Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 19:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Flere watt = bedre lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 August 2008 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Jeg tænkte, jeg ville prøve at forklare, hvad de forskellige ting er. Watt = Effekt. Volt = spænding. Ampere = strømstyrke. Ohm = modstand. Watt = Volt * Ampere. Desuden gælder det også ifg. Ohms lov at Volt = modstand * strømstyrke.

Men alt dette betyder ikke rigtig noget for Watt angivelsen på en forstærker. Watt angivelsen siger nemlig også noget om hvilken standard, man har brugt for acceptabel forvrængning. Dvs. en 100 W i 8 Ohm forstærker målt i RMS standarden (tillader vist nok 1 %'s forvrængning) vil kunne udsende en effekt på 100 W ved 8 ohm men samtidig forvrænge/ændre lyden op til 1 %. Det maximale output fra forstærkeren kan sagtens være langt større end 100 w, men den forvrænger bare mere!

Hvis man er tilfreds med f.eks. 100 % eller større forvrængning af lyden, så kan man få en 100 W i 8 ohm forstærker til 500 kr. Men man kan ikke få en 100 W i 8 ohm i RMS standarden til 500 kr. (Hvis man kan kunne jeg godt tænke mig at se det).

Jeg har ofte hørt sagt, at en rørforstærker som kun har 8 Watt sagtens kan spille højere end en almindelig forstærker på 50 W. Det kan i visse tilfælde også være rigtigt, for de 8 W betyder jo kun, at den vil forvrænge/ændre lyden mere end f.eks. 1 % ved en større effekt. I denne sammenhæng er problemet, at den varme, som man siger, en rørforstærker har, er en ændring af lyden, som ikke nødvendigvis er grimt eller dårligt og derfor er det måske lidt unfair at tale om forvrængning som jo er et negativt ladet ord. 

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 August 2008 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

norvig skrev:

Jeg tænkte, jeg ville prøve at forklare, hvad de forskellige ting er. Watt = Effekt. Volt = spænding. Ampere = strømstyrke. Ohm = modstand. Watt = Volt * Ampere. Desuden gælder det også ifg. Ohms lov at Volt = modstand * strømstyrke.

Men alt dette betyder ikke rigtig noget for Watt angivelsen på en forstærker. Watt angivelsen siger nemlig også noget om hvilken standard, man har brugt for acceptabel forvrængning. Dvs. en 100 W i 8 Ohm forstærker målt i RMS standarden (tillader vist nok 1 %'s forvrængning) vil kunne udsende en effekt på 100 W ved 8 ohm men samtidig forvrænge/ændre lyden op til 1 %. Det maximale output fra forstærkeren kan sagtens være langt større end 100 w, men den forvrænger bare mere!

Hvis man er tilfreds med f.eks. 100 % eller større forvrængning af lyden, så kan man få en 100 W i 8 ohm forstærker til 500 kr. Men man kan ikke få en 100 W i 8 ohm i RMS standarden til 500 kr. (Hvis man kan kunne jeg godt tænke mig at se det).

Jeg har ofte hørt sagt, at en rørforstærker som kun har 8 Watt sagtens kan spille højere end en almindelig forstærker på 50 W. Det kan i visse tilfælde også være rigtigt, for de 8 W betyder jo kun, at den vil forvrænge/ændre lyden mere end f.eks. 1 % ved en større effekt. I denne sammenhæng er problemet, at den varme, som man siger, en rørforstærker har, er en ændring af lyden, som ikke nødvendigvis er grimt eller dårligt og derfor er det måske lidt unfair at tale om forvrængning som jo er et negativt ladet ord. 

Det kan godt være; at jeg skriver knudret en gang imellem…! Men jeg kan altså ikke helt forstå hvad du skriver.? Hvis det er som jeg læser det, så syntes jeg du blander mange ting sammen.?

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2008 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

OK, der er vist også en del ting i det. Men jeg er ikke klar over, hvordan jeg ellers skal formulere mig. I bund og grund prøver jeg vist bare at sige, at watt ikke bare er watt.

Jeg kan se, at jeg skriver varme ifm. rørforstærkeren. Dér mener jeg den varme lyd, den har, og ikke den varme temperatur, den afgiver.

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 August 2008 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Toebs skrev:
virious skrev:
Tror ikke den Thule leverer uanede mængder strøm - så derfor bør du nok finde en mere strømstærk (dette btyder nødvendigvis ikke flere watt).

Jeg har nu skiftet til 50W i forhold til 100W og sjovt nok, er de 50W endnu stærkere end de 100W.

Strøm er vejen frem, watt er ikke...

Mvh.

Bliver nød til at kommentere på det der, fordi du vrøvler. 1 watt er 1 watt og 1watt er 1 J/s.

Jeg ved godt at de forskellige producenter måler deres output i watt forskelligt, men det er noget andet.

Jeg vrøvler ikke!

Jeg vil blot prøve at understrege, at watt ikke er alt.

50-watteren spiller bedre (og en anelse højere) end min tidligere 100-watter.

Men ja, 1 watt er 1 watt.

Strøm og spænding er ikke samme ting!

Mvh.
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 August 2008 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Nu vi er ved hvad en højttaler kræver…!?

En højttaler er relativt ligeglad med spændingen ”watt” men trives bedst med strøm ”ampere”

En rørforstærker kan levere spænding, og meget beskeden mægte strøm

Hmmm…!? tænk lidt over den

Til alle rør freaks ”undskyld men den ligger lige til højre benet”

den skal jeg lige have igen .... jeg fatter der vist ik ......

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 04 August 2008 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

norvig skrev:
Jeg kan se, at jeg skriver varme ifm. rørforstærkeren. Dér mener jeg den varme lyd, den har, og ikke den varme temperatur, den afgiver.

Og det skyldes en dominerende mængde af 2. harmonisk forvrængning og har intet med watt at gøre - lige for at slå det helt fast.

Det bliver sjovere og sjovere, det her!

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 August 2008 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:
dan a. skrev:
Cboxoak skrev:

Jeg har også Beethoven Baby Grand - og de er ret effektkrævende.

Jeg har nu en Holfi Power 8 Ltd. Ed. til at drive dem og det har givet noget mere smæk for skillingen og en helt anden kontrol over lyden. Min gamle Mus. Fid. klasse A forst. blev nærmest "kvalt" når jeg spillede på dem.

Jeg vil mene du skal ha flere kræfter for at trække dem

har også haft disse ht. og ja de nyder godt af an kraftig forstærker. 50 w klasse A forstærker burde kunne gøre det eller en solid 100 w klasse A/B.

Om det er klasse A eller B, A/B, D eller det kommer fra rør så er 1 watt altså 1 watt…

der er jeg ikke enig, klasse A plejer at ha mere kontrol emd klasse a/b, havde en gang et sæt audiovectoer 5x som blev trukket af en denon pma 1560 (2*150 W i 8 ohm) en af mine venner byggede en 8 W klasse A og brugte en linn kolector (pre), denne combo trak 5x'eren mere overbevisende en pma 1560,godt nok kunne pma 1560,eren spilde højere en hans 8 W effekt men der var ingen tvivl om hvad der lød best,det gjorde den lille 8 W eff. Hvis man så har 50 W klasse A, så kan man også give den gas.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 August 2008 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Først og fremmest skal der leveres noget strøm ”ampere” og noget spænding ”watt” men der er stor forskel på hvad forskellig højttaler kræver..!? Nogle skal have meget af det ene og andre meget af det andet.

CPH-R skrev:

En højttaler er relativt ligeglad med spændingen ”watt” men trives bedst med strøm ”ampere”

Kan vi ikke blive enige om at spænding måles i volt, mens det er effekten der måles i watt ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 August 2008 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
CPH-R skrev:

Først og fremmest skal der leveres noget strøm ”ampere” og noget spænding ”watt” men der er stor forskel på hvad forskellig højttaler kræver..!? Nogle skal have meget af det ene og andre meget af det andet.

CPH-R skrev:

Kan vi ikke blive enige om at spænding måles i volt, mens det er effekten der måles i watt ?

Jo stanley det kan vi godt. Men der er vidst nogle stykker som ikke helt har styr på begreberne.
Og i øvrigt heller ikke kan forstå at når spændingen er konstant, så er strømstyrken og effekten proportionelle.
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 August 2008 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Toebs skrev:
Stanley skrev:
CPH-R skrev:

CPH-R skrev:

Jo stanley det kan vi godt. Men der er vidst nogle stykker som ikke helt har styr på begreberne.
Og i øvrigt heller ikke kan forstå at når spændingen er konstant, så er strømstyrken og effekten proportionelle.

Tror i ikke bare det er en smutter?

Godt du kan aflede noget så genialt som dette ud fra P = U * I

Mvh.
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 05 August 2008 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

En højtallers svingspole drives af strøm A.Der er bare ikke nogen strøm uden spændningsforskel V.Effekten P måles i Watt P=U*I, dette er kun gældende ved jævnstrøm, der er meget lidt anvendelig ved højtallere.Ved vekselspændning ser formlen så ledes ud P=U*I*cosinus phi.Cos phi er faseforskydningen, der er til stede ved 100% af alle højtaller belastninger.En måling på en forstærker der ikke tager højde for dette, er uanvendelig.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 August 2008 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

norvig skrev:

Hvad så når man siger at en forstærker kan spille 100 watt i 8 ohm men den samme forstærker kan spille 200 watt i 4 ohm. Hvad skal man lægge i det?

Sjokoz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007
Sendt: 05 August 2008 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:
norvig skrev:

Hvad så når man siger at en forstærker kan spille 100 watt i 8 ohm men den samme forstærker kan spille 200 watt i 4 ohm. Hvad skal man lægge i det?

Grunden til det er ren matematik. Udregningen for effekt er således:

Effekt = Spænding^2 / Modstand

Hvis du så har en forstærker der kan levere 28.2V giver dette:

Effekt = 28.2^2/8 = 100W

Hvis du nu sætter den samme forstærker til en 4 ohms højtaler får du:

Effekt = 28.2^2/4 = 200W

Dog kræver det den dobbelte strøm at spille 200W. Men det er alt sammen rent Ohm's Lov. Det er ikke fordi der er noget hokus pokus.
Til top Vis Sjokoz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjokoz

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2008 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

jeg synes ikke helt det giver mening. Tror der er mange der ikke forstår det. Hvorfor spiller en højttaler på 4 ohm ikke højere ved 200 watt end en på 8 ohm gør ved 100 watt ?

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2008 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

En ting der fortæller om, hvor højt en højttaler spiller er virkningsgraden. Den siger noget om hvor meget af den effekt, der kommer ind, der kommer ud igen som lyd. Der kan rent faktisk forsvinde en hel del undervejs. En generel trend er, at jo bedre højttaleren er, jo mere forsvinder der. (Det er også grunden til at mange af de dyre højttalere kræver en kraftig forstærker, for at virke ordenligt).

En lille ekstra ting er, at en højttaler ikke har samme virkningsgrad gennem hele frekvensområdet. Højttalerkonstruktører forsøger at få det så lineært som muligt. Men det er svært ved især overgangen mellem to højttalerenheder at opnå linearitet. Så nogen af frekvensområderne kan lyde lavere end andre.   

Så to højttalere der yder 8 ohms modstand i samme frekvensområde behøver altså ikke spille lige højt.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 05 August 2008 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Afhængig af hvilken gain faktor du bruger..! hvis du køre med samme input og output, og går ud fra en konstant Ohms`k modstand ”ja”

Men prøv at sende effekt ind i en højttaler der bevæger sig i den virkelige verden, og mål på den, så vil det kræve 4 gange for et hørbart 3 db.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gain

Peter

Den forstod jeg ikke? Skal alle lærebøgerne så skrives om? I min verden og på mine højttalere er +3 dB = en fordobling af effekten.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 August 2008 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Hvordan har vi det med forstærkerens udgangsimedans og deraf dæmpningsfaktoren?
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 05 August 2008 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Og oven i kan vi smide højttalerens følsomhed

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 August 2008 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Tror I ikke bare vi skal konkludere følgende:

1. 100W lyder nødvendigvis ikke bedre end 50W
  2. Vi kan ikke vide om en forstærker passer til højttaleren ud fra watt-angivelsen
  3. Strøm giver kontrol
  4. For at spille 3dB højere, så kræves den dobbelteffekt
  5. Ohm's lov er uundværlig

Mvh.

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2008 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

men hvorfor er det at man laver nogen højttalere i 4 ohm og andre i 8 ohm? Kunne det ikke ligeså godt være det samme, eller det bare fordi man har ville være "rasmus modsat" og derudover fordi der også er forstærkere der er bedre til at trække 8 ohms højttalere end 4 ohms højttalere ?

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes