Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 02:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: FULL HD? Hvor stort TV/lærred skal man ha (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 31 August 2008 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Synes det er lidt underfundigt at de samme brugere der i Hifi øjemed konpromisløst jager perfektion, og undervejs ignorer ethvert argument om hørbare forskelle, argumenterer for lavere ("tilstrækkelig") kvalitet på billedsiden

Hvis der ER en forskel (også selv om den er lille), så lad os da få glæde af den hjemme i stuerne. Jeg siger FULL HD til folket... og jeg sætter mig gerne hen foran farvevæggen for at retfærdiggøre investering for mig selv.

Og ja, jeg er klar over at jeg er en investering fra at opfylde egne råd... men beslutning er truffet.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 31 August 2008 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Green skrev:

Hej alle. Jeg kan se at der er mange der ikke lige ved hvad de snakker om. Det lyder mest som om at folk bare skriver hvad de har hørt, uden at prøve det selv!!

Jeg har et Samsung LE-32R72B "HD-Ready 720p" og et Samsung LE-40F86BD "Full-HD 1080p"

Forskellen er ENORM! Jeg vil sige det kort, meget kort. Hvis man interessere sig for kvalitet og går meget op i detaljer i spil eller film, KAN DET GODT BETALE SIG AT FÅ FULL-HD 1080p. Jeg ser hele tiden forskellen!

Om det bare er mig eller hvad det ved jeg ikke men eftersom jeg har 2 tv'er og det ene er Full-HD kan jeg ikke længere nøjes med 720p. Der er simpelthen så stor en forskel. Og der vil jeg sige ligemeget hvor du sidder vil jeg vælge Full-HD 1080p frem for andet..

Jamen, du laver jo nøjagtigt samme fejl som langt de fleste andre der "har prøvet selv": Du laver en sammenligning mellem to tv der er meget forskellige på en lang række punkter, og så trækker du ét element ud og konkluderer på dét, uden at vide om det er dette specifikke element der giver forskellen. Som jeg har sagt flere gange, der ER forskel på 720P og 1080P, men i forhold til de øvrige forskelle på de to tv du nævner, så er dén forskel i sig selv ikke ret væsentlig. Hvis du kigger på forskellen mellem de to tv, så udgør opløsningen i sig selv måske MAX 10% af kvalitetsforskellen. Resten fordeler sig på panelets kvalitet på øvrige områder, bedre signalbehandling, størrelsen, måske indstillingen af tv'ene osv. I forhold til afstanden til tv'et vil jeg lige understrege at oplevelsen ikke er den samme hvis du sidder tæt på et lille billede, som hvis du sidder langt fra et stort billede. Derfor kan du ikke bare sætte dig tættere på 32"-eren og så sammenligne direkte med 40" tv'et. Størrelsen alene _vil_ udgøre en fordel for F86'eren ved HD signaler. Nu kan man ikke få et F86 med lav opløsning, eller et R72 med høj opløsning, så du kan ikke med disse tv lave en direkte sammenligning udelukkende baseret på opløsning. Men jeg har i flere sammenhænge lavet demonstrationer af 720P vs 1080P, hvor forskellen er isoleret til opløsningen, og her har konklusionen hver gang (både fra mig selv og evt. tilhørere) været at opløsningen i sig selv ikke er ret væsentlig i forhold til andre faktorer. Jeg vil tro at jeg er dén person hér der har set en 720P vs 1080P demonstration hvor alt andet er lige, i flest forskellige sammnhænge, så jeg vil altså helst ikke have skudt i skoene at det er teoretisk fnidder-fnadder uden praktiske erfaringer. Igen, forskellen er ikke _ligegyldig_, men den er uvæsentlig i forhold til så meget andet man kan bruge sin energi på.

Og, for nu at gentage mig selv endnu engang, diskussionen er mere og mere overflødig efterhånden som alle tv bliver 1080P og det ikke længere koster ekstra - så tager man selvfølgelig 1080P versionen.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 31 August 2008 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Synes det er lidt underfundigt at de samme brugere der i Hifi øjemed konpromisløst jager perfektion, og undervejs ignorer ethvert argument om hørbare forskelle, argumenterer for lavere ("tilstrækkelig") kvalitet på billedsiden .

Jeg ved ikke om jeg er en af dem du sigter efter, men jeg mener ikke at mindre end 1080P er "tilstrækkeligt". Jeg mener det er et offer der i mange sammenhænge er klogt at gøre, for at få en forbedret ydelse på alle de andre områder der som regel heller ikke er tilstrækkelige. "Det perfekte TV" er (med dagens kilder) 1080P, uanset størrelse. Men så længe vi ikke har det perfekte tv, så må vi kigge på hvilke områder vi kan tillade os at gå på kompromis med uden at billedkvaliteten lider for meget.

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 01 September 2008 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Som nævnt et par gange dør denne diskusion snart af sig selv, da der meget snart udelukkende produceres fullhd TV.

Men jeg erindrer i hvert fald en Engelsk test af Pioneer508 hvor konklusionen bla var, at den på trods af dens lavere opløsning performede FulHd materiale bedre end de bedste FullHd konkurrenter . . 

Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 01 September 2008 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Jeg ved ikke om jeg er en af dem du sigter efter, men jeg mener ikke at mindre end 1080P er "tilstrækkeligt".

Det var bare en helt generel undren - i min lille verden et lille paradoks mellem to sider af Hi-Fi (hvis man tør bruge det udtryk på billedsiden).

Jeg hverken sigter ikke efter nogen, ensige forsøger at kritisere nogen. Bare en notits af entusiaster inden for det visuelle i langt højere grad lader til at være fakta-basseret end (os) audiofile. Jeg har f.eks. selv i lighed med mange andre købt udstyr der spiller langt uden for det hørbare område... det kunne jeg dælme ikke høre om så jeg gik nok så tæt på 

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 01 September 2008 kl. 07:11 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Det var bare en helt generel undren - i min lille verden et lille paradoks mellem to sider af Hi-Fi (hvis man tør bruge det udtryk på billedsiden).

Jeg hverken sigter ikke efter nogen, ensige forsøger at kritisere nogen. Bare en notits af entusiaster inden for det visuelle i langt højere grad lader til at være fakta-basseret end (os) audiofile. Jeg har f.eks. selv i lighed med mange andre købt udstyr der spiller langt uden for det hørbare område... det kunne jeg dælme ikke høre om så jeg gik nok så tæt på 

OK, jamen så er jeg sådan set enig med dig, det er en lidt spøjs ting. Men det skal dog siges at jeg mener det er generelt nemmere at være fakta-baseret inden for billede-produkter, da teorien i mine øjne er langt mere velbeskrevet hér, end for audio, og der er en langt større enighed om hvad "godt" egentlig er. Hvis du fremviser et absolut topkvalitets billede-produkt for 100 mennesker, så vil 99, hvis ikke 100, af dem være enige om at det er et fremragende billede. Hvis du f.eks. viser en kvalitets blu-ray udgivelse på et kalibreret 60" Pioneer, så er der ikke mange der vil sige at det er et dårligt billede. Men fremvis et hvilkt som helst audio-system til en million, så vil mindst 20-30 personer ikke bryde sig om lyden.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 01 September 2008 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Men fremvis et hvilkt som helst audio-system til en million, så vil mindst 20-30 personer ikke bryde sig om lyden.

det tror jeg nu ikke, de fleste vil bare have "gode" idéer til "forbedringer" og tweaks. For at få den helt på plads. Forudsat det selvfølgelig er et bare nogenlunde anstændigt anlæg, så tror jeg de færreste vil synes det lyder decideret dårligt.

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 September 2008 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

hmm. Har læst tråden igennem og ved i virkeligheden ikke om jeg kan "gøre en forskel".

Men jeg er helt enig i at man skal meget stort op i tommer eller bare sidde ufatteligt tæt på skærmen. Problemet i denne tråd og mange andre er vel egentlig at der er mange der ikke forstår hvor stort 720P reelt er.

Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 September 2008 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

interfacelift skrev:

hmm. Har læst tråden igennem og ved i virkeligheden ikke om jeg kan "gøre en forskel".

Men jeg er helt enig i at man skal meget stort op i tommer eller bare sidde ufatteligt tæt på skærmen. Problemet i denne tråd og mange andre er vel egentlig at der er mange der ikke forstår hvor stort 720P reelt er.

Men hvis du så forstår hvor stort 720 P reelt er, kan du så ikke forklare os andre det?

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 September 2008 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:
interfacelift skrev:

Men hvis du så forstår hvor stort 720 P reelt er, kan du så ikke forklare os andre det?

Forklare.. Ja.. Uden problemer, det er 720P. Når jeg siger reelt kan du vel regne ud at det skal ses.

Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

Cordes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2005
Sendt: 14 September 2008 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Mon ikke vi hermed skal konstatere, at bunden er nået og tråden slut.
Til top Vis Cordes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cordes

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 15 September 2008 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

det tror jeg nu ikke, de fleste vil bare have "gode" idéer til "forbedringer" og tweaks. For at få den helt på plads. Forudsat det selvfølgelig er et bare nogenlunde anstændigt anlæg, så tror jeg de færreste vil synes det lyder decideret dårligt.

Jeg har både oplevet at overhøre andres meget negative kommentarer, selv at synes at et anlæg til en million eller mere lød direkte utåleligt ringe, samt at anlæg jeg selv synes lød fremragende er blevet rakket ned. Alle kombinationer du kan komme i tanke om. Se bare de tråde der dukker op efter hver eneste udstilling, hvor folk skal gøre sig åh så kloge på hvordan 3/4 af udstillerne absolut ikke har forstand på hifi. Så jeg er meget uenig, det er absolut muligt at sammensætte et anlæg til en million som rigtigt mange vil synes lyder decideret ringe, og nok så vigtigt, jeg tror ikke på at det kan lade sig gøre at sammensætte et anlæg uanset pris, som 100 ud af 100 hifi4all brugere vil sige lyder godt. Eller bare 80 ud af 100.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 15 September 2008 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:
 i min lille verden et lille paradoks mellem to sider af Hi-Fi (hvis man tør bruge det udtryk på billedsiden).

Jeg faldt lige over denne formulering igen: Jeg mener _netop_ at der på billedsiden i langt højere grad kan tales om "hifi", end på lydsiden. Vi har nemlig på billedsiden i langt højere grad end på lydsiden den mest basale faktor på plads: Kildematerialet skal være designet til at blive gengivet korrekt. Det er ret få CD-udgivelser i dag der er det, mens 99% af alle film og tv-udsendelser ser bedst ud på et korrekt display

Don_Odal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 September 2008 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

En anden faktor (siger ejeren af en 720-TV) er også om det skal bruges i forbindelse med noget PC-udstyr. Jeg bruger jævnligt min laptop til at smide på TV'et (HDMI ud fra laptoppen) typisk for at se dokumentarer osv.

Her er det trodsalt dejligt at få Full HD - det giver et noget større desktop. Naturligvis gør det ikke den enkelte udsendelse bedre - kilden er som regel ringe - men stadig, det bør "med-overvejes" hvis det er en ting man får brug for.

Til top Vis Don_Odal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Don_Odal

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes