| Forfatter |
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9891
|
| Sendt: 25 August 2013 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allan A*
Jeg fandt for et år siden en Sony CDP-XE210 i en mindre plast kontainer i helt funktions dygtig stand, dog uden remoten. Den har jeg spillet en del gange på og den lyder såmænd ret godt trods alt. Men sår'n en kunne du jo titte efter på brugt siderne. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1221
|
| Sendt: 25 August 2013 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke Tarantino!
Ja selv genbrugsbutikker kan have gode ting for old school B&O nørder. Dog ser jeg ikke så tit B&O men det sker.
Medhensyn til liv i denne tråd sålænge at der er noget relateret for tråden så er det ok.
Der er Beovox M100-2 på den blå! Some nye til 700kr. med originale sorte fødder! Hvem manglede?
Ja radio delen i en BM8000 er også en af de umildbare 2 ting der er galt i min hvide. Det andet er display fejl.
Igen men ikke så tit en der har "lånt" et billed at mit tidligere system 6500 hvilket jeg jo solgte i foråret 2011. Der stod
resten er solgt fra i annonce teksten! Ja det kan jeg kun give sælger ret i. Jeg sendte en venlig email så nu må vi se hvad
der sker.
Ellers nyder jeg 6500 men har opdaget at der er en mellemtone der ikke siger noget som helst i den ene Beovox S120 og
jeg må tilstå at hvorlænge det har været sådan er uvidst.
Ligenu er det et prioterings spørgsmål med de sidste småting til 6500 der skal ordnes før eller siden såsom BC for motorlejer
, MCP for hængsler og BG for retip. Med lidt god vind og en god plan for fremtiden skal det nok ske i år.
Old school B&O er en livsstil så et afgørende punktum for denne tråd? Klart nej. Der vil altid være noget at skrive om. Men
somsagt I er også velkommen til at bidrage!
|
| Til top |
|
| |
Loudspeaker Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 428
|
| Sendt: 20 September 2013 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så skete der lidt på Old School fronten igen. Fandt en BeoMaster 8000 i aftes med tilhørende BeoLab Terminal.
(Undskyld rodet i baggrunden; det består af B&O det hele, så jeg er vel undskyldt?  )
Den kan tænde, og der kommer lyd ud, men der er et problem med venstre kanal - den forvrænger af h*lvedes til og er
forholdsvis lav. Det jævnes dog ud, når den sættes til at spille i mono... Synes dog at der er en smule forvrængning i det
øvre frekvensområde, men det skyldes med garanti de aldrende kondensatorer. Planen for, hvad der skal gøres ved den,
er:
- Udbedring af problem i venstre kanal
- Udskiftning af samtlige kondensatorer samt trimmere i hele apparatet
- Udskiftning af LED'er i display (Der mangler dog kun 1 segment - indtil videre!)
- Muligvis udskiftning af ledningsnettet - fladkablerne i BM8000 volder ofte problemer. Man kan nok bruge lige så meget tid
på at bøvle med løse forbindelser, som det tager at skifte ledningsnettet, og de originale vil nok aldrig blive en holdbar
løsning.
Alt i alt er det et pænt eksemplar, der nok skal blive flot både indvendig og udvendig igen - og til prisen kan jeg slet ikke
tillade mig at klage!
- Dennis
|
| Til top |
|
| |
Vinylking Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2010 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 88
|
| Sendt: 20 September 2013 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke Dennis, mere at lave mere til samlingen. Også her i Mexico sker der lidt. Mit første B&O anlæg købte jeg i Holstebro 1969, BM, BG og Beovox 1000, dette blev siden solgt og der gik mange år inden jeg fik B&O igen, jeg har nu omkring 6 vintage anlæg og 1 BS 3000, beolab 8000 og 4000. Men det gamle 1000 anlæg blev ikke glemt, min søn fandt BM og BG 1000 i DBA, købte det, og det står nu i Horsens og venter på transport til Mexico. Sælgeren oplyste at det hele fungerer, kan dog ikke passe da hastigheds vælgeren er løs. Men begge dele ser godt ud, så jeg forventer at de kan renoveres med nye caps og trimmere, drivrem og pickup må jeg kigge på når de er her i Mex. BG 1000 er lavet for det Europæiske marked og kun for 50 Hz, så en mekanisk omstilling bliver nødvendigt (ved 60 Hz løber motoren 20 % hurtigere), jeg har lavet denne ombygning på en BG 1202. Pics:   __________________ Collecting vintage B&O is not a hobby, its a lifestyle
|
| Til top |
|
| |
Vinylking Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2013 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte at sige, BMen bliver tilsluttet til mine Beovox 1600, det bliver et flot anlæg til min BeoBar når den bliver færdig.
__________________ Collecting vintage B&O is not a hobby, its a lifestyle
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2013 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke Dennis den ser godt ud for dens alder. Jeg husker min første og jeg burde nok havde valgt en anden set sådan omkring 5 år senere. Gad om den er brugt til stumper ved denne tid?
Også tillykke til Søren. Det kan snart ikke blive mere old school B&O eller kan det?
Beobar? Det lyder som et spændende og unikt koncept. Desværre er afstanden til fri bar lidt lang at gå til? 
|
| Til top |
|
| |
Loudspeaker Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2013 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Vinylking
Det ser godt ud Søren! Har selv 3 BeoGram 1000; 2 af dem er komplette, 1 er til reservedele (Så hvis du får behov for
noget, så giv mig et praj). Som nogen påpegede inde på BeoWorld, burde hastighedsvælgeren kunne trykkes direkte på
plads igen - tog lige et hurtigt billede af det:
Som man kan se, er BeoGram'en her ret beskidt og ikke i så god stand - en smule rust her og der. Jeg købte den sammen
med en masse andet, bl.a. den Beogram 1800 den står ovenpå, tilbage i Juli, og jeg har ikke lige haft tid eller behov for at
kigge på dem endnu.
Den ene BeoGram 1000 var faktisk min første Bang & Olufsen pladespiller. Anlægget bestod af en BeoMaster 901, et sæt
BeoVox 1100 og BeoGram 1000 med SP6-7.
@Anderz
Ja, BeoMaster 8000'eren er faktisk i ret god stand i forhold til dens alder. Der er er lillebitte mærke i den nederste aluplade,
et lille mærke på hjørnet af betjeningspanelet og så mangler der en flig i hvert hjørne af det forreste stykke finer. Så det er
skam intet at klage over taget i betragtning af, at den er ca. 30 år gammel.
Hvad blev der af din første BeoMaster 8000? Blev til solgt til Martin ment som reservedele, eller?
- Dennis
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2013 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg husker så have ham Jørn interese i den til det formål men da Martin havde været igenem den 2 gange var den blevet stabil igen så jeg solgte den til en anden da jeg var ikke vild med tanken om at den skulle kun bruges til stumper.
Jeg satte ikke prisen så højt på grund af det kosmetiske.
|
| Til top |
|
| |
Vinylking Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2013 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dennis: du er en guttermand, nu kan jeg sove lidt roligere. Det er ren nostalgi at jeg købte det her, BM,BG 1000, jeg var godt tilfreds med den samling jeg har nu, BM 901, 2400,4000,4400, BG 1202, 2404, RX, TX2, Beocord 2000 spole, Beosystem 5000 (pizza box) Beosound 3000, BL 4000, 8000. Plus 7 sæt Beovox. Jeg har en hel del der skal renoveres, bl.a. Beocord 2000 spole, en Beocord 5000 type 47XX, BM 901 der skifter jeg alle komponenter i udgangene, ligesom jeg gjorde i BM 4400. BG RXen mangler en tonearm, men jeg har en reserve RX stående i TX, og sidst forsvandt den venstre kanel i min renoverede BM 4000. Jeg er også igang med at bygge en vinyl plade renser, ultrasonic. Hvad der irreterer mig grænseløst er at det altid tager en helvedes tid at få tingene og reservedele herover. Dele fra Martin tager op til 6 uger, fra USA ca. 4 uger med almindelig post. Og hvis jeg sender til min familie i Texas op til et halvt år (vi tager der op 2 gange om året, 2200 Km round trip). Jeg er misundelig på jer i DK, i har Martin, elektrodele, DBA, Gul og Gratis, faktisk hele Europa til rådighed. Jeg har tit tænkt på hvor let det ville være at købe 2 af hver BM, så har man en til dele. Nå, det går langsomt her og det ER hobby, og så fryder man sig mere når det fungerer. I Januar får BM,BG 1000 herover, sønnen studerer i Singapore i øjeblikket, men rejser herover i Januar via DK og tager det med. Til Januar skal der også være 2-3 pickups fra Axel klare til at sønnen kan tage dem med.
|
| Til top |
|
| |
Vinylking Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2013 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg glemte at sige, BM,BG 1000 blev købt hos Peter Christensen http://www.radiosiden.dk/bogo.php, det var en DBA privat annonce, alt var pakket godt, det eneste der skete var den løse hastigheds vælger, antagelig hoppet af under post DKs forsigtige transport  , og Peter var let at handle med og han kontrolerede at tingene fungerede inden afsendelse. Han skrev siden til mig at han arbejder en del sammen med Jørn. __________________ Collecting vintage B&O is not a hobby, its a lifestyle
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 22 September 2013 kl. 01:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det må jeg lige havde i baghovedet hvis jeg bliver udenlandsk Dansker igen på et eller andet tidspunkt. Jeg boede i England nogen år i '70rne. Måske igen en eller anden sydhavs ø måske.
Jeg har ellers fået Beosystem 6000 op igen sammen med SC60. Så er der mere samling på det.
Mens jeg venter på indkomst til retip må jeg benytte Beogram 6006 med mmc 20cl for vinyl og det er i et andet rum så Beocord 6000 fik lov til at optage for forsøgets skyld. Min 9000 fejler intet men det der HX pro eller ikke vil jeg lige havde genopfrisket. Jeg tog et af de EU bånd jeg fandt i en genbrugsbutik for noget tid siden. Et grønt BASF LH90 som vintagecassette.com siger 1974 til. Ifølge hvad vi fandt ud af er den type det den er indstillet til for bedste lydoptagelse. Den Europædiske DIN EC standard.
Den optager ikke så ringe igen sådan en basis Beocord 6000. Jeg optager den anden halvdel imorgen.
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2013 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der tid til en update.
Beosystem 6500 bliver benyttet næsten hver dag efterhånden og jeg nyder det en del mere end det forrige i sort/blank. Mens dette skrives hører jeg den nyeste cd med Jimi Hendrix Experience officielt udgivet Live at Miami Pop festival 1968. Den kan anbefales!
Ellers fik jeg lige spurgt B&O i Herning der venter på ny butik som er ved at blive bygget tæt på om det var muligt at få en ny taste måtte til en Beolink MKIII. Sælger gik ud i bagbutikken og kom tilbage med en pose. Jo den er rigtigt og til 175kr. blev den så købt.
Jeg er pt ejer af 3 stk. Beolink 1000 MKIII og den sidste kom som bonus med 6500 systemet. Martin sagde at den virkede men den var slidt og trængte til en overhaling. En ny taste måtte og noget lakering på bunden ville gøre underværker. Lakering må blive en anden dag. Front er faktisk pæn nok alderen taget i betragtning .

Til højre er min første MKIII som kom med LX5500. Siden jeg fik den lavet samme dag som jeg fik LX så har den virket upåklageligt. Som det kan ses er slid meget forskelligt fra remote til remote.

Til venstre den udskiftede taste måtte så nr.3 med ny taste måtte og nr. 1 Beolink MKIII som har fået skiftet printet i midten i 2008.
|
| Til top |
|
| |
Vinylking Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2013 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser godt ud Anders, bortset fra det sidste billede, det må du sgu gøre om.
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2013 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Javel den herre! 
Det er hermed skiftet. Håber at det falder i din smag. 
|
| Til top |
|
| |
Mr_Tarantino Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1562
|
| Sendt: 20 November 2013 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej folkens
Der skal ske lidt nyt i mit anlæg så overvejer følgende:
En Beolink 5000 remote: Syns for det første den er rigtig lækker, men kan den betjene et Beocenter 8500 og kan den også
betjene en pladespiller?
Overvejer at udskifte min TX-2 med en anden Beogram der kan fjernbetjenes såsom 3500 eller lignende, men da jeg muligvis
skifter mit Beocenter 8500 ud til en 9500 eller 9300 kan disse så også køre med eks. en Beogram 3500 eller kun specifikke
pladespillere?
Håber nogen her kan hjælpe :)
|
| Til top |
|
| |
Loudspeaker Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2013 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt at se lidt liv på tråden igen!
@Mr_Tarantino
En BeoLink 5000 kan godt betjene et BeoCenter 8500, men kun hvis den sættes i one-way mode. Dermed mister man
desværre informationer såsom volume, kanal og en masse andre funktioner, som netop er essensen ved to-vejs
kommunikation. Den angiver dog stadig kilden, hvilket vil sige, at den sådan set bare fungerer som en skrøbelig Beo4.
At betjene en pladespiller er intet problem, hvis den vel og mærke understøtter DataLink og er forbundet med dit BeoCenter.
Alt kommunikation foregår gennem dit BeoCenter, da det er dér IR modtageren sidder. BeoCenteret sender derefter
DataLink signaler over i pladespilleren. Som du selv er inde på, kan dette ikke lade sig gøre med din TX-2, da den er født
uden DataLink.
Hvis du skal have fat i en BeoGram til dit BeoCenter du kan fjernbetjene, kan du sådan set vælge lige den B&O
tangeltialpladespiller (Med DataLink!) du har lyst til bortset fra BeoGram 3500, 4500, 6500 og 7000 da de alle har indbygget
RIAA forstærker, hvilket BeoCentrene i den serie (9000) allerede har. Du kan endda vælge en ældre BeoGram 8002, da
DataLink ikke har ændret sig over årene, men en BeoGram 9500 vil nu nok passe bedst sammen med et BeoCenter 9500.
Hvis du beslutter dig for at købe et BeoCenter 9500 er der jo også den bonus, at det understøtter to-vejs kommunikation.
/Dennis
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 November 2013 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Loudspeaker skrev:
Godt at se lidt liv på tråden igen!
@Mr_Tarantino
En BeoLink 5000 kan godt betjene et BeoCenter 8500, men kun hvis den sættes i one-way mode. Dermed mister man
desværre informationer såsom volume, kanal og en masse andre funktioner, som netop er essensen ved to-vejs
kommunikation. Den angiver dog stadig kilden, hvilket vil sige, at den sådan set bare fungerer som en skrøbelig Beo4.
At betjene en pladespiller er intet problem, hvis den vel og mærke understøtter DataLink og er forbundet med dit BeoCenter.
Alt kommunikation foregår gennem dit BeoCenter, da det er dér IR modtageren sidder. BeoCenteret sender derefter
DataLink signaler over i pladespilleren. Som du selv er inde på, kan dette ikke lade sig gøre med din TX-2, da den er født
uden DataLink.
Hvis du skal have fat i en BeoGram til dit BeoCenter du kan fjernbetjene, kan du sådan set vælge lige den B&O
tangeltialpladespiller (Med DataLink!) du har lyst til bortset fra BeoGram 3500, 4500, 6500 og 7000 da de alle har indbygget
RIAA forstærker, hvilket BeoCentrene i den serie (9000) allerede har. Du kan endda vælge en ældre BeoGram 8002, da
DataLink ikke har ændret sig over årene, men en BeoGram 9500 vil nu nok passe bedst sammen med et BeoCenter 9500.
Hvis du beslutter dig for at købe et BeoCenter 9500 er der jo også den bonus, at det understøtter to-vejs kommunikation.
/Dennis |
|
|
Hej Dennis Tak for dit indlæg :) Ang. Beolink 5000; hvordan indstiller man den til one-way? Og når du siger man mister informationer som volume osv, betyder det så at man at ikke kan skrue op og ned, skifte nummer osv eller ? Vil en TX-2 så ikke kunne bruges med Beocenter 9500? Vil du iøvrigt mene at BC9500 er bedre eller dårligere end BC9300? Vil en Beo4 så måske være en bedre løsning som remote? Beklager de mange spørgsmål :)
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2013 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg lader Dennis klare spørgsmålet vedrørende Beolink 5000 da jeg aldrig har haft en.
Men jeg vil tro at du ikke kan se på skærmen de oplysninger som hvilke nummer, volume osv. Hvilket er ikke bedre end en Beolink 1000 når det kommer der til. Hovedsagen at du har alle oplysninger som et Master Control Panel/Beolink 7000 når du ser på dens skærm. Det er så fordelen ved 2 way komunikation som blev udfaset og ikke taget til følge. Ved one way fungerer det vel som Beolink 1000. Beo4 kan vel indstilles til 2 way men det er langt fra ideelt vil jeg tro.
Ellers vil basis funktioner virke fint det er bare om den fulde udnyttelse på en Beolink 5000 i one way mode er til spilde.
Den almindelige holdning på Beoworld til 9500 eller 9300 er at 9300 er jo sidste Beocenter der blev lavet og en udemærket men skrabet version af en 9500 konstruktions mæssigt. Det vil sige små detaljer her og der findes ikke på en 9300 heriblandt 2 way funktionen som jeg forstår det.
The differences between the 9500 and the 9300 was that the 9300 had a new and improved CD mechanism fitted which was faster than the previous versions. Some minor differences were that the 9300 lacked two-way remote communication and an equalizer loop-through. However, the 9300 still is still among the Bang & Olufsen greats! Snuppet fra Beoworld.
Om det med cd har nogen betydning i disse tider må være op til den enkelte forbruger. Jeg kan ikke se det som den store fordel. Sålænge at den spiller ok er der ingen problemer uanset model.
Så spørgmålet vedrørende 2 way eller ej som kommer når man bruger B&O's tidlig '90r produkter såsom Beosystem 6500 eller Beocenter 9500 er om det er det værd og du kan kan få det ekstra ud af det som det giver. Hvis du benytter 2 way i Beovision som de første AV9000 og MX/LX fra den tid så kunne det måske være cool men på daglig sigt så vil en Beolink 1000 eller Beo4 virke som det bedste bud (kan en Beo4 køre 2 way?). Beo4 vil være bedre på lang sigt hvis der investeres i ny Beovision men fordelen ved en Beolink 1000 er at alle basis funktioner er lige ved hånden og en Beo4 skal lige indstilles. Det gøres ved at bruge ad funktion og bladre igenem en liste på den. På en Beo4 skal du lige finde funktionen efter den er indstillet. Altså find phono før du kan bruge den hvorimod tryk phono på Beolink 1000 med det samme.
Jeg selv overvejer lidt Beolink 7000 til 6500 for at prøve det og ja mit LX5500 fungerer stadig så den mulighed er der men jeg kan udemærket klare mig uden. RDS er specielt for 7000 serien men navn på en radio station er ikke vigtigt for mig. Mit MCP6500 står fint på toppen af til højre men jeg bruger den egentlig ikke kun hvis jeg skal sætte timer på Beosystem 6500.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 November 2013 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for indlægget Anders
Det kan godt være BL5000 er lidt overflødig så og at en Beo4 er det bedste køb på længere sigt (der kommer jo nok en
Beovision LED i stuen engang).
Ved du hvilke MX/LX der virker med 2 way? Og kan de overhovedet opdrives mere? Det kunne da evt. være sjovt med både
anlæg og TV ;) Og CRT fjernsyn er stadig aktuel for mig med mine LaserDisc film så det kunne sagtens blive aktuelt.
Hvis jeg nu ender med en Beo4 så kan den altså godt indstilles til at styre phono? Det troede jeg nemlig ikke den kunne og
så er den jo pludselig interessant igen.
Om det så bliver BC9500 eller BC9300 kommer nok an på hvilken der lige dukker op til den rigtige pris.
Og skal en Beo4 på længere sigt bruges med en moderne Beovision fladskærm, skal det så være en bestemt model?
Men skulle nogen ligge inde med en Beo4 til en fornuftig pris så sig da til :)
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2013 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
MX/LX med 2 way? Jeg vil tro de fleste modeler produceret fra '88-'94. Du kan se på Beoworld specielt om den model har 2 way du har fundet.
http://www.beoworld.org/products.asp?cid=1
Om de er tilgængelige? Ja det vil jeg tro. Spørgsmålet er bare om du har transport muligheder for et CRT Beovision vejer nogen kilo. Jeg så et MX i en genbrugs butik i Herning så sent som i går med almindelig fod og fjernbetjening. Pris var vistnok en 400kr. Men ellers dba, gul og gratis osv. Selvom de virker så er der jo ikke den store interesse for dem.
Den Beo4 MKII med DVD knap som jeg var ejer af havde phono på listen så ad phono og så virkede det.
Beo4 er som Beolink 1000 at uanset hvad model Beovision der findes så vil det fungere da IR koden er den samme. Der vil bare nok være nogen speciele muligheder i de enkelte nye Bevisions som kræver at Beo4 måske skal opdateres. Jeg er ikke sikker på det område så spørg en B&O butik for det præcise svar.
|
| Til top |
|
| |