Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 12:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Bånd/planar højt. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 14 December 2010 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Så er jeg tilbage med et nyt projekt.

Det er 2 vejs,og hermed forlader jeg ideen om fuldtone planaren uden filter.

://">

Der er 2 sæt ledere på hver ca. 6 ohm.Jeg har kun prøvet med en spole i serie med "bas" delen , men det tegner godt.

/">

Membramen er ca 150x 118cm.,og sidepanelerne er nogle fra et andet projekt.De skal være lidt bredere og længere.

Til top Vis Båndsei's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Båndsei

priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 December 2010 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

du er bare for syg på den fede måde

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 December 2010 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Jep, generelt en superspændende tråd at følge..
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

mroerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2010
Sendt: 16 December 2010 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Hej Båndsei.

Super fedt at høre at du er tilbage. Tråden her sluttede lidt brat i sommers...

Jeg skal snart til at bygge mig et sæt bånd eller planar højtalere, så jeg er ved at indsamle hvad jeg kan af god info om emnet.
Jeg indkøbte for ca. 20 år siden både magneter samt lavede store MDF-bafler, til et Egevang projekt. Desværre blev jeg aldrig færdig med noget der kunne spille. Efter at have opbevaret baflerne i en desværre lidt for fugtig kollegiekælder i nogle år, blev jeg nødt til at smide dem ud :-(
Magneterne har jeg endnu...500 keramiske ferrit magneter. Disse er selvfølgelig forældede efter dagens standard, men jeg tænkte de måske kunne bruges til noget prototype.

Jeg er for tiden stærk inspireret af dit samt Eirik og Andrés båndprojekter.

Jeg har dog samlet nogle spørgsmål til dig...

1. Jeg kunne godt tænke mig et par ord fra dig vedr. årsagen til at du ser ud til at have droppet de buede paneler ?
2. Hvad skete der med de bafler du arbejdede med i sommers. Dem der var bredere i bunden end i toppen. Gav det ikke nogen forbedring ?
3. Hvorfor er du gået over til 2-vejs princippet nu ? Tænker at det har noget med diskant gengivelsen af gøre ?
4. Har du nogensinde overvejet at forsøge dig med en tynd papir-membran i stedet for plastfolier ? Eirik og André (og også andre), virker meget begejsret ved papirtyperne. Det er dog muligvis svært at skaffe det der supertynde kondensatorpapir, og måske endnu sværere i en bredde du kan bruge til planarmembranerne.
5. Jeg har ikke ikke helt forstået hvordan du spænder membranen op. Det lader også til at du nemt kan stramme den op igen efter behov. Vil du prøve at beskrive det lidt, evt. med et nærbillede af opspændingssystemet ?
6. Måske et par yderligere ord om dine delefiltre. Hvilke komponenter bruger du og i hvilke størrelser ?

Det var en ordentlig omgang, undskyld...

Jeg har i øvrigt studeret dine FEMM simulationer lidt. Det er umiddelbart slår mig er, at kraftvektorene der påvirker planarmembranen lige ud for magneterne, er op til 90 grader forskudt i forhold til mellem magneterne. Jeg kan godt se at du ikke sætter alu-lederne lige ud for magneterne, men alligevel må der være en betydelig sidelæns/skrå kraftpåvirkning af membranen. Den bliver skiftevis forsøgt presset sammen eller skrukket ud. Måske er jeg helt galt på den her, men kunne man ikke tænke sig, at dette kunne lave en slags opbrydning, der giver noget forvrængning ? Dette vil selvfølgelig ikke ske hvis membranen er tilstrækkelig stiv, men er en tynd plastfolie det ? Måske kunne man mindske den uliniære påvirkning noget, hvis man placerede 2 lederbaner mellem hver magnetrække, på hver sin side af folien så den yderste dækker den inderste.
Fordel: Mere liniær kraftpåvirkning af membranen.
Ulemper: Mere besværlig at fremstille. Mindre areal af membranen bliver aktiv påvirket (ved ikke om dette egentligt er et problem). Mere af den aktivt påvirkede del af membranen befinder sig længst væk fra det kraftigste magnetfelt. Dette kunne mindske effektiviteten lidt.

Endnu engang tusind tak for din store indsats.

Mvh.
Martin Roerup
Til top Vis mroerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mroerup

hifi-bondemand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 December 2010 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Hej Båndsei ( sej til bånd!!) Clap

Jeg har et igangværende DIY projekt kørende hvor jeg kombinerer det magnestatiske princippet , i mellemtonen. I min version med buede membraber for bedre spredning med båndhøjtaleren til diskanten.Der til er konstrueret nogle dipole basser med 2*6 stk peerless 8" til at varetage området under 200 HZ. Det hele fodres via elektronisk delfilter og 3 stk. classic 8,0b

Jeg syntes selv at jeg har opnået det jeg drømte om at opnå. Dette er nu mit 4 eksemplar som jeg har konstrueret sidden de glade La Folia dage og det klart det mest vellykkede indtil nu. Jeg benytter stadig de gamle magneter og er ikke af den opfattelse at magneternes styrke er af den aller største betydning for resultatet. Ihvertfald kan det spille både trentemøller, ACDC og jazz ved realistisk og acceptabelt lydtryk uden at lyde presset eller blafre itu .

Jeg mener du er på rette vej når du vælger 2 vejs men tror du burde glemme nogensinde at få dem til at spille bass. Her er størrelsen på membranerne nemlig alt afgørende for hvad det vil kunne prestere nedaf.De skal være enormt store for at spille bas. Omvendt er det nødvændigt med så lille masse som overhovedet muligt for en god diskant gengivelse.

Check ud mit projekt på vores klub side.

Til top Vis hifi-bondemand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-bondemand

Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2010 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Det var godt nok mange spørgsmål!

De buede paneler kan jeg ikke spænde ordentligt op,så de kan ikke gå så dybt.Spredningen af de høje frekvenser er bedre.

Jeg tror det er bedre at lade en smallere del af membramen ,ca.30mm.,om de høje frekvenser.

Jeg mener også at mine eksperimenter har vist at med én bred membram fåes for meget niveu i toppen.

Det er ganske nemt og enkelt at stramme membramen.På rammen som er lavet af 10x10 stål er der klæbet tætningslister på,og på membramen er der hele vejen rundt 25mm.microporretape.Den er klæbet på 10mm. inde på membramen.

Jeg vil senere ,når modellen er færdigudviklet,lave en mere udførlig beskrivelse.

Her er et par billeder som viser magneternes placering,og strømmens retning.

">

">

Venligst Båndsei.

Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2010 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

">

">

Et par billeder af de næsten færdige højtalere.

Der skal noget sort tape på i siderne,top og bund, for et syns skyld,og en bejdset mdf plade forneden.

Den spole der er i basdelen er nu på ca .85 mh.og der er en modstand i serie med diskant´delen på 2.2 ohm.Diskantdelen spiller "fuldtone",altså ingen kondensator i serie med den.Hvad hedder sådant et system? 1,5 vejs?

Jeg deler aktivt ved 100hz. 48db. ,og er nu blevet nødt til at vende subberne så de ikke spiller mod membramerne direkte.De er nu så brede at hvis de ikke er vendt, får subberne dem til at "blafre",så det lyder som om systemet forvrænger.

Bemærk at jeg nu har et stereosystem,og det er det bedste jeg har haft!!Det er da stadig muligt at forbedre det,og jeg skal have målt på det og eksperimenteret mere med værdierne på spolen og modstanden.

Fortsat God Jul. Bernt "båndsei"

Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2010 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Så har jeg lyttet og trimmet på dem.

">

">

Det er nødvendigt at dele til diskantenheden også.Lige nu har jeg 4,7uf. og 3.3ohm i serie med den.og 0,85 mh. i serie med bas/mellemtoneenheden.

Jeg har set på Magnepans modeller og de deler ved ca 1200 hz til diskanten,men ikke samme sted til bassen.Det er jo de muligheder der er for at trimme i delefilteret.

Jeg opdagede også hvor vigtigt det er at memdramen er spændt ordentligt op.den ene havde en resonansfrekvens på ca 25 hz,den anden ca 30.Jeg har strammet dem op til ca 45hz. og det giver bedre,fastere,og mere niveaui bassen.Desværre holder de ikke spændingen,men det tror jeg skyldes mit valg af tape,som er microporretape.Jeg har prøvt at klæbe gaffatape oven på microporretapen,men vil på den næste membram kun bruge gaffa.

Jeg deler nu ved 60 hz. på planaren og 80 på subben.

Jeg ved godt at mange gerne vil læse om lyden,men jeg er nok ikke så god til at beskrive den,men det er det bedste jeg har haft.De kræver jo en ordentlig placering,og jeg har ikke så meget plads i mit lille værksted/lytterum.

Godt nytår

Bernt. 

mroerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2011 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Hej Båndsei-Bernt.

Det ser skide godt ud de nye planar-højtalere. De gjorte mange af de gamle projekter selvfølgelig også, men der er noget estetisk "rigtigt" ved det nye look. At de så også lyder bedst er jo egentligt et sjovt tilfælde.

Tusind tak for svarende på mine (mange) spørgsmål. Jeg skal forsøge ikke at bombardere dig med alt for mange nye, selvom jeg stadig har nogle stykker

Du nævnte tidligere at du fandt at det mest egnede bærefolie, var af typen PVDC. Det er så vidt jeg kan se almindelig Microbølgefilm, ik' ?
Udvider denne folie sig ikke med tiden, ligesom du nævnte at Vita-Wrap folie gør, eller er du sikker på at problemet kun ligger i Microporre tapen ?
Jeg kan heller ikke lade være lige at spørge igen, om du har overvejet at prøve med papir i stedet for ? Jeg har godt nok ikke hørt om andre der har forsøgt med papir på planar-membraner, men det i sig selv, plejer jo ikke at stoppe dig Jeg har bare hørt/læst en masse positivt om papirmembraner, på almindelige båndhøjtalere.

Sidste spørgsmål, ha ha...
Hvor stort er dit lytterum/værksted ? Årsagen til at dette interesserer mig er, at mit eget rum kun er ca. 13-14 M2. Jeg har selvfølgelig et håb om at mit eget projekt engang bliver stuerent nok til at...ja, at få lov til at stå i stuen. Det har dog nok temmelig lange udsigter. Indtil da er de 13-14M2 hvad jeg har at lege på. Jeg er derfor noget i tvivl om, at det overhovedet er muligt at få en rimelig, men selvfølgelig ikke optimal, lyd ud af et sæt dipolhøjtalere, på så lidt plads.

Mvh.
Martin Roerup

Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2011 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Den film jeg har brugt er  microbølgeovnfilm,og den er en smule elastisk. Jeg mente det var en god egenskab da den heller ikke "knitrede" som mylaren gør.

Men jeg har nu bestilt 6 my Mylar som er tyndere end det jeg har brugt.Membramen skal være så let og stærk som muligt,og mylar er stærkere,og lettere såå...

Jeg har prøvet med alufolie på papir,klistret sammen med microporretape.Den skal korugeres for ikke at "rasle",og kan ikke strammes op tik 50 HZ.

Mit lytterum/værksted er nok ca 9 m2,men med skråvægge,og det går rimeligt godt.

Tak for de pæne ord,og spørg endeligt.

Bernt.

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Bruger siden: 07 August 2003
Sendt: 06 Januar 2011 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

mroerup skrev:
Hej Båndsei-Bernt.Det ser skide godt ud de nye planar-højtalere. De gjorte mange af de gamle
projekter selvfølgelig også, men der er noget estetisk "rigtigt" ved det nye look. At de så også lyder bedst er jo
egentligt et sjovt tilfælde.Tusind tak for svarende på mine (mange) spørgsmål. Jeg skal forsøge ikke at bombardere
dig med alt for mange nye, selvom jeg stadig har nogle stykker Du nævnte tidligere at du fandt at det mest
egnede bærefolie, var af typen PVDC. Det er så vidt jeg kan se almindelig Microbølgefilm, ik' ?Udvider denne folie
sig ikke med tiden, ligesom du nævnte at Vita-Wrap folie gør, eller er du sikker på at problemet kun ligger i
Microporre tapen ?Jeg kan heller ikke lade være lige at spørge igen, om du har overvejet at prøve med papir i
stedet for ? Jeg har godt nok ikke hørt om andre der har forsøgt med papir på planar-membraner, men<span
style="font-weight: bold;"></span> det i sig selv, plejer jo ikke at stoppe dig Jeg har bare hørt/læst en
masse positivt om papirmembraner, på almindelige båndhøjtalere.Sidste spørgsmål, ha ha...Hvor stort er dit
lytterum/værksted ? Årsagen til at dette interesserer mig er, at mit eget rum kun er ca. 13-14 M2. Jeg har
selvfølgelig et håb om at mit eget projekt engang bliver stuerent nok til at...ja, at få lov til at stå i stuen. Det har
dog nok temmelig lange udsigter. Indtil da er de 13-14M2 hvad jeg har at lege på. Jeg er derfor noget i tvivl om, at
det overhovedet er muligt at få en rimelig, men selvfølgelig ikke optimal, lyd ud af et sæt dipolhøjtalere, på så lidt
plads.Mvh.Martin Roerup

Vi er ikke de første der anvender papir til båndenheder. Måske heller ikke de første der anvender det til planar
enheder. Men det er planarenheder vi laver, det vi har gjort i nogle år og det fungere fint.

mvh. Eriek
Til top Vis Eriek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eriek

Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2011 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

">Mit mål var at lave en envejs enhed som kunne nå rimeligt langt ned gerne under 100 Hz.,og stadig afballanceret dvs. uden for mange pukler eller dale i frekvensgangen.

Det tror jeg kun kan lade sig gøre med en rimelig bred 2 vejs planar.Jeg kan ikke huske hvor dybt Eik´s planar kunne række,men husker membramen var lavet af ultratyndt papir og ultratyndt alu,limet med fortyndet lim.Den var korugeret ,vist nok på lands i de første modeller.De vil uden tvivl give en utrolig detalieret lyd,men vil nok mangle lidt  i bunden, i forhold til bredere modeller.Komenter gerne.

Jeg har købt og modtaget ca 40m. 40cm. bredt 6my. mylar. Det var rullet løst på et 22mm. paprør ,og sendt i et 60 mm.paprør foret med bobleplast.Fin service.

Jeg ville gerne skære det i en rulle på 170mm.bredde til disse planarer,men måtte først få det rullet stramt op.

">

Dertil denne Storm P. opstilling.

Det er lykkedes,men jeg har kun lavet 2 ruller á 3m..da jeg muligvis senere vil prøve andre bredder ,evt. med bånd til toppen.

Jeg laver lederen til bassen lidt bredere ca. 8,5mm.,og lidt tyndere til diskanten ca 3,5 mm. da jeg skulle dæmpe diskanten på 6 ohm ,med en modstand på 5-6ohm.

Her et link til ebay: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=28053 3663465

Bernt.

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Sendt: 09 Januar 2011 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Ja det er meget tynd papir mener det er 12my, men formodentlig lettere end mylar og aluen er 4my og jeg skal lige
hilse og sige det er sindsygt svært at arbejde med. Vi korrigere ikke på langs mere, men på tværs. Båndet går ikke
så langt ned som hos dig, men det er jo også noget smallere. Alligevel kan vi da sagens få det ned til 140Hz. hvor
det da så også forvrænger, men det kan ikke høres, eller i hvert fald lyder det ikke grimt. Jeg har på et tidspunkt
kørt med fire LAT500 pr. side i H-baffel , i denne opstilling lå X-over ved 100Hz. 48db. L-R filter, det gik fint og der
kunne stadig spilles meget højt uden membranen rørte sig noget særligt.
Det er bare at klø på, en dag lykkedes det nok for dig at nå i mål.

Mvh. Eriek

mroerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2011 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Hej Eriek.

Cool at høre at du stadig følger med i udviklingen på amatørscenen.
Jeg har i jagten på mere information, snart gennemtravet alle debat-tråde, der omhandler båndbyggeri indenfor de sidste 10 år. Der fylder dine og André's "bånd" jo en hel del, specielt for 4-6 år siden. Jeg har forsøgt at finde information omkring den aktuelle status for jeres projekt, men uden større held. Jeg kan dog forstå at i viste en konstruktion frem på Hi-Fi messen for nyligt, dog uden at lade dem spille. Hvad var egentligt årsagen til dette ? ...og skal Jebra Audio ikke have en hjemmeside ???

Jeg har fuld forståelse for hvis i ønsker at bevare nogle detaljer omkring jeres nu kommercielle projekt for jer selv, men jeg tillader mig alligevel at spørge...Hvorfra kan man få fat i 4my alufolie ?

...og Båndsei-San
Vil lige høre din mening om at benytte din tråd til mere generel bånd-snak. Er det okay, eller vil du hellere have din tråd til hovedsagligt at omhandle dine specifikke konstruktioner. Det er helt okay hvis dette er din holdning.

Mvh.
Martin Roerup

Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2011 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har da savnet nogen debat ,så det er heltt OK.

Hvis man skal nogenlunde dybt med en envejs,og undgå for megen top skal membramen ikke være for bred, måske kun 25mm..Jeg prøvede jo at lave den bredere og bredere for at få mere bund,men det giver forholdsvis mere top også.

Den alufolie jeg benytter er 7 my,og er rimelig let at arbejde med da der er papir på " bagsiden".Det fjernes  nemt med vand efter lederen er limet på bærefolien.

Bernt.

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Sendt: 12 Januar 2011 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

mroerup skrev:
Hej Eriek.Cool at høre at du stadig følger med i udviklingen på amatørscenen.Jeg har i jagten
på mere information, snart gennemtravet alle debat-tråde, der omhandler båndbyggeri indenfor de sidste 10 år. Der
fylder dine og André's "bånd" jo en hel del, specielt for 4-6 år siden. Jeg har forsøgt at finde information omkring
den aktuelle status for jeres projekt, men uden større held. Jeg kan dog forstå at i viste en konstruktion frem på
Hi-Fi messen for nyligt, dog uden at lade dem spille. Hvad var egentligt årsagen til dette ? ...og skal Jebra Audio
ikke have en hjemmeside ???Jeg har fuld forståelse for hvis i ønsker at bevare nogle detaljer omkring jeres nu
kommercielle projekt for jer selv, men jeg tillader mig alligevel at spørge...Hvorfra kan man få fat i 4my alufolie
?...og Båndsei-San Vil lige høre din mening om at benytte <span style="font-weight: bold;">din</span> tråd
til mere generel bånd-snak. Er det okay, eller vil du hellere have din tråd til hovedsagligt at omhandle dine
specifikke konstruktioner. Det er helt okay hvis dette er din holdning.Mvh.Martin Roerup

Hej, ja det er rigtigt StudioSound som forhandler vores højtalere havde et sæt af vores med på messen. De var
ikke tilsluttet idet jeg kort forinden havde hentet bassystem da der jo stadig udvikles.
Og jo vi skal vel nok også have taget os sammen til at få en hjemmeside, der er bare andre ting vi priotere højere
lige nu. Ja vi skrev en hel del engang her på sitet i en længere tråd, men den har vi bedt om at få lukket for flere
år siden, som du selv skriver så er der ting vi holder for os selv.
Andrè deltager ikke mere på H4A og har lukket sin konto og jeg selv åbner den ikke så tit, og deltager yderst
sjældent. Folien er bare et par. kilometer Andrè har, men det kan nok findes derude.

Mvh. Eriek

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 Januar 2011 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Hej Båndsei

Først stor respekt for alle dine forsøg igennem de sidste 2½ år, hvor du her i tråden har prøvet mange forskellige konstelationer.

Har du nogensinde prøvet elastikophæng ? Det kan varmt anbefales, da det specielt ved tynde folietyper, fjerner båndets tendens til at rasle. Jeg har selv brugt elastikophæng på mine bånd siden 1992 og det eneste det har krævet var at skifte elastikkerne engang ( ca. en gang årligt ) imellem, da alm. elastikker, som bekendt bliver stive med tiden, pga. mørning. Det bedste resultat jeg har opnået indtil videre er brugen af noget, som ligner elastikker, men i virkeligheden er pakningsringe til hydrauliksystemer. De viser sig nu at have holdt i mere end 1 år uden at være synligt/mærkbart mørnet.

Mine erfaringer med micropore er, at det er godt i området ca. 200 - 2000 hz, hvor mylaren er god fra 2 - 20 khz. ( kombinationsløsning virker faktisk ). Har du nogensinde prøvet en kombination af de to typer ?

I mine øjne er det problematisk at lade alu+mylar gå helt ned til 150 - 200 hz, da det desværre nemt ender i rasleri.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

mroerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2011 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Hej Dipolister.

Det er meget spændende at se hvordan Båndsei's konstruktioner har udviklet sig gennem tiden.
Få selvbyggere har så meget energi og håndværksmæssig ekspertise, at de kan afprøve nye ideer i løbet af relativ kort tid. Vi er nok ikke så få DIY'ere der misunder ham dette (på den positive måde).
Jeg har tænkt lidt over at Båndsei's nyeste konstruktion på flere måder begynder at minde om Magnepan's højtalere. De relativt store rektangulære planar membraner med en indbygget diskant sektion, og nu snart også baseret på Mylarfilm. Magnepan kalder det Quasi-Ribbons.
Det er ekstra interessant, at jeg ikke tror at Båndsei på nogen måde har forsøgt at efterligne Magnepan. Det er vist bare bare en naturlig udvikling, der bevæger sig den vej.
Intet ondt i det og well...Magnepan har også eksisteret i 41 år (har lige tjekket på deres webside).
Hvis han holder tempoet, har han vel også udkonkurreret Magnepan's R&D afdeling inden længe. De kan umuligt nå at producere lige så mange prototyper

Vedr. definitionen af bånd og planarhøjtalere:
Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening om, hvad der definere et bånd i forhold til en planarhøjtaler. Nogle mener åbenbart at at der kun er tale om rigtige "bånd", hvis båndet er frithængende. Altså kun opspændt i top og bund.
Jeg mente ellers at det der gjorte forskellen, var om magnetsystemet er placeret mellem eller bagved membranen.
Ingen tvivl om at Båndsei laver planarhøjtalere, men Eriek lader også til at mene at deres konstruktion er af typen "planar". Hans makker André Jensen har ellers tidligere adskillige gange omtalt den som et "bånd der er fastgjort i siderne". Ikke for at modsige Eriek, men hvad mener i definere forskellen ?

Til Eriek:
Jeg har det helt fint med at i har en forretning kørende, og holder visse detaljer hemmelige. Jeg har allerede fået meget inspiration fra jer, og er meget taknemmelig for det.
Er der nogen chance for at høre jeres højtalere på et eller andet tidspunkt ? Kan ikke rigtigt se noget om dem på StudioSound's hjemmeside.

Til KrammeAcoustics:
Lyder spændende med det elastikophæng. Engang overvejede jeg selv noget opspænding med et fjeder-system (til et kulsejlet Egevang Rib II projekt). Fik dog aldrig tænkt det færdigt.
Kunne godt tænke mig at høre mere om dit opspændingssystem, og meget gerne med et billed

Mvh.
Martin Roerup

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 Januar 2011 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

mroerup skrev:
Til KrammeAcoustics:
Lyder spændende med det elastikophæng. Engang overvejede jeg selv noget opspænding med et fjeder-system (til et kulsejlet Egevang Rib II projekt). Fik dog aldrig tænkt det færdigt.
Kunne godt tænke mig at høre mere om dit opspændingssystem, og meget gerne med et billed

Mvh.
Martin Roerup

Hej Martin

Har sendt dig en pb med info/billeder/link

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2011 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Magnepan bruger både almindelige bånd 6-7 mm. bredde til diskant og noget de kalder Quasi ribbon til mellemtone.Det er en planarenhed som laves med alufolie i stedet for den aluvire som de bruger til bassen og til diskanten på de modeller hvor den sidder på den samme membram.En planarenhed er normalt spændt op hele vejen rundt,og har magneterne bag.Eriek og Andrés model synes ikke at være spændt op,snarere fæstnet og membramen er korugeret for at modvirke resonanser.

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes