Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 07:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Mørkeste fortsærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 01 September 2008 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Jeg undrer mig en smule. Det må vel være frekvensgangen på en given forstærker, som påvirker klangfarven - mørk - lys osv. Jeg har endnu til gode at se et datablad på en hifi-forstærker, som ikke er tæt på linealret. De fleste opgives til 20-20.000 + -  0.25dB - hvilket er temmelig ret. Er vi virkelig i stand til at høre denne kvarte dB?

Jeg vil derfor påstå, at disse kurver på databladene endsige den øvrige salgstale ikke er retvisende, da vi jo åbenbart kan finde en hel del, sikkert udemærkede forstærkere, som lyder mørkt - eller for den sags skyld lyst?

Ellers har jeg erfaring for at bl.a. McIntosh's og ældre Marantz (USA)- forstærkere hælder en smule mod den mørke lyd - og kun gengiver den diskant, som rent faktisk er til stede i optagelsen.

vh

Freddy

Det er opbygningen og komponenternes egenlyd du hører. Blot udskiftning af en eller 2 komponenter kan ændre lyden så man tror det er en helt anden forstærker.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 September 2008 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Ja- men er det så ikke fordi disse komponenter/konstruktionsændringer ændrer frekvensgangen, så forstærkeren ændrer klang og derved ikke længere er linealret (som databladet ellers angiver?) eller netop bliver det.

Med andre ord: Er klang lig med frekvensgang? (vi taler nu ikke om dynamik osv. men altså klang.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 September 2008 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

jeg synes klart at du skal skille dig af med dine Dalier - enhver Dali højttaler med dobbeltdiskant (dome + bånd), jeg har lagt ører til, lyder tyndt, lyst og topfokuseret. Skal det være Dali, så er deres gamle "rød" serie klart at foretrække - 450 eller 850 er klart "mørkere" og "varmere".

Din Rotel kender jeg ikke, men jeg kender RA980BX og RB/RC990BX fra samme årgang, og de er absolut ikke lyse i klangen (i mine ører).

Din RCD-951BX er TDA1541 baseret, altså en ægte 16-bit afspiller - den er meget musikalsk og upfront. Ikke noget godt match til dine Ikon 5, hvis du spørger mig.

Jeg ville helt klart få skiftet højttalerne ud - grejet fejler ikke noget.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 September 2008 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

David skrev:

jeg synes klart at du skal skille dig af med dine Dali - enhver Dali højttaler med dobbeltdiskant (dome + bånd), jeg har lagt ører til, lyder tyndt, lyst og topfokuseret. Skal det være Dali, så er deres game "rød" serie klart at foretrække - 450 eller 850 er klart "mørkere" og "varmere".

Din Rotel kender jeg ikke, men jeg kender RA980BX og RB/RC990BX fra samme årgang, og de er absolut ikke lyse i klangen (i mine ører).

Din RCD-951BX er TDA1541 baseret, altså en ægte 16-bit afspiller - den er meget musikalsk og upfront. Ikke noget godt match til dine Ikon 5, hvis du spørger mig.

Jeg ville helt klart få skiftet højttalerne ud - grejet fejler ikke noget.

Fuldstændigt enig de Dalier med bånd lyder sygt. Det hænger slet ikke sammen. jeg havde besluttet at købe en af deres tidligere m odeller efter samme princip for 18 år siden men løb skrigende bort.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 September 2008 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Ja- men er det så ikke fordi disse komponenter/konstruktionsændringer ændrer frekvensgangen, så forstærkeren ændrer klang og derved ikke længere er linealret (som databladet ellers angiver?) eller netop bliver det.

Med andre ord: Er klang lig med frekvensgang? (vi taler nu ikke om dynamik osv. men altså klang.

Vh

Freddy

Komponentskift ændrer ikke en tøddel på frekvensgangen. Det er forskellige komponenters egenlyd. Det er der desværre 90% af hifiinteresserede der ikke har fattet en brik af.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 01 September 2008 kl. 07:14 | IP-adresse registreret  

Jeg tror den er gal med akustikken i det rum dit anlæg spiller!!!

Eller du har faset højtalerne forkert, det giver ihvertfald en tynd anstrengende lyd.

Jo de der Dali'er, hvereneste gang jeg har hørt dem spille givwer det en anstrengt, tynd lyd, men jeg har endnu ikke hørt det parret med en "hygge-rørfætter" det må kunne hjælpe lidt på sagerne.

Men allermest tror jeg det er opstilling og akustik som halter her.

mvh. M

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Two Chanel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 September 2008 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
fredmarantz skrev:

Vh

Freddy

Komponentskift ændrer ikke en tøddel på frekvensgangen. Det er forskellige komponenters egenlyd. Det er der desværre 90% af hifiinteresserede der ikke har fattet en brik af.

Så er det da godt, at DU har fattet det ikk

Hvor må du være lykkelig!

105.2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 September 2008 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Det er nok bare mig der er nærig, men ville det ikke være et forsøg værd at eksperimentere

lidt med kabler? Evt. både højttalerkabler og signalkabler.

Til top Vis 105.2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 105.2

Two Chanel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 September 2008 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

105.2 skrev:

Det er nok bare mig der er nærig, men ville det ikke være et forsøg værd at eksperimentere

lidt med kabler? Evt. både højttalerkabler og signalkabler.

Nærig? Naaaaaj, det plejer jyder da ikke at være

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 September 2008 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Du skriver at du er ret ny inden for hifi, men jeg fornemmer at du dog har opnået nogen lytteevne, så jeg tror du er kommet til det punkt, hvor din opfattele af lyd er blevet så god, at du trods gode komponenter i dit set-up hører mislyd. Det punkt er mange kommet til! Lidt grotesk, at med bedre udstyr hører man flere fejl!

Mine bud bygger ikke på erfaring med de komponenter du har, for jeg har aldrig hørt de pågældende, så tag det med et gran salt:

Jeg går ud fra, at Hother Bak er kokken på lyden i dine Ikon 5, og hvis det er tilfældet tror jeg hverken de er lyse eller forvrængede, men de er istedet både retlinede og afslørende, så fejl i tidligere led i din hifi-kæde er ret tydelig at høre. Mine erfaringer med van den Hul kabler er, at de ikke lægger noget mislydende til signalet, men bare leder inputtet i kablet igennem mere eller mindre detaljeret. Så hold ved dine Ikon 5 og kablerne.

Der er to elementer tilbage: dit rum og din elektronik.  Her tror jeg, at dit rum er den største synder, dernæst din CD, og sidst din forstærker. Lytterum er ikke sådan lige at modificere uden en vis øvelse og erfaring, men hvis det hører til den mere hårde og udæmpede af slagsen, ligner det dagens stuer, og de er ikke gode lytterum. Dæmp det: tæpper på gulv, tæpper på vægge lige dér hvor lyden fra dine HT'er reflekteres fra væg over mod din lytteposition. Dæmp, dæmp og lidt mere dæmp.

Du kan prøve med en billig tonekontrol, der er rent akoustisk: hæng 1, 2 eller 3 stk. toiletpapir op foran diskanten!!! Det dæmper ½, 1 eller 2 dB startende fra ca. 4 kHz, og opefter. Ganske blødt og uden selektive områder der behandles anderledes end bare lidt dæmpning. Evt. sort stof - det er pænere, og virker ikke amatøragtigt, men virkningen er den samme. Det dæmper tendens til agressivitet, men selvfølgelig på bekostning af lufttighed og gennemsigtighed. Men tro mig: en del gennemsigtighed i ikke decideret high-end grej opnås ved at hæve toppen. Det sker i udpræget grad også i indspilningsfasen (masteringen).

Eller ville jeg prøve med først en ny CD, som er kendt for silkeagtig top (dvs. velopløst). det mener jeg ikke lige kendetegner din ældre Rotel.

Dernæst og sidst en anden forstærker. Lidt søgning på nettet om hvad brugere mener, siger at den ikke bør kombineres med lyse HT'er, men jeg tror ikke kombinationen her er det største problem.

Endelig: hvilke indspilninger bruger du? Der er rigtig mange moderne indspilninger, som er behandlet til at lyde åbent og luftigt på mp3-grej, og små l..te-anlæg, og de lyder pressede og raslende på godt grej. Skidt ind - skidt ud, er sammenligningen her. Så prøv at afsøge forummet her for gode indspilninger af den type musik du holder mest af.

Held og lykke - du virker til at blive en hifi-enthusiast.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes