Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 23:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Én objektiv reference (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 August 2008 kl. 06:15 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Jeg takker bjørn for supplementet og konstaterer, at der vist er behov for en opsummering:

Først konstaterede jeg, at den perfekte gengivelse ikke eksisterer og efter al sandsynlighed aldrig nogensinde kommer til det. Derefter konstaterede jeg, at intet af det niveau af gengivelsestroværdighed, man har opnået i dag, skyldes subjektivister.

Hvis vi skal oversætte det til dit tovejs-eksempel, ville der, hvis den perfekte gengivelse kunne leveres af disse to enheder, kun være en model, nemlig den, der gengav perfekt. Man skulle være en ualmindelig stor idiot, for at vælge en alternativ model. Årsagen til, at der findes utallige forskellige modeller med disse enheder, skyldes netop ikke deres kvalitet, men deres mangler. Enhederne er gode, jo, og det er derfor mange anvender dem, men de er ikke perfekte og den subjektive del af designprocessen består i at vælge imellem fejl og kompensationer for fejl - medmindre vi er ude i en løsningsmodel, der er fuldstændigt i hampen og dermed alligevel lyder elendigt. Det vil sige, at subjektiviteten begynder præcis dér, hvor den opnåede gengivelseskvalitet ophører.

Sandsynligvis vil alle konstruktørerne af en af de modeller, du omtaler, synes at deres model lyder godt og mange af dem vil man sikkert kunne give ret, men hvis én af dem påstår, at hans model gengiver perfekt, har du fundet frem til den dummeste af dem allesammen.

Mvh.

i bund og grund enige

alle de løsninger og for den sags skyld også principper der findes, er et kompromis, på den ene eller andet måde. man kan vel sige at udvælgelsen for en går på at finde den løsninge med de fejls man bedst kan leve med

og ja, den/dem der påstår de har LØSNINGEN, er nok dem der er fjernest fra

ex. med en R29 og en 18W var mest fordi de fleste kender den kombi. og derfor og har hørt at et basreflex princip med de drivere, med et 2 ordens filer princip, kan lyde fra rigtigt godt til rigtigt skidt.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 07 August 2008 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
kongruens skrev:

Jeg takker bjørn for supplementet og konstaterer, at der vist er behov for en opsummering:

Først konstaterede jeg, at den perfekte gengivelse ikke eksisterer og efter al sandsynlighed aldrig nogensinde kommer til det. Derefter konstaterede jeg, at intet af det niveau af gengivelsestroværdighed, man har opnået i dag, skyldes subjektivister.

Hvis vi skal oversætte det til dit tovejs-eksempel, ville der, hvis den perfekte gengivelse kunne leveres af disse to enheder, kun være en model, nemlig den, der gengav perfekt. Man skulle være en ualmindelig stor idiot, for at vælge en alternativ model. Årsagen til, at der findes utallige forskellige modeller med disse enheder, skyldes netop ikke deres kvalitet, men deres mangler. Enhederne er gode, jo, og det er derfor mange anvender dem, men de er ikke perfekte og den subjektive del af designprocessen består i at vælge imellem fejl og kompensationer for fejl - medmindre vi er ude i en løsningsmodel, der er fuldstændigt i hampen og dermed alligevel lyder elendigt. Det vil sige, at subjektiviteten begynder præcis dér, hvor den opnåede gengivelseskvalitet ophører.

Sandsynligvis vil alle konstruktørerne af en af de modeller, du omtaler, synes at deres model lyder godt og mange af dem vil man sikkert kunne give ret, men hvis én af dem påstår, at hans model gengiver perfekt, har du fundet frem til den dummeste af dem allesammen.

Mvh.

i bund og grund enige

alle de løsninger og for den sags skyld også principper der findes, er et kompromis, på den ene eller andet måde. man kan vel sige at udvælgelsen for en går på at finde den løsninge med de fejls man bedst kan leve med

og ja, den/dem der påstår de har LØSNINGEN, er nok dem der er fjernest fra

ex. med en R29 og en 18W var mest fordi de fleste kender den kombi. og derfor og har hørt at et basreflex princip med de drivere, med et 2 ordens filer princip, kan lyde fra rigtigt godt til rigtigt skidt.

Hvis vi som et eksperiment forudsætter enighed om at målet er absolut neutralitet (det ved jeg godt at vi ikke er enige om hvilket nok er hovedproblemet i debatter af denne type) så kan man godt skitsere kravene til den perfekte 2 vejs højttaler, det svære indfinder sig når den skal udføres i praksis.

Bortset fra det så er en 2.ordens filtrering jo et vidt begreb så allerede der falder dit eksempel til jorden. Det samme gælder refleksafstemningen ligesom sidstnævnte ikke i sig selv bidrager til neutraliteten, tvært om.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Sendt: 07 August 2008 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Absolut neutralitet bør være målet, når vi taler om high fidelity, men det er indlysende, at den perfekte 2-vejshøjttaler ikke kan laves, fordi de perfekte ingredienser ikke eksisterer.

Med hensyn til refleksafstemningen er den netop en kompromisløsning i konsekvens af mangelfuldheden i forhold til det perfekte, som selvfølgelig ikke vil have frekvensbegrænsninger.

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 07 August 2008 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Absolut neutralitet bør være målet, når vi taler om high fidelity, men det er indlysende, at den perfekte 2-vejshøjttaler ikke kan laves, fordi de perfekte ingredienser ikke eksisterer.

Med hensyn til refleksafstemningen er den netop en kompromisløsning i konsekvens af mangelfuldheden i forhold til det perfekte, som selvfølgelig ikke vil have frekvensbegrænsninger.

Mvh.

Gad vide om neutralitet er det vi søger, når vi nu har erkendt at den perfekte løsning ikke findes. så er de vel netop en favning i den retning som skjuler det vi mindst kan leve med, vi søger ?

igen... det var et exp. at med sammen principper og enheder er der mange slut resultater, som må bygge på at alle ikke fortrække samme farvning fordi der skal skjules forskelige "fejl" for at den enkelte ikke syntes at kunne finde en fælles farvning/ maskering som er universal.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2008 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
kongruens skrev:

Mvh.

Gad vide om neutralitet er det vi søger, når vi nu har erkendt at den perfekte løsning ikke findes. så er de vel netop en favning i den retning som skjuler det vi mindst kan leve med, vi søger ?

igen... det var et exp. at med sammen principper og enheder er der mange slut resultater, som må bygge på at alle ikke fortrække samme farvning fordi der skal skjules forskelige "fejl" for at den enkelte ikke syntes at kunne finde en fælles farvning/ maskering som er universal.

Det er vel også et forsøg på at nærme sig neutralitet. At vores smag så dikterer forskellig tolerance overfor forskellige fejl er en anden sag. Det drejer sig jo reelt ikke om selve gengivelseskvaliteten.

Mvh.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 07 August 2008 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:
3DX skrev:
kongruens skrev:

Mvh.

Det er vel også et forsøg på at nærme sig neutralitet. At vores smag så dikterer forskellig tolerance overfor forskellige fejl er en anden sag. Det drejer sig jo reelt ikke om selve gengivelseskvaliteten.

Mvh.

Ja det  jo rigtigt nok... vi tror det er neutralitet vi opnår... ellere rettere vores neutralitet vi går mod.
men det er vel fair nok, at vi syntes vi selv hører det rigtigt

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 August 2008 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Jeg tror ikke problematikken skal findes i om man hører tingene forskelligt. Der er to sider af denne sag: 1: ER målsætningen overhovedet at gengive lyden som den var til koncerten? Bare fordi vi var til stede dér hvor optagelsen blev lavet, kan det sagtens være at kunstneren ikke var tilfreds med lyden i dét lokale, og ønsker at manipulere med lyden så vi opnår en illusion af "den perfekte koncert-lyd", og ikke nødvendigvis en nøjagtig reproduktion af live-lyden som den var i lokalet.

2: HVIS vi antager at såvel kunstneren som lytteren ønsker at gengive den oprindelige, autentiske lyd, så tror jeg helt alvorligt på at hvis vi kunne skabe en perfekt reproduktion af dét, så vil alle fire lyttere - forudsat at de er i samme sindstilstand som under koncerten, hvilket efter min mening har mere at sige end de fleste vil kendes ved - være enige om at denne perfekte reproduktion er det bedste. Så er det fuldstændigt lige meget om den ene er døv på det ene øre, og den anden ikke kan høre noget over 12 kHz. De skavanker man hører live, vil man i så fald også høre ved reproduktionen, og det vil lyde som det gjorde live. Problemet er bare at en hvilken som helst højttaler, selv den bedst tænkelige i verden, ganske enkelt ikke vil være i stand til at gengive en perfekt reproduktion. Der vil være en lang række faktorer der gør at det ikke kan lade sig gøre, det nemmeste er at nævne selve optagelsen, i det øjeblik lyden rammer mikrofonen vil den lyde anderledes end den gjorde live. Men selv med en teoretisk perfekt optagelse, vil vi ikke kunne gengive lyden _nøjagtigt_ som den var live. Derfor bliver det meget hurtigt til et spørgsmål om hvilken del af gengivelsen man vægter højest, dvs. hvilke faktorer skal være i orden, og hvilke kan kompromitteres, uden at gå glip af illusionen om "at være der selv"? Det er yderst individuelt. Målsætningen er ikke individuel, men vurderingen af hvornår vi er tættest på målet, er yderst individuel så længe vi stadig har langt derhen.

Og her er det så jeg gerne vil udfordre den gængse opfattelse af hifi, der som man tydeligt kan læse af den oprindelige tråd er at stereoperspektiv osv er vigtigere end om instriumentet lyder autentisk eller ej. Under live-koncerten er kunstnerne temmeligt ligeglade med om guitaristen står til højre eller til venstre, det er mere et spørgsmål om vane fra kunstnernes side, at guitaristen f.eks. som regel står til venstre og bassisten til højre i et 4 mands band (set fra publikums side). Jeg har aldrig hørt en guitarist beklage sig over at det ødelægger musikken at han bliver plantet et andet sted i forhold til resten af musikerne, end han er vant til. Jeg mener ganske enkelt helt oprigtigt ikke at en ting som stereo-perspektiv har noget som helst med musik-nydelse at gøre. Det har rigtigt meget at gøre med om lyden er autentisk eller ej, dét i sig selv er bare ikke målsætningen for mig (længere).

Jeg respekterer fuldt ud at nogle har en hifi-interesse der går mere ud på det fascinerende i at genskabe en situation så præcist som muligt (det synes jeg skam også er fascinerende), jeg tror bare at der er rigtigt mange der har ladet dette overskygge glæden ved musikken, uden egentlig at ville det. Det er lidt synd, for det er ikke mindre kedeligt at lede efter dét anlæg der giver én mulighed for at lytte "forbi" lydkvaliteten og ind til musikken, end at lytte efter hifi-tekniske termer som stereoperspektiv. Nærmere tværtimod, så bliver hifi en væsentligt mere fascinerende interesse på den måde, fordi der er nogle meget store ubesvarede spørgsmål omkring HVAD det er ved gengivelsen der giver os denne musikglæde.

I den forbindelse er det vigtigt at have en klar definition af målsætnignen for interessen: Målsætningen er musiknydelse. Enhver anden definition af målsætningen er ikke præcist nok defineret, det vil bare være en definition af et del-mål. "At gengive musikken så autentisk som muligt" er ikke et mål, det er et del-mål - for hvorfor vil du gengive musikken autentisk? For at få bedst mulig nydelse af musikken. Alle målsætninger man kan komme i tanke om, munder ud i "musiknydelse". Jeg tror 99% af hifi-entusiasterne vil have godt af at stoppe op engang, og tænke lidt over dét mantra, hver gang de sætter et nyt produkt ind i anlægget.

Nå, nu bevæger jeg mig vist for langt væk fra trådens pointe...

Hej Otto

Jeg vil lige høre, om du er begyndt at sælge Linn, for det slog mig lige halvejs i dit indlæg???

Musiknydelse....?

Her hopper kæden af for mig, for jeg kan sagtens forstå og sætte mig ind i hvad du mener, men jeg er langt fra enig.

Skal man være objektiv, må målet være "musikoplevelser" eller lignende, for er hovedmålet "musiknydelse", kan vi allerede starte med at lave en hængekøjehøjttaler (der højst sandsynligt ikke faser særlig godt) - det har 50-70% af verdens højttalerproducenterne gjort til deres levebrød, fordi folk ikke søger reproduktion, men at det skal lyde "godt" og være en "nydelse", som det primære.

Reproduktion er ikke altid en nydelse at lægge ører til, da højttaleren i et system, der "tilbyder" reproduktion, vil være til den analytiske side (jo lavere THD, jo "koldere" vil lyden være), være for afslørende til de flestes smag, samt have fuld dynamik omkring delefrekvensen - det giver tit en indsigt (i nogle plader), som gør man rynker lidt på panden og tænker: "hvad var det lige de tænkte, da de masterede den her plade?".

Man kan også snakke om det utal af båndbreddebegrænsede (helt ned til 20-30Khz) og hårdt totalmodkoblede udgangstrin (for at få specs og stabilitet) i alt fra cdafspillere til effektforstærkere. Det kræver lidt teknisk indsigt og/eller forståelse at sammensætte et system, som tilbyder reproduktion, da bl.a. også impedanserne skal være på plads.

Jeg har bl.a. været hos en hifiinteresseret, der havde anlæg for over 300.000,- men hans rørforforstærker havde et 250Kohm potentiometer i udgangen, hvorefter han havde omkring 3-4meter ubalanceret kabel på ud til et sæt monoeffektrin med 20Kohm indgangsimpedans. "Det havde han ikke forstand på, men det lyder aldrig hårdt, og hans højttalerkabel kostede 50.000,-", sagde han og ventede på, at jeg skulle se meget imponeret ud.

Det er en klassisk fodfejl hos folk, der er interesserede i dyrt stereoanlæg, der lyder så vennerne klapper på ryggen, og tror at det er DET hi-fi handler om.

Reproduktion handler heller ikke pr. definition om at genskabe en autentisk gengivelse af oplevelsen af en livekoncert - det handler om at hive det frem, der er på pladen, om den så er en cd eller vinyl, og om du kan lide det eller ej, om det er en nydelse eller ej.  Det kan så, nogle gange, være at tilfældet, at man får den autentiske oplevelse fra en livekoncert, men det er mere undtagelsen end reglen, for her kommer mastering og produktionskvaliteten vist ind og sætter en begrænsning i de fleste tilfælde, hvad angår liveplader. Desuden spiller hurmør, sindstilstand osv. også ind på om "det klapper".

Jeg har også meget fokus på musiknydelse, men "lemming-delen", som du refererer til, foregår primært i bilen, når jeg skriger med på et nummer i radioen. Det kan også være når jeg løber med MP3-afspilleren, eller når jeg får en øl i byen til livemusik. Jeg lægger da mærke til, at der i alle tilfælde absolut ingen opløsning er, men det er hurtigt glemt, og irriterer mig på ingen måde, for musikken er enten sekundær eller også en del af helhedsoplevelsen.

Men handler det om hifi, mener jeg ,at jo mere forståelse man har for de tekniske, og hvis man gider at træne sig selv lidt, vil man sagtens kunne flette de "hifi-tekniske" termer ind uden at de stjæler opmærksomheden. I min verden er de bare en vigtig del af oplevelsen, og forudsat de ikke stjæler (lyd)billedet, vil de altid bidrage til en subjektiv fornemmelse af øget autencitet og troværdighed - uanset og man er til Rammstein eller kun spiller XRCD plader.
Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 August 2008 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Ifølge min mening kan man dele musikken op i to kategorier.

Højttalermusik - musik der kun kan høres gennem højttalere, live eller hjemme.

Akustisk musik - musik med akustiske instrumenter og rigtige stemmer, kan høres live - uden højttalere - og hjemme på anlægget.

Det er svært at tale om naturlighed, når det gælder højttalermusik, det er designet og produceret til gengivelse vha. højttalere.

Man kan derimod godt tale om naturlighed, når det gælder akustisk musik, men desværre er de nuværende højttalere/anlæg af en sådan standard, at man er langt fra at kunne gengive musikken naturtro. Selvfølgelig kan man godt nyde musikken vha højttalere, men det er langt fra lyden af rigtige instrumenter.

Man kan tydeligt - på lang afstand - afgøre, om det er rigtige instrumenter, eller en gengivelse via højttalere.

Derfor kan vi kun tale om hvilke fejl vi bedst kan leve med, og det er temmeligt personafhængigt.

Se eventuelt http://www.nutshellhifi.com/library/speaker-design1.html  

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2008 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

Akustisk musik - musik med akustiske instrumenter og rigtige stemmer, kan høres live - uden højttalere - og hjemme på anlægget.

Det er svært at tale om naturlighed, når det gælder højttalermusik, det er designet og produceret til gengivelse vha. højttalere.

Man kan derimod godt tale om naturlighed, når det gælder akustisk musik, men desværre er de nuværende højttalere/anlæg af en sådan standard, at man er langt fra at kunne gengive musikken naturtro. Selvfølgelig kan man godt nyde musikken vha højttalere, men det er langt fra lyden af rigtige instrumenter.

Man kan tydeligt - på lang afstand - afgøre, om det er rigtige instrumenter, eller en gengivelse via højttalere.

Derfor kan vi kun tale om hvilke fejl vi bedst kan leve med, og det er temmeligt personafhængigt.

Men de mangler / utilstrækkeligheder selv den bedste højttaler lider af/under kan ikke sløres eller dækkes af tilført farvning

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 07 August 2008 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

Vil langt det meste akustisk musik ikke være "ødelagt" af mic. opsætning, udstyrs valg, mixing osv osv. Når vi får det på en CD eller andet medie.
I den lange proces kan alt vel ske med... fase, niveauer osv.
er der ikke meget lidt, hvis noget, consum tilgængeligt musik, der ikke er under langt en process som vi meget lidt indflydelse har på ?

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2008 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Vil langt det meste akustisk musik ikke v�re "�delagt" af mic. ops�tning, udstyrs valg, mixing osv osv. N�r vi f�r det p� en CD eller andet medie.
er der ikke meget lidt, hvis noget, consum tilg�ngeligt musik, der ikke er under langt en process som vi meget lidt indflydelse har p� ?

Jo, vi er desværre overladt til de enkelte teknikeres og producers valg.

Nu spiller jeg mest klassisk musik, og normalt gør producerne sig stor umage for at komme så tæt på det oprindelige lydbillede som muligt, men de anvender jo højttalere - med deres fejl og mangler - til at bedømme/mikse musikken med. Fx. vælger de mikrofoner og mikrofonplaceringer, der i deres setup giver den mest naturlige gengivelse.

Jeg har downloaded musik i studiekvalitet fra Linn Records og det norske 2L, og det er ren fornøjelse at lytte til deres bedste optagelser, så det kan lade sig gøre at lave ordentlige optagelser.

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 August 2008 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

tror det er en endeløs snak frem og tilbage over vandene og vi har endnu ikke vendt og drejet lytterummets kolosale indvirkning. . . . . . . .

Der findes IKKE én objektiv reference.

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2008 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

tror det er en endel�s snak frem og tilbage over vandene og vi har endnu ikke vendt og drejet lytterummets kolosale indvirkning. . . . . . . .

Der findes IKKE �n objektiv reference.

Det er korrekt at lytterummet har stor indflydelse, men uanset hvilket rum man spiller i, er der klar forskel på rigtige instrumenter og højttalergengivelse af dem.

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2008 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Olsen skrev:

tror det er en endel�s snak frem og tilbage over vandene og vi har endnu ikke vendt og drejet lytterummets kolosale indvirkning. . . . . . . .

Der findes IKKE �n objektiv reference.

Det er korrekt at lytterummet har stor indflydelse, men uanset hvilket rum man spiller i, er der klar forskel på rigtige instrumenter og højttalergengivelse af dem.

Ja, og det vil der jo altid være, længere er den vel ikke.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2008 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

tror det er en endeløs snak frem og tilbage over vandene og vi har endnu ikke vendt og drejet lytterummets kolosale indvirkning. . . . . . . .

Lytterummet har intet med referencen at gøre. Vores hjerne har ingen problemer med at "sortere lytterummet fra" det gør den helt automatisk efter en kort tilvænning.

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2008 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

Hvis nu vi andre fortsætter med at debattere og fortsat når frem til andre konklusioner end din egen, skriver du så endnu et indlæg i stil med "Hvorfor fortsætter I diskussionen, når jeg har bestemt mig for noget andet?" om to-tre sider igen?

Mvh.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 08 August 2008 kl. 06:12 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
3DX skrev:

Vil langt det meste akustisk musik ikke v�re "�delagt" af mic. ops�tning, udstyrs valg, mixing osv osv. N�r vi f�r det p� en CD eller andet medie.
er der ikke meget lidt, hvis noget, consum tilg�ngeligt musik, der ikke er under langt en process som vi meget lidt indflydelse har p� ?

Jo, vi er desværre overladt til de enkelte teknikeres og producers valg.

Nu spiller jeg mest klassisk musik, og normalt gør producerne sig stor umage for at komme så tæt på det oprindelige lydbillede som muligt, men de anvender jo højttalere - med deres fejl og mangler - til at bedømme/mikse musikken med. Fx. vælger de mikrofoner og mikrofonplaceringer, der i deres setup giver den mest naturlige gengivelse.

Jeg har downloaded musik i studiekvalitet fra Linn Records og det norske 2L, og det er ren fornøjelse at lytte til deres bedste optagelser, så det kan lade sig gøre at lave ordentlige optagelser.

men netop derfor er den plade jo så deres ref. opfattelse og ikke din opfattelse af det der blev spillet. !
vi er altså i den del af kæden hvor der er ret mange der "bestemmer" over os ... derfor er det jo lidt gak gak at bruge en masse energi på at gengive noget "forkert" korrekt... det bliver bare ikke så meget bedre end hvad vi starter med

med mindre man selvfølgelig begrænser sig meget snævert til at hører det hvor det er pladens kvalitet i sig selv der skal bestemme, og ikke musikken.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 08 August 2008 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Olsen skrev:

Lytterummet har intet med referencen at gøre. Vores hjerne har ingen problemer med at "sortere lytterummet fra" det gør den helt automatisk efter en kort tilvænning.

Hej Bjørn,

Her er jeg utrolig uenig med dig, udelukkende baseret på egne private erfaringer og rigtig mange besøg rundt omkring i forretninger, besøg hos private ect.

For nylig er jeg flyttet og havde besluttet mig for at prøve en regulering i min nye stue. Det gav en "jeg har jo aldrig hørt mit anlæg før" reaktion.

I teorien er jeg dog enig, hvis vi tager precist det samme setup og sætter det i to forskellige rum vil vi langt hen af vejen kunne genkende lyden, men i praksis nej. Forskellene på god og dårlig akustik er så store at man ikke vil kunne arbejde med en reference da kvaliteten risikerer at være alt for lav.

mvh M
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 08 August 2008 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
bjørn skrev:
Olsen skrev:

Hej Bjørn,

Her er jeg utrolig uenig med dig, udelukkende baseret på egne private erfaringer og rigtig mange besøg rundt omkring i forretninger, besøg hos private ect.

For nylig er jeg flyttet og havde besluttet mig for at prøve en regulering i min nye stue. Det gav en "jeg har jo aldrig hørt mit anlæg før" reaktion.

I teorien er jeg dog enig, hvis vi tager precist det samme setup og sætter det i to forskellige rum vil vi langt hen af vejen kunne genkende lyden, men i praksis nej. Forskellene på god og dårlig akustik er så store at man ikke vil kunne arbejde med en reference da kvaliteten risikerer at være alt for lav.

mvh M

Du har helt ret
Lytte rummet er den vigtigste komponent for lyd gengivelsen,
Det har bla. Archimeds priojektet vist (et projekt med bla. Ålborg uni. og B&O)
Men folk blander tingende sammen... de tror at fordi de kan hører en højtaler er god i et dårligt rum, så er det det samme som at rummet er af minimal betydning.
Intet kunne være mere forkert
En kort konklution på Archimedes kunne være

A. lytterummet er ALT afgørende for opfattelsen.
B. et skidt lytterum kan ikke ødelægge en god ht'er.

Men der er altså dem der tror at fordi de tror de har lavet HØJTALEREN så er lytterummet pludselige lige meget...

mvh
Peter

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2008 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:
Olsen skrev:

Hvis nu vi andre fortsætter med at debattere og fortsat når frem til andre konklusioner end din egen, skriver du så endnu et indlæg i stil med "Hvorfor fortsætter I diskussionen, når jeg har bestemt mig for noget andet?" om to-tre sider igen?

Mvh.

Nej da, hvorfor skulle jeg skrive det igen? Men hvis spørgsmålet er om der findes én _objektiv_ reference, så er svaret for vel dybeset set nej det gør der ikke, da vi alle har en subjektiv forståelse af referencerne.

Er da glad for at høre, at der er andre der også mener at lytterummet har en kolosal indvirkning.

Men måske skulle vi stoppe op og stille "problemformulerings spørgsmålet" igen, dvs. hvad er det egentlig vi søger svar på, for hvis det er om der findes én objektiv reference, ja, så er svaret jo uden tvivl nej det gør der ikke. Ellers, så kom lige med et et eksempel på en objektiv reference.

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes