Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 08:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Old school B&O (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 96
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 21 November 2013 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart er jeg nok mest til et BC9500 og så en BL5000, og kunne jeg engang finde et eksempelvis LX6000 kunne det jo
kun være sjovt.

Men ved nogen om BL5000 også kan bruges med B&O fladskærme?

Alternativt kunne jeg jo også beholde BC8500, købe en Beo4 og evt. en Beogram 3500 eller 8500... Åh ja der er mange
muligheder ;)

Og er der i øvrigt forskel på hvilke pladespillere der kan tilsluttes et BC9500 i forhold til en BC8500? Mit nuværende BC8500
køre med en TX-2 nu.

Til top Vis Mr_Tarantino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr_Tarantino

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 November 2013 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Hej Mr_Tarantino

BeoLab 5000 Connections: PowerLink - Så de går fint med alle BeoVision fladskærme.

http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=369

Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2013 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

Hej Mr_Tarantino

BeoLab 5000 Connections: PowerLink - Så de går fint med alle BeoVision fladskærme.

http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=369

Hej Peter Det er ikke Beolab vi snakker om her men Beolink 5000 ;)
Til top Vis Mr_Tarantino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr_Tarantino

Loudspeaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 November 2013 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

@Mr-Tarantino

Først vil jeg lige slå fast, at alle B&O's fjernbetjeninger lavet efter de første udgaver af BeoLink 1000 (V-Terminal, A-
Terminal, AV-Terminal), benytter de samme koder i en-vejs mode. Dvs. man kan bruge en BeoLink 1000 til selv de nyeste
apparater til de mest gængse funktioner (Tænde, skifte kanal, justere lydstyrke osv.) og samtidig kan du bruge en Beo5 til
at styre alle funktioner på dit BeoCenter 8500. Nyere B&O apparater har dog nogle specielle funktioner, der er
skræddersyede til de nyeste udgaver af Beo4 og Beo5/6, så en del funktioner skal tilgåes gennem LIST-funktionen på Beo4
eller de forskellige menuer i Beo5/6.

Hvis du vil have fat i en Beo4 og stadig vil kunne styre phono, skal du dog undlade at købe en af de nyeste udgaver, da de
så vidt jeg husker ikke indeholder PHONO i under LIST.

For at indstille en BeoLink 5000 til en-vejs, skal man ind i en menu på fjernbetjeningen. Det står også beskrevet i manualen.

Du mister informationer såsom volume, kanal osv. men ikke funktioner i en-vejs mode. Dvs. fjernbetjeningen
i en-vejs mode kun viser kilden så der vil stå fx. CD eller RADIO i displayet, og ellers fungerer som en BeoLink 1000
funktionsmæssigt.

Men ja, til hverdagsbrug vil jeg anbefale en Beo4 eller BeoLink 1000, da en BeoLink 5000 er skrøbelig og ikke rigtigt vil give
nogen mening at bruge i en-vejs mode. To-vejs kommunikation er desuden ret langsomt. Når fjernbetjeningen sender et
signal afsted, venter den på at få et svar tilbage fra BeoCenteret, BeoMasteren, BeoVisionet eller hvad end den
kommunikerer med, før den udfører den ønskede funktion. I en-vejs mode er den dog lige så hurtigt som en Beo4.

En TX-2 vil sagtens kunne bruges med et BeoCenter 9500, men den kan jo ikke fjernbetjenes. Og hvis jeg selv skulle vælge,
ville jeg nok vælge et BeoCenter 9500, da jeg synes det er pænere og pga. two-way kommunikation. Selv har jeg den sidste
udgave af BeoCenter 9300 med matte paneler, hvilket jeg personligt ikke synes så godt om som de blankpolerede paneler.

Men du kan sagtens beholde dit BeoCenter 8500 og købe en Beo4 til den - det vil fungere helt fint. Men som jeg skrev, skal
du ikke købe en BeoGram 3500 til den, da den ikke umiddelbart vil virke pga. den indbyggede RIAA forstærker. Som navnet
også indikerer, passer BeoGram 3500 til BeoSystem 3500 og BeoGram 8500 passer til BeoCenter 8500.

@Anderz

En Beo4 er udelukkende til en-vejs kommunikation, den indeholder ingen muligheder for at kommunikere to-vejs.

/ Dennis

Til top Vis Loudspeaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Loudspeaker

Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2013 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Hej Dennis

Tak for indlægget igen.

Lige for at få det skåret ud i pap: Hvis jeg har et BC9500 og en Beolink 5000 og begger er indstillet til 2 vejs, vil BL500 så
stadig kunne bruges med en moderne B&O fladskærm? Hvis ikke er den jo ikke så smart alligevel og den er endda
skrøbelig?

Det kan da godt være at en Beo4 bliver mere og mere den vej jeg skal gå :)

Bruger du selv pladespiller med dit BC9300? Og er fjernbetjening heraf reelt noget man bruger?

Men du ville alligevel selv vælge BC9500 hvis du skulle vælge om idag? Er det så fordi du vil bruge 2 vejs eller fordi det blot
er et pænere design?

Har desuden fundet et BC9500 til 800 kr men CD hakker, så hvis den skal laves ender det jo nok med at blive en halv dyr
fornøjelse. Men jeg har som nævnt flere muligheder: Beholde BC8500 og købe en Beo4 og på sigt finde en Beogram 8500 -
købe et BC9500 og BL 5000 - eller et BC9300 og igen en Beo4. Åh ja de muligheder ;)

Loudspeaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2013 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

BeoLink 5000 kan indstilles til en-vejs mode individuelt for AUDIO og VIDEO. Dvs. du kan indstille den til, at den kører to-
vejs når den fx kommunikerer med et BeoCenter og en-vejs når den kommunikerer med et BeoVision.

Men den er skrøbelig i forhold til Beo4 mht. displayet, som ofte mangler pixels og skal limes fast igen, hvis ikke det allerede
er blevet gjort, da det er sat fast med det velkendte skumtape B&O brugte til at sætte glas fast på adskillige apparater med i
90'erne (Bl.a. også glaspanelerne på BeoCenter 8500, 9500 osv.).

BeoCenter 9300 står hos min mor, og der er ikke sluttet nogen pladespiller til. Men jeg har et BeoSystem 6500 med
pladespiller, og jeg vil ikke undvære muligheden for at fjernbetjene den. Jeg ved godt, at man allligevel er ovre ved
pladespilleren for at lægge en plade på, men det er nu meget dejligt at kunne starte, pause og stoppe musikken uden at
skulle op at stå.

Hvis jeg skulle ud og købe et BeoCenter, ville jeg vælge et 9500 pga. designet og muligheden for to-vejs kommunikation,
selvom det nok ikke er noget jeg ville komme til at bruge i det helt store omfang, men i linkrum kan det være nyttigt. Jeg
har udelukkende mit BC9300 fordi det fulgte med et par BeoLab 6000.

Hakkende CD er muligvis defekte kondensatorer på servo-printet, hvilket kan repareres for et forholdsvis lille beløb. Svaret
fra et B&O værksted er dog ofte, at hele laser printet skal skiftes og er udgået, så jeg vil anbefale dig at finde et værksted,
der reparerer på komponentbasis, hvis du skal have noget repareret. Men om det ér kondensatorerne, skal jeg ikke kunne
sige med sikkerhed, det er kun et bud.

/Dennis

Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2013 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Beosystem 6500 (og lignende) har også været under overvejelse, men syns at et komplet system er lige dyrt nok for mig. De
jeg har fundet har kostet fra 4000 kroner og op sammenlignet med BC9300 og 9500 som tit kan fås til omkring 1500 kroner er
det dem jeg holder mig til.

Min egen BC8500 er også begyndt at hakke lidt med CD så kender du, eller en anden, til et værksted i Jylland der reparerer på
komponentbasis så sig endelig til hvis nogen kender et værksted kunne se på det. Hvis det da overhovedet kan betale sig? Jeg
har en Sony CD afspiller der kan tilsluttes og det lyder fint, men den kan selvfølgelig ikke betjenes af en B&O remote.

Du må sige til hvis din mor ikke har brug for dit BC9300 ;)

Hvis du selv skulle ud og købet et BC9500 ville du så vælge en Beolink 5000 eller en anden remote?

Loudspeaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2013 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig haft et B&O produkt indleveret til reparation, så jeg kender ikke umiddelbart et værksted, jeg kan anbefale.
Jeg plejer selv at reparere eller få min far, der er uddannet radiomekaniker, til at hjælpe.

Mht. BC9300, kan du da komme med et bud via PM.

Jeg har selv 2 BeoLink 5000, og ingen af dem er i brug til dagligt på trods af, at mit AV9000 og BeoSystem 3500 kan
kommunikere to-vejs. Min BeoLink 7000 står for det meste i sin stander. Det skyldes ganske enkelt, at to-vejs i det daglige
er for langsomt, så det er kun hvis jeg skal programmere noget, at jeg benytter min BeoLink 7000.

Man kan forresten aldrig få for mange fjernbetjeninger (Og jeg har flere end dem, der kan bare ikke være flere på bordet):

/Dennis

Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2013 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Sikke en samling!

PM sendt :)

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 November 2013 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Dyb respekt for jeres B&O fetich, kan man vel godt kalde det uden og genere ...

Har selv en gammel Beocord 2000 De Lux, som desværre ikke giver lyd fra sig. Alt ser umiddelbart ud til og virke, bare ingen lyd. Er godt nok selv tekniker, men savner et diagram.

Desuden nogle meget fine B&O mikrofoner (stereo)

En gammel 900 model radio, som trænger til og blive efterset for diverse fejl. (scala indstilling defekt, knaser en del når den er kold)

Jo der er stil over de gamle produkter fra B&O.

PS. Jo har for 1 mdr siden fået fat på et sæt RL7000, der dog skal have nye ophæng til basenhederne. Ligeledes er frontstoffet let hullet i hjørnerne, men til kr.500,- .... De skal dog videre på et tidspunkt, når mine "rigtige" højttalere kommer hjem i stuen fra snedkeren .. Et sæt Ekta Grande...

Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006
Sendt: 21 November 2013 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Ja dette er Beovirus afdelingen men vi klarer det som altid.

KB hvis du har brug for hjælp så er Martin(Dillen) tæt på dig. Du kan altid få kontakt info hvis ikke du har allerede pr. pm.

Er 6500 systemer for dyre?

Både og vil jeg sige. Indkøbspris på mit hvide var 2000kr.! Martin ønsker ikke service priser oplyst så det kan jeg ikke nævne mere men det løber op med service og eventuel Beogram.

Men altså hvis en ting er for dyrt hvorfor ikke tage beslutningen helt præcist hvad det skal være og finde løsningen på det? Normalt som mange mennesker gør det så bruges undskyldningen ikke nok penge og den ide droppes istedet for at sige well jeg vil finde en løsning for jeg vil altså have den ting.

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz

Loudspeaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2013 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Ja, eller også kan man selv servicere sit grej - er dog så heldig, at have en far, der er uddannet radiomekaniker, så det hjælper
jo altid lidt. Han står dog kun på sidelinjen, men det jeg kan og ved om at servicere, har jeg fra ham. Jeg er forresten så småt
gået i gang med at renovere min BeoMaster 8000.

Alle kondensatorer over 1 µF bliver skiftet - et kit fra Dillen er modtaget. Ydermere bliver trimmerne i udgangstrinnene skiftet,
og så er planen også, at alle fladkabler skal skiftes. Microprocessoren bliver muligvis også skiftet, da min BM8000 ikke kan vise
frekvenser over 97,7, men jeg ved ikke om den ekstra, jeg har til at ligge, virker.

/Dennis

Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006
Sendt: 24 November 2013 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

Det ser spændende ud må jeg sige.

Kend dine elektronik kundskaber godt før du kaster dig ud sådan et projekt specielt BM8000 men heldigvis har du support på bænken og livlinje samt kendskab til Martin. Tag mange billeder inden du skiller noget af specielt ledninger der måske skal loddes på igen. Skifte fladkabler lyder som en god ide hvis ikke stikkene er slidt for meget. Jeg husker min første palisander BM8000 og jeg skiftede en ihvertfald.

Jeg ser frem til høre hvordan den historie fortsætter.

Når jeg engang syntes at det bliver tid så kommer min hvide BM8000 til Martin tiltrods for turen frem og tilbage 2 gange.

Det hvide 6500 var i tankerne 2 år og det sidste år samtidig et andet Beosystem som jeg ikke har en afklaring på endnu. Skal, skal ikke? Vi ved nu hvad det blev. Så købt, hentet og bragt også hentet efter service. No regrets!

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz

Loudspeaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2013 kl. 02:59 | IP-adresse registreret  

Billedet er faktisk lidt snyd, for det er næsten 2 uger gammelt. På nuværende tidspunkt ser den nogenlunde således ud:

Jeg har taget en masse billeder, netop så jeg ved, hvordan det hele skal sidde igen. Det ser måske lidt rodet ud med den
måde de forskellige print ligger på, men så længe der ikke er sluttet strøm til, og de ligger, så de ikke umiddelbart kan
komme i berøring med hinanden, skulle der ikke være fare på færde.

Jeg har på billedet nedenunder sat ringe rundt om noget skum, der sad og pressede stikkene fra fladkablerne op mod
microprocessorprintet, så tidligere ejer har vist også haft problemer med dårlige forbindelser. Et af stikkene sad så godt som
slet ikke fast, så det er bestemt planen, at de skal skiftets, for skumgummi er i min verden bestemt ikke en holdbar løsning.

Der er faktisk flere tegn på, at der har været en inde og servicere den før, for næsten alle kondensatorer samt alle trimmere
i udgangstrinnene har faktisk været skiftet på et tidspunkt, men det er i hvert fald 15 år siden ud fra mængden af støv at
bedømme, og det har ikke været gjort på samme tid, da der ikke er benyttet ens komponenter i begge sider. Ydermere er
nogle af kondensatorerne allerede begynd at lække igen. Der er også nyere kondensatorer hist og her rundt i apparatet, så
de gamle roederstein kondensatorer har nok allerede vist svaghedstegn dengang, der er dog stadig en håndfuld af den type i
apparatet, men som sagt ryger hele molevitten undtagen de 4 store 10.000 µF kondensatorer.

Forresten mangler der et enkelt sekment i frekvensudlæsningen, men da jeg generelt ikke hører så meget radio, vil jeg ikke
bruge tid på at skifte alle LED'er på nuværende tidspunkt - jeg har andre projekter, der står højere på listen lige pt. Mine
BeoVox M100 skulle også gerne komme til at spille på et tidspunkt - phase-link enhederne skal renoveres, og jeg har et af
Dillens kondensatorkit til at ligge endnu, der mangler at blive monteret.

Hvis nogen skulle have en højttalerafbryder til BM8000 til overs, eller kende til en god erstatning, hører jeg forresten gerne
fra jer - pinden på den ene af mine er desværre knækket.

/Dennis

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Sendt: 24 November 2013 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Skumklodserne sidder der faktisk fra starten af.

Jeg har renveret 2 BM8000, den ene har jeg haft fra ny af, og begge var udstyret med skumklodserne. Så B&O har selv været klar
over, at stikforbindelserne skulle have lidt støtte.

Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2013 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Imorgen skulle jeg gerne få min Beolink 5000 og kigger derfor lidt efter et TV med to vejs kommunikation. Jeg har læst mig
frem til, på beoworld.org, at LX 6000 har, men kan ikke finde frem til om det også gælder for MX 7000?

Er der iøvrigt nogen der kender noget til LX6000? Jeg har selv tidligere haft et MX7000 som jeg dog solgte videre igen, men et
rigtig godt TV.

Hvis nogen skulle kende andre TV med to vejs må de gerne byde ind. Det er str. 21-28 tommer jeg søger.

Loudspeaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2013 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Du kan finde en liste her over hvilke B&O produkter, der kan
kommunikere to-vejs. Brug den dog med forbehold, for det vil være tilfældet, at nogle af de senere udgaver af de forskellige
modeller ikke er udstyret med den fornødne hardware og software. Det være sig fx BC2300 og MX7000, der blev produceret i
et godt stykke tid efter, at B&O stoppede med to-vejs kommunikation.

Man vil til tider kunne se bagpå apparatet, om det er udstyret med to-vejs kommunikation. På MX modellerne sidder der et lille
klistermærke under type/serienummer etiketten, hvorpå der står skrevet noget i retning af Two-Way Communication.

/Dennis

Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2013 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

De modeller som er "prepared for two-way", hvordan skal det forståes?

Loudspeaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2013 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har et LX5500, som kan kommunikere to-vejs - det står ligeledes som "prepared for two-way". Ved ikke lige, hvorfor de har
brugt det udtryk, for det er fuldt ud i stand til at kommunikere to-vejs. Mit LX5500 har også været sat sammen med mit BS3500
(Der er modificeret, så det kan kommunikere to-vejs - standard kunne det ikke lade sig gøre), og der har jeg heller ingen
problemer haft.

/Dennis

Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2013 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

OK. Jeg må se hvilket TV det ender med, det bliver måske en MX3500 da størrelsen passer godt.

Når Beolink 5000 skal indstilles til one way til audio og two way til video er det så svært at gøre og kan du (Loudspeaker)
fortælle hvordan eller findes der en manual dertil?

<< Forrige Side af 96 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes