Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 00:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Head-fi DIY amp. - Rev. 3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 07 August 2008 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Hej KrammeAcoustics

Selv tak, du har ret med benforbindelserne. Nu glæder vi os til at du kommer i gang med bygge, og husk så lige at tage billeder, vi vil have del i glæden ved dit selvbyggeri

Mvh

Torben

Skal nok tage billeder ....det manglede da bare andet.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 August 2008 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Nåååååå er du ved at have samlet de fleste stumper sammen, så du er klar til at bygge?

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2008 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Nåååååå er du ved at have samlet de fleste stumper sammen, så du er klar til at bygge?

Mvh

Torben

Hææj Torben ...my man

Har lige løst mit transformatorproblem, da jeg ikke havde nogen 230/230 V, men istedet 2 identiske 230/10V, som så bare bliver koblet 230/10 > 10/230 ....og så får jeg jo samtidig også spændingen foræret til gløden.

Fandt så lige ud af at jeg mangler nogle småstumper , så jeg er lige ved at lave en bestillingsseddel til ELAV , meeeen jeg kan i det mindste komme igang med nogle af de stumper jeg har.

Er det en ide af smide en bipolar MKP kondensator i parallel hen over den 470 uF i udgangen ? eks. værdi på 1 ~ 4,7 uF i den gode lyds tjeneste ?

PS: Læste lige hele tråden igennem omhandlende din OTL, som jo er med 2 stk. 6AS7G, her tænker jeg så på om den jeg er ved at lave med 1 stk. 6AS7G bare spiller i nærheden af din ? Og så stod der vist også noget med at den jeg er ved at lave ikke er så velegnet til lavimpedante hovedtelefoner  right ? Men at din versus trækker lavimpedante typer fint.

( vil gerne kunne bruge min til alt imellem 30 - 300 ohm ).

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 10 August 2008 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
Solvin skrev:

Mvh

Torben

Hææj Torben ...my man

Har lige løst mit transformatorproblem, da jeg ikke havde nogen 230/230 V, men istedet 2 identiske 230/10V, som så bare bliver koblet 230/10 > 10/230 ....og så får jeg jo samtidig også spændingen foræret til gløden.

Fandt så lige ud af at jeg mangler nogle småstumper , så jeg er lige ved at lave en bestillingsseddel til ELAV , meeeen jeg kan i det mindste komme igang med nogle af de stumper jeg har.

Er det en ide af smide en bipolar MKP kondensator i parallel hen over den 470 uF i udgangen ? eks. værdi på 1 ~ 4,7 uF i den gode lyds tjeneste ?

PS: Læste jeg lige hele tråden igennem omhandlende din OTL, som jo er med 2 stk. 6AS7G, her tænker jeg så på om den jeg er ved at lave med 1 stk. 6AS7G bare spiller i nærheden af din ? Og så stod der vist også noget med at den jeg er ved at lave ikke er så velegnet til lavimpedante hovedtelefoner  right ? Men at din versus trækker lavimpedante typer fint.

( vil gerne kunne bruge min til alt imellem 30 - 300 ohm ).

Det vil være rigtig fint med en MKP'er hen over de 470uf. Jeg er sikker på at et rør's udgaven spiller kanon, også i 32 Ohm. At min er med to stk. 6AS7G rør, gør at den er noget mere overlegen i de lave impedanser.

Du får dog ikke diagrammet over min 2 rør's forstærker, sorry  guld-kornene beholder jeg for mig selv  

Mvh

Torben

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 10 August 2008 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Mit bedste guld-korn er og bliver min effektforstærker, som jeg også selv har konstrueret, som du kan se er den temmelig kompliceret af en rør-slæde at være.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2008 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Det vil være rigtig fint med en MKP'er hen over de 470uf. Jeg er sikker på at et rør's udgaven spiller kanon, også i 32 Ohm. At min er med to stk. 6AS7G rør, gør at den er noget mere overlegen i de lave impedanser.

Du får dog ikke diagrammet over min 2 rør's forstærker, sorry  guld-kornene beholder jeg for mig selv  

Mvh

Torben

Mht. "at beholde guldkornene for dig selv" ....hehe, ja det har jeg ligesom godt forstået i din tråd omhandlende OTL'en, at du gør.  Du må aldrig ....jeg siger aldrig give tegningerne til din 2 rør's versus til kende ....tænk sig hvis en eller anden ude i verden, har lavet en mage til og at man finder ud af det her på forumet, så bliver der et ramaskrig om hvem af jer der kom først.

Solvin skrev:

Mit bedste guld-korn er og bliver min effektforstærker, som jeg også selv har konstrueret, som du kan se er den temmelig kompliceret af en rør-slæde at være.

Føj da, jeg skynder mig at scrolle ned.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2008 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Argghh så starter indkøbshelvedet , mht. til at kunne lave 230/230 VAC ....dem jeg har der er identiske, hedder 230/10,2 VAC 3A og 230/7,5 VAC 4A, ( måler 8 V ) er jo nok for meget til gløden da specs. siger 6,3 V +/- 10 %. ( ved 8V holder rørene nok ikke længe ). Kan også lave et spændingsfald med en effektmodstand ...hmmm.

Ellers skal jeg lave det om til DC med en 6V spændingsregulator, med de 10,2 V's trafoer i brug til at forsyne ECC83 rørenes glød.  ECC83 har et forbrug på 300 mA til gløden og det ser ud til at 6080 har et forbrug på 2,5 A ( sidstnævnte kan de spændingsregulatorer jeg har ikke trække ).

http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/127/6/6AS7G. pdf

http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/163/e/ECC81. pdf

OG NEJ STOP .....nu er der ingen, der må begynde at sende donationer til mig ( som Solvin gjorde ) ....jeg må istedet ud og have mig et ekstra job som avisdreng, reklameomdeler eller måske gå så vidt at sælge min krop, så jeg kan få råd til ordentlige stumper istedet for mit evindelig genbrugshalløj.  ( men det er smukt at være fattig og jeg sætter lidt af en dyd og ære i det  ).

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 10 August 2008 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

Argghh så starter indkøbshelvedet , mht. til at kunne lave 230/230 VAC ....dem jeg har der er identiske, hedder 230/10,2 VAC 3A og 230/7,5 VAC 4A, ( måler 8 V ) er jo nok for meget til gløden da specs. siger 6,3 V +/- 10 %. ( ved 8V holder rørene nok ikke længe ). Kan også lave et spændingsfald med en effektmodstand ...hmmm.

Ellers skal jeg lave det om til DC med en 6V spændingsregulator, med de 10,2 V's trafoer i brug til at forsyne ECC83 rørenes glød.  ECC83 har et forbrug på 300 mA til gløden og det ser ud til at 6080 har et forbrug på 2,5 A ( sidstnævnte kan de spændingsregulatorer jeg har ikke trække ).

http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/127/6/6AS7G. pdf

http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/163/e/ECC81. pdf

OG NEJ STOP .....nu er der ingen, der må begynde at sende donationer til mig ( som Solvin gjorde ) ....jeg må istedet ud og have mig et ekstra job som avisdreng, reklameomdeler eller måske gå så vidt at sælge min krop, så jeg kan få råd til ordentlige stumper istedet for mit evindelig genbrugshalløj.  ( men det er smukt at være fattig og jeg sætter lidt af en dyd og ære i det  ).

Jamen det er ikke noget problem, ved hjælp af Ohm's lov skal du bare indsætte en serie-modstand på 0.8 Ohm i gløden til 6AS7G røret, hvis din trafo under belastning dropper ned på de 8 volt. Til ecc83 røret er en serie-modstand på 6.6 Ohm nødvendig, stadigvæk ved 8 volt.

Så du kan bare bruge løs af genbrugs-guldet.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Nemlig

Ender op i 3,9 Ohm til ECC83 og 0,2 Ohm til 6AS7G, der måles 6,5 VAC glød.

Ved fuld belastning snakker vi kun et spændingsfald på 0,7 V.  

Et lille stemningsbillede herunder .....6AS7G har en pæn glød.

Arabel trafo'en er som skabt til formålet ( også genbrugsguld ).

Apropos genbrug, så venter der en overraskelse mht. kabinettet, som bliver en blanding af messing, træ og børstet stål, "The IKEA way".

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 August 2008 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme jeg er også blevet lidt varm på denne forstærker. Det kribler lidt i fingrene 

Men mon ik man sku finde sig et par hørebøffer først. Mine sansui på 8 ohm er den nok ikke så glad for. De er nu også gamle

Venter i spænding på hvad KrammeAcoustics syns om lyden
Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2008 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

wuffer skrev:
Jeg må indrømme jeg er også blevet lidt varm på denne forstærker. Det kribler lidt i fingrene 

Men mon ik man sku finde sig et par hørebøffer først. Mine sansui på 8 ohm er den nok ikke så glad for. De er nu også gamle

Hehe ...nej nej, den går ikke Klaus, du er røget på IC vognen nu og det koster dig 1 års rør-karantæne.  Spøg til side, ville være fedt om du også hopper op på head-fi vognen.

Lyden: Du må følge med her Klaus, det bliver en laaaaaang byggetråd ...tihih.

Mht. hørebøffer har jeg købt nogle Phillips SHP-8900 til 389.- fordi jeg læste at de gjorde det rigtigt godt og det gør de ....meeeen det er selvfølgelig noget andet jeg er ude efter, skulle bare se om jeg kunne gribes af det igen ( har haft STAX SR-84, Sony og Sennheiser førhen ). Nu er jeg spændt på når Techtrino og jeg skal mødes på et tidspunkt, vil nemlig gerne høre hans udbud, så er jeg bedre klædt på til at vælge nyt. Kandidaterne for mig, er indtil videre Beyerdynamic DT-880, AKG K-701, Phillips HP-1000 og Sennheiser HD 600/650. Jeg hælder mest hen imod de åbne typer.

OT: Kan se på post.dk t&t, at der er gode chancer for at kabinetet fra dig lander imorgen. Jeg glæder mig og venter spændt.

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 August 2008 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

wuffer skrev:

Hehe ...nej nej, den går ikke Klaus, du er røget på IC vognen nu og det koster dig 1 års rør-karantæne.  Spøg til side, ville være fedt om du også hopper op på head-fi vognen.

Lyden: Du må følge med her Klaus, det bliver en laaaaaang byggetråd ...tihih.

Mht. hørebøffer har jeg købt nogle Phillips SHP-8900 til 389.- fordi jeg læste at de gjorde det rigtigt godt og det gør de ....meeeen det er selvfølgelig noget andet jeg er ude efter, skulle bare se om jeg kunne gribes af det igen ( har haft STAX SR-84, Sony og Sennheiser førhen ). Nu er jeg spændt på når Techtrino og jeg skal mødes på et tidspunkt, vil nemlig gerne høre hans udbud, så er jeg bedre klædt på til at vælge nyt. Kandidaterne for mig, er indtil videre Beyerdynamic DT-880, AKG K-701, Phillips HP-1000 og Sennheiser HD 600/650. Jeg hælder mest hen imod de åbne typer.

OT: Kan se på post.dk t&t, at der er gode chancer for at kabinetet fra dig lander imorgen. Jeg glæder mig og venter spændt.

Hov hov det var ondt
Jeg holder øje med tråden og så når den spiller så kan jeg bygge den. Så er jeg også fri for at lave de samme fejl som dig Ej så simpel en forstærker skulle være nem nok at få op at køre uden fejl.

Jeg starter ud med lidt mindre hørebøffer. De nævnte er lige over min prisklasse

Super så kan post.dk godt finde ud af at bringe pakker ud
Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 12 August 2008 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics

Har du fået boret nogle huller i det kabinet du fik fra Wuffer, vi vil se billeder  NU

Hilsen

Torben

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2008 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Så så Torben, nu skal du passe på do' ellers sender jeg hele dyngen til dig i en papkassse, så kan du få lov at samle det.  billeder ....jov jov, der skal nok komme noget.

Kabinettet fra Wuffer er nu ikke til Head-fi amp'en, men derimod til en Zen, jeg er igang med også.  som jeg regner med at døbe "Cousin FroZen" ( er det ok Nelson ? ). Mht. at bore huller i Wuffer's kabinet ....det er ikke nødvendigt, der er allerede huller nok i.

Har desværre mange andre ting at rykke i, fritid er der for lidt af = gøremål 1  gøremål 2  gøremål 3  gøremål 4 /

( behov = 4 timer mere i et døgn ).

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Sendt: 12 August 2008 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Jeg er med på en "kigger" 
Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2008 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:
Har du fået boret nogle huller i det kabinet du fik fra Wuffer, vi vil se billeder  NU

ja ja far ....så får du/i et designbillede.

hifilur
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 August 2008 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Hehe, fed idé med de skåle der Kramme ! jeg synes helt bestemt at de store "jader" i stål ser pænest ud ( eller også er det bare bryst fasinationen der gør det)

Nej spøg til side, fantastisk at se folk hjælpe herinde endnu engang, jeg er igang med højtaler byg lige PT, men dette rør projekt er helt sikkert noget der skal prøves senere, hvis jeg kan finde hoved og hale i diagrammerne  

hvorfor betale dyrt for færdigt produkt , når man kan få en kanon oplevelse gratis oveni  og til en sikkert noget anden pris ?

PS. yes, vi venter alle spændt på flere billeder !!:)

Hilsen Jan.

Til top Vis hifilur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifilur

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 13 August 2008 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Hold kæft, hvor får jeg lyst til at KRAMME ja altså de der jader som hifilur også gerne vil have fingerne i.

Jeg er sgu bange for, at jeg ikke ville kunne forholde mig til musikken, men mere tænke på noget andet, med det design

Jeg er sikker på at folket herinde, virkelig venter spændt på flere billeder

Mvh

Torben

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2008 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Solvin og hifilur:

Tak for jeres svar, jeg hælder også selv mest til "jademodellen aka Marilyn". Mht. de to trafo'er så kan de faktisk lige nøjagtig være inde under stålet.  Jeres brystfacination får fuld accept og forståelse herfra. Man vil ligefrem kunne forstå ejeren af sådan en "jademodel" når han fortæller lillemor ud på de sene timer at farmand bliver oppe en time ekstra for at lege og trimme potentiometer og tænd/slukknap.

Som du skriver hifilur, så er det dejligt at folk herinde hjælper hinanden ....og her må jeg endnu engang ærbødigt rette en stor tak til Solvin, som værende min mentor i dette projekt.

Flere billeder siger i ....hehe, nej nu skal der altså laves noget, skal ned i værkstedet og bore huller og montere. ( men der kommer selvfølgelig flere billeder senere ).

Håber desuden at tråden fortsætter som nu i det hyggelige hjørne ! 

PS: Mangler stadig stumper til projektet og har underligt nok ikke fået svar endnu på mine to, tre dage gamle forespørgsler via mail. Bliver så nok istedet nødt til at ringe og spørge ad.

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 August 2008 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Hej gutter.

Jeg er slet ikke selv ikke til DIY (det har jeg mit liv for kært til) med mindre det drejer sig om et nyt møbel. Men vil da lige kommentere looket på denne amp. Hvis du fortsætter med halvkuglerne, bliver det da et ret originalt design.

Muligt navn kan måske være "Boob Tube" ?

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum