Sendt: 22 August 2008 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
lennon skrev:
Jeg tror ikke på ALT jeg læser. Men visse fagfolks udsagn vægter altså tungere end div postulater i fora som denne. Og OttoAv er jo en af de allermestmest kompetente vi overhovedet har mht billede.
|
|
|
Bemærk dog at jeg tit bliver overfortolket - om det er fordi jeg formulerer mig forkert ved jeg så ikke... Men bemærk at jeg ikke skriver at der SLET ikke er forskel, jeg skriver "ikke særligt væsentligt". Det skal forstås sådan at jo, du kan godt se forskel på et 768P og et 1080P tv i 42-50", især hvis du har dem stående ved siden af hinanden. Men denne forskel er marginal i forhold til mange andre, meget mere væsentlige aspekter af billedgengivelsen. Derfor er det forkert at definere at hvis man vil have det optimale ud af 1080P kilder, så skal displayet være 1080P, uden SAMTIDIG at definere at display'et skal kunne gengive kildens farver korrekt, at det har tilstrækkelig kontrast osv. Findes der så et tv der opfylder alle kravene, så er det jo fint, men hvis du står i en situation hvor du må vælge hvilke områder du skal gå på kompromis med, så er opløsning en af de første ting du kan frasortere, simpelthen fordi det ikke flytter ret meget på helhedsoplevelsen at smide en smule skarphed/detaljegrad væk (til en vis grænse naturligvis).
Man kan jo så prioritere ting forskelligt, og jeg er ind imellem blevet mødt af ganske oprevede personer der mener at forskellen på en PDP 508 og en PDP-LX 508 er "gigantisk". Det må så enten være fordi der er inflation i superlativerne (hvis den forskel er "gigantisk", hvad er så forskellen på et Pioneer og et low-end Philips?), eller fordi folk bare prioriterer væsentligt anderledes end jeg gør. Det er sådan set fair nok, jeg tvinger ikke nogen til at overtage mine holdninger, jeg fortæller bare hvad jeg føler der virker for _mig_, så kan man vælge at følge mine råd eller lade være. Men jeg må indrømme at nogle gange kan det godt irritere mig lidt når folk stiller sig op og siger at dét billede jeg fremviser er rigtigt, rigtigt godt, men at de er uenige i halvdelen af dét jeg gør for at opnå det... Specielt når man så samtidig vælger at lægge meget vægt på teoretiske betragtninger der LYDER fornuftige, men som ingen har demonstreret. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|