betyder også at Ferrari og Mercedes befinder sig i forskellige klasser.
Hvis nu alle apparater fra 10.000,- stk. og op blev kaldt High End, hvad skulle et apparat til 100.000,- så kaldes? Uber, over, super, turbo, "jegskagidigskajeg", eller andet? Derfor er der disse inddelinger inden for hifi. Mange forhandlere og producenter har det med at vride disse begreber efter eget behov, men det gør det ikke korrekt.
At lyden kan være highend, hvor prisen stadig er middelklasse, fortæller blot at et givent apparat leverer en ydelse, som der normalt skal betales mere for. I denne CD-afdspiller test giver alle deltagerne en rigtig god ydelse, men det er ikke High End lyd. Man kan også sagtens opleve High End produkter som kun giver en ydelse som er middelklasse. Det har vi tidligere også skrevet om her på siden.
Håber det giver mening.
Mvh, Mikkel.
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 06 August 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fiddoo skrev:
kongruens skrev:
Mvh.
|
|
|
Ja, jeg kan så regne ud at mit anlæg må være low hifi og nogle af komponenterne ekstreme low hifi, da helen dynen holder sig under 100.000 
|
|
|
Hej Fiddoo!
Så har du ikke læst efter. Et apparat mellem 10.000,- og 30.000,- er middelklasse. Så det er dit anlæg sandsynligvis også, medmindre at du har 10 apparater eller derover. Så er det low end.
Det er ikke den samlede pris, som indikerer klassen, men apparaternes stk.-priser. Et setup kan altså sagtens bestå af f.eks. high end højtalere, midd.kl. CD & forst, og en low end tuner.
Mvh. Mikkel.
|
Til top |
|
|
Fiddoo Forum Bruger

|
Sendt: 06 August 2008 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
kongruens skrev:
Mvh.
|
|
|
Hej kongruens!
Ja, jeg tænkte nok at det ville få nogen op af stolen.
Disse klasseindelinger er ikke noget jeg har fundet på, og jo det kan være drønærgerligt at éns 100.000,- kr. anlæg ikke er et high end anlæg rent prismæssigt. Nogen vil så mene, at det er dét rent lydmæssigt.
Mit eget reference setup koster ca. 120.000,-, men jeg må også bide i det sure æble, og acceptere at det "kun" er et middelklasse setup, rent prismæssigt. Lydmæssigt vil jeg mene, at man skal op over det dobbelte rent prismæssigt for at få en forbedring af lyden.
Tidligere blev det nævnt, at hvis en Ferrari var high end, så var en Mercedes middelklasse. Det er lidt anderledes i bilbranchen. Her er det størrelsen af bilen der bestemmer "klassen" og ikke prisen. Mercedes laver biler i næsten samtlige kategorier, fra små til mellem og stor. Der findes så vidt jeg husker flg. kategorier i bilbranchen: Mini, små, mellem(også kaldet Golf klassen), stor, og sportsvogn. Det betyder også at Ferrari og Mercedes befinder sig i forskellige klasser.
Hvis nu alle apparater fra 10.000,- stk. og op blev kaldt High End, hvad skulle et apparat til 100.000,- så kaldes? Uber, over, super, turbo, "jegskagidigskajeg", eller andet? Derfor er der disse inddelinger inden for hifi. Mange forhandlere og producenter har det med at vride disse begreber efter eget behov, men det gør det ikke korrekt.
At lyden kan være highend, hvor prisen stadig er middelklasse, fortæller blot at et givent apparat leverer en ydelse, som der normalt skal betales mere for. I denne CD-afdspiller test giver alle deltagerne en rigtig god ydelse, men det er ikke High End lyd. Man kan også sagtens opleve High End produkter som kun giver en ydelse som er middelklasse. Det har vi tidligere også skrevet om her på siden.
Håber det giver mening.
Mvh, Mikkel. |
|
|
Jeg er fint tilfreds med mit lowfi  __________________ Mvh. Frank K.
|
Til top |
|
|
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
Sendt: 06 August 2008 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 06 August 2008 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det har jeg desværre ikke Men mon ikke to mennesker på denne klode kan få samme idé?
Mvh, Mikkel.
|
Til top |
|
|
CRC1 Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 682
|
Sendt: 06 August 2008 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
Mvh.
|
|
|
Hehe jeg tror bestemt at Hr. Giges retningslinjer kan være lidt fleksible.
Jeg har et anlæg til små 135-140.000 Jeg mener absolut ikke at jeg vil kalde det High-end. Enkelte komponenter i mit anlæg er måske i high-end klasse. Største delen af mit anlæg ligger dog nok i mellemklassen. Jeg er glad for mit anlæg og føler ikke trådt overtæerne over den definition. Jeg kan jo selv se hvad der er på markedet og hvad prisleje jeg ligger i, jeg er IKKE i den højere ende endnu
Alt i alt når vi ender i kløveri på definitioner af hvad der er high-end og ikke, handler det for mig om hvor jeg får mest valtua(god lyd) for mine penge!! Om så omverden og anmeldere vil kalde det for low-end, mid-fi, eller high-end må deres hovedpine, jeg skal jo bare høre musik. __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=49032&PN=1
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 August 2008 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
Hej med jer!
Så lad os få sat begreberne på plads. Og det er ikke bare min "mening", men et udtryk for producenters holdning.
High End er prisklassen fra 30.000,- og op. Prisen er for ét apparat eller én højtaler.
Mellemklassen er prisklassen fra 10.000,- og op til 30.000,- pr. app./ht.
Low End/Nedre prisklasse er under 10.000 pr. app./ht.
Jeg har så selv "opfundet" udtrykket Ultra High End, for produkter der koster over 100.000,- pr stk, selv om det i princippet blot er den øvre del af High End klassen.
Vi har tidligere offentliggjort en stortest af CD-afspillere under 10.000,-, som vi fejlagtigt kaldte en test af mellemklasse-afspillere. Det var Low end afspillere!
Håber det sætter tingene på plads.
Mvh, Mikkel.
|
|
|
Og hvad kan man så bruge de "klasser" til? - intet andet end prestige, tåbelige diskusioner og snobberi. Det giver ingen mening, og er kun med til at man kan "hævde sig", "jeg er i en anden klasse end dig". 
Det er latterligt, og ikke værdiskabende på nogen måde, det skulle aflives. Men mange er så fokuseret på hvor meget det koster (nogen gange mere end selve produktet), i stedet for at gå efter sin egen smag og mening. Det er for meget. Og producenterne støtter det? Ja, sikkert...
Klassekamp! 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 August 2008 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
Nej det har jeg desværre ikke Men mon ikke to mennesker på denne klode kan få samme idé?
Mvh, Mikkel.
|
|
|

|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|