Forfatter |
|
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
Sendt: 04 December 2009 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
plafitracer skrev:
kennethjensen skrev:
Henrik300 skrev:
kennethjensen skrev:
Må da håbe du har fået en svedig pris på de kabler Også håber jeg de bedre end Bertrams proxima. De har jo en vis lighed 
|
|
|
Hej Kennethn
Jeg kan kun sige at jeg er meget tilfreds. Som skrevet i andet indlæg så kunne jeg ikke finde en bedre opdatering af anlægget.
Nu har jeg har ikke prøvet Betrams kabler på mit eget anlæg, men de er vist ikke opbygget helt ens .
|
|
|
De ser emmervæk nu meget ens ud... Kommer der ikke et par billeder op snart ? 
|
|
|
Nåeh nej, ingen sammenligninger...
|
|
|
Fordi de ser ens ud, er jo ikke ensbetydende med man kan sammeligne dem vel basse  __________________ Kenneth
|
Til top |
|
|
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
Sendt: 04 December 2009 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad nu ikke min tråd blive en en sammeligningstråd, så skal der skrives om dette så gør det via PM - jeg gidder ikke have det i min tråd - ok boys  __________________ Hilsen Henrik
|
Til top |
|
|
Henrik300 Forum Bruger

|
Sendt: 04 December 2009 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
Det glæder mig Henrik. Tillykke med kablerne 
|
|
|
Hej Lars
Længe siden old chap - stadi på Oscar og Svinø ?
Og takker  __________________ Hilsen Henrik
|
Til top |
|
|
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
Sendt: 04 December 2009 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik300 skrev:
Lad nu ikke min tråd blive en en sammeligningstråd, så skal der skrives om dette så gør det via PM - jeg gidder ikke have det i min tråd - ok boys  |
|
|
Selvfølgelig... Var på ingen måder heller ikke min mening at det skulle ende ud i en diskusion. __________________ Kenneth
|
Til top |
|
|
Henrik300 Forum Bruger

|
Sendt: 05 December 2009 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
Henrik300 skrev:
Lad nu ikke min tråd blive en en sammeligningstråd, så skal der skrives om dette så gør det via PM - jeg gidder ikke have det i min tråd - ok boys  |
|
|
Selvfølgelig... Var på ingen måder heller ikke min mening at det skulle ende ud i en diskusion.
|
|
|
Helt fint  __________________ Hilsen Henrik
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
Sendt: 05 December 2009 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik300 skrev:
Brian7500 skrev:
Tillykke med dine nye kabler, Henrik.
Af nysgerrighed. Hvorfor RCA og ikke XLR mellem forstærker og cd?
Så bliver det vel strømkabler næste gang
|
|
|
Hej Brian
Når XLR kommer bliver det byttet med mit RCA kabel. Det skal så bruges fra plasespilleren til RIIA og der kommer også et XLR kabel fra RIIA til Hiatoén. XLR kablet var bare ikke klar til leverering d.d.
|
|
|
Husk på, at vores Plinius grejer ikke er balanceret opbygget, og at du derfor -alt andet lige- får bedre lyd ved at bruge RCA.
|
Til top |
|
|
Henrik300 Forum Bruger

|
Sendt: 05 December 2009 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Henrik300 skrev:
Brian7500 skrev:
|
|
|
Hej Brian
Når XLR kommer bliver det byttet med mit RCA kabel. Det skal så bruges fra plasespilleren til RIIA og der kommer også et XLR kabel fra RIIA til Hiatoén. XLR kablet var bare ikke klar til leverering d.d.
|
|
|
Husk på, at vores Plinius grejer ikke er balanceret opbygget, og at du derfor -alt andet lige- får bedre lyd ved at bruge RCA.
|
|
|
Det kommer an på en prøve når kablet kommer. Jeg har tidligere prøvet, dog med to forskellige kabler at lytte mellem rca og xlr og her vandt xlr. Men jeg prøver når det kommer i januar 
Er din erfaring at rca lyder bedst? __________________ Hilsen Henrik
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 05 December 2009 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik300 skrev:
TRX850 skrev:
Henrik300 skrev:
Brian7500 skrev:
|
|
|
Hej Brian
|
|
|
|
|
|
Det kommer an på en prøve når kablet kommer. Jeg har tidligere prøvet, dog med to forskellige kabler at lytte mellem rca og xlr og her vandt xlr. Men jeg prøver når det kommer i januar 
Er din erfaring at rca lyder bedst?
|
|
|
Ved ubalancerede konstruktioner såsom Plinius vil sammenligning af samme kabel i RCA og XLR udgave med forholdsvis stor sikkerhed falde ud til RCA's fordel lydmæssigt.
Hvorfor? Fordi konstruktionen netop er ubalanceret, hvilket vil sige, at i din cd afspiller bliver det ubalancerede signal sendt igennem ekstra elektronik for at lave et balanceret udgangssignal. Når signalet ankommer i din forstærker er der ligeledes ekstra elektronik til at konvertere tilbage til ubalanceret. I sagens natur skal signalet ikke gennem disse omveje, når man bruger RCA. Og sådanne elektroniske omveje gør altså ikke noget godt for lyden...
Konverteringen fra ubalanceret, til balanceret i den ene ende af kablet og tilbage igen er ofte kun lavet for at tilfredsstille den marketing hype, som går på at balanceret er bedst og nogle kunder vil derfor slet ikke købe produkter, der ikke har balancerede tilslutninger....
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 05 December 2009 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt korrekt TRX850, og ZenSati kablerne vil afsløre det en forskel med det samme. "Ingen kære mor". 
MJ
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 05 December 2009 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mark Johansen skrev:
Helt korrekt TRX850, og ZenSati kablerne vil afsløre det en forskel med det samme. "Ingen kære mor". 
MJ
|
|
|
Hvis jeg skal forstå det sådan, at xlr kablerne er bestilt til prøvelytning ift tilsvarende i rca, så er jeg næsten sikker på bedst resultat ved rca, når der lyttes på Plinius eller andet ubalanceret grej.
Når jeg skriver ''næsten sikker'' så er det fordi mange er så fast overbeviste om, at xlr pr definition er bedst, og da hjernen har rigtig hårdt fat i ørerne kan det være svært at lytte reelt og objektivt imod den overbevisning man har fået banket ind i hovedet af alskens marketing hype...
|
Til top |
|
|
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 465
|
Sendt: 05 December 2009 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig med TRX850 - ofte er det de ekstra dB gain som XLR kablet trods alt giver, som snyder os. Det virker som XLR kablerne spiller med mere dynamik og soundstage - men oftest spiller XLR kablerne bare højere
|
Til top |
|
|
Henrik.E Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 264
|
Sendt: 05 December 2009 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
kunne være sjovt at høre de ZenSari kabler op i mod nogle ander kabler så som
BM The Giant Højttalerkabelsom er dem jeg har og de lyder godt i mine øre
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 05 December 2009 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
MOtheFREAK skrev:
Enig med TRX850 - ofte er det de ekstra dB gain som XLR kablet trods alt giver, som snyder os. Det virker som XLR kablerne spiller med mere dynamik og soundstage - men oftest spiller XLR kablerne bare højere |
|
|
Nemlig, du er endelig ved at lære det. Dog er det ikke kablerne, der spiller højere I relation til det du nævner med niveauerne, så bemærk eksempelvis tests i Stereophile, hvor de laver level-matching på 0,1 dB mellem produkter de tester. Det er netop for, at testen ikke bare skal falde ud til fordel for den der ''råber højest''...
|
Til top |
|
|
Henrik300 Forum Bruger

|
Sendt: 05 December 2009 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for info TRX850
Jeg er ligeglad om det er det ene eller det andet kabel, jeg tager det der lyder bedst i mine øre.
__________________ Hilsen Henrik
|
Til top |
|
|
jesper ø j Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 December 2008 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 73
|
Sendt: 05 December 2009 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Mark Johansen skrev:
MJ
|
|
|
Hvis jeg skal forstå det sådan, at xlr kablerne er bestilt til prøvelytning ift tilsvarende i rca, så er jeg næsten sikker på bedst resultat ved rca, når der lyttes på Plinius eller andet ubalanceret grej.
Når jeg skriver ''næsten sikker'' så er det fordi mange er så fast overbeviste om, at xlr pr definition er bedst, og da hjernen har rigtig hårdt fat i ørerne kan det være svært at lytte reelt og objektivt imod den overbevisning man har fået banket ind i hovedet af alskens marketing hype...
|
|
|
Ja, er det ikke bygget fuld balanceret så skal man vælge Rca.
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 05 December 2009 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik300 skrev:
Tak for info TRX850
Jeg er ligeglad om det er det ene eller det andet kabel, jeg tager det der lyder bedst i mine øre.
|
|
|
Hmmm... Fra dit svar kunne det lyde som om jeg ikke lykkes med at kommunikere min pointe. Jeg taler ikke om, at kablerne lyder forskellige, for samme kabel i RCA og XLR udgave lyder jo givetvis rimelig ens. Pointen er, at dit Plinius grej lyder dårligere via de balancerede ud/indgange fordi, der er ekstra elektronik i signalvejen, som forringer lyden i forhold til den direkte signalvej via de ubalancerede tilslutninger. Billedligt og illustrativt svarer XLR forbindelsen mellem din cd afspiller og din forstærker til, at at du kobler en forforstærker ind mellem udgangen af din cd afspiller og indgangen af din integrerede forstærker = ekstra unødig elektronik i signalvejen, som ikke kan lyde bedre, end den direkte forbindelse af cd afspiller og forstærker, og som du jo derfor givetvis alle kunne drømme om at gøre...
|
Til top |
|
|
Henrik300 Forum Bruger

|
Sendt: 05 December 2009 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Henrik300 skrev:
Tak for info TRX850
|
|
|
Hmmm... Fra dit svar kunne det lyde som om jeg ikke lykkes med at kommunikere min pointe. Jeg taler ikke om, at kablerne lyder forskellige, for samme kabel i RCA og XLR udgave lyder jo givetvis rimelig ens.
Pointen er, at dit Plinius grej lyder dårligere via de balancerede ud/indgange fordi, der er ekstra elektronik i signalvejen, som forringer lyden i forhold til den direkte signalvej via de ubalancerede tilslutninger.
Billedligt og illustrativt svarer XLR forbindelsen mellem din cd afspiller og din forstærker til, at at du kobler en forforstærker ind mellem udgangen af din cd afspiller og indgangen af din integrerede forstærker = ekstra unødig elektronik i signalvejen, som ikke kan lyde bedre, end den direkte forbindelse af cd afspiller og forstærker, og som du jo derfor givetvis alle kunne drømme om at gøre...
|
|
|
Ok tak for info. Så er der vel kun rigtig løsning og det rca  __________________ Hilsen Henrik
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
Sendt: 05 December 2009 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik300 skrev:
L.B. skrev:
|
|
|
Hej Lars
Og takker 
|
|
|
Hej Henrik,
Jo jo, jeg er ikke kommet videre 
Mht. mine oplevelser med RCA kontra XLR, så har RCA altid vundet. Men som altid, så brug dine egne øre og vælg det du synes er bedst. XLR er bare en fed "connection" og jeg har tit ønsket at det skulle være det bedste, men det har det bare ikke været her. Jeg har dog kun testet det med diverse VdH kabler og det er et godt stykke tid siden, da mit grej idag er "ubalanceret".
|
Til top |
|
|
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 465
|
Sendt: 05 December 2009 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant er det, at en ganske stor del af alt det udstyr som leveres med XLR ind- og udgange, slet ikke er fuldt balanceret...
|
Til top |
|
|
Henrik300 Forum Bruger

|
Sendt: 05 December 2009 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
Henrik300 skrev:
L.B. skrev:
|
|
|
Hej Lars
Og takker 
|
|
|
Hej Henrik,
Jo jo, jeg er ikke kommet videre 
Mht. mine oplevelser med RCA kontra XLR, så har RCA altid vundet. Men som altid, så brug dine egne øre og vælg det du synes er bedst. XLR er bare en fed "connection" og jeg har tit ønsket at det skulle være det bedste, men det har det bare ikke været her. Jeg har dog kun testet det med diverse VdH kabler og det er et godt stykke tid siden, da mit grej idag er "ubalanceret".
|
|
|
Det er da også fint nok, for du er jo tilfreds med livet ik 
Der kan da kke være nogen tvivl om hvad der så er bedst uden at have hørt om den evt. forskel.
__________________ Hilsen Henrik
|
Til top |
|
|