| Forfatter |
|
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske er jeg tosset, eller hvad ved jeg. men hvorom alting er, så har jeg idag konstateret noget som jeg aldrig tidligere har lagt mærke til tidligere.... når jeg spiller lavt på mit anlæg, så er det meget "anonymt" og man lægger ikke specielt meget mærke til trommer/bas i musikken. Når jeg så "giver den gas" så kommer der pludselig helt nye aspekter i musikken, og musikken får ligesom mere "liv"..... Er det normalt, eller kan det skyldes at min forstærker mangler kræfter eller andet?
Det er svært at forklare hvad jeg mener, men jeg håber at der er nogle som "fanger" det som jeg mener, og måske oveni købet kan svare på spørgsmålet.... 
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det handler nok meget om at der kommer flere detaljer med når du spiller højt.
|
| Til top |
|
| |
pedebr Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forst�r godt, hvad du mener. Det er de f�rreste hi-fi-s�lgere, der g�r op i at fort�lle dig om et anl�g er fedt at h�re p� n�r det spiller lavt. Der er heller ikke mange computereforhandlere, der snakker om, hvorvidt computeren larmer.
Hvad skal der til for at et anlæg opnår flest mulige detaljer , når det spiller lavt?
|
| Til top |
|
| |
Mrhviid Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 214
|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frygt ej... Det er skam ganske normalt at forstærkere mister noget dynamik ved lav udstyring (volume). Man kan høre alle instrumenter, men der "mangler lis'som noget"... Mvh...
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
pedebr skrev:
| Jeg forstår godt, hvad du mener. Det er de færreste hi-fi-sælgere, der går op i at fortælle dig om et anlæg er fedt at høre på når det spiller lavt. Der er heller ikke mange computereforhandlere, der snakker om, hvorvidt computeren larmer. |
|
|
Lige præsis, er dog stadig glad for min gamle arcam.... den har givet mig det som jeg på et andet punkt har kæmpet med, har hjulpet mig af med "lytte trætheden" som jeg har oplevet hos meget andet i prisklassen. Men hvad handler det om, og er der ret meget at gøre ved problemet?
|
| Til top |
|
| |
pedebr Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal man finde sig i, at musik lyder dårligt ved lav volume?
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
pedebr skrev:
| Skal man finde sig i, at musik lyder dårligt ved lav volume? |
|
|
Lyder ikke disideret dårligt, bare kedeligt... men hvad ville du gøre ved det?!
|
| Til top |
|
| |
pedebr Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min - ekstremt sparsomme - erfaring siger mig, at små højtalere lyder bedre ved små volumer. Altså, hvis du vil spille lavt, så køb nogle små højtalere. Simpelthen.
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
Bruger siden: 02 Januar 2008 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1405
|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er nok ikke så meget at gøre ved det. De spiller formodentlig detaljerne, men det er ikke sikkert, at du kan høre dem. Jeg synes dog, at der er stor forskel på, hvilke højttalere der har f.eks. bas/trommer når man spiller lavt.
__________________ Mvh Mathias Boesgaard
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
pedebr skrev:
| Min - ekstremt sparsomme - erfaring siger mig, at små højtalere lyder bedre ved små volumer. Altså, hvis du vil spille lavt, så køb nogle små højtalere. Simpelthen. |
|
|
oki så må jeg have sådan et par, og så en swits til når jeg vil "fyre den af" ..... hmm mine ht er nu bestemt ikke specielt store, men det kunne da godt være man skulle prøve om det blev anderledes med nogle mindre, bare som en prøve.
|
| Til top |
|
| |
pedebr Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
B&O lavede på et tidspunkt en "ghethoblaster", der optog enormt fedt med bånd. Den spillede skidegodt lavt. Derfor ville jeg købe sådan én og placere den dér, hvor jeg vil høre lav musik.
|
| Til top |
|
| |
pedebr Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad angår "lyttetræthed". Køb et lille ekstemt billgt anlæg, skrue helt op, spil fx punk, og smadr mens du drikker dig fuld. Gentag flere gange indtil du trænger til vellyd. Men hvad mener du med "lyttetræthed". Godt udtryk i øvrigt.
|
| Til top |
|
| |
pedebr Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sidste forslag. Køb hovedtelefoner. Trådløse. Og foretag dig praktiske ting mens du lytter. Du får en ny musikoplevelse og de praktiske gøremål virker mediterende. Suverænt til at lytte til "ny musik".
|
| Til top |
|
| |
pedebr Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så lige en vittighed:
- Hvorfor spiller århusianerne altid højt? - For at få detaljerne med i musikken!
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
pedebr skrev:
| Hvad angår "lyttetræthed". Køb et lille ekstemt billgt anlæg, skrue helt op, spil fx punk, og smadr mens du drikker dig fuld. Gentag flere gange indtil du trænger til vellyd. Men hvad mener du med "lyttetræthed". Godt udtryk i øvrigt. |
|
|
Lyttetræthed dækker over det fænomen som opstår, når man efter en eller anden given tid, er mere irritereret i hovedet af at høre musikken fra ens anlæg at man har lyst til at slukke for skidtet end at lytte videre. Svært at forklarer præsist hvad det er, men jeg tror mange kender udtrykket/det som sker, når man lytter til et sådan anlæg. Hvad der giver denne træthed, tror jeg nok er forskelligt fra person til person... derfor er det også altid noget af en jagt, når man skal ud og handle nyt grej, da nogle er "til moderen og andre datteren".
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kan være flere grunde - og de kan være mikset ind i hinanden. Ofte er det et kompliceret delefilter der sluger en masse effekt - og dermed en del detaljer ved lavt niveau - der bliver så først lukket op for godterne ved flere watt igennem filteret. En forstærker der ikke er kraftig nok sammesat med en svær højttaler, vil ofte også miste noget ved lave niveau'er. Og ofte er det netop små højttalere med en lav følsomhed, der kan være svære at "trække"/få liv i.
Til eksempel: Jeg ejede en overgang (kort) et sæt Dynaudio Contour 1.3SE. Denne højttaler havde et kompliceret delefilter for at få den til at spille liniært - med andre ord, den åd watt uden lige. Selv med 300 rørwatt skulle der lukkes op på mellemhøjt niveau for at få et ordentligt lydbillede. Der var absolut intet ved lavt aftenniveau. Andet eksempel: Nuværende højttalere er der intet delefilter - kun en afskærings kondensator til diskanten. Med 18 rørwatt skal jeg bare lige ha' den mindste lyd igennem før hele lydbillede er til stede samt alle detaljer. En stor fordel når man bor i etageejedom - så kan man spille på alle tider af døgnet.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
pedebr Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad fik du din advarsel for?
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
pedebr skrev:
Hvad fik du din advarsel for?  |
|
|
Nu skal du ikke spamme tråden.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
pedebr Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sorry...
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2008 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
|
Der kan være flere grunde - og de kan være mikset ind i hinanden. Ofte er det et kompliceret delefilter der sluger en masse effekt - og dermed en del detaljer ved lavt niveau - der bliver så først lukket op for godterne ved flere watt igennem filteret. En forstærker der ikke er kraftig nok sammesat med en svær højttaler, vil ofte også miste noget ved lave niveau'er. Og ofte er det netop små højttalere med en lav følsomhed, der kan være svære at "trække"/få liv i.
Til eksempel: Jeg ejede en overgang (kort) et sæt Dynaudio Contour 1.3SE. Denne højttaler havde et kompliceret delefilter for at få den til at spille liniært - med andre ord, den åd watt uden lige. Selv med 300 rørwatt skulle der lukkes op på mellemhøjt niveau for at få et ordentligt lydbillede. Der var absolut intet ved lavt aftenniveau. Andet eksempel: Nuværende højttalere er der intet delefilter - kun en afskærings kondensator til diskanten. Med 18 rørwatt skal jeg bare lige ha' den mindste lyd igennem før hele lydbillede er til stede samt alle detaljer. En stor fordel når man bor i etageejedom - så kan man spille på alle tider af døgnet.
Mvh.
|
|
|
Super mange tak for den fine forklaring/eksempel. Aner ikke hvad der er af delefilter i mine "alu kasser", så om det er det der er problemet ved jeg desværre ikke så meget om. Den slags "nørderi" er jeg ikke specielt stærk i. Men hvis jeg nu skal af med problemet, kan du så nævne nogle ht som kunne være interessante?
Spiller oftest ikke højere alligevel end at man kan snakke sammen, omend man indimellem nok skal løfte stemmen, men jeg er kommet over teenager fest niveauet for snart mange år siden, og derefor er min forstærker/reciever heller ikke verdens kraftigste watts messigt som du kan se i min averat
|
| Til top |
|
| |