Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Rumabsorbenter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 24 August 2008 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:

Men jeg skal jo oveni have det sat ind i et hjørne for at fjerne mit problem, så jeg er tvunget til en eller anden form for vinklet løsning.

hva med at lave gulv til loft størrelse og ca 40cm bredt print på lærred og så i "vinkel" i hjørnet...
evt. en lille spot øverst som lyser "billedet" op, så det får en slags lampe funktion også? måske man kunne fylde hele trekanten bag lærredet ud med rockwool..
Til top Vis cube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cube

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 August 2008 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Hmm, det er en mulighed - men jeg tror faktisk at jeg ender med at købe noget fra Fast Audio... Jeg er ved at arbejde frem mod en udstilling, så jeg har ikke så meget tid i øjeblikket...

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2008 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Det lækreste ville godt nok være hvis man kunne dæmpe bagvæggen så meget, at refleksionen stoppede allerede der istedet for at tage den i hjørnet. Men det synes jeg er svært at få et klart svar på efter at have set og læst ALT for mange indlæg rundt omkring...

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 August 2008 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:

Det lækreste ville godt nok være hvis man kunne dæmpe bagvæggen så meget, at refleksionen stoppede allerede der istedet for at tage den i hjørnet. Men det synes jeg er svært at få et klart svar på efter at have set og læst ALT for mange indlæg rundt omkring...

anlægget burde sgu stå på en åben pløjemark, ik så mange reflektioner der ;)
Til top Vis cube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cube

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2008 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

cube skrev:
mirland skrev:

Hehe  Ja.

Jeg tror sgu, jeg vil prøve at eksperimentere med at dæmpe bagvæggen... Det må kunne lade sig gøre..

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 August 2008 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
AM-E skrev:
Min stue lider desværre af dårlig akustik, og jeg har derfor tænkt mig at investere i rumabsorbenter. Dog er priserne på disse ret høje, og jeg vil derfor høre, om det kunne gøres/købes billigt et eller andet sted? Jeg har tweaket stuen lidt med gulvtæppe, gardiner, men jeg mangler altså lige det sidste. Æggebakker kunne være sjovt at lege med, men det tillader kæresten og jeg altså ikke

Nogle ideer?

Hej AM-E

Først og fremmest er du nødt til at få udmålt dit lytterum! Man er nødt til at vide ved hvilke frekvenser der er problemer...og hvor store de problemer er. Rumabsorbenter og andet af den slags, har mange forskellige egenskaber, og du bliver nødt til at se de tekniske data på disse absorbenter. Hvilke frekvenser opsuger de og hvor meget? Hvis det er i bassen der er de største problemer (det er det sikkert!) bliver det aldrig absorbenter i småtingsafdelingen. = Stort og sandsynligvis halvtungt!
Hvis du ved nøjagtigt hvor (i frekvensområdet) du skal sætte ind, er det lettere at finde noget med de rette egenskaber.

Du skriver, at din stue lider af "dårlig akustik". Kan du uddybe det lidt?

Mvh.
Niels

Helt enig med Nilau - der findes utallige produkter, der hjæper i vidt forskellige frekvensområder. Og tag f.eks. Troldtekt pladerne - deres virkeområde afhænger gevaldig af hvordan de monteres. Tjek hammerich siden - der er grafer af målinger i et utal af forskellige scenarier.

Har selv monteret 25mm plader på 22mm forskalning (dog uden mineraluld i hulrummet), men det absorberer tæt ved intet i de nederste oktaver, så jeg er igang med at supplere med de omtalte Foamzorb produkter. Når jeg engang får mit lydkort tilbage fra reperation kan jeg vise nogle før/efter grafer.

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 August 2008 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Pis. Alt det lyder godt nok avanceret. Mon ikke jeg bare skal nøjes med et større og tykkere gulvtæppe? 

Hvordan måler man sådan noget? Og hvad koster det, hvis man skal have en fagmand til det?

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 August 2008 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:
cube skrev:
mirland skrev:

Hehe Ja.

Jeg tror sgu, jeg vil prøve at eksperimentere med at dæmpe bagvæggen... Det må kunne lade sig gøre..

Du kan også montere noget plade eller nogle lister i en vinkel ud fra væggen, så den reflekterede lyd bliver dirigeret op i loftet. En vinkel på ca. 30 grader - måske mindre - vil være nok, hvis du sidder mere end 1/2 meter ude fra væggen. Hvis det skal være noget mere kunsterisk, skal du måske lave en diffusor: En halvflad hylde/ramme, som er delt op i søjler, der igen har forskellige dybder. Og du skal selvfølgelig lave den selv    Eller denne

Du vil aldrig kunne dæmpe nogen vægge "godt nok" til at fjerne reflektion. Kun fra en vis frekvens - og opad - og til en vis grad. Og dette er afhængig af dæmpemateriale, tykkelse og afstand til væg. Så er det nemmere og reflektere reflektionen uden om lyttepositionen - eller hen over.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2008 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
Pis. Alt det lyder godt nok avanceret. Mon ikke jeg bare skal nøjes med et større og tykkere gulvtæppe? 

Hvordan måler man sådan noget? Og hvad koster det, hvis man skal have en fagmand til det?

Du kommer langt med en computer, et lydkort og en målemikrofon.

rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 August 2008 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

> Brian321... Hvordan vil du måle det med en computer?
Har f.eks. lige købt en Digital Radioshack lydtryksmåler... Kan det benyttes til at måle noget (Udover jeg normalt kan måle DB med den...)
Til top Vis rasmuskarlsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmuskarlsen Besøg rasmuskarlsen's Websted

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Sendt: 26 August 2008 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

http://www.gedlee.com/downloads/Chapter%204.pdf

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2008 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

rasmuskarlsen skrev:
Har f.eks. lige købt en Digital Radioshack lydtryksmåler... Kan det benyttes til at måle noget (Udover jeg normalt kan måle DB med den...)

Hvis det kun er en lydtryksmåler, og ikke en egentlig mikrofon, kan den ikke bruges til mit forslag, men ellers kan jeg anbefale dette program:

http://www.hometheatershack.com/roomeq/

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Sendt: 26 August 2008 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Brian321 skrev:

rasmuskarlsen skrev:

Hvis det kun er en lydtryksmåler, og ikke en egentlig mikrofon, kan den ikke bruges til mit forslag, men ellers kan jeg anbefale dette program:

http://www.hometheatershack.com/roomeq/

man kan godt bruge Radio schack SPL-meter som mikrofon til REW (ifølge rew's help)

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2008 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Super! Så ved jeg det

mureren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 August 2008 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:

Det lyder alt sammen meget avanceret, deri er jeg helt enig! Jeg synes stadig du skal prøve lidt low-tech løsning med de Troldtekt plader. Måske virker det perfekt til dit formål, måske ikke. Måske når du 90% i mål og er rigtig tilfreds for ganske få penge og bekymringer, eller også duer det slet ikke til dit rum. Pointen er bare at mange af forslagene allerede er ude på et plan hvor der næsten skal trylles...men muligheden for en billig (og nem) løsning foreligger.

"To spot the expert, pick the one who predicts the job will take the longest and cost the most!"

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2008 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

mureren skrev:

AM-E skrev:

Det lyder alt sammen meget avanceret, deri er jeg helt enig! Jeg synes stadig du skal prøve lidt low-tech løsning med de Troldtekt plader. Måske virker det perfekt til dit formål, måske ikke. Måske når du 90% i mål og er rigtig tilfreds for ganske få penge og bekymringer, eller også duer det slet ikke til dit rum. Pointen er bare at mange af forslagene allerede er ude på et plan hvor der næsten skal trylles...men muligheden for en billig (og nem) løsning foreligger.

Der er jeg godt nok uenig - det kan være tid og penge ud af vinduet med Troldtekt, hvis det bare f.eks. klaskes op på alm. forskalning, hvis det er <100 hz, der er problemet.

Hvis man har en computer og en Radioshack måler, er det altså MEGET let at få målt og synliggjort hvor problemområderne er. Og med sådan en måling i den ene hånd og en equalizer i den anden har du endnu en mulighed for at tackle room modes.

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2008 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

For lige at illustrere, her ses dæmpningsfaktoren målt ved forskellige frekvenser, med 25mm troldtekt på 22mm forskalning med mineraluld i hulrummet (en af de hyppige måder at montere det på hvis det ikke skal tage for mange cm).

balbrech
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2005
Sendt: 26 August 2008 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Hvordan skal faktor aksen forståes? 0,5 i faktor betyder der absorberes 50% osv?????
Til top Vis balbrech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af balbrech

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2008 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Måling af den akustiske absorptionskoefficient ved lydrumsmetoden – efter DS/ISO 354.

balbrech
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2005
Sendt: 26 August 2008 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Sorry men det giver mig ikke mening, i så fald betyder det at denne absorber dæmper eks. 500Hz med hele 90%? Hvorimod den ved 125Hz kun optager ca. 13%?

Eller er jeg helt galt på den? 

Til top Vis balbrech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af balbrech

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum