| Forfatter |
|
MHenckel Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 175
|
| Sendt: 08 Marts 2010 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig - der skal måles et pænt stykke fra kilden dvs 1 meter og helst mere. I lyttepos skal ( i mine ører) hellere have et fald
mod høje frekvenser end en stigning. Dine to sidste målinger viser begge et for voldsomt output omkring 6-10 KHz hvilket i
længden forment ligt bliver lidt for trættende at lytte på men formentlig også meget imponerende detaljeret ved første lyt.
Det er oplagt sem Per forslå at prøve med en elektrisk korrektion
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 08 Marts 2010 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit tidligere indlæg kunne nok også misforstås.
Meningen er at man måler frekvensgangen i passende stor afstand med gating, så man får en pålidelig frekvenskurve over 200-300 Hz. Frekvensgangen under 200-300 Hz måler man så i nærfelt uden gating. Hvor langt man kan gå ned i frekvens med gating afhænger af afstanden til reflekterende flader.
På en line-source af den størrelse skal du nok ud i over 3 meters afstand for at få en korrekt måling ved de højeste frekvenser.
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 09 Marts 2010 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ved at måle på flere af mine modeller,og derved forhåbenlig finde ud af hvad der skal satses på.Bredde ,dækningsgrad af membranen og matrialer.Jeg har prøvet at "understøtte"membramen med gummilister forskellige steder og flytter derved det dyk på 1.5 khz.,og får 2 i stedet .Billeder følger.
Tak for kommentarerne om målemetoder,jeg vil herefter fortrinsvis bruge 1 m.afstand.Off axis falder nivuoet i toppen.
Den der gating,er det at begrænse målesignalet til at starte ved feks. 150 hz.?
Er det mon en god ide´at lave membranen smallere for oven som på baspanelet til Apoge og La Folia.
|
| Til top |
|
| |
Per.G Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 183
|
| Sendt: 09 Marts 2010 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Båndsei.
Ideen fra lafolia m.fl. var at bryde stående bølger i den opspændte membran ved at sørge for at der ikke var paralelle sider. Princippet er sikkert fint nok, men det bliver vel lidt kringlet både at have buet membran og trapezform samtidig.
1m måling på "normale" enheder er et form for godt kompromis. Du er lang nok fra enheden til at den "syner" som et punkt akustisk. Men samtidig med mulighed for at få gated refletioner væk oppe fra og ned til en nedre frekvens på 2-300 hz ca.
Med din 1m høje membran er du stadig relativt tæt på og vil få problemer med udfasninger i højfrekvensen. Måske du sku prøve i et par meters eller mere afstand hvis du kan.
Om gating overhovedet er en fordel med en dipol som din ved jeg ikke. Du kommer jo alligevel til at høre både forside og bagside alligevel når du lytter til musik. Så hvorfor ikke bar måle det med!?
Reflektioner fra gulv og loft skulle du være mindre belemret med pga. din lange membran og dennes spredning vertikalt.
Mvh Per
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 09 Marts 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Båndsei skrev:
|
Den der gating,er det at begrænse målesignalet til at starte ved feks. 150 hz.?
|
|
|
Gating har ikke noget med målesignalet at gøre. Gating er den tidsperiode af impulssvaret som du bruger til at analysere impulsresponsen fra din højttaler.
Tidsvinduet for gating er vist i impulsresponsen nederst i HolmImpulse. Skalaen for impulsresponsen er angivet i meter. Her kan du se afstanden mellem højttalerens impulssvar og de første refleksioner. Tidsvinduet er vist som en stiplet linie.
Hvis man eksempelvis antager at den reflekterede lyd har bevæget sig 1 meter længere end den direkte lyd, ses refleksionen på impulsresponsen ud for 1 meter på skalaen. Tidsvinduet indstilles så denne refleksion netop ikke kommer med. Nøjagtigheden af frekvensresponsen er derved begrænset ned til ca. 340 Hz, som er den frekvens hvor bølgelængden er 1 meter. Nøjagtigheden vises så i frekvensvinduet øverst som Gating 340 Hz.
Det er derfor en fordel at få så stor afstand som muligt til reflekterende flader, hvis du vil måle langt ned i frekvens. I praksis begrænser loftshøjden i et almindeligt rum hvor langt du kan gå ned i frekvens. Hvis din loftshøjde er 2,5 m kan du i praksis ikke nå længere ned end ca. 200 Hz.
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
MHenckel Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 175
|
| Sendt: 12 Marts 2010 kl. 07:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at søg efter det program der hedde " the edge" som kan simulere open baffle højttalere
Jeg vil gætte på at din pukkel omkring de 1 kHz skyldes at der er bagside udstrålingen som "løber" rundt og forstærker forside
strålingen.
Hvis det passer så vil det hjælpe at dæmpe bagside udstrålingen ( det er også nævnt tidligere i denne tråd)
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2010 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
 //">
Her er den der lyder og måler bedst.
 /"> /">
Her målt i 1m. og 2m. afstand
 ://"> //">
Her har jeg strammet membramen op.Målt i 2m. afstand lige på og off axis.
Jeg har valgt gating 100hz.Membramen "rasler lidt ved forsk. frekvenser,jeg vil prøve med gummilister langs siderne.Det gjorde man vist også med Lafolia.
Tak for ideer og kommentarer.
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Marts 2010 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
 ">
Her har jeg klæbet en halveret gummitætningsliste under membramen langs sider,top og bund.
 //"> tp://">
Første billede er on axis andet off axis.Den lyder også godt,med mindre "raslen".
|
| Til top |
|
| |
Per.G Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 183
|
| Sendt: 21 Marts 2010 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Båndsai.
Lidt mere kommentar:
I "gamle dage" med lafolia var der tætningsliste tricket som du prøver. Dette blev hos mig senere afløst af fugepistol og en blød silicone-fuge placeret det samme sted. Det var lidt mere overbevisende.
Det ser ud som om nogle af dine membraner bølger pga. skæv påsætning (måske det bare ser sådan ud).
Nogle typer plastfilm kan "flyde" og falde på plads ved forsigtigt brug af en varmepistol.
Mvh Per
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2010 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
 //">
Filmen jeg bruger er elastisk så den membram der bølger er pga.sløseri.
Her er højtaleren uden membramen.Den her bliver 75mm +ca12mm. bred.Der er 75mm. mellem jernrammen.Jeg prøver med 4 aktive ledere og 1 passiv,så der bliver en del af membramen uden ledere.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 24 Marts 2010 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil foreslå at montere magneter lidt tættere sammen, ca 7-8mm mellemrum, max Ved det breder gab synes feltet at slutte omkring magneten kant, og bøjer indad Ved smallere gab synes feltet at strække sig fladt længere ind mod magnetens midte
Og det åbner mulighed for t dække hele membranen dækket med aktive ledere Den nu passive halvdel af membranen som er uønsket dødvægt gøres i stedet aktiv, og en stor del af vægten ophæves Og dermed større følsomhed
Om det så lyder bedre, svært at sige Jeg har faktisk haft oplevelsen af at en mindre effektiv stor bånddiskant med færre magneter faktisk lød bedre Det er vist ikke ualmindeligt at højere effektivitet og mere pågående top ofte er følgesvende, desværre
Prøv evt at montere en lille luftspole i serie
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2010 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
 //">
Her er den model jeg lige har beskrevet.Der er en stor del af membramen som ikke er dækket af ledere.Det er for at øge output nedaf.Dens effektivit er fin som de andre,men lyder ikke helt godt.
 ://"> p://">
Som målingerne viser er der en gevaldig pukkel omkring 250 Hz.Jeg har prøvet at stramme membramen lidt mere, men det dur´bare ikke! Det er nok den "fri" membramdel der svinger ukontrolleret.
Så jeg vil prøve at lave en med 2 ledere ekstra.Ialt 6 aktive ledere som så skal være lidt bredere: 7mm.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2010 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Båndsei skrev:
Det er nok den "fri" membramdel der svinger ukontrolleret.
Så jeg vil prøve at lave en med 2 ledere ekstra.Ialt 6 aktive ledere som så skal være lidt bredere: 7mm. |
|
|
spændende  Hvad med at prøve at placere noget skum eller lign mellem yderste magneter og rammen
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2010 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
 ://">
Her er den med 6 aktive ledere.
 ://"> //">
Den måler og lyder godt.Men målingerne ændres en del hvis gating ændres,så jeg tror det er bedre at bruge "raw" data,ingen gating.
Jeg har ikke prøvet med skum eller lignende i mellemrummet mellem rammen og de yderste magneter.Der er 14mm. og jeg vil prøve med fugebund,som bruges når man fuger vinduer og døre.De fåes i ø 15 og ø20mm. og kan købes i metermål i Hjem og fix.
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2010 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
://" > //">
Her med skum.
 //"> ://">
Her har jeg brugt gating på 20 Hz.
Noget af uroen omkring 250Hz.er mindsket.
 // "> //">
Her samme målinger men med en anden amplitude.40 i stedet for 70.
De blå kurver er on axis ,røde off axis
Jeg har ikke hørt den endnu, men tror det er det bedste resultat længe
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2010 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 28 Marts 2010 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser efterhånden pænt ud.. kurverne. Håndværket har altid været pænt når det forlader din hånd.  hefra Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2010 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
 ">
Jeg har forsøgt mig med flere forskellige film typer.
Her er et billede af 3 af dem.Mikroovnfilmen kan tåle 140gr.og er lavet af PVDC.polyvinylidenclorid, også kaldet saran eller ostefilm.Den er ikke så elastisk som de 2 andre,mere som mylaren,men umiddelbart ikke så "knitrende som mylaren.
De to andre på billedet er LDPE ,polyethylen,som ikke kan strammes op,men giver sig over tid.Dvs.jeg kan stramme den tykkeste op til 60 hz. men næste dag er den 45 hz.
Så jeg skal da også prøve med PVDC filmen. Den tåler også bedre limen og renset benzin.Den har så den ulempe at den er nemmere at rive i stykker, hvis der er en revne .
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2010 kl. 02:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender en tredje type  FOLIA Vist nok svensk Jeg har købt den i Aldi Den har den specielle egenskab at den ikke klistrer sammen, som mange andre Den er dog også lidt grov, men også meget "blød" Men, den kan tilsyneladende ikke li at man hiver for meget i den
|
| Til top |
|
| |