Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 22:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Underligt fænomen? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 13 August 2008 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Oohhh nu begynder det jo at blive svært...
Det klassiske svar, lån og lyt.
Men jeg har hørt at Focal JM Lab skulle være en human belastning med en ret god opløsning. Og så er de jo ganske pæne - du har jo nogle ret pæne højttalere i forvejen.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 August 2008 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Oohhh nu begynder det jo at blive svært...
Det klassiske svar, lån og lyt.
Men jeg har hørt at Focal JM Lab skulle være en human belastning med en ret god opløsning. Og så er de jo ganske pæne - du har jo nogle ret pæne højttalere i forvejen.

Mvh.

Oki prøver det gamle ordsprog med "Focal" i første omgang så. Bestemt synes heller ikke de er grimme, og det er jo altid rart hvis lyd og udseende kan gå hånd i hanke *S*

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 13 August 2008 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Måske er jeg tosset, eller hvad ved jeg. men hvorom alting er, så har jeg idag konstateret noget som jeg aldrig tidligere har lagt mærke til tidligere.... når jeg spiller lavt på mit anlæg, så er det meget "anonymt" og man lægger ikke specielt meget mærke til trommer/bas i musikken. Når jeg så "giver den gas" så kommer der pludselig helt nye aspekter i musikken, og musikken får ligesom mere "liv"..... Er det normalt, eller kan det skyldes at min forstærker mangler kræfter eller andet?

Det er svært at forklare hvad jeg mener, men jeg håber at der er nogle som "fanger" det som jeg mener, og måske oveni købet kan svare på spørgsmålet....

Du har blot bemærket at den mennskelige hørelse er niveauafhængig

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 13 August 2008 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Lige præcis:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fletcher%E2%80%93Munson_curves

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2008 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:
bjørn skrev:

Lige præcis:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fletcher%E2%80%93Munson_curves

Jamen det er da helt sikkert en del af "problemet", hvilket jeg ikke er i tvivl om. Men tænker om ikke at det er muligt at minimere forskellene på en eller anden måde.

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Sendt: 13 August 2008 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

pedebr skrev:
Skal man finde sig i, at musik lyder dårligt ved lav volume?

Lyder ikke disideret dårligt, bare kedeligt... men hvad ville du gøre ved det?!

-Købe en forstærker med en loudness-knap...

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 13 August 2008 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Tænk at der skulle så mange indlæg til før dette oplagte forslag kom på banen

En Rema forstærker kan anbefales. Bare tryk "Linear" knappen ud, og du får en dejlig kraftig mudderbas

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2008 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
kongruens skrev:

En Rema forstærker kan anbefales. Bare tryk "Linear" knappen ud, og du får en dejlig kraftig mudderbas

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Hmm "laudness" er da et skældsord, er det ik?

Anyway har haft en forstærker med denne funktion tidligere, omend jeg ikke helt kunne se hvad jeg skulle bruge den til på dette uhyre. men når så det er sagt, så virker det fakstisk ret godt, men som du selv er ude i, så bliver det noget "mudderet" og det er jeg til gengæld ikke interesseret i *S*... Ellers et godt forsøg ;-)

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 August 2008 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Jeg er gået over til digitalt delefilter, og mangler ikke noget ved lavt niveau. Jeg kunne i princippet lave loudnes med filteret, men føler ikke behov for det.

Der er helt klart mere hul igennem ved lave niveauer nu ift. alm. passive filtre.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 August 2008 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Hvad sagde jeg Rattan? De aktive højttalere fra AVI er sagen. Aktivt delefilter uden snask. Det kan vi lide 

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 August 2008 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Det er ikke ukendt. Mange højttalere har dårligere dynamik og detaljering ved lave niveauer. Det skyldes, hvad man kunne kalde nulpunkts-ulineariteter. Det er velkendt, at en højttalerenheds ophæng bliver tiltagende ulineært over en vis udstyring (d.v.s ved storsignal), men det såkaldt lineære område har også en nedre grænse. Herunder tiltager ophænget også en smule i stivhed  og træghed. Når man spiller helt lavt, slipper membranen så at sige ikke ordenligt fri. Man kan nok sammenligne det med fænomenet sticktion. Det kender man fx, hvis man skal sætte et legeme i bevægelse, og hvor der mellem dette legeme og underlaget er friktion. Der skal fx en vis skubbe-kraft til, før en fyldt/tung flyttekasse begynder at bevæge sig hen over et gulv. Alle kræfter man bruger under denne grænse fører ikke til noget/bevægelse (når så bevægelsen endelig begynder, falder den påkrævede kraft - der skal til for at oprethold bevægelse med konstant hastighed - en lille smule!). 
Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 13 August 2008 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Måske er jeg tosset, eller hvad ved jeg. men hvorom alting er, så har jeg idag konstateret noget som jeg aldrig tidligere har lagt mærke til tidligere.... når jeg spiller lavt på mit anlæg, så er det meget "anonymt" og man lægger ikke specielt meget mærke til trommer/bas i musikken. Når jeg så "giver den gas" så kommer der pludselig helt nye aspekter i musikken, og musikken får ligesom mere "liv"..... Er det normalt, eller kan det skyldes at min forstærker mangler kræfter eller andet?

Det er svært at forklare hvad jeg mener, men jeg håber at der er nogle som "fanger" det som jeg mener, og måske oveni købet kan svare på spørgsmålet....

Er det ikke det fænomen som B&O forsøger at løse med deres ABL (eller er det ALB?) - altså en eller anden form for aktiv loudness-funktion, der gradvis aftager med lydniveau?

Det er der selvfølgelig ikke meget hifi/high end over, men kan måske forklare, hvorfor B&O altid og umiddelbart lyder godt (ihvertfald under en kort demo i butikken).

Til top Vis sd2100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sd2100

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2008 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Jeg er gået over til digitalt delefilter, og mangler ikke noget ved lavt niveau. Jeg kunne i princippet lave loudnes med filteret, men føler ikke behov for det.

Der er helt klart mere hul igennem ved lave niveauer nu ift. alm. passive filtre.

Aktiv eller ej kan jeg slet ikke se problemet, vi hører med den hørelse vi nu engang er født og vokset op med, og hvem kunne dog finde på at tilsætte "loudness" til dagligdagens lyde, inklusive musik.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2008 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

USXX skrev:
Det er ikke ukendt. Mange højttalere har dårligere dynamik og detaljering ved lave niveauer. Det skyldes, hvad man kunne kalde nulpunkts-ulineariteter. Det er velkendt, at en højttalerenheds ophæng bliver tiltagende ulineært over en vis udstyring (d.v.s ved storsignal), men det såkaldt lineære område har også en nedre grænse. Herunder tiltager ophænget også en smule i stivhed  og træghed. Når man spiller helt lavt, slipper membranen så at sige ikke ordenligt fri. Man kan nok sammenligne det med fænomenet sticktion. Det kender man fx, hvis man skal sætte et legeme i bevægelse, og hvor der mellem dette legeme og underlaget er friktion. Der skal fx en vis skubbe-kraft til, før en fyldt/tung flyttekasse begynder at bevæge sig hen over et gulv. Alle kræfter man bruger under denne grænse fører ikke til noget/bevægelse (når så bevægelsen endelig begynder, falder den påkrævede kraft - der skal til for at oprethold bevægelse med konstant hastighed - en lille smule!). 

Så lavt er der vel ingen der forsøger at spille når de hører musik

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 August 2008 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

USXX skrev:

For en del enheders vedkommende begynder denne ulinearitet allerede under 1,5 V - og hvis vi nu går ned til 1 V (RMS), kan vi fint have et lydtryk på omkring 80 dB i 1 meter, så super-lavt er det heller ikke.

Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2008 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
Hvad sagde jeg Rattan? De aktive højttalere fra AVI er sagen. Aktivt delefilter uden snask. Det kan vi lide 

Hehe overvejer det stadig, lavt spille niveau eller ej, så  ville det var rart at kunne få et "skrummel" mindre i hytten *S*

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 13 August 2008 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Hvis din højttaler er tun et ind til at være lineær ved 90dB lydtryk, så vil den kun lyde af mellemtone (=transistorradio) når du spiller lavt.
Hvis højttalerene er tunet ind til at være lineære ved 50-60dB lydtryk så vil de lyde som om der er Loudness på når du spiller højt.

....alt sammen pga. Fletcher Munson kurven.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 August 2008 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

pedebr skrev:
Jeg forst�r godt, hvad du mener. Det er de f�rreste hi-fi-s�lgere, der g�r op i at fort�lle dig om et anl�g er fedt at h�re p� n�r det spiller lavt. Der er heller ikke mange computereforhandlere, der snakker om, hvorvidt computeren larmer.

Hvad skal der til for at et anlæg opnår flest mulige detaljer , når det spiller lavt?

Klasse A

MVH WRONG

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 August 2008 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

mcs_5 skrev:
kongruens skrev:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Hmm "laudness" er da et skældsord, er det ik?

Anyway har haft en forstærker med denne funktion tidligere, omend jeg ikke helt kunne se hvad jeg skulle bruge den til på dette uhyre. men når så det er sagt, så virker det fakstisk ret godt, men som du selv er ude i, så bliver det noget "mudderet" og det er jeg til gengæld ikke interesseret i *S*... Ellers et godt forsøg ;-)

Jeg mener at kunne huske dengang loudness var standard på de fleste forstærkere (80'erne...) at det netop blev beskrevet i manualer at den var beregnet til brug ved lave lydstyrker for at kompensere for ørets mindre følsomhed for "yderfrekvenser" ved lav volumen. At rigtig mange så syntes at "hængekøje" lyden var feeeeed, også ved høj volumen var vel forventeligt og sørgeligt.

Min far har en Denon reciever med trinløs loudness, og det er ikke helt tosset (hvis det SKAL være), for så er det ikke enten/eller.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2008 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

USXX skrev:
bjørn skrev:

USXX skrev:

For en del enheders vedkommende begynder denne ulinearitet allerede under 1,5 V - og hvis vi nu går ned til 1 V (RMS), kan vi fint have et lydtryk på omkring 80 dB i 1 meter, så super-lavt er det heller ikke.

Nu har du selv sammenlignet fænomenet med overfladefriktionen men jeg har da aldrig været ude for (eller hørt om) en enhed som skal påtrykkes 1V (eller der omkring) før den vil forlade hvilepositionen. Nu er der vel tale om et fænomen der forværres ved gradvist lavere signal ind til man når en nedre grænse hvor enheden simpelthen ikke mere flytter sig (som med overfladefriktionen) men i praksis er det vel et sammensat fænomen som eventuelt generer "lavtspillere" 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes