Forfatter |
|
Båndsei Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 337
|
Sendt: 22 August 2009 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo,de står tæt på væggene,men det er et af de kompromier der må indgåes når de også skal bruges i en lille stue.De spiller ned til ca 150 hz.Jeg ved ikke ved hvilken frekvens det er et problem.Men jeg savner dem!!
|
Til top |
|
|
Old_school Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
Sendt: 22 August 2009 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ærgeligt med det uheld, men et nydeligt tæppe du har fået der, vil klart løfte stuen og dermed anlægget.
Hvis det er til nogen hjælp kan jeg da oplyse at mine Quad 989 måler 133,5 * 67, hvilket jo er omtrent de mål du arbejder med nu. Og de går ned til 30 hz (-6 db)
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

|
Sendt: 29 August 2009 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der nyt.
Jeg er startet på "push-pull" planaren. Der skal membraner på begge sider af magneterne
 //">
Membranen er blevet længere :128cm.De gamle var 96 cm. Stadig 12 cm. bred
 p://">
Rammen er lavet af 10x10mm. jern og 6x6mm.jern.Sidepanelerne skal evt.være buede.
Jeg har set glas blive brugt til sideplader.Duer det?.Det kunne evt være matteret.
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 30 August 2009 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan se et muligt problem i din jernramme. Du vil kortslutte magnetfeltet gennem jernrammen.Jeg vil mene, at det ville have været bedre, at sætte alustænger eks. i de mellemrum, du har mellem magneterne nu.Og hvis du har mulighed, for at lave målinger, kunne det være interresant, at se måling med en membran først, og så med to membraner. Jeg er sikker på forvræningen sænkes med to stk. Løsningen har magnepan udtaget patent på, vist nok i 1972.
MVH
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

|
Sendt: 30 August 2009 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Magneterne sidder kun fast til jernet i den ene side,og iflg. simmulering er det ok. Alle magneter er monteret med samme polaritet.Jeg vil have at membranerne "kan se hinanden" ,og at mellemrummet mellem magneterne er lufttæt ,da jeg mener det vil øge effekten af "push-pull"koblingen.
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

|
Sendt: 31 August 2009 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er jeg igang med et fremstille "bånd" til membranerne.Jeg taper 2 stk 6mm. alu/papir strimler sammen med microporretape på 4-5mm.Derefter skal det ca.5.5mlange bånd korugeres.
 ">
Jeg har lavet dette hjælpeværktøj til det.
Membranen får en modstand på ca 8 ohm,men da jeg paralelkobler de to membraner ender den på ca 4 ohm.Jeg tænker på at dele den bagerste membran med en spole så den kun hjælper under feks. 200 hz.
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

|
Sendt: 12 September 2009 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|

Så er det også prøvet.
Lyden er ikke så god som de andre jeg har lavet Den er ikke så rumlig eller åben ,men går lidt længere ned.Følsomheden er lidt lavere da modstanden i det meste af frekvensområdet er 8 ohm.
Men jeg prøver igen.
 ">
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1447
|
Sendt: 12 September 2009 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Båndsei skrev:
Så er det også prøvet.
Lyden er ikke så god som de andre jeg har lavet Den er ikke så rummelig eller åben ,men går lidt længere ned.Følsomheden er lidt lavere da modstanden i det mese af frekvensområdet er 8 ohm.
Men jeg prøver igen.
|
|
|
Prøvede du egt. med een membran først?
Det kunne jo give en indikation af forskellen på en membran og to membraner, men på samme setup.
Hatten af for dine projekter Det er "lige" før jeg får lyst til at klippe klistre bånd igen 
Hilsen
Thomas
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

|
Sendt: 12 September 2009 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg prøvede først med en membran,det lød også lidt tamt,men det kan skyldes at der er mere tape på disse membraner i forhold til alufolie.De er også plane i stedet for krummede som de andre jeg har lavet.
Tidligere i denne tråd er der billeder og forklaring på hvordan jeg laver mine membraner.
|
Til top |
|
|
Old_school Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
Sendt: 12 September 2009 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
En obeservation på dine forskellige modeller kunne være, at de har det fælles at de har et ret lille membranareal. Har du prøvet at lave en større model?
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 12 September 2009 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser ellers godt ud
Jeg formoder at det er med din planlagte dobbeltmembran, som jeg indrømmet ikke helt forstår formålet med
Er det med dobbelt membraner som du havde planlagt?
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

|
Sendt: 13 September 2009 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har prøvet med bredere membran,side 5,den var også lidt længere,mem gav ikke dybere bas.Jeg tror det er fordi mine membraner ikke er spændt stramt ud,så Q værdien er for lav.
Mit bedste forsøg var faktisk det første,og i forhold til det vil jeg prøve med en smallere ,lidt krummere,og længere model.Den er allerede i gang.Underligt nok kan det også være jeg skal prøve at understøtte membranen flere steder,end de 5 steder incl. enderne,jeg gør nu.For at hæve Qt.
Ideen med 2 membraner var et den bageste membran skulle sætte ind ved 200-500hz. for at hjælpe der .Den spiller i "fase" med den forreste dvs. de bevæger sig synkront .Der er lufttæt mellem dem.Måske skulle jeg prøve at montere dem i modfase,bipolart,men det virker nok ikke da luften mellem membranerne vil modvirke membranvandringen.
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

|
Sendt: 13 September 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
 ://">
Et billede af den nye .Højere,slankere men stadig med svungne former.Sidepanelerne skal bue indad denne gang.
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

|
Sendt: 20 September 2009 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her et billede hvor sidepanelet er under pres.Det er 2 stk. 4mm. birkekrydsfiner som limes sammen.
 //">
Magneterne kommer til at sidde tættere end de har gjort på de seneste planarer,ca. 10 mm.og derfor skal de limes fast.På billedet er der afsandslister som skal fjernes efter limningen.
 ://">
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
Sendt: 20 September 2009 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
priboj Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 859
|
Sendt: 20 September 2009 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
holdaa op hvor er den flot.. hvis den så også lyder gody så dobbel cool
__________________ lyd er mit liv... musik er min dyd...
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

|
Sendt: 22 September 2009 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et billede.Membranen er lappet da en af banerne blev revet over da jeg var færdig med at lave den , og skulle trække den af montagepladen.Men lyden?Den går ikke så dybt som den forrige,men lyder mere linær i det område den dækker.
 /">
Den forrige jeg lavede havde jo 2 membraner,jeg har fjernet den bageste,og den lyder også ret godt. Magnetsystemet til den er ikke så effektivt og lederbanerne er lavet 6mm. for at opnå 8 ohm.Så måske skulle jeg prøve at ændre membran og magnetsystemet,men beholde den plane udførelse.
Jeg bejdser med enten kirsebær eller teak bejdse.De sidste er bejdset 2 gange,og lakeret 2 gange.Det burde nok lakeres flere gange,men det er efterhånden sjældent jeg når at få lavet et sæt jeg beholder,dvs. sætter ned i stuen.
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

|
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
 ">
 //">
Et par billeder.
De yderste er dem jeg skal vælge mellem hvilken jeg skal bygge to af,og bruge i stuen.
Umidelbart er det den buede der lyder mest homogen,da den plane har lidt mere output i toppen.
Jeg har også prøvet mine gamle "Tagliatelle" bånd.Jeg har hævet dem ca. 50cm.og det hjalp meget på effektiviteten.De class T forstærkere jeg bruger har også bedre styr på båndene,de "blafrer" ikke ved høj effekt. De 2 højtalere jeg prøvelytter nu, er begge på 4 ohm og har samme følsomhed.
Min kone mener vi har rigeligt med højtalere.Det har vi da,og når jeg har valgt dem der lyder bedst vil der blive nogle til salg.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Båndsei skrev:
Min kone mener vi har rigeligt med højtalere.
|
|
|
 sikkert Måske det var værd at kigge lidt på de målinger Troels har lavet af OB baffler Givetvis ikke helt det samme, da en rund dynamisk enhed har anden polar response end en flad linesource http://www.troelsgravesen.dk/OBS.htm
|
Til top |
|
|
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Håber dog ikke du går helt i dvale når du når niravana med dine højtalere, jeg kunne nemlig godt bruge din ekspertise med elektrostat enheder til mine DIY kopier af B&W DM70 Continental

__________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
Til top |
|
|