| Forfatter |
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 12 April 2010 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Særdeles fint projekt 
En lille kommentar til målingerne. Jeg har erfaret at mikrofon indgangen på en laptop/pc er uhyre ringe og under 100Hz er nærmest teoretisk.
Som det også bliver nævnt i tidl. indlæg, hvorledes ser det ud hvis du nu måler fra din lytte position?
Kan iøvrigt anbefale en god usb lyd "opsamler" og evt. en Behringer lignende mikrofon. Jeg brugte et ældre M-Audio lydkort og blev noget "snydt" der i forhold til et nyere usb lydkort der var istand til at gå 20-20000Hz. Det skylder du vel næsten dit fine diy arbejde 
Hilsen Flemming __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 19 April 2010 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
 "> ">
Jeg har lige købt sådan en Mini-DSP.som er et progeamerbart delefiltet meg parametriske EQér.Højtaleren er med microovnfilm som kan strammes til en højere res. frek. ca.50hz.
 "> /">
Her er uden EQ, og med.
 ">
Og her EQ justeringen.Det ser ud til jeg ikke kan hæve ved 1.3 khz.Er det pga. udfasninger?
Uroen under 2-300 hz. er pga. subben var til,og stod meget forskudt for planaren.
Jeg kan ikke måle under 200 hz i mit lille værelse .
Lyden efter EQ er ikke så "imponerende" men mere rigtig.
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 19 April 2010 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
ja, det kender jeg godt, det med den "rigtige" lyd. Det var også lidt den "smag" jeg havde, efter en dags målen rundt... Jeg har åbenbart "vennet" mig rigeligt meget til resonans boosted.. Men efter en lille tweaking i 80 - 100Hz er jeg blevet helt vil med den "rigtige" lyd 
Dog mener jeg godt du kan måle også i bas området. Hvis du måler ved lyttepladsen vil du jo få ca. den response som dine øre også får .
Hvordan er lyden af dit DSP-filter (i >1000Hz området)? Mit eget bruger jeg kun til en 5-600 Hz (lyder for unuanceret..) og går så "analog" med det bøvl det giver (spoler og kondensatorer).
Hilsen Flemming __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2010 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger Mini-Dsp´s, digitalforstærkere på 4x10w, og det første jeg tænkte var at der var stille i pauserne,og det lød "rent",men jeg har ikke lyttet ret meget på det.Jeg prøver at ændre en kanal og så sammenligne med den anden.
Hverken microfon eller lydkort er kalibreret,men mener aligevel det giver et fingerpeg om hvor det halter,og den sidste "calibrering" vil nok være efter ørerne.
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

|
| Sendt: 21 April 2010 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser ud til at det ikke er muligt at lave en "fuldtone" magnetostat uden brug af EQ .Jeg dæmper ca 7 db.ved 6-12khz.
Så enten må jeg lave en 2 vejs eller bruge EQ.Min oprindelige plan var at lave en fuldtone højtaler,så nu må jeg i tænkeboksen igen.
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 21 April 2010 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Båndsei skrev:
|
Det ser ud til jeg ikke kan hæve ved 1.3 khz.Er det pga. udfasninger?
|
|
|
Jeg er ret sikker på at udfasningerne ved 1.3 kHz og højere oppe i frekvensområdet skyldes den lyd der kommer fra bagsiden af membranen. Lyden forplanter sig langs bagsiden af panelet og går rundt om "hjørnet". Du kan begrænse disse udfasninger ved at beklæde bagsiden af panelet (ikke membranen) med lydabsorberende materiale, som jeg tidligere har nævnt.
Hævningen i området 6-12 kHz skyldes sandsynligvis resonans i hulrummene mellem magneterne. Prøv evt. at eksperimentere med lidt dæmpemateriale der.
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 21 April 2010 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er en klibreringsfil til behringer.Du kan jo være heldig den passer nogenlunde.
http://www.claudionegro.com/download.html
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

|
| Sendt: 22 April 2010 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de seneste forslag til calibrering og dæmpning.Siden André nævner har også call. filer til wm-60, samt 61a. fra Panasonic.De ser ud til at have en peak ved 12khz på 2 db.
Så import af call.fil, call. af lydkort, mål og derefter prøve at dæmpe bag, derefter mellem magneter,og mål.
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
 ">
Så har jeg dæmpet bag på disse højt.
 ://">
Det er 7mm. filt fra Harald Nyborg,som er beregnet til at lyddæmpe biler i bunden.Det er buet,da det lyder og måler bedst.
 ttp://">
 p://">
Den ene måling er med gating på ca 500hz.,den anden på ca.300hz.
Her de seneste resultater.Det ændrer ikke på dykket ved ca 1.3khz.
Calibreringen gav ikke så store forskelle,men det ser ud til at lydkortet har problemer under 200 hz .
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var bagsiden af træ-panelerne jeg mente du skulle dæmpe for at fjerne dykket ved 1,3 kHz. Måske kan det også fjerne noget af uroen ved højere frekvenser.
Der kan muligvis også ske en udfasning på forsiden langs kanterne af træ-panelerne. Dette kan bedst afhjælpes ved at variere bredden af sidepanelerne, således at udfasningen sker ved forskellige frekvenser og derved udjævnes. Problemet med udfasningen skyldes at der er samme afstand fra membranen til kanten af panelerne i hele højttalerens højde. Hvis dykket bliver mindre off-axis er det sandsynligvis det, der er årsagen til dykket.
Hvis du oplyser højttalerens bredde er det muligt at beregne hvad der er årsagen til dykket.
Men resultatet begynder da efterhånden at se fornuftigt ud 
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2010 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
 //">
Jeg har prøvet at måle med filt på panelerne ,både for og bag, det fjerner ikke dykket ved 1.3khz.Men hvis jeg fjerner sidepanelerne gør det.det fjerner så også output ved lavere frek.
Så nu prøver jeg at variere bredden af planar enheden.
 //">
Måske prøver jeg også at variere bredden af sidepanelerne også.
Den er ca 130cm høj, og vil have 80-90 magn. 10x6x70mm.De skal sidde med 6mm luft mellem dem i bredden,og helt tæt sammen på langs.Jeg har først nu prøvet at simulere magnetfeltet på "langs",og det gav nogle fæle felter hvis der er bare 5mm mellem dem.
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
 ">
Så langt er jeg så nu .
Sidepanelerne er genbrug og skal måske være "skrå" Smallere -bredere,top bund.
Men nu slår den tanke mig:er der nogensinde produceret en fuldtone magnetostat med kun et element/enhed ?? Og hvis ikke, er det så fordi det ikke er muligt??
Jeg vil nu stadig forsøge,meen er det muligt??
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin Logan har deres CLX serie.
Det er et panel som fuldtone - og meget dyrt(!)
http://www.martinlogan.com/products/clx
[EDIT] Nu jeg kigger nærmere ser det ud til de bruger to forskellige paneler... (?) Men de var mit bedste bud. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forventer ikke at kunne undvære asistanse under 100hz.Men Martin Logan og andre laver elektrostater som næsten er fuldtone.Men jeg har ikke set det med magnetostater
|
| Til top |
|
| |
koldby Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 05 Maj 2010 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Daniels
Martin Logan laver ikke magnetostater, men elektrostater.
Selv store membraner i en elektrostat er meget lette, så derfor er det lettere at lave fultone panelhøjttalere efter det princip.
Jeg har engang lavet en ægte båndhøjttaler som fuldtone, som faktisk kunn spille højt og gå dybt. Men membranerne holdt ikke så længe
Koldby
|
| Til top |
|
| |
hifi-bondemand Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 39
|
| Sendt: 05 Maj 2010 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har engang haft et sæt magneplanar mg 1b`ere og de kunne spille hele registret dog havde den to "svingspoler" /lederbaner på samme membran til henholdsvis bas og diskant. Jeg tror det er en nødvændighed for at få ens følsomhed i bas og diskant at areal og impedans ikke er ens.
Forøvrigt en fantastisk højtaler jeg stadig savner!!
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Maj 2010 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
 /">
Det er ca. sådan her jeg vil lave sidepanelerne.
Nu skal jeg så bare lave en membran , med en leder og 10 lederbaner.Alufolien bliver 7-8mm. og impedansen nok ca 4 ohm.
Hvis ikke det du´r vil jeg måske se hvordan magneplanaren er lavet.
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 05 Maj 2010 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søg på patentdirekturatet. Der kan du finde tegninger på Apogee og Magnepan.
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Maj 2010 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
 //">
Så er den klar til nærlytning,men umidelbart lyder den temmelig homogen.
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 08 Maj 2010 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden at skulle gøre mig sindsyg klog på området, tror jeg at Nedam ovenfor har fat i et eller andet: Ved at variere bredden på dine sidepaneler, fordeler du den akustiske kortslutning mellem for og bagside. Er meget spændt på lytteindtrykkene fra den seneste generation. Men det bliver nok en decideret "sweetspot" højttaler, hvis den ikke laves tovejs med et separat diskant bånd.
__________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |