| Forfatter |
|
Båndsei Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 19 Januar 2011 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har prøvet mange matrialer tilbærefolien,og det er rigtigt som Kramme Acustics nævner at mylar er slem til at"rasle"For at undgå det har jeg dels tætningslister af selvklæbende gummi langs kanterne,dels tape på kanterne .
 ">
Jeg bruger tapen til at spænde membramen op med,men både microporretapen og den billige gaffatape har problemer med at holde membramen spændt i længere tid.Jeg har lige købt gaffatape fra Tessa og skal prøve om det holder bedre.En anden mulighed er dobbeltklæbende tape,som jeg også lige har forsøgt mig med.Men det klæber næsten for godt!! Det er ikke muligt at "rette"på membramen efter den er klæbet på.Jeg kan varme mylaren med en varmepistol,og få den til at krybe lidt,og fjerne "rynker",men så rynker aluen lidt.
Jeg har ikke prøvet at kombinere de to typer,og har lidt svært ved at se det for mig.Skulle det være én membram eller to? Jeg kunne også lave en båndenhed til toppen,men vil gerne lave det så enkelt som muligt.
Jeg har tidligere eksperimenteret meget med bånd,og mit første forsøg på en slags planar var med 5 bånd,se starten af tråden.
Jeg har ikke prøvet med elastikker men også brugt tætningsliste til at "spænde" båndene med.
Bernt Båndsei.
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 19 Januar 2011 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Båndsei skrev:
|
Jeg har ikke prøvet at kombinere de to typer,og har lidt svært ved at se det for mig.Skulle det være én membram eller to? Jeg kunne også lave en båndenhed til toppen,men vil gerne lave det så enkelt som muligt.
Bernt Båndsei.
|
|
|
Hej Båndsei
Som jeg lige ser det, kunne en god løsningsmodel være et micropore element af den type du allerede har lavet en hel del af, som fint kan varetage eks. området 150 hz - 1 khz og så et elastikophængt smalt mylarbånd til at varetage området fra 1 khz og opad. På den måde udnyttes de bedste egenskaber mht. lydgengivelse, fra begge typer bærematerialer. Det kan også være at en deling ved 2 khz virker bedst, det må vel komme an på en prøve. Simpel delefiltrering 6 - 12 db/oktav fungerer faktisk fint med bånd.
Mine egen oplevelser er at mylar helst skal undgå lavfrekvensområdet, men er god til højere frekvenser. Til gengæld er det bløde micropore bedre egnet til de lavere frekvenser, men ikke højere frekvenser.
Bemærk at et elastikophængt bånd ikke skal være strammet kraftigt op, da det vil ødelægge følsomheden. Det skal kun være svagt ophængt.
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2011 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er en som bygger bånd som buer i det lodrette plan:
http://www.fibonaccitechnologies.com/index.html
Det vil dæmpe det øgede niveau som er i toppen.Jeg har tidligere prøvet med en planarenhed som buede både i lodret som vandret plan.Det var vanskeligt!,og havde problemer med "raslen".Jeg har også lavet planarenheder som buede i det vandrette plan,det var de første forsøg.
Jeg tror sgu jeg vil prøve at lave en planar son buer i det lodrette plan.Men hvor bred ,måske 50mm. som Fibonacci gør det med bånd.
Bernt "Båndsei"
|
| Til top |
|
| |
mroerup Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Båndsei-SAN.
Det ser sku spændende ud med de Fibonacci-højtalere.
Der er også en interessant tråd om dem her:
http://www.diyaudio.com/forums/planars-exotics/176247-fibo nacci-ribbons-george-short.html
I denne linkes der til et af deres patenter eller patentansøgninger. Det ligger her:
http://v3.espacenet.com/publicationDetails/mosaics?CC=US&a mp;NR=2009252368A1&KC=A1&FT=D&date=20091008& DB=EPODOC&locale=dk_dk
Hvordan går det ellers med din fine Mylar-film. Fik du testet det på en planar højtaler ?
Selv har jeg lavet 3 stk. ca. 20cm lange testopstillinger, for at
afprøve forskellige magnetkonfigurationer til almindelige bånd.
Det ene har jeg set på Jacob Gudmandsens hjemmeside (ham der lavede
Fettucine højtaleren): http://mmf.ruc.dk/~gud/audio/baand2_0.htm
Det andet er en ide fra et patant André Jensen engang linkede til her:
http://v3.espacenet.com/publicationDetails/biblio?CC=US&am p;NR=4317966&KC=&FT=E
Den tredje er den klassiske med et sæt dobbeltmagnetter pålimet noget fladjern, på hver side af magnetgabet.
Jeg har indtil videre kun gamle ferritmagnetter at lege med.
Desværre virker det som om at den bedste er den klasssiske type. Desværre, fordi jeg syntes at mit magnetgab bliver meget bredt, da magneterne er 40x25x10mm. Jeg håbede at kunne fokusere det lidt, da jeg alligevel havde tænkt at forsøge mig med bånd der er lukket i siden. Jeg tror nemlig ikke at jeg har behov for et ca. 25mm bredt magnetgab.
Jeg bliver sku nok nødt til at sætte mig ind i FEMM, hvis jeg for alvor
vil finde ud af, hvorfor de fine ideer og patenter til de andre
konstruktioner, ikke opfører sig som ventet.
Det kunne jeg jo bare have startet med, men jeg havde behov for at lave
noget praktisk arbejde (sidder i forvejen foran en pc det meste af
dagen).
Mvh. Martin Roerup.
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
 ">
Det er lidt svært at se hvad det her er.Men det er "rammen" til den buede model.
Bånd der er lukket i siden er vel nærmest planarer.Men prøv at lave din egen tråd og bed om simulationer eller råd der.Jeg vil følge den nøje.Du kan kopiere link og indsætte dem med "Tilføj hyperlink".
Jeg har brugt mylar til mine 3 sidste membramer og det virker fint,de skal bare strammes op så der ikke er nogle rynker.
Held og lykke med dine forsøg "moerup"
Båndseiii.
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2011 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er en update.
 ">
 ">
Jeg har kun lyttet kort tid på den sidste model,men der er potentiale i den,måske som envejs fuldtone
Bernt "sei"
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Februar 2011 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
 ">
Jeg har prøvet at lave den 30mm bredere 70mm til 100mm bredde men det kniber med bassen.
De to membramer jeg har lavet ti den buede model er af microovn film som er lidt "elastisk".Det gør det svært at stramme op i begge plan da den ikke er så elastisk i det lodrette plan pga. alufolien som ikke er særlig elastisk.
Den næste??
Bredere,´mindre buet,tættere på gulvet??
Jeg vil lave en fod/stativ så enheden kan sænkes/hæves.Lave membramen af mylar, bredere , med 5 rækker magnete og 6 ledere á 5-6mm.
Skal jeg lave den med mindre krumning? Jeg har ikke set lignende før,men det er måske fordi det ikke du´r.
Bernt.
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man skal lave bånd til diskanter ,skal de helst korugeres.Dertil har jeg lavet denne :

">
Den hvide rulle er microporretape og den er elastisk.Den anden er låget fra en flaske med rensebenzin.
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2011 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
 ">
Så er der bånd!
Båndet er 13mm bredt,magnetgabet 15mm og ca 1140mm langt.Modstanden er 4.1 ohm.
Bærefolien er mylar 6my tyk. alufolien er 7my. Følsomheden er noget dårligere end planar enhedens diskant.
 ">
Man skal passe på med de kraftige magneter.
Bernt Båååndsei.
|
| Til top |
|
| |
koldby Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 14 Marts 2011 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvis du vil have følsomheden op, skulle du måske gøre som Bengt Dahlberg, nemlig bruge to rækker magneter ved siden af
hinanden, med 2 mm mellemrum. Så får du et fokuseret felt der hvor båndet er.
Du har sikkert set det men alligevel:
http://www.dahlbergaudiodesign.se/del1/del1.htm
Og hans tråd (meget lang) i norsk selvbyg forum:
http://www.diyforum.net/phpBB2/viewtopic.php?
t=1140&postdays=0&postorder=asc&highlight=line+array&start=0 &sid=bb6839caa3dfeb4c5eac9e4f40535620
Koldby
|
| Til top |
|
| |
MHenckel Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 175
|
| Sendt: 14 Marts 2011 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
koldby skrev:
Hej Hvis du vil have følsomheden op, skulle du måske gøre som Bengt Dahlberg, nemlig bruge to rækker magneter ved siden af hinanden, med 2 mm mellemrum. Så får du et fokuseret felt der hvor båndet er. Du har sikkert set det men alligevel: http://www.dahlbergaudiodesign.se/del1/del1.htm Og hans tråd (meget lang) i norsk selvbyg forum: http://www.diyforum.net/phpBB2/viewtopic.php? t=1140&postdays=0&postorder=asc&highlight=line+a rray&start=0 &sid=bb6839caa3dfeb4c5eac9e4f40535620 Koldby |
|
|
Nej Dahlbergs setup med to rækker magneter "svækker" magnet feltet ved kanten af båndet ( altså tæt på magneterne) Dvs det giver et felt som ikke varier så meegt på tværs af båndet. Men feltet bliver altså ikke stærkere af det.
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2011 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har set Dahlbergs idé med 2 rækker magneter,men det koster jo i magneter.
Følsomheden er dårligere,men rækker sandsynligvis til brug sammen med en lidt smallere version af "bas / mellemtoneplanaren.
Bernt
|
| Til top |
|
| |
koldby Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2011 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Der tog jeg vist fejl. Det så ellers ud på simuleringerne at feltet i hele båndets bredde samlet var sørre, men jeg tog nok
fejl. Så kan det være man skal ty til den gode gamle metode med åg. Det forstærker i hvert tilfælde feltet.
Koldby
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2011 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
">http://
Sådan.... måske.
Følsomheden er ikke så stort et problem aligevel.Men diskanten skal ikke dæmpes meget.
Det lyder rigtigt godt.Jeg deler ved 150hz til subberne.
[/URL]">
Closeup.
Jeg skal stadig eksperimentere med delefrekvens samt dæmpning mellem disk. og mellemtone.
Bernt.
|
| Til top |
|
| |
koldby Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2011 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ligner en rigtig god løsning.
Hvor deler du mellem planar og ægte bånd?
Og hvor stejlt?
Kan du sige noget om forskel i lydkvalitet mellem de to typer diskanter?
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Marts 2011 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg deler med 6 db. og ved ca 2000 hz.
Jeg har ikke haft til til finjustering,så det er ikke nemt at sammenligne,men vil beholde bånddiskanten,og prøve at dele lidt lavere,1500 hz.Måske ikke samme delefrekvens for begge enheder.
Bernt Båndsei.
|
| Til top |
|
| |