Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 09:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bas eller mellem tone (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mattesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 06 August 2008 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

som overskriften siger (lidt) er der nogen måde man kan se forskel på mellemtone og bass højttaler?
Til top Vis Mattesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mattesen

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 August 2008 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

som udgangs punkt er enhedens frekvens område et godt bud.

Busk

B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 August 2008 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

svingspolens højde
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2007
Sendt: 06 August 2008 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Din højtaler skulle gerne både kunne spille bas og mellemtone 

Men ja, frekvensområdet går man aldrig helt galt i byen med..

Måske du skulle uddybe dit spørgsmål lidt mere medmindre du vil have et par hundrede kommentarer ekstra der minder om de foregående

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Sendt: 06 August 2008 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Nogle basenheder kan både bruges som mellemtoner og bastoner, og ja som nævnt frekvensrespons op og ned. resonansfrekvensen må heller ikke ligge for højt oppe i forhold til dens arbejdsområde, det gælder selvfølgelig både bas og mellemtoner. kantophæng har også indflydelse, fx B&W 800-804 har mellemtonen "intet" kantophæng, og de kan ikke tåle bas overhovedet. og i en udstrækning vil jeg også sige at membranvægten har indflydelse.

Larsen69
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 12 Februar 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 August 2008 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Dette er en bashøjttaler: http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/gulvfront/cer win-vega_cls-215_hoejttaler_sort.htm

Dette er ikke en bashøjttaler: http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/flad-tv/parad igm_cinema_110_hoejttaler_soelv.htm

Citat Casper_W: "Cerwin Vega er bygget til at spille højt - ellers græder de"
Til top Vis Larsen69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larsen69

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 August 2008 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

Larsen69 

Ja - det er ikke til at se, om Mattesen sidder med en samlet højtaler og er i tvivl.. eller om han sidder med nogle enheder og påtænker at bygge et kabinet, og samle en højtaler...

Generelt er bas-enheder (højtalerenheder uden kabinet) større end mellemtoner.. særligt hvis de skal kunne gengive dyb bas under ex.vis 40 Hz.
Subwoofere er "kun" bas-højtalere, og gengiver den allerdybeste lyd. Der ser man typisk 10"-12" -15" eller endda 18" enheder, som er virkeligt store og tunge.
En typisk "bas-mellemtone-enhed" er omkring 6½"stor.
Dedikerede mellemtoner er ofte lidt mindre - måske 4" (kan også være 6" som den nævnte B&W).. og diskanter til de allerhøjeste toner er oftest 1" (Hvis det ikke er bånd, horn og lignende alternative teknologier - men sikker 95% er en 1" dome-diskant af en slags.)

Så - hvad spørges der til - en højtaler i kabinet, eller løse enheder ??

Mvh Offcourse

Mattesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

det er løse enheder som jeg sidder med...  og jeg har ikke sådan noget fanci måleudstyr eller andre ting. Det er for de jeg har lest at hvis man har en bashøjttaler og en mellentone højttaler skal bassen have sit egen rum...?

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2008 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Uha - deet er svært at samle en højtaler uden at vide bare en lille smule om de enheder man har påtænkt at bruge.

Har du "fundet" en bunke løse enheder, og så tænker du at smide dem i et kabinet, og håbe det blvier fedt?

Det kan være svært - særligt hvis du skal have et delefilter (Og det skal du jo, hvis du bruger mere end 1 enhed.) Her er det ret vigtigt at vide, hvad de enkelte enheders forskellige parametre er - dvs. noget som ThieleSmall parametre, frekvensrespons etc. Også hvis du skal beregne kabinettets størrelse, og evt. en bas-port - skal man kende lidt til enhederne.

Står der slet ikke noget på enhederne - tal, serie, typebetegnelse ??

Ellers prøv at smide nogle billede rind af grejet!

Kig evt. på forsiden af Hifi4all - under indsigtsartikler - der står meget om hvad der kan / skal / bør tages hensyn til hvis du vil håbe på at ende med noget der lyder godt.

Håber ikke jeg har skræmt dig - men der er mange forhold der er vigtige.

Her skal det så lige nævnes, at jeg selv har slagtet diverse discount-skrammel-højtalere, eller ændret på ellers gode højtalere, for at få det til at passe ind i "mit kram".

Har "modificeret" kabinetter - hvis det ikke er så meget, går det ganske rimeligt - hvis det er meget, sker der ting og sager.. men det er en afvejning af hvad man søger/ønsker/håber hver gang. Her ville jeg have en HTér der kunne ligge under min sofa, og som havde en bare antydning af bas.. det havde mine plastick-æsker med 2" enheder IKKE....

Vupti - så kan den være under sofaen, men bassen og refleksporten har  ændret sig MEGET..til det værre..

men pyt, de deles ved 80 Hz.og er kun til effekter så det gør ikke så meget.. og de spiller bedre end det MEGET ringe sæt plastic-æsker jeg havde før ..

Ved godt det ikke er HiFi.. men det er bedre effekter end ingen baghøjtalere.. så jeg går med hvad jeg har og som ikke koster penge... er lidt jyde-krejler og selvbygger på den konto...

Har så til gengæld lidt u-modificeret B&W til fronterne i stereo - og de lyder rimeligt efterhånden.

Det er bl.a. derfor jeg er HELT SIKKER på at kabinettets og basrefleksporte etc´s mål, volumen og udformning har enafgørende betydning, og derfor skal man kende lidt til hvad man sætter sammen

Mvh. Offcourse

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2008 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Ja, hvis man vil ind i "gør det selv" verdenen, og man vil have lidt mere seriøse resultater er man nød til at have programmer med tilhørende microfon til hjælp..

Men nu ved jeg ikke om de enheder du har er fra færdigbygget højttalere eller købt løst.. for hvis de er købt løst er der en lille mulighed for at finde nogle data på nettet (hvis man er heldig)...  

Ellers vil jeg sige som ofcourse_dk26, at det er meget svært at komme til noget seriøst...

Det skulle så lige være at man byggede nogle lukkede kabinetter til enhederne (en kasse til hver) og at man så havde et elektronisk delefilter at lege lidt med hvor man så ville kunne justere sig ind på et eller andet der nok var brugbart... men har man heller ikke sådanne et er det svært,

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2008 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Så.. hvad du på lageret - hvad drejer det sig om?
Og må det koste penge  -  eller er det "kun for sjov" for at se om det overhovedet kan spille?

Mvh. Offcourse

Mattesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2008 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

taj... de er alle 4 ohm det ved jeg. Den store er fra philips og de to andre ved jeg ikk hvad er...

philipsen!
den anden højtttaler
den sidste højttaler

det må godt koste lidt penge ( 1000-1500 ) og det er uden kassen

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2008 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Den fra Philips er en fuldtone højttalerenhed, og vil nok være den jeg ville rette mit blik mest hend imod. tror den ville fungere bedst i et bagladet horn kabinet, men stadig... det er lidt svært at sige.. Du kan jo prøve at sættte en forstærker til for at hør den spille, det er muligt den stadig skal slupleres af en diskant...

tror du vi kan få et billede af undersiden af enhederne? og eventuelt hvis du kunne måle hvor brede de er på oversiden. De to andre er jeg lidt mere i tvivl om.. den nederste kunne måske godt se ud som om er fra noget auto hifi... hvem ved...

Mattesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2008 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

ja okay men det må lige blive i mogen tidlig... men alle enhederne er taget fra højtaler til anlæg som man kan have i stuen eller værelset

Mattesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2008 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

okay philips'en er 19 cm

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2008 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Ja, den ser jo fin ud.. Jeg tror jeg vil prøve mig lidt frem med kabinetter, det rigtige for denne her vil nok være et ventileret, det er bare super svært at ramme godt når man stadig ikke ved noget om dem.. Kan du huske eller tilfældigvis ved hvordan de gamle kabinetter så ud? for det ville nok kunne hjælpe en del her.

Det vil kræve absolut at prøve kabinet for at finde ud af bare lidt om enheden. Og så vil jeg nok lave et dejligt stort kabinet hvor du med en plade inden i ville kunne rykke den op og ned og dermed ændre volumen. Og så en basport hvor du også ville kunne ændre længden. Og så bare igang med at lytte og så vil jeg håbe at man på et tidspunkt ville kunne ramme noget.. Men det kræver nok lidt tid..

den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2007
Sendt: 08 August 2008 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke sikker, men kunne det ikke ligne phillips' 800-1200 ohms enheder (Hint, nogen der ved noget om det?)

Hvis det er det, skal du ikke smække dem til en normal forstærker, men lad os lige se om nogen kan be-/afkræfte det

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 09 August 2008 kl. 02:00 | IP-adresse registreret  

Mattesen skrev:
ja okay men det må lige blive i mogen tidlig... men alle enhederne er taget fra højtaler til anlæg som man kan have i stuen eller værelset

Har du kun de tre enheder der er vist på billederne?
Skal det være til to højttalere - altså stereo?

Hilsen
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Mattesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2008 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

nej har det på billederne x2 plus 4 diskanter
philips kassen er 40x16.5x23 (b x h x d)

Mattesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2008 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

den-studerende skrev:
Jeg er ikke sikker, men kunne det ikke ligne phillips' 800-1200 ohms enheder (Hint, nogen der ved noget om det?)

Hvis det er det, skal du ikke smække dem til en normal forstærker, men lad os lige se om nogen kan be-/afkræfte det

hvorfor?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum