| Forfatter |
|
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 11 August 2008 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja ...det er rigtigt 
HiFi er lidt som med biler 
Eks. Lotus Seven er der ganske meget hype omkring bla. at der slavisk bør/skal følges en hvis homologering af bilen, men i praksis medføre dette at kopien Caterham ofte er klasser bedre i ydelse end originalen.
Hvis vi nu forudsætter at originale billeder/servicemanual/partliste tilhørende hifi produkt X, skal følges slavisk for at produktet kan betegnes som "den ægte vare" ala det der er kravet inden for eks. historisk motorsport...., så ville der ikke være særligt mange gamle rørforstærkere der ville have status af at være både originale og højtydende på sammme tid (ats.) 
Øj! der kom jeg langt ud i off topic __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 11 August 2008 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har 2 konstruktioner med luftleje, men desværre ingen billeder (og intet digital kamara)
mk. 2: Den spillede jeg på indtil for år tilbage. Er med luftleje, centeret motordrev med 3 AC motorer, vacuum til LP'en og luftleje til arme. Selve tallerkenen vejer ca. 30 kg og opbygget af bronce og akryl. Luftlejet til tallerkenen er poleret sammen for max plan mellem de 2 flader.
Kompressorerne er 2 stk. - 1 til arm og 1 til tallerken / vacuum, den kan godt trænge til et nyt hjem (hvis der er interesse osv). Den er et studie værd. 
Har også mk. 1 hvis nogen er interesseret uden motor og arm.
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 11 August 2008 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Byggede selv en luft leje gramofon for mange år siden…
Det hele startede med at jeg i anden sammenhæng, fik byttet mig frem til en måle mikrofon..! den satte jeg så til en transportabel casetteoptager, tog et par hovedtelefoner på..! satte så mikrofonen på alle mulige stæder for at lytte til eksempel trafobrum`s transplantation til kabinettet…ect ect
Og prøvede også at sætte det på gramofonens kabinet for at høre motorens mekaniske brum-overførsel til kabinettet, og til sidst satte jeg mikrofonen på centerlejet ”CHOCK” en støj…!? Det udløste først alle mulige olier ”stor forskel” på hvor meget det knaser, derefter på tunge og lette plade tallerkener ”bare man lage en tungere plademåtte på, kunne det høres…..
Så ville jeg bygge en luft båret gramofon, men stod lidt med samme problem som jeg kan se, her i tråden..!? støj fra centerleje, her fik jeg hjælp fra min far..!? hvorfor laver du ikke bare 2 Vèr og fylder luft ind..? så undgår man centerleje og støj ”vupti” der virkede…
Har desværre ikke mine billeder længere. L men den bedste vinkel er 30 grader ”en vinkel der af underlige grunde passer sig selv.??? Blandt andet anbefales det at hvis man vil eks. Lave ovenlys vinduer, skal de vinkles 30grader, da de så ”næsten” aldrig skal pudses” ”kan ikke den lange version om hvorfor” lav nogle riller som ikke går helt op over kanten, disse skal have et lille hul i bunden ”det virker som dræn”
Hvis du ikke kan lave det i rustfrit stål, så ville jeg vælge nylon.
Hermed mit forslag…. Det kan blive et spændende projekt.
Peter __________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |
balbrech Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 151
|
| Sendt: 11 August 2008 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget spændende ide med en V-form konstruktion men duer det når der af rem/tråd trækkes i det?
Eller skal der så nødvendigvis bruges to måske tre moterer så der ikke trækkes skævt?
Super spændende syntes jeg 
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

|
| Sendt: 11 August 2008 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
balbrech skrev:
|
Meget spændende ide med en V-form konstruktion men duer det når der af rem/tråd trækkes i det?
Eller skal der så nødvendigvis bruges to måske tre moterer så der ikke trækkes skævt?
Super spændende syntes jeg 
|
|
|
Det slet ikke noget problem for remmen at trække tallerkenen rundt, konstruktionen og luften er stabil nok til at klare den smugle træk.
Man må ALDRIG bruge flere motorer..! de kan på INGEN måde komme til at køre samme hastighed ”der vil altid være en af dem der køre hurtigere end de andre” det kun med til at skabe problemer, hvor de kæbper om at deformere remmen… ”ved godt at der findes fabrikanter der tilbyder det, men de har altså kun læst køkken bords teori”
__________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |
balbrech Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2008 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan fik du bearbejdet dig frem til V-formen?
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

|
| Sendt: 11 August 2008 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min far havde en stor maskinfabrik..! så hvis man så lidt hjælpeløs ud, fik han lavet det for mig ”he, he, he ”
For selv om jeg er ingeniør og har også været på værkstedsskole, er jeg ikke så stiv i drejebænk… __________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

|
| Sendt: 11 August 2008 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men jeg skulle kende de andre bruger på denne side skidt…!? Hvis ikke der kommer hjælp, forslag og gode råd… __________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |
balbrech Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2008 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
HJÆLP.....
Mangler en hjælpsom fyr der er GUD ved en drejebænk 
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

|
| Sendt: 11 August 2008 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
balbrech Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2008 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den kander jeg godt Forsell var svensk tandlæge (eller læge) med hang til seriøst hifi.....
Han var meget fremme i startfirserne og var MEGET til luft og MEGET MASSE mener det var en mere std
luftleje...........
|
| Til top |
|
| |
balbrech Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2008 kl. 07:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med forskellig hastighed på motorerne gælder vel primært på DC motorer vil jeg mene.....
Syncron motorer burde bestemt kører samme hastighed eller?
|
| Til top |
|
| |
balbrech Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2009 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faldt lige over en af mine gamle tråde der aldrig fik en ende syntes jeg :-)
Nogen der har en super kontakt til et maskinværksted der kan trylle i nylon?
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 06 Januar 2009 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
balbrech skrev:
Nogen der har en super kontakt til et maskinværksted der kan trylle i nylon? |
|
|
Hvad skal du bruge nylon til ?
|
| Til top |
|
| |
balbrech Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2009 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var ideen med at dreje to koniske (hedder det sådan?) halvdele der passer sammen.....
Alternativt to jævne halvdele til luftleje.....
læs her:
Så ville jeg bygge en luft båret gramofon, men stod lidt med samme problem som jeg kan se, her i tråden..!? støj fra
centerleje, her fik jeg hjælp fra min far..!? hvorfor laver du ikke bare 2 Vèr og fylder luft ind..? så undgår man centerleje og
støj ”vupti” der virkede…
Har desværre ikke mine billeder længere. L men den bedste vinkel er 30 grader ”en vinkel der af underlige grunde passer
sig selv.??? Blandt andet anbefales det at hvis man vil eks. Lave ovenlys vinduer, skal de vinkles 30grader, da de så
”næsten” aldrig skal pudses” ”kan ikke den lange version om hvorfor” lav nogle riller som ikke går helt op over kanten,
disse skal have et lille hul i bunden ”det virker som dræn”
Giver det mening?
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 06 Januar 2009 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
balbrech skrev:
Det var ideen med at dreje to koniske (hedder det sådan?) halvdele der passer sammen..... Alternativt to jævne halvdele til luftleje.....
læs her: Så ville jeg bygge en luft båret gramofon, men stod lidt med samme problem som jeg kan se, her i tråden..!? støj fra centerleje, her fik jeg hjælp fra min far..!? hvorfor laver du ikke bare 2 Vèr og fylder luft ind..? så undgår man centerleje og støj ”vupti” der virkede…
Har desværre ikke mine billeder længere. L men den bedste vinkel er 30 grader ”en vinkel der af underlige grunde passer sig selv.??? Blandt andet anbefales det at hvis man vil eks. Lave ovenlys vinduer, skal de vinkles 30grader, da de så ”næsten” aldrig skal pudses” ”kan ikke den lange version om hvorfor” lav nogle riller som ikke går helt op over kanten, disse skal have et lille hul i bunden ”det virker som dræn”
Giver det mening?
|
|
|
Undskyld, men nej - det giver ikke nogen mening! (Min beskedne mening).
For det første får du problemer med centreringen og remtræk. 2 eller 3 motorer kan klare det, men det er stadig besværligt.
Mere alvorligt er lyden! Jeg har en 20 kg pladetallerken som hviler i et magnetophæng. Centerakslen kan justeres nedefra. Magneterne kan sagtens bære pladetallerkenen alene - intet problem her. Men når man justerer lejet op, så det bare lige har kontakt - måske omkring 1 kg på kuglen i toppen, så lyder det altså bedre!
Du kan se det lidt lige som spikes eller en form for jording. Den mekaniske energi fra din pickup skal via pladetallerkenen og ned til din plint. Måske det kan lade sig gøre gennem en tynd luftfilm, men jeg er noget i tvivl.
Et andet parameter er at lejefriktion er et overvurderet "problem". Der skal faktisk være noget modstand. Tror jeg gentager mig selv, men motoren skal hele tiden have lidt modstand at arbejde imod, så den rillefriktion pickuppen skaber i forhold vil være minimal. Man kan sige en slags "bias" eller "tomgangs strøm" i den kraft motoren yder. Se f.eks. også Verdiers artikler i Sound Practices om præcis dette fænomen.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 06 Januar 2009 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo, det kan det. har en luft leje konstruktion med 3 motorer og ingen centerleje. De 3 motorer centrerer. Den står her for de interesserede.
Nylon bliver aldrig tilstrækkelig forarbejdet, det er for blødt, akryl kan være en bedre løsning, hvis det ikke skal være et metal.
|
| Til top |
|
| |
Kristjan Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 458
|
| Sendt: 06 Januar 2009 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad med EDS1000 direkt drev og blæse luft ned under rotordelen med statoren fastspændt til plinten. Med 2 helt plane plader som vist i en post, hvor rotoren går op igennem nedre pladen og fastspændes i øvre pladen. Så har du inge problemer med side træk. Der er artikle på Ingeniøren om dette, poster den lidt senere når jeg finder den igen.
__________________ Hilsen
Kristjan
|
| Til top |
|
| |
Kristjan Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 458
|
| Sendt: 06 Januar 2009 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
her var den http://ing.dk/artikel/85967og anden opskrift af samme projekt: disc 1: D = 310mm og d = 120mm
disc 2: D = 300mm og d = 16mm
Godstykkelse:
8 til 10 mm hvis aluminium
6 til 8 mm hvis stål
sanwichopbygget plint
4 lag 10mm acryl
4 lag 5mm blygummi
1 lag 5 mm aluminium
ramme i 20 mm acryl
vægt ca 23kg
mål uden ramme
470 gange 440mm
med ramme
515 gange 490mm
Større disken sættes fast i plinten og statoren skruver op i den, rotoren skrues fast i mindre disken og platten ovenpå.
så laves skål i plinten ned under statordelen for motoren, den skal være lufttæt. Et lille hul for
luftslangen i bunden og blæser luft op i skålen. Ved luft tryk så
kan rotordelen luftes lille smule op og bliver dermed svævende.Kvaliteten bliver nok afhængig af tolerancer i diskerne som slibes, man vil gerne ønske sig maksimal tryk og minimum luftstrøm. Det vil også skabe mindre støj i lejet. Jeg overvejer selv at lave den her hvis jeg kan få hjælp ved at lave diskerne.
__________________ Hilsen
Kristjan
|
| Til top |
|
| |