Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 21:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Old school B&O (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 96
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Juli 2013 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Ja så kom Beocord 6500 hjem igen og Martin har atter fået liv i old school B&O. Så efter at havde flyttet lidt rundt kan jeg så vise det optimale setup for en Attyca I. Jeg fik set en manual til Attyca I og selve strøm stikdåsen kan faktisk være inden i det sorte ben til højre så det mindsker kabel rod. Da Beovox S120 og strøm kommer fra front er de så de eneste synlige kabler pt. Alle enheder starter med 08 så det vil sige 1991 og jeg er så ejer nummer 2 på det her 6500 system. Vi for at se hvornår jeg får retip hos Axel og nogen hængsler til Master Control Panel fjernbetjening.

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz

Loudspeaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2008
Sendt: 19 Juli 2013 kl. 02:25 | IP-adresse registreret  

Ser godt ud, Anderz! Og godt at høre, at Martin kunne få liv i BeoCorden igen - alt andet ville jo også være mærkeligt!
Igår købte jeg noget mere Old School B&O, dog af lidt ældre dato end den gennemsnitlige alder af de apparater man finder i
denne tråd:

Jeps, et sæt BeoVox M 100! På trods af, at jeg på ingen måde har plads til dem, havde jeg på et tidspunkt lovet mig selv, at
hvis jeg skulle være så heldig at falde over nogle, så ville jeg købe dem uden at tøve! Jeg må sige, at jeg er meget beæret
over, at eje et par af de 2 bedste modeller indenfor passive højttalere B&O nogensinde har produceret.

De blev købt sammen med den BM4400 der ses på billedet. BM blev beskrevet som OK, så jeg fandt nogle kabler og sluttede
såmænd bare det hele til og trykkede FM. Resultatet var fantastisk - de er i sandhed virkelig vellydende! Jeg er overrasket
over, hvor fyldige i lyden de er selv ved lav volume - og loudness er vel og mærke slået fra!

Uanset hvad man køber fra den tid, så er der jo som bekendt altid nogle få ting, der skal kigges på, hvis ikke det allerede er
blevet gjort. Hvad jeg indtil videre har noteret mig er:

BeoMaster 4400:

- AFC virker ikke
- Samtlige potmetre skal renses
- Knapperne popper ikke op når der trykkes på OFF - apparatet slukker dog

BeoVox M 100:

- Begge phase link enheder skal refoames
- Gitteret foran diskanterne skal fastgøres
- Kabinetterne skal rengøres og trænger i den grad til olie
- Delefiltrene skal have nye kondensatorer
- Frontsoffet skal renses og der skal monteres nye "pinde"
- Fødderne skal muligvis renoveres - skal lige have dem renset, før jeg kan se, hvor galt det står til (Det er muligvis bare lidt
overfladerust)
- Magneterne på basenhederne skal fastgøres med epoxy for at forhindre, at de forskubber sig

Det er nok det bedste køb jeg har gjort i år, og har indtil videre ikke fortrudt købet - og det kommer jeg nok heller ikke til!
BM4400 ved jeg ikke endnu, om jeg beholder, da jeg har en mere til at stå i skabet. Update kommer efterhånden som
arbejdet skrider frem - har en del andre projekter, der står i første række, men jeg er ikke sikker på, hvor vidt jeg kan
holde fingrene fra M 100'erne.

/ Dennis
Til top Vis Loudspeaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Loudspeaker

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 19 Juli 2013 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

De BeoVox M100 er ikke så tossede endda.

André S
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2012
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 Juli 2013 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

ihhh hvor jeg misunder dig

jeg kæmper virkelig for at få fat i sådan et sæt. men intet held med annoncer.

Du skriver bare når du vil af med dem hehe
Til top Vis André S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André S

Allan. A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2008
Sendt: 19 Juli 2013 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Ja de M100 er ikke at kimse af. I mine øre lyder de bedre end MS150

Loudspeaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2013 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Det var også mit første indtryk, at de spiller fortrinligt. Det havde jeg dog også forventet, efter hvad jeg havde hørt.
Engang i fremtiden vil jeg da prøve at lave en side by side sammenligning mellem mine MS 150.2'ere og M 100'ere engang når
de er blevet renoveret - så må jeg jo se, hvilke jeg foretrækker.

Og med mindre jeg får et virkelig godt tilbud, bliver de hvor de er (Eller hvor der nu er plads til dem...).

/Dennis

Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2013 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

WOW hvilket scoop!

Tillykke må man sige for det er godt nok et fund. Beovox M100 med originale sorte fødder!

Ja det man ønsker findes derude og dette er endnu et godt eksempel her på. Desuden er det her jo DK B&O's hjemland.

Jo har selv overvejet en eventuel tur længre tilbage i old school B&O end 1979 men hvis ikke jeg benytter det så er det ikke så vigtigt at holde øje med. Men Beovox M100 bestemt men måske der er gået mode i BM4400? Siden Søren's lange kamp ses de ganske tit her og der.

Beocord 6500 fungerer ganske fint men skal tilbage igen! Under transport imllem Kbh-jylland har motorlejerne altså blivet trykket skæve så det høres men ikke opdaget før grundig brug af den. Så Beocord 5500 gør atter tjeneste igen. Desuden har jeg opdaget en anden ting men det må jeg måske vænne tilbage til på et andet tidspunkt da jeg lige skal have klargjort det npget bedre.

Allan. A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2013 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

En af Jørns bekendte anvender M100 på Beomaster 8000 i stedet for MS150 hvilket skulle være intet mindre end en fantastisk
kombination. Jeg har selv haft et sæt M70 spændt for og jeg synes de 2 modeller har en flottere opløsning end f.eks. M150 &
MS150

André S
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Juli 2013 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Hvad fortrækker du så Loudspeaker?

Penta eller m100? Og hvorfor.

Forresten er dine penta renoveret hos Martin/Dillen?

Vinylking
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2010
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 20 Juli 2013 kl. 03:52 | IP-adresse registreret  

At bruge og prøve forskellige højtalere til forskellige Amps, er noget der SKAL prøves, vi er alle forskellige og har også forskellige høreevner, da min BM 4000 mistede venstre kanal, skiftede jeg til min BM 4400 og mine P45, BM 4400 er bedre med P45.
Jeg jager "over here" (Mexico) i øjeblikket M70 med trompet fod, eller S 75, hvis jeg lykkes med S75 kommer de sku også på trompet fod.
Da jeg har planer om at komme til DK i sommer/efterår, kan i måske købe til mig og jeg tager det med i kufferten.
Og Dennis tag den BM 4400 ud af skabet, det er en af de bedste nogensinde lavet af B&O

Loudspeaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2013 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

@Anderz

Tak skal du ha'! Ja, før eller siden dukker det man ønsker vel op, men de er desværre nok det sidste B&O (I hvert fald
store) jeg kommer til at købe i det næste lange stykke tid, da jeg virkelig er nået til et punkt nu, hvor jeg ikke kan presse
mere ind på mit 12,5 kvadratmeter store værelse, hvis det stadig skal se nogenlunde ud. Der er heller ikke flere steder
rundt omkring i huset, hvor jeg har mulighed for at sætte det. Jeg har ydermere et par radioer og højttalere opbevaret hos
min far.

Mine MC120.2'ere har stået i min mors stue i et års tid efterhånden, og mine MS150.2'ere har været flyttet lidt frem og
tilbage mellem mit værelse og stuen - de har stadig ikke et permanent sted, de kan stå, så jeg må lige i tænkeboks mht.
hvor jeg kan placere M100'erne. MC120.2 ryger nok til salg før eller siden, men dem har jeg jo næppe heller brug for, nu
hvor jeg har de andre.

@Allan A.

En BeoMaster 8000 er stadig på min ønskeliste. Men hvorfor i stedet? Når jeg engang har muligheden vil jeg prøve at
spænde begge par efter en BM8000 på samme tid. Så kan jeg også nemt vurdere forskelligheder, da man jo kan vælge
mellem de 2 sæt.

@André S

Pas. Mine Penta'er har ikke spillet siden omkring november sidste år, da jeg ikke har taget mig sammen til at færdiggøre
renoveringen af mellemtoneenhederne endnu, hvilket besvarer dit sidste spørgsmål. Men det er også først nu, jeg er ved at
være træt af det, da jeg jo har haft rigelig adgang til andre højttalere i mellemtiden. Men jeg tror ikke, der kan være nogen
tvivl om, at jeg foretrækker M100 - jeg synes dog ikke de leverede så meget bund, da jeg spillede på dem igår, men det
skyldes nok, at de ikke står op af en væg. Jeg vil dog ikke drage (for mange) konklusioner før de er blevet renoveret og har
haft en ordentlig forstærker spændt for sig.

@Vinylking

Det skal jeg nok få lejlighed til at prøve før eller siden. Jeg kan ligeledes godt lide lyden af BM4400, synes den lyder meget
varmere end mange af de andre forstærkere jeg har. Den nyeste BM4400 har dog lidt mere, der skal kigges efter, før den er
klar igen og den i skabet kunne nok også trænge til et eftersyn - de bliver ret hurtigt varme; for varme, vil jeg mene.

Men du har da helt ret, de fortjener at blive brugt, eller i det mindste da stå fremme, men da der allerede er placeret B&O på
næsten alle tænkelige flader inde på mit værelse, kan det ikke rigtigt lade sig gøre.

Mht. til M70, så havde jeg godt set, at du eftersøgte nogle til at samle dem op for dig. Husk dog at passe på, når du skal
transportere højttalere fra den side af uniphase serien, da jeg mener de næsten alle har problemer med, at magneterne på
basenhederne kan forskubbe sig og låse membranen fast.

Hvis jeg havde kørekort, kunne det nok godt have været arrangeret, at jeg samlede et par op for dig, men jeg kan
desværre ikke få pappet før vi skriver 2014. Ellers ville jeg skam gerne.

Min BM6001 tog forresten sit sidste åndedræt igår.
Jeg havde for et par uger siden haft den åben for at ordne volumekontrollen. Så vidt jeg husker, har jeg ikke haft sat strøm
til den efter jeg lukkede den igen før igår, hvor jeg ville bruge den til M100'erne. Da jeg satte strøm, til lyste pilene i
displayet op, og så døde den. Om jeg har været en klovn og kværnet et stik eller noget, da jeg lukkede den, skal jeg ikke
kunne sige, men jeg tror desværre ikke, den bliver vækket til live igen. Da det er en prototype, ønsker jeg ikke at skifte
komponenter ud i den. Jeg ser helst, at den forbliver, som den var, da jeg købte den. Den er i hvert fald pakket væk for nu.

/Dennis

André S
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Juli 2013 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Jamen så lad mig komme og hente de beovox m100 så du kan blive færdig med dine penta hehe :-)

André S
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Juli 2013 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Nu man for alvor en old school B&O samler
Beomaster 4400 købt og skal renoveres af Dillen som jeg altid har fortrækket

Men har faktisk tænkt på at købe en mere hvor træet så er ødelagt/fået hakker.
Tænkter nemlig måske og kave noget Diy top på den hvor det så er det der meget lækker og fine træ af en slags som man ser på meget dyr speed
båd tror nok det Teaktræ? Kan ses vis man søger på Rolls Royce Drophead Coupe

Loudspeaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2013 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Pictures or it didn't happen!

Mine BeoVox M100 samt BeoMaster 4400 renoverer jeg selv - dog regner jeg med, at det bliver med kits fra Dillen.

Det viser sig at pærerne til AFC ikke lyste, fordi der slet ikke ér nogle pærer! Hmm.... nogen har været inde og rode...
Ligeledes kunne jeg se, at alle Roederstein kondensatorerne er krakelerede, så de skal helt bestemt skiftes.

Har også noteret mig, at det er støj på den ene udgang - basenhederne står og blafrer. Min far (Tidligere radiomekaniker)
siger, at det skyldes nogle af tantal kondensatorerne i udgangen så vidt jeg husker.

Fandt forresten denne prisliste i en brochure fra min fars tid i lære som radiomekaniker:

Prisen dengang for en BeoMaster 4400 + 2 BeoVox M 100 var 7740.-, hvilket svarer til omtrent 27.000.- idag.
I en avis fra omkring 1981 står prisen på et BeoLab 8000 system med BeoVox MS150 til 30.000.-, hvilket svarer til omkring
75.000.- idag! belob=8870&index=Index1&fra_aar=1978&til_aar=2013&submit=OMR EGN#">Kilde

/Dennis

André S
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Juli 2013 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Ved i om der nogen arrangementer i år som denne jeg linker til her
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=66882&PN=1& TPN=36

Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2013 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Sjovt at læse med tanken om hvad der ville være det bedste køb med tiden.

Beovox M100 eller Beocord 5000?

Mine Beovox M150 i teak er kommet i brug igen. B&O efter behov og lige netop der var der dukket noget op for som I ved så spiller jeg bla. trommer og spille uden nogen form for andet musik kan hurtigt blive lidt kedeligt så jeg fandt de her Beovox frem og satte BM6000+BC6000 til.

En passende volume for radio hvilket BM6000 er fantastisk til at fange er på en 4,0 så der er god plads at lege med. Trommerne er ikke fyldt med noget dæmpe matriale. De lyder fint uden!

Vintage Tama Granstar 1987. Et af de eneste i DK og største.

Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2013 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Da klokken passerede 22.01 var det præcist 5 år siden at første indlæg i denne tråd blev indrykket.

Fra Beosystem 2000 (20003-2006) og Beocord 9000 i palisander til Beolab 8000 system komplet i palisander uden stand, Beosystem 6000 i hvidt komplet over Beosystem 6500 komplet i sort/chrom til 6500 i hvidt og BM8000 på lager.

Samtidig alverdens eksperimentering og erfaring med MCL, AV9000 surround, dobbelt Beocords 6500, Beocord 1600 spole båndoptager, Beosound 9000 MkIII, Beovox CX100, Beo4 remote og fund af interesante old school B&O relaterede effekter såsom vægophæng 2047 til Beovox eller manualer af diverse slags. Beovision LX5000 og AV9000 fungerer stadig fint.

Det var bare en kort opsumering på stående fod. Spørgsmålet er hvad fremtiden vil bringe af old school B&O og her er jeg ikke klar over hvad det skal være. En ting er dog sikkert old school B&O efter behovet. Om det bliver ved med at være et valg i mellem 8000,6000 eller 6500 hvilket er svært koge ned til 1 som jeg har efterhånden fået lært det må tiden vise. Beosystem 7000 er ikke den store opgradering og så senere i B&O tiltaler ikke rigtigt. Jeg tror ikke at jeg holder op med bånd og vinyl. Højst sandsynligt bliver det så bagud i kataloget. Så stay tunet as allways

Vinylking
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2010
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 August 2013 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

Godt kørt Anders vi nyder det her

Allan. A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2013 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Vil da lige se om der stadigvæk er liv i gruppen her :)

Jeg har det B&O grej jeg skal have nemlig et komplet Beolab 8000 anlæg, desværre er min Sony CDP-561 ved at afgå ved
døden så en erstatning skal findes for den. Jeg ønsker ikke en B&O CD-afspiller da jeg synes deres output er for lavt i forhold til
en japansk afspiller men nok om det :)

Min Beomaster har for nyligt lige fået en reparation i tuner-delen da den slet ikke ville opfange noget som helst til sidst. Det
kostede 500 kroner og en masse ny stumper, blod sved og tårer hos Jørn og den er dermed frisk igen :D Det var ikke en helt
uvanskelig reparation så man kan da håbe at det holder, det er jo gamle sager efterhånden :D

Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 August 2013 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Var lige på besøg i den lokale genbrugsbutik og fandt et sæt Beovox C75 i aluminium med intakte enheder og endda med
kabler og DIN stik til 100 kr :)

De spiller sgu dejligt!
Til top Vis Mr_Tarantino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr_Tarantino

<< Forrige Side af 96 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes