Hey
Hvis man skal alle unoderne til livs, tror jeg det bliver omsig gribende og man savner helt klart den rigtig rettesnor på hvordan man korrekt gør, og derfra må man gøre et kompromi og putte absorbenter og diffusere ind hvor man kan, hvis man vil opnå en god akustik..
Jeg har et desideret rum til mit anlæg nu, desværre lidt småt ( omkring 17m2 i gulvplan med skråvægge) og jeg spiller på den lange led der er 4,5 meter og rummet er 3,8 meter dybt, hovedproblemet er i bassen, både pga højttalernes placering tæt på bagvæg samt størrelsen på disse, selvom 10" basser er fedt, er de dersvære også et problem i sig selv, jeg har ikke valgt at ændre mere på højttalerne, jeg har ikke valgt ændre placeringen på hele anlægget, da jeg mener bredden er vigtigere end end dybden, samt jeg kom fra et rum med megen refleksion men uden bas problemer, og har nu det omvendte problem, men jeg har ikke foretaget nogen ændringer af akustikken..
Dog har jeg valgt at smide et tykt 15mm egetæppe på ovenpå parket gulvet, så langt så godt...
Jeg har benyttet Ecophon plader i mit tidligere rum, og brugt bagvæggen bag højttaleren til disse, og de havde en rigtig god indvirkning på bassen, men om det bør benyttes i mit nuværende rum ved jeg ikke...
Jeg har tænkt på at fylde hjørnene ud med hjørne absorbenter, og nok dæmpe bagvæggen lige bag højttalerne, samt går jeg lidt og overvejer om jeg skal skære ud i skråvæggen over hovedet på mig hvor sofaen er placeret, og det var også en indskydelse jeg havde inden jeg også læste Brian123's link om problemer i studie verdenen, der lød det også til at være en god løsning stadig at dæmpe væggen bag lytteren hvis afstanden til ens fjæs er tæt på denne, men man kan også dæmpe for meget, så oplever man for meget dæmpning, så læser man at man så bør bruge diffusere bag anlægget...
Men igen man savner expert viden om det her, men det er ikke noget moderne hjem efterspørger, da det ganske rigtig skæmmer hjemmet i de fleste tilfælde, men der er set en del løsninger rundt om på dette forum bla, af ganske nydelige løsninger med brug af stof over dæmpeplader, og forsøg på diffusere med flotte former osv...