Du skriver at du er ret ny inden for hifi, men jeg fornemmer at du dog har opnået nogen lytteevne, så jeg tror du er kommet til det punkt, hvor din opfattele af lyd er blevet så god, at du trods gode komponenter i dit set-up hører mislyd. Det punkt er mange kommet til! Lidt grotesk, at med bedre udstyr hører man flere fejl!
Mine bud bygger ikke på erfaring med de komponenter du har, for jeg har aldrig hørt de pågældende, så tag det med et gran salt:
Jeg går ud fra, at Hother Bak er kokken på lyden i dine Ikon 5, og hvis det er tilfældet tror jeg hverken de er lyse eller forvrængede, men de er istedet både retlinede og afslørende, så fejl i tidligere led i din hifi-kæde er ret tydelig at høre. Mine erfaringer med van den Hul kabler er, at de ikke lægger noget mislydende til signalet, men bare leder inputtet i kablet igennem mere eller mindre detaljeret. Så hold ved dine Ikon 5 og kablerne.
Der er to elementer tilbage: dit rum og din elektronik. Her tror jeg, at dit rum er den største synder, dernæst din CD, og sidst din forstærker. Lytterum er ikke sådan lige at modificere uden en vis øvelse og erfaring, men hvis det hører til den mere hårde og udæmpede af slagsen, ligner det dagens stuer, og de er ikke gode lytterum. Dæmp det: tæpper på gulv, tæpper på vægge lige dér hvor lyden fra dine HT'er reflekteres fra væg over mod din lytteposition. Dæmp, dæmp og lidt mere dæmp.
Du kan prøve med en billig tonekontrol, der er rent akoustisk: hæng 1, 2 eller 3 stk. toiletpapir op foran diskanten!!! Det dæmper ½, 1 eller 2 dB startende fra ca. 4 kHz, og opefter. Ganske blødt og uden selektive områder der behandles anderledes end bare lidt dæmpning. Evt. sort stof - det er pænere, og virker ikke amatøragtigt, men virkningen er den samme. Det dæmper tendens til agressivitet, men selvfølgelig på bekostning af lufttighed og gennemsigtighed. Men tro mig: en del gennemsigtighed i ikke decideret high-end grej opnås ved at hæve toppen. Det sker i udpræget grad også i indspilningsfasen (masteringen).
Eller ville jeg prøve med først en ny CD, som er kendt for silkeagtig top (dvs. velopløst). det mener jeg ikke lige kendetegner din ældre Rotel.
Dernæst og sidst en anden forstærker. Lidt søgning på nettet om hvad brugere mener, siger at den ikke bør kombineres med lyse HT'er, men jeg tror ikke kombinationen her er det største problem.
Endelig: hvilke indspilninger bruger du? Der er rigtig mange moderne indspilninger, som er behandlet til at lyde åbent og luftigt på mp3-grej, og små l..te-anlæg, og de lyder pressede og raslende på godt grej. Skidt ind - skidt ud, er sammenligningen her. Så prøv at afsøge forummet her for gode indspilninger af den type musik du holder mest af.
Held og lykke - du virker til at blive en hifi-enthusiast.