Forfatter |
|
priboj Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 859
|
Sendt: 22 Januar 2010 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
du er jo "sindsyg"' keft det styre ' hvornår laver du en lytte aften
__________________ lyd er mit liv... musik er min dyd...
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 337
|
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mhenchel, tak for komentarerne,du har nok ret igen mht antallet af ledere i feltet.Min tanke udsprang af at jeg ville have smallere ledere for at de skulle ligge hvor magnetfeltet er stærkest.Nårjeg bruger 8 ledere må jeg vælge 7-8 mm.lederbredde for at modstanden kommer tli at ligge på 5-6 ohm.Det effektive magnetfelt er kun ca 10-11 mm.Jeg har læst at Magnepan bruger alu-tråd i deres modeller ,og det er jo nok også fordi de får en lang leder for at lave bredere membraner.
Nu har jeg igen det problem at trods alle mine planar højtalere er der kun to som er ens mht bredde og lederantal.Dem der er ens er de buede da de ikke kan laves med husholdningsfilm som bærefolie.
Men jeg kunne godt bruge hjælp til at udvælge den som lyder "bedst" Modellen med 70mm.bredde og 3 rækker magneter findes med både 4 og 6 ledere og de lyder altså forskelligt,men jeg har svært ved at sige den ene lyder "rigtigere"end den anden.
Når jeg/vi har valgt en model vil jeg gerne sammenfatte en byggebeskrivelse i en anden tråd.
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2010 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
ARRGHH!!
Jeg lyttede til et par modeller(højtalere) i går ved høj lydstyrke!,og der var ikke problemer med varme/film,men membranerne gik i sving/resonans ved en synlig frekvens.Her til morgen har jeg så målt resonansfrekvensen på 2 af dem. 24hz. og 34 hz.Ved 0.15v. og resonansfrekvensen bevæer membranen sig synligt(ca+- 1mm) og kan også få den membram som ikke er tilsluttet til at bevæge sig lidt.Modsat dynamiske enheder i kabinet er lyden kraftigst ved resonansfrekvensen.
Nå
Så må de jo strammes op.Jeg har strammet den ene til res. 84 hz,og pga.den tynde ramme (8x8mm.)kan den ikke strammes mere da den så bare buer.Det kan jo sagtens klares med kraftigere ramme,men hvor meget skal den strammes,og lyden ændrer også karakter.Det er tydeligt at høre når jeg prøver polarietet med 3v.dc.batterier.
Så min frustation er at der nu er endnu en variabel som påvirker lyden.Men der er så absolut et potentiale i dem.Måske kunne jeg også bruge mylar hvis det blev strammet korrekt op.
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

|
Sendt: 06 Februar 2010 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har købt en rulle køkkenfilm fra Fakta,den er 0.012mm og dermed kraftigere end den fra netto som er 0,0095mm.På den smalle membran(50mm)er det som om membranen bryder op eller forvrænger meget mere med den tykkeste film.
 ">
Her er en ny variant.Det er jo ikke nødvendigt at lave lederen så lang som muligt,den kan jo laves smallere.Herved får jeg måske også en mere ens påvirkning af hele membranen da jeg ikke har 2 ledere i de midterste magnetfelter.Det giver en lidt lavere virkningsgrad end den med 6 ledere i alt.
 http://">
Der var også modellen med 4 ledere i de 2 midterste magnetfelter.
 http://">
Den har for meget niveau i toppen,måske fordi det ikke er hele membranen som har ledere.
Folieen er så "blød at det er begrænset hvor højt jeg kan afstemme den i resonansfrekvensen,da den giver sig med tiden.
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

|
Sendt: 25 Februar 2010 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
 ">
Den her model er den der lyder værst af alle dem jeg har lavet.
Den er lavet med 0.012mm husholdningsfilm og 6 ledere på 3.5mm x 0.03mm alu.Alufolien er selvklæbende og lander på 3,6 ohm.Membranen er ca 10cm x 120cm.
Den lyder skingert med en del resonanser og meget lidt top.Jeg tror det er den "tykke" alu i kombination med den lidt kraftigere køkkenfilm som gør det.Hvad tror i ??. Magnetfeltet er også svagere da der er længere mellem rækkerne og de sidder i aluprofiler.
 ">
Magneterne sidder i aluprofiler for at jeg kan udnytte magnetfeltet bagpå også.Det er meningen at der skal være 2 membraner som hjælper hinanden ved at følges ved lave frekvenser via det lufttætte mellemrum der opstår mellem dem.Det skulle også liniarisere magnetfeltstyrken da de bageste ledere kommer tættere på feltet når de foreste kommer længere fra pga de er " koblet sammen" via luften mellem membranerne
Jeg har før prøvet det samme,men da havde jeg ikke helt styr på magnetfelternes styrke i lederretningerne.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, bruger du 0.03mm tapen i stedet for 0.02mm ?
Vedr alu det bruges også til at "skærme" magnet feltet i nogle højtalere Kobber bruges også
Det kan godt være at det ikke er magntisk aktivt, men det påvirker stadig magnetfeltet en del Eller modvirker det, kan man vel sige Deraf navnet "farraday shield" Med andre ord, det skærmer mod uønsket magnet felt
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

|
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Firmaet jeg handlede med har ikke tyndere folie "hjemme" ,og har lige startet med disse folier,som er selvklæbende,og vil måske ikke føre alle typer.Jeg fik en vareprøve på 50mm.x 10meter.
Jeg prøver selvfølgelig med 0.007mm. folie og 0.0095mm film.
 ">
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 27 Februar 2010 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtig flot
Men hvorfor placerer du lederen i kanten af magneten, lige der hvor feltet bøjer ?
Hvor meget afstand har du mellem magneterne(N-S) Svært at se Jeg mener der må MAX være 15mm Ca 12mm synes at være optimalt
Men, så bliver membranen selvfølgelig smallere, eller kræver flere magneter
En lille "pudsighed" Jeg er sikker på at simuleringer viser at feltstyrken er kraftigst tættere ved magneten Meeen, jeg tvivler lidt på at det er helt korrekt Eller måske det blot er meget ulineært, med mere membran aktion den ene vej Måske noget med at den absolut nødvendige "modpol" er svagere Jeg mener, ingen kunne vel forestille sig at placere en konventionel svingspole i andet end præcis i midten, eller hvad ?
Mit forløbige og temmelig simple eksperiment tyder på at magnet feltet er kraftigst og mest "fladt" ca 3 mm foran magneterne Det betragter jeg som et slags center punkt Tæt ved magnet kanten bøjer feltet skart ind mod magneten Midten af magneten synes ret neutral Men det er sikkert svært at finde helt præcist Men jeg er overbevist om at det er vigtigt for at opnå mest lineær frem/tilbage bevægelse
Men igen, her bliver det aktuelle membranudslag måske afgørende Sjovt nok synes lidt tynd kobberplader placeret strategisk at gøre magnetfeltet mere fladt, og "skarpt" Der er også tegn på at lidt tynd kobberplade mellem magnet og jernåg faktisk øger magnet feltet foran magneten Kan måske forklares som en slags "modstand" der sender magnet kraften i modsat retning Meeen, det synes at være ret små marginaler
|
Til top |
|
|
Sensali Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Februar 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 26
|
Sendt: 27 Februar 2010 kl. 02:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det program du bruger til at simulere magnetfeltet med er lidt spøjst.
Det kan sagtens vise et svagt felt (farverne) der hvor båndet egentlig skulle sidde men være temmelig kraftigt, der skal du
kigge på tallene og ikke hvad farverne viser.
Omvendt kan det også vise farver der viser et rigtig kraftigt felt, men som slet ikke har kraften der hvor farverne viser at
kræfterne er.
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

|
Sendt: 27 Februar 2010 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her kommer nogle simmulationer af magnetfelterne fra ovenstående højtaler.
 ">
Der er intet åg /jern bag magneterne.Der er 2,5mm.mellem prikkerne.
 ">
Her ses feltstyrke og magnetlinier.De liniestykker der er paralelle med magneterne er der hvor feltet påvirker lederene mest.
 p://">
Her er et billede af feltstyrken "generelt",og her er feltet kraftigst lige over magneterne.
Målingen er 2.5 mm.over magneterne.
 /">
Her er feltet målt tangentialt på linien,altså op/ned,og det er ikke så kønt som det ville være med magneterne tættere sammen.I denne simm. er der 12,5 mm. mellem magneterne 25mm. midt til midt .I det sidste forsøg er der 15mm.
Jeg er også begyndt at måle Q værdier på højtalerne,så nu er der endnu en ting at forholde sig til.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 27 Februar 2010 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er interessant at se hvordan magnet feltet forsøger at bøje indad midt mellem magneterne
Måske delvis fordi der er for langt melem magneterne
Men det passer også fint med min formodning om at det vil være gavntligt at placere noget kobber(eller alu) mellem magneterne
Et andet prolem kan vær at du har magnet felt på begge sider teoretisk skulle det give tab i forhold til at "kortslutte" bagsiden med jern Ideelt set ønsker vi vel at skabe en art "hestesko" magnet
Men hvis det er del a f din plan med at have membran på begge side er det jo en anden sag
Den eneste fordel jg kan se med dobbelte membraner er muligheden for med målrettet fasning at skabe en BIPOL i stedet for en DIPOL Med en BIPOL burde du elliminere dipol tabet, og derved opnå mere niveau i mellembassen Til de der er i tvivl om BIPOL betyder det blot at for og bagside har samme fase, modsat dipol hvor der er modsat fase
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 27 Februar 2010 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig er magnet kraften stærkest tættere ved magneten Men det kun den ene pol som er krafting Da den modsatte pol er svag er det ikke ret brugbart, eller i bedste fald ulineært
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 27 Februar 2010 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et andet problem kan være det relativt store membranareal i forhold til meget lille leder areal Jeg formoder at det resulterer i et "wavebending" design ala Manger, mere end et planer design
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

|
Sendt: 27 Februar 2010 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu prøvet med den tyndere film og det lyder ok men for lidt top.Jeg har også monteret den anden membram og det giver mere niveou nedefter med mulighed for at trimme lyden med kondensatorer over den bageste membram.
Men det bliver nok nødvendigt med en række magneter mere.Jeg lavede lederarealet mindre i forholdet til membramarealet for at mindske toppen og fremme bunden,og det er også sket men med for lidt top.
Min plan er at det skal være en dipol ,laver jeg bipol vil membramen næsten ikke bevæge sig ved lave frekvenser pga luften mellem membramerne som er et llukket rum med forholdsvis lidt luft i.
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

|
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
 /">
Her er en til som lyder fælt.Den er lavet med 2,5mm ledere,og 0,0095mm.film.Magnetsystemet har jeg brugt før med godt resultat.Der er et kraftigt peak ved 1000 hz og kraftig afrulning over 4 khz.
Jeg tror at lederne pga den tynde film kan komme til at bevæge sig hurtigere end membramen ,så membramen og lederne ikke bevæger sig helt synkront,bryder op?Hvis jeg bruger bredere og tyndere folie har jeg ikke de problemer,men det var lettere med den selvklæbende folie.
Er der nogen somved hvor tyk den selvklæbende folie ,som bruges til tyverialarmer på vinduer,er? den er 9mm.bred.
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

|
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
 ">
Jeg har målt på 2 af mine planarhøjt.Der er 1m.mellem mikrofonen og højt.
 //">
Det her er den der lød værst.50mm.bred membram,4 ledere a´ 2.5mmx 30my.
 ttp://">
Her er en som lyder rimeligt godt 100mm. 8 ledere a´9mmX7my.
Jeg har et par til som skal måles.Det er et simpelt mikrofon system med PCéns mikrofonindgang,Og der er meget støj,men er det baggrundsstøj eller elektrisk støj?
|
Til top |
|
|
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
Sendt: 07 Marts 2010 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan se at markøren for gating står ved 20-40 Hz i dine målinger. Du er nødt til at gøre dit gating-vindue mindre, så du ikke får refleksioner fra gulv og sidevægge med i målingen. Du skal ikke forvente at kunne måle lavere end 200-300 Hz i et almindeligt rum med denne teknik. Hvis du vil længere ned er du nødt til at måle i højttalerens nærfelt.
Du bør overveje at sætte lydabsorberende materiale på bagsiden af panelerne. Derved begrænser du de diffraktioner der gør at lyden fra bagsiden af membranen udfaser lyden fra forsiden og skaber udfasninger i frekvenskurven. Det lydabsorberende materiale skal have en tykkelse på et par cm for at det virker rigtigt.
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

|
Sendt: 07 Marts 2010 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
 ://">
 ://">
Her en anden måling.5cmm til membranen. 6ledere a´6.5mmx7my 70mm bredde.
Jeg har brugt funktionen auto detekt.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 08 Marts 2010 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant Men how how En line source kan man vist ikke måle i nærfelt
Iøvrigt er fornuftigt nærfelt for en almindelig højtaler enhed nok nærmere 1/2 meter, afhængig af størrelsen Som regel skal man jo også have baffel effekten med i målingen
Men her tror jeg nu du skal ud på omkring 1 meter
|
Til top |
|
|
Per.G Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 183
|
Sendt: 08 Marts 2010 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Båndsei.
Linesource målt i nærfelt er problematisk og fejlvisende. Det ville nok være bedst at komme ud i lytteposition og så "smoothe" din måling bagefter og på denne måde få en ide om klangen.
Eventuelle resonanser burde kunne ses på en impedansmåling af den pågældende højttaler som "knaster" på kurven.
Du har vistnok et par gange skrevet at det lød godt, men med for meget niveau i toppen. Hvis lyden, detaljeringen og spredningen i toppen er fin, men niveauet bare for meget, kunne du vælge at lave EQ passivt eller aktivt og så stoppe der.
Iøvrigt har du gang i et rigtigt flot stykke selvbyg og man sidder og ønsker sig med på vognen, som den gamle nostalgiske lafolia-bygger man er.
Held og lykke med projektet.
Mvh Per
|
Til top |
|
|