Forfatter |
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 02 Januar 2010 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Det er helt tydeligt at hvis en leder befinder sig ud for selve magneten vil den forsøge at bevæge sig sideverts i stedet Det gik også op for mig forleden da jeg sad og legede lidt med det Spidsen af en lille skruetrækker viser også tydeligt hvor magnetfeltet ligger  Det betyder desværre også at nogle af de bas moduler jeg og mange andre lavede for en hel del år siden var langt fra optimale  Og du har lige vist hvorfor det måske alligevel ikke er helt så enkelt at lave disse højtalere
|
Til top |
|
|
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
Sendt: 03 Januar 2010 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis magnetfeltet skal være optimalt er membranen nødt til at blive placeret mellem magneterne, eksempelvis som vist på denne skitse :

Det er naturligvis kun egnet hvis membranen har en begrænset bredde på nogle få cm. Det har selvfølgelig også den ulempe at der skal være returledere udenfor magnetfeltet.
En ikke helt så optimal udgave med plads til returledere kunne se sådan ud :

|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 337
|
Sendt: 03 Januar 2010 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
 //">
Ups
 //">
Indlæg rettet pga billedbredde.
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

|
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg bestilt mylarfolie 0.005mm. 7gram/m2.
Jeg har også bestilt dettehttp://www.mft.nu/.Det er folie med lim på.Det vejer godt nok 20-25gr./m2,men det bliver jo kun ca 2gr. +ledere for en membran på 80mm,folien kan krympes med varme,og der skal vist nok også varmes en smule for lime ledere på.Folien hedder so-lite og fåes i 2m eller 127 cm. længde.Jeg har bestilt mørkegrøn.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lækre modeller  So-lite filmen med lim virker interessant med pålagt lim Den højere vægt i forhold til mylar opvejes måske af limen Unægteligt meget interessant
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

|
Sendt: 10 Januar 2010 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
 ">
Så har jeg prøvet med både mylar og so-lite.Sidstnævnte var tungere end angivet og svær at få til at klæbe på alufolien.Mylaren er tynd,meget tynd.Men jeg kan godt styre den,med sulfovand på pladen kan den glattes ud.Derpå sprayer jeg spraymount klæber ,klæber alu/papirfolien ,fjerner den overskydende klæber samt papiret.Så har jeg en ultralet membran.Den rasler bare en del,især hvis jeg strammer den op.Men lyden!!!.Der er bare hul igennem.
 ">
Membranen er gennemsigtig,så magneterne bag er tydelige.
I morgen vil jeg prøve med en anden membran hvor jeg beholder papiret på.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 10 Januar 2010 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Båndsei skrev:
Så har jeg prøvet med både mylar og so-lite.Sidstnævnte var tungere end angivet og svær at få til at klæbe på alufolien.
I morgen vil jeg prøve med en anden membran hvor jeg beholder papiret på. |
|
|
So-lite filmen, er det ikke meningen at der skal bruges stryegejern til at aktivere limen ? Men den limer måske bedre på papiret, med mindre der voks på Men spændende Hvordan løsner du papiret fra alu folien ?
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

|
Sendt: 10 Januar 2010 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo jeg har brugt strygejern for at få limen til at klæbe,men temperaturen skal være temmelig præcis. 80grader til at lime 110 for at krympe,men filmen er også for tung.
Papiret sættes i blød med vinduesrens ,fra Netto,et minut og kan derefter trækkes af.
|
Til top |
|
|
nesdam Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du droppet korrugeringen af membranen, eller kan man bare ikke se den på billedet?
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
På membranerne med 5 mm lederbaner kunne jeg droppe korugeringen på de "gamle" modeller.
Så det prøvede jeg så også på disse.Jeg er sommetider lidt for hurtig til at poste mine resultater,
så jeg fik ikke tænkt på at korugere,før end jeg postede,men det ser ud til det godt kan lade sig gøre.Det vil jeg så prøve på membranerne i dag.
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm.
Det virkede ikke,Det raslede faktisk mere,måske er folien løsnet nogle steder.
Mylar knitrer når jeg krøller det,ligesom celofan eller folien om en cigaretpakke.
Husholdningsfilm har en blødere struktur,og knitrer ikke.Den jeg har er lavet af polyethylen
og 0.0095mm.tyk.Jeg har lavet en membran uden korugering,og den er lidt elastisk,så jeg har
strammet den lidt op.Den lyder rigtig godt og uden de unoder mylarmembranen havde.
Så nu skal jeg snart prøve med en bredere model,evt. en buet.
|
Til top |
|
|
priboj Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 859
|
Sendt: 12 Januar 2010 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
 respekt'
__________________ lyd er mit liv... musik er min dyd...
|
Til top |
|
|
nesdam Forum Bruger

|
Sendt: 12 Januar 2010 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er spændt på om du får problemer med at få lederne til at hænge fast på polyethylen-folien. Det er ikke ligefrem det bedste materiale at lime på. Jeg mener også at husholdningsfilm findes i en PVC-udgave, som burde være bedre at lime på. Den fås dog ikke i almindelig detailhandel mere.
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2010 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke problemer med at lime lederne fast.
Det lyder som du kender til polyethylen-folie.Hvordan er holdbarheden mht.
ældning,udtørring,tab af elasticitet,mm.
|
Til top |
|
|
nesdam Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2010 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke arbejdet med polyethylen-folie, kun med polyethylen-rør (PEH). De er ikke særligt gode at lime på. Belastningen på din limning er jo meget lille, det må være derfor det ikke giver problemer.
Jeg mener ikke at polyethylen indeholder blødgører så den burde ikke kunne tørre ud eller blive uelastisk. Vedrørende ældning er det nok mest UV-lys den er følsom overfor. Den tåler heller ikke særligt høje temperaturer. Men temperaturen er vel ikke et problem med det store membranareal du har.
|
Til top |
|
|
koldby Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 51
|
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
En af grundene til at man bruger Mylar som bærefoile er netop temperaturen.
At membran arealet er stort er ikke det samme som at temperaturen ikke kan blive høj der hvor lederbanerne er. Jeg lavede en gang en fultone ægte båndhøjttaler der bestod af fem parallelkoblede båndenheder, hver på 2,5 cm X 1.5 m og brugte alufolie med vokset papir (madpakkefolie) på et tidspunkt.
Når jeg spillede højt, smeltede voksen!!!
En bærfolie der ikke er varme bestandig er IMHO ubrugelig.
Koldby
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke spillet så højt at det er blevet et problem.Men de nye magneter samt planarprincippet gør dem også meget mere følsomme end feks. tagliatelle højtaleren,som også består ar 5 bånd, men i serie ,de kunne godt blive lidt varme.
 http://">
Her er billeder af de to seneste skud på stammen.Modeller med 3 og 4 rækker magneter og 4 og 8 ledereSå nu skal der lyttes.Der er jo også en model med 2 rækker magneter og 4 ledere som gør det rigtig godt.
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

|
Sendt: 19 Januar 2010 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
 ttp://">
Jeg havde glemt at lave en model med 3 rækker magneter og 6 ledere.
Modellen med 3 rækker og 4 ledere er noget lysere i lyden end samme med 6 ledere .Jeg har alle modellerne samtidig da jeg har købt flere magneter.Dog kun en af hver.
Modellen med 2 rækker magneter og 4 ledere er også lysere i lyden end modellen med 4 rækker magneter og 8 ledere.Det er også nemmere at forstå da den kun er 50mm. bred og den med 4 rækker er 100mm.
Men hvad med effektiviteten ?.Hvis nu man brugte tykkere og smallere folie kunne der jo være flere ledere imellem magneterne ,med samme strømstyrke i hver.
 http://">
Her et billede bagfra som også viser jeg lader tapen rage ud over rammen så det er nemmere at stramme membranen.Jeg har brugt afstandsklodser af spånplade til at holde afstand mellem magneterne, da de måske skal afmonteres igen.
|
Til top |
|
|
nesdam Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2010 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Båndsei skrev:
Men hvad med effektiviteten ?.Hvis nu man brugte tykkere og smallere folie kunne der jo være flere ledere imellem magneterne ,med samme strømstyrke i hver.
|
|
|
Det er rigtigt at effektiviteten øges med flere ledere i magnetfeltet. Til gengæld falder effektiviteten når membranens masse øges. Hvis du ved en fordobling af antallet af ledere samtidig fordobler massen vil effektiviteten være uændret.
Det er også vigtigt at membranmassen ikke bliver for stor i forhold til magnetfeltets styrke. Hvis den gør vil højttaleren ikke kunne gengive de højeste frekvenser.
|
Til top |
|
|
MHenckel Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 175
|
Sendt: 22 Januar 2010 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis vi starter med en fast geometri dvs fast bredde og højde så afhænger lydtrykket udelukkende af
B magnetfeltetsstyrke
I Strømmen igennem magnetfeltet
M massen af båndet
Når man har valgt geometri så er B givet af de magneter man bruger samt åg m.m. og kan beregnes med FEM
Vælger man et bredere bånd så falder B så samlet set bliver effektiviteten ikke højere men båndet går alligevel dybere ned
da båndet skal bevæge sig mindre end et smalle bånd ( for samme lydtryk). bånd bredere end 25 mm vil få begrænset
spredning i den øverste diskant - så i praksis mener jeg ikke man kan gå meget breder end det som diskant bånd - eller
planar ( det gør ikke den store forskel)
Massen er meget vigtigt og vægten på båndet kan ikke blive for lav. Vægten på båndet bestemmes primært af vægten på
aluminium lederbanerne (under forudsætnng af at der bruges mylar bærefolien tidligere beskrevet i denne tråd)
Den brugte alu folie er 7um - men ved at andre har arbejdet med 4 um alu folie altså næsten det halve - hvordan det skaffes
og behandles ved jeg ikke - forstiller mig det er ret hysterisk)
Så hvis vi i praksis vælge 7 um folien ligger vægten af aluen også fast
Antager vi nu vi har en lederbane på båndet og så prøver at lægge en ekstra lederbane på båndet så bliver det dobbelt så
tungt - hvis banerne paralle kobles fordobles strømme - dvs lydtrykket for samme spændning er den samme men da
strømmer er det dobbelt er effektivteten den halve !
Hvis de serikobles falder strømmen til det halve - lydtryk altså 1/4 del ifh før - effektivtet er den halve
Derfor ekstra leder baner på båndet skal undgås.
Min opskrift er derfor - kun et lag alu på båndet - tilpas antal ledere en/to/tre/fire således at båndet samlet set får en
passende modstand så det kan drives direkte fra effektforstærkeren.
|
Til top |
|
|