| Forfatter |
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
Solvin skrev:
|
Jeg har dette rør i overskud, da makkeren er blevet brugt til at reparer en Darkvoice med. |
|
|
Heldige mig 
Fint at du har revideret diagrammet, selv om jeg ikke lige kan se ændringerne ud over at du har skrevet det hele pænere ind.
Kan jeg bruge ECC82/ECC83 istedet for ECC81 ? ( har nemlig dem på hylden ) ECC83 burde vel kunne bruges som afløser.
Hvad med strømforsyning, skal den være fancy ? chokes på ? ripplefri, hvor stor ladebank til de 250 V og de 100 V, har du evt. forslag ?
( arhh nu bliver jeg pludselig krævende , ræk manden hånden og han snupper hele armen ).
|
|
|
Ja du kan benytte 83, men så skal jeg lige revidere diagrammet, skal også nok lave et diagram over strømforsyning.
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin skrev:
|
Ja du kan benytte 83, men så skal jeg lige revidere diagrammet, skal også nok lave et diagram over strømforsyning.
|
|
|

Det er vistnok min dag idag ...tak Solvin.
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er så diagrammet, håber du ikke syntes det er for indviklet.

Selve gløde kredsløbet har jeg ikke tegnet ind, men det skal jo kun være en trafo på 6 volt minimum 3,5 ampere.
Højvolt-trafoen er en 1 til 1 altså 230 V ind 230 V ud minimum 250 mA.
Du skal være sikker på at der ikke er mere end max 100volt gerne 95 volt på 6080 rørets anode, målt fra anode til stel, da rørets anode-tab på 13 watt vil blive overskredet, hver triode sektion i røret kan tåle et tab på de 13 watt, altså 26 watt for begge triode halvdele
Ps: røret har jeg sendt, så du får det nok i morgen engang.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
13 W ok ( 95 VDC noteret som optimalt ).
Du kører dobbelt ikke sandt ? og jeg kommer til at køre enkelt ( ?) ved at jeg deler samme rør op i to halvdele ? ( for 2 kanaler ).
Den strømforsyning der, må absolut være helt ripplefri. 
Det er bare alt for meget, alt det arbejde du har lagt i det her, med ECC83 rørtilpasning, ofring af rør til mig osv. Mange tak til dig Solvin ( Torben ), jeg er en lykkens pamfilius lige nu og jeg glæder mig til at få bygget sådan en rørforstærker til mine hovedtelefoner.
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
|
Den strømforsyning der, må absolut være helt ripplefri. 
Det er bare alt for meget, alt det arbejde du har lagt i det her, med ECC83 rørtilpasning, ofring af rør til mig osv. Mange tak til dig Solvin ( Torben ), jeg er en lykkens pamfilius lige nu og jeg glæder mig til at få bygget sådan en rørforstærker til mine hovedtelefoner.
|
|
|
Selv tak, det er altid rart at kunne hjælpe andre igang med et bygge-projekt, pas nu for guds skyld på at du ikke får stød, er man uheldig, ja så er det måske sidste gang man kan opleve sol-nedgangen, SÅ PAS PÅ.
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
|
13 W ok ( 95 VDC noteret som optimalt ).
Du kører dobbelt ikke sandt ? og jeg kommer til at køre enkelt ( ?) ved at jeg deler samme rør op i to halvdele ? ( for 2 kanaler ).
|
|
|
Jeps det er rigtigt, en halvdel til hver kanal, det samme med ecc83 røret, så et 6as7g og et ecc83 rør bliver til en stereo-amp nemmere kan det ikke gøres.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin skrev:
|
Selv tak, det er altid rart at kunne hjælpe andre igang med et bygge-projekt, pas nu for guds skyld på at du ikke får stød, er man uheldig, ja så er det måske sidste gang man kan opleve sol-nedgangen, SÅ PAS PÅ. |
|
|
Er meget omhyggelig og er forsigtigheden selv, det er dog ikke så meget jeg har arbejdet med rør og højspænding. Jeg kommer til at svede, bare ved at tænke på at der findes rørkonstruktioner, som kører på 900 VDC ...oucch.
LOVER AT PASSE PÅ ! 
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder godt, du er forsigtigheden selv. Har du gjort dig overvejelser om hvordan du vil bygge den op? point to point eller måske på print.
Skulle der opstå problemer, når du har bygget den, som du ikke kan løse, så send den med posten, så vil jeg gerne kigge på den.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin skrev:
|
Det lyder godt, du er forsigtigheden selv. Har du gjort dig overvejelser om hvordan du vil bygge den op? point to point eller måske på print.
Skulle der opstå problemer, når du har bygget den, som du ikke kan løse, så send den med posten, så vil jeg gerne kigge på den.
|
|
|
Lige umiddelbart tror jeg at strømforsyningen kommer på printplade, sammen med sikringskredsen og så laver jeg selve forstærkeren som en fuglerede, da jeg kan se at de eneste oktalsokler jeg har tilbage på *hylden ( * = så var den med hylden der igen ...hehe ) til formålet, er typen med loddeøjer. Jeg kan nu også godt lide "fugleredeprincipet", det er lettere lige at overskue end hjemmelavede print. 
Skal huske det du siger, hvis skidtet skulle vise sig ikke at virke efter samling. Men hvis dit diagram passer, så lover jeg til gengæld at jeg får det til at virke.
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser meget spændende ud. Følger spændt med
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej wuffer
Hvor rørgodtfolk er, kommer rørgodtfolk til. 
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Følger du diagrammet slavisk, så du ikke kommer til at lave fejl, så kan jeg garantere for at den kommer til at virke, med lækker rør lyd til følge.
Det ville være rigtig fedt, om du tog nogle billeder af byggeprocessen som vi andre kan se.
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
wuffer skrev:
Det ser meget spændende ud.
Følger spændt med 
|
|
|
Ja noget med rør er altid spændende at følge med i.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin skrev:
|
Følger du diagrammet slavisk, så du ikke kommer til at lave fejl, så kan jeg garantere for at den kommer til at virke, med lækker rør lyd til følge.
Det ville være rigtig fedt, om du tog nogle billeder af byggeprocessen som vi andre kan se.
|
|
|
Skal jeg nok Solvin. 
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
Hej wuffer
Hvor rørgodtfolk er, kommer rørgodtfolk til.  |
|
|
Jep. Jeg har dog sendt alle mine rør på ferie i skuffen og spiller på en enkelt lm4780 chip. Rørerne vil blive taget frem igen i det nye år og sådan en hovedtlfforstærker som denne ku da være sjov at lave
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
wuffer skrev:
Jep. Jeg har dog sendt alle mine rør på ferie i skuffen og spiller på en enkelt lm4780 chip.
Rørerne vil blive taget frem igen i det nye år og sådan en hovedtlfforstærker som denne ku da være sjov at lave 
|
|
|
Jamen dog Wuffer, havde en ide om ( troede ) at du var ren rørmand.
( nogle af de IC'ere er altså ikke helt dumme, hatten af for dem ). 
Trækker den lm4780 så Fostex hornene ? eller den nye "sub-wuffer" ? 
lm4780: http://www.national.com/mpf/LM/LM4780.html
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
wuffer skrev:
Jep. Jeg har dog sendt alle mine rør på ferie i skuffen og spiller på en enkelt lm4780 chip.
Rørerne vil blive taget frem igen i det nye år og sådan en hovedtlfforstærker som denne ku da være sjov at lave 
|
|
|
Jamen dog Wuffer, havde en ide om ( troede ) at du var ren rørmand.
( nogle af de IC'ere er altså ikke helt dumme, hatten af for dem ). 
Trækker den lm4780 så Fostex hornene ? eller den nye "sub-wuffer" ?  |
|
|
Jeg elsker lyden af rør men mange ting har gjort at jeg lige har lavet et spring til chip. Jeg trængte også til noget der så ordentlig ud og som man bare tændte for og så spillede det musik. 1 lm4780 som stereo til fostex jep og planen er 1 lm4780 parallel koblet til subhornet. Det var lige et sidespring tilbage til rørhovedtlfforstærkeren
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
wuffer skrev:
Det var lige et sidespring tilbage til rørhovedtlfforstærkeren 
|
|
|
Enig og selv om det er mig der er trådstarteren, så skal vi selvsagt respektere indholdet i tråden. 
Jeg stiller lige min nysgerrighed i form af en pb til dig så. 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 August 2008 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den glade mand aka mig, har modtaget pakken med rør og kondensatorer fra Solvin !
( endnu engang tak til dig Solvin ). 
Og så lige et spørgsmål 
....er det korrekt mht. benforbindelse-rettelserne 4,5,6 herunder ? ( ja, det er så )
Har læst et sted ( husker ikke hvor ) på nettet, for længe siden at det kan gå ud over kanalseperation, rum og perspektiv når man har begge kanaler samlet i samme rør, er der noget om det ? eller er det bare overophedet snak fra de varme rørlande ? 
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 07 August 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej KrammeAcoustics
Selv tak, du har ret med benforbindelserne. Nu glæder vi os til at du kommer i gang med at bygge, og husk så lige at tage billeder, vi vil have del i glæden ved dit selvbyggeri 
Jeg tror ikke du skal lægge så meget i det med at der vil kunne opstå overhør de to triode halvdele i mellem, skulle det være tilfældet, ja så har du en amp med indbygget cross-feed 
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |