Forfatter |
|
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
Sendt: 10 September 2008 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fået justeret ophænget, sådan som ASML har beskrevet det - tak for det.
Og så fik jeg noget lækkert ind ad døren i dag: En Supex SD-900 super mk ll. Har monteret den på Mørch´en, men har ikke kæmpet med at få den justeret rigtigt ind endnu. Huset på pickuppen er usædvanligt langt, så der er faktisk dårligt plads til den på armen. Dek kommer jeg nok til at skulle hygge mig lidt med.
Den skulle efter sigende ikke have så mange timer på bagen, så den skal nok holde lidt endnu. Og når så ophænget giver efter skal den sendes til renovering. Nogen der har erfaring med, hvem der er bedst til supex´er?
Har monteret den og lyttet til den. For Saddan da, det er sgu ligesom at komme hjem! Den fedeste bas og den lækreste mellemtone. Har man ikke hørt sådan en svend før, er man gået glip af noget. Jeg har set den beskrevet på nettet som havende en lydkvalitet der svarer til 95% af en Koetsu Rosewood.
Jeg har haft sådan en supex før, og den var jeg også vild med indtil den opgav ævret. Den havde jeg bare ikke råd til at retippe, så den blev solgt til en, som forhåbentlig fik glæde af den.
|
Til top |
|
|
ASML Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 336
|
Sendt: 10 September 2008 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen velbekomme da....
Hvad med Siliconegummirør stykkerne?! Fik du fat i noget? Og skumgummi til at lægge omkring siliconegummirørene?Eller venter du med den del til senere?
At den Supex SD 900 MKII efter sigende lyder 95% som en Koetsu Rosewood, kan måske bunde i at Sugano (skaberen af firmaet Koetsu), i sin tid var involveret i udviklingen af Supex pick up'erne.-Det er hvert fald hvad jeg har har læst rundt omkring på nettet.
Tillykke med den.
Mvh
ASML
|
Til top |
|
|
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
Sendt: 10 September 2008 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjerager skrev:
Jeg har fået justeret ophænget, sådan som ASML har beskrevet det - tak for det. |
|
|
Undervejs, tænkte du så bare en lille smule på fordelene ved fast montering/ikke fjedrene ophæng
|
Til top |
|
|
ASML Forum Bruger

|
Sendt: 10 September 2008 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjulet
Har du ombygget en Mørch GS6A fra flydende ophæng til stift ophæng, så kom da endelig med alle "guldkornene"...
Spændt på at høre nærmere...
Mvh
ASML
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 September 2008 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke skiftet gummiet endnu, men jeg har dæmpet fjedrene. Det gjorde en stor forskel.
Den med Sugano og supex har jeg også hørt, men om den passer ved jeg ikke.
Hvad angår forskellen mellem det faste og det flydende ophæng... Jeg oplever, at det flydende ophæng har givet lidt mere fokus på detaljen i mellemtonen og i toppen, men desværre lidt på bekostning af stramheden i bassen. Jeg har desværre ikke mulighed for at lave en a/b test. Jeg har kun én tonearm, og det er noget omstændigt at skulle skifte den.
Men Supex´ens kvaliteter slår igennem, således at der kompenseres for den manglende bas. Jeg plejede at spille med en denon dl 304 på den med det faste ophæng, og dbassen er jo ikke ligefrem dens varemærke.
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 11 September 2008 kl. 01:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
ASML skrev:
Mellemhjulet
Har du ombygget en Mørch GS6A fra flydende ophæng til stift ophæng, så kom da endelig med alle "guldkornene"...
Spændt på at høre nærmere...
Mvh
ASML
|
|
|
En mulighed var jo at lave en fast justerbar opspænding i de huller hvor boltene til fjedrene er ført igennem. Nogle passende gummityller i chassispladens huller kunne være et udgangspunkt. Justeringen kan så udføres efter samme mønster som med fjedrene
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 11 September 2008 kl. 01:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjerager skrev:
Jeg har fået justeret ophænget, sådan som ASML har beskrevet det - tak for det.
Og så fik jeg noget lækkert ind ad døren i dag: En Supex SD-900 super mk ll. Har monteret den på Mørch´en, men har ikke kæmpet med at få den justeret rigtigt ind endnu. Huset på pickuppen er usædvanligt langt, så der er faktisk dårligt plads til den på armen. Dek kommer jeg nok til at skulle hygge mig lidt med.
Afstanden fra centrum af kontaktfladens hul som jo ligger i lejets lodlinie til nålen skal være 230mm, let at måle med en lineal når armrøret er afmonteret. Meget lange pick-up kroppe kan være et problem, i værste fald må du lave et mellemlæg så du får den nødvendige frigang bagtil (pas på ledningerne)
Den skulle efter sigende ikke have så mange timer på bagen, så den skal nok holde lidt endnu. Og når så ophænget giver efter skal den sendes til renovering. Nogen der har erfaring med, hvem der er bedst til supex´er?
Har monteret den og lyttet til den. For Saddan da, det er sgu ligesom at komme hjem! Den fedeste bas og den lækreste mellemtone. Har man ikke hørt sådan en svend før, er man gået glip af noget. Jeg har set den beskrevet på nettet som havende en lydkvalitet der svarer til 95% af en Koetsu Rosewood.
Jeg har haft sådan en supex før, og den var jeg også vild med indtil den opgav ævret. Den havde jeg bare ikke råd til at retippe, så den blev solgt til en, som forhåbentlig fik glæde af den. |
|
|
|
Til top |
|
|
ASML Forum Bruger

|
Sendt: 21 September 2008 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bjerager. Ja nu ved jeg ikke om det er fordi du har småbørn i huset eller?! Du vil som det er gældende for alle pladespillere med låg, formodentligt kunne opnå en noget bedre gengivelse, hvis du vælger at afspille pladerne uden låget monteret.Det er da værd at prøve... Har du små børn , kan jeg godt forstå du har valgt at montere pladespiller låget med de dertil hørende skruer. Du har trods alt fået placeret din pladespiller i en god "børnevenlig højde"  Med venlig hilsen ASML
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 September 2008 kl. 06:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har tre børn, så et låg er absolut nødvendigt.
Angående supex og koetsu fandt jeg følgende citat på audioasylum.com
"I knew both Sugano and Asakura (Supex) personally, and certainly there was some connection between Sugano and Supex.
But as far as I know (rumors not withstanding), Sugano never designed nor built anything that was sold under the Supex brand.
regards, jonathan carr"
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
Sendt: 22 September 2008 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden at have det helt store tekniske indsigt i Mørch pladespillerne, så må jeg altså lige sige: FLOT!  __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
Til top |
|
|
Macwerk Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 738
|
Sendt: 26 September 2008 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|

Hvis der er andre der skulle have lyst?

|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 September 2008 kl. 07:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Macwerk Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 738
|
Sendt: 27 September 2008 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men trænger til en kærlighånd og et nyt gummihjul 

Hvis nogen vil overtager må de lige smide en PB - Det er jo ikke lige den rigtige tråd til mit gamle skrammel!
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 27 September 2008 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
er det 9" arme eller er de længere - man kunne godt blive slemt fristet -
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
rørgrej Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 134
|
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle Sammen!
Er det på nogen måde iorden, at sætte et apparat til salg på auktion, i det samme forum, hvor man fik apparatet forærende, for 2 flasker rødvin???
Jeg ville den undestjelme blive mere end sur, hvis jeg bortgav noget af mit frej, i troen på, at det ville blive værdsat, og det så bare blev fyret af til højest bydende, efter nogle få mdr. forsøg på at få det til at virke. Er det mig der er skør - eller skulle Bjerager skamme sig????
Søren
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har Bjerager ikke samlet det selv - cyklet til kbh efter det og kæmpet en del med at finpusse og sætte i stand - samle det andre ikke kunne (det var skilt ad værket) - ? Måske er han løbet sur i projektet ? - han har trods alt små børn m.m. - og jeg går ikke udfra at han fik armen for to flaske rødvin ? eller ...om alle omstændigheder tror jeg vi skal passe på at dømme manden for tidlig - han kan jo heller ikke skille det ad og sende det tilbage til den glade giver - som jeg nu også tror vil glæder sig (hvis han læser med!) hvis Mørchen havne i et nyt godt hjem. Han fik en jvc dd pladespiller af mig for en flaske whiskey så han havde noget at spille på mens mørch'en var adskilt - jeg var selv forbi med den for han ikke har bil Jeg kan godt forstå din umiddelbare reaktion "rørgrej" men jeg tror ikke det er så slemt som det ser ud
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Macwerk skrev:
Men trænger til en kærlighånd og et nyt gummihjul 

Hvis nogen vil overtager må de lige smide en PB- Det er jo ikke lige den rigtige tråd til mit gamle skrammel!
|
|
|
Jeg vil med glæde overtage den, men jeg kan sku nok ikke samle den, så det ville sku være synd og skam __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 07:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
En anden gang, Søren, kan du så ikke skrive til mig først, inden du begynder at udtale dig om min moralske habitus i fuld offentlighed?
Den dygtige læser vil se, at jeg har ikke ét men to mørch værk til salg + et zu xaus sølvtonearmskabel + en up-4 tonearm + et ekstra armrør. Desuden har jeg brugt timer på at samle det værk, som jeg fik forærende af Bjørn, det var nemlig ganske rigtigt skilt ad i atomer. Jeg cyklede ganske rigtigt de 35 km hen til Bjørn, gav ham to flasker rødvin (havde købt tre, for den ene smadrede desværre på cykelturen derhen), cyklede de 35 km hjem igen med værket, brugte timer på at samle det med udgangspunkt i det værk, som jeg havde i forvejen.
jeg bor i et 100 kvm rækkehus med kone og tre børn, og jeg arbejder for tiden 50 timer om ugen. Jeg har fået samlet værket, og den spiller som en drøm, men ind i mellem begynder det at rumle lidt, og så skal jeg lige justere lidt og så... Jeg har opdaget, at jeg bruger alt for meget af min sparsomme musiklyttetid på at lytte efter fejl i stedet for at nyde musikken, hvilket jo burde være det væsentlige.
Havde jeg tid, så skilte jeg det ad igen, ringede til Mørch selv og sendte måske dele af det ind til ham til finjustering, hvis jeg kunne lokke ham til det. Havde jeg plads stillede jeg det til side til når jeg forhåbentlig har bedre tid igen.
Jeg har allerede købt en anden grammofon. Jeg har købt en denon dp-57l. jeg ved det godt, den er ikke i nærheden af at have mørchens klasse, men det er en dd, uden flydende ophæng, som ikke kræver konstant justering. Og jeg vil i den grad komme til at savne up-4´eren, som i mine øjne ganske simpelthen er noget af det mest lækre stykke audio-udstyr, der nogensinde er blevet lavet. Men forhåbentlig kommer jeg så til at bruge min tid på at lytte til musik istedet for at lytte efter fejl.
Tusind tak igen for værket, Bjørn. Jeg håbefr du har nydt vinen (og den var i øvrigt ikke helt billig, Søren)
Og tak for opbakningen, Ruben. jeg havde god glæde af JVC´en mens mørchen var undervejs. Jeg håber ikke, at du har noget imød, at jeg efterfølgende har lånt den ud til en god kammerat, som har fået log af konen til at hive vinylsamlingen op af kælderen på prøve. Hans drøm er en sl-1210´er, og han håber at han får "tilladelse" af konen til at investere i en ny en af slagsen.
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 07:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
rørgrej skrev:
Hej Alle Sammen!
Er det på nogen måde iorden, at sætte et apparat til salg på auktion, i det samme forum, hvor man fik apparatet forærende, for 2 flasker rødvin???
Jeg ville den undestjelme blive mere end sur, hvis jeg bortgav noget af mit frej, i troen på, at det ville blive værdsat, og det så bare blev fyret af til højest bydende, efter nogle få mdr. forsøg på at få det til at virke. Er det mig der er skør - eller skulle Bjerager skamme sig????
Søren
|
|
|
Jeg blander mig sjældent i andet end ren hifi- og eller musiksnak, men den der udmelding burde du selv skamme dig over.
Hvad kommer det dig ved, hvad manden gør med noget han har fået foræret (læs: brugsret og ejerskab) ? Han skal da ikke forsvare sine handlinger og da slet ikke overfor os andre, der trods alt bare er en flok semi-anonyme hifi-voyeurs. Næh du, tag din småborgerlige forargelse et andet sted hen. __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
Til top |
|
|
QWERTY126 Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 417
|
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 07:47 | IP-adresse registreret
|
|
|