Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 22:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Mørch (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rørgrej
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Så ER det mig der er skør?????????????Wink

mvh. Søren

Til top Vis rørgrej's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rørgrej

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Off topic: Jo det er er par Carlsson OA50.3 Forrygende til gode liveoptagelser og gode akustiske optagelser. kan i den grad skabe illusionen om at være der selv. Og ser man dvd savner man overhovedet ikke surround sound. Men har produceren ikke været omhyggelig nok kan de lyde hæsligt. Bob dylans blood on the tracks, Joan Armatradings optagelser, Donald Fagen o. lign. lyder forrygende, men f.eks. ældre AC/DC og The Who lyder rent ud sagt forfærdeligt på dem.
Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

rørgrej skrev:

Så ER det mig der er skør?????????????Wink

mvh. Søren

Du er kun lidt småskør Søren Nogen gange komme man jo til at overreagere lidt - men mon ikke støvet har lagt sig både her og i det bjeragerske hjem således at tråden kan vile i fred og harmoni igen - og hvem ved det kan jeg være at den næste ejer af Mørchen også skriver lidt med nye billeder

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

jo jo, roen er skam faldet på mig. Der skal mere til...

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Var lige ved at få byttet den væk med et sæt shahinian obelisk højtalere, men da jeg fik sat dem op i stuen, så kunne jeg konstatere, at de absolut ikke var noget for mig.

Fik så sat min denon pd-57l op ved siden af mørchen, som det jo var planen den skulle erstatte. Monterede min shue pick-uo på den og satte den til at spille. Hmm. Har en helt anden karakter en mørchen.

For det første er den stor som et ondt år, ligner noget som stammer fra en science fiction film fra 60´erne. Min mørch ser helt lille ud i sammenligning med den - og ikke så lidt mere elegant ud.

For det andet spiller den med en helt anden karakter. Den siger ikke et kvæk, nålestøj eller rummel er simpelthen ikke eksisterende fænomener. Og så virker den tilbagelænet, som om den står der stor og mægtig og siger "nu skal vi heller ikke komme for godt i gang - rolig nu". Den virker meget kontrolleret i sin spillestil, og det har sjovt nok også sin charme. Den virker bundsolid både hvad angår udseende, teknisk kvalitet og spillestil. Den leverer både top og bund meget præcist uden nogen form for unoder.

Mørchen derimod virker meget mere levende og engageret, den formidler musik. Der er mere rummel, javist, men selv min kone kommenterede i dag hvor meget mere "liveagtig" den lyder. Især mellemtonen virker bare mere rigtig. Bunden kunne måske være mere fast, uden at den på nogen måde virker mudret.

Summarum, mørchen giver klart den største musikglæde, men denon´en har bestemt sin charme. Det har fået mig til at tænke mig lidt om... Planen var jo at sælge mørchen og erstatte den med denon´en, så jeg også kunne få råd til nogle andre højtalere, men..... Måske skulle jeg beholde dem begge to, jeg er bare ikke sikker på, at jeg tør lufte den idé for min kone...

En ting er helt sikkert, jeg gad godt høre det denon værk med en anden arm, elller måske bare med et andet kabel i. Der skulle vel ikke være nogen som har erfaring med at give en af denons servotonearme en anden intern forkabling?

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Du skal da beholde dem begge  De gamle Denon'er er arbejdsheste og ind i mellem er det rart at have noget "der bare kører".

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:

Var lige ved at få byttet den væk med et sæt shahinian obelisk højtalere, men da jeg fik sat dem op i stuen, så kunne jeg konstatere, at de absolut ikke var noget for mig.

Fik så sat min denon pd-57l op ved siden af mørchen, som det jo var planen den skulle erstatte. Monterede min shue pick-uo på den og satte den til at spille. Hmm. Har en helt anden karakter en mørchen.

For det første er den stor som et ondt år, ligner noget som stammer fra en science fiction film fra 60´erne. Min mørch ser helt lille ud i sammenligning med den - og ikke så lidt mere elegant ud.

For det andet spiller den med en helt anden karakter. Den siger ikke et kvæk, nålestøj eller rummel er simpelthen ikke eksisterende fænomener. Og så virker den tilbagelænet, som om den står der stor og mægtig og siger "nu skal vi heller ikke komme for godt i gang - rolig nu". Den virker meget kontrolleret i sin spillestil, og det har sjovt nok også sin charme. Den virker bundsolid både hvad angår udseende, teknisk kvalitet og spillestil. Den leverer både top og bund meget præcist uden nogen form for unoder.

Mørchen derimod virker meget mere levende og engageret, den formidler musik. Der er mere rummel, javist, men selv min kone kommenterede i dag hvor meget mere "liveagtig" den lyder. Især mellemtonen virker bare mere rigtig. Bunden kunne måske være mere fast, uden at den på nogen måde virker mudret.

Summarum, mørchen giver klart den største musikglæde, men denon´en har bestemt sin charme. Det har fået mig til at tænke mig lidt om... Planen var jo at sælge mørchen og erstatte den med denon´en, så jeg også kunne få råd til nogle andre højtalere, men..... Måske skulle jeg beholde dem begge to, jeg er bare ikke sikker på, at jeg tør lufte den idé for min kone...

En ting er helt sikkert, jeg gad godt høre det denon værk med en anden arm, elller måske bare med et andet kabel i. Der skulle vel ikke være nogen som har erfaring med at give en af denons servotonearme en anden intern forkabling?

Det er måske ikke så underligt - Du har en af de fineste arme på din mørch og en hæslig industrirobot fra starwars på din denon - Du kan tage hele "tønden" op af din Denon - så har du et værk - prøv det i en mindre plint med din Mørch arm - Jeg tror det er armen der giver det meste af den musikalske spilleglæde

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt at armen er drim, men dårlig er den ikke.

Den skal bare justeres, som alle arme skal det.

Armen er på samme tid elektronisk dæmpet og understøttet i sine bevægelser, specielt dem der er uønskede. Selvmodsigende vil nogen mene, men meget simpelt og effektivt, både i princip og konstruktion, men som nævnt er det værd at rode lidt med justeringerne.

Alternativt prøve med en eller flere andre pu'er.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Det lyder som om du har en del erfaring med denon-arme, sund. Nogen bud på, hvordan man skal justere sådan en arm ind?

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Umiddelbert bliver det er skud fra hukommelsens tåger.

Armen skal udbalanceres til ligevægt, derefter stiller du det nåletryk der er foreskrevet for den pu du bruger,

Derefter stiller du antiskating og q-damping til samme værdier.

Det er så her det bliver lidt mere interessant, for nu kan du eksperimentere med først at ændre lidt på nåletrykket. Lidt op og lidt ned, mens du lytter om tingene kommer til at lyde bedre eller dårligere. Det gør du til den lyder bedst, og dermed så godt du kan få den til i den arm.

Husk at ændre på antiskating og q-damping hver gang du ændrer på nåletrykket.

Når du har fumndet det nåletryk hvor den lyder bedst, kan du prøve at flytte læidt på antiskating og q-damping for at se om det kan hjælpe yderlgere.

Di kan finde manualent il den her http://www.vinylengine.com/library/denon/dp-57l.shtml

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 06:58 | IP-adresse registreret  

Tak sund, har allerede været der efter manualen. Har i øvrigt gået og undret mig over, hvad forskellen på dp-57L og dp-62L er. På www.audioasylum.com er der en, som har skiftet tonearm på sådan en sjover. Han har sat en rb-300 arm på. Interessant projekt, selv om jeg nok ville vælge en anden arm.

Har i øvrigt bestilt et ekstra kotralod til den på ebay - det som sad på var ikke tungt nok til at man kan eksperimentere særligt meget med at ændre på nåletrykket. Når jeg flytter det så langt ud som muligt med shure-pickuppen monteret kan jeg lige netop få nåletrykket ned på 1,4 gram.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

Det kan have indflydelse på lyden, jo længere væk fra omdrejningspunktet kontravægten ender jo større vil inertien også være. Større vægt tættere på er normalt bedre.

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 05:17 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg spillet et stykke tid med den denon, og har fået et mere nuanceret billede af den. Sætter jeg Bob Dylans "Modern Times" på den, varer det ikke ret længe før både min kone og jeg gribes af en ubændelig lyst til at gå hen og slukke for det l**t - sætter jeg den på mørchen gribes man af en "ahhh, mere" -følelse. Omvendt med f.eks. Sade "Diamond Life". Der er mere punch, bund, saft og kraft over denon´en, men til gengæld mere luft, rum og "presence" over mørch´en. Jeg tror sgu jeg beholder dem begge for nu. Håber bare ikke jeg får samme lyster i forhold til mine carlssonhøjtalere, når jeg får et sæt kef 103.3 inden for døren de nærmeste dage....

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Det gør du helt sikkert - husk at en rigtig mand har 3 vintage anlæg, plus det løse og dertil kommer kone og barn 

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Jeg kan forstå nødvendigheden af flere vintage anlæg og et nyere for at følge udviklingen, men jeg  røg af da du nåede til kone.

Hvor kommer nødvendigheden af sådan en ind for en rigtig mand?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

....men jeg  røg af da du nåede til kone.

Hvor kommer nødvendigheden af sådan en ind for en rigtig mand?

Fordi bjerager har en Kone og så må det med for at bevare husfreden og mandens fokus på det essentielle i livet

Om du eller andre har 0, 1 eller flere Koner gør jer ikke mere eller mindre til mænd når bare i har 3 anlæg

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

og nu tilbage til Mørch

ASML
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Jamen så er der vel ikke andet for end at du har lidt tålmodighed,Bjerager og venter på at H.H.Mørch er til at træffe og du henvender dig for at høre om han har tid til at justere din GS6A, så du igen kan læne dig tilbage og nyde både Bob og alle de andre.

Du kan jo bruge pengene du får ved et evt. salg af din Denon til at finansiere dine udgifter til Mørch'en.....

Der er jo tilsyneladende ingen tvivl om, hvilken pladespiller der gør det bedst.Det selv om Mørchen  kræver en mindre justering for at spille optimalt.

Hvis du allernådigst kunne få din kone's accept til at hænge en ordentlig solid hylde op på væggen og efterfølgende placerede din pladespiller herpå, så kunne du måske opnå en lidt bedre gengivelse. Og så er der det med pladespillerlåget som jeg har nævnt tidligere.

Og hvis din kone så også kunne acceptere at du istedet for den fabriksfremstillede plint til din Mørch, i stedet skiftede den ud til en bedre i krydsfine'r, i stedet for de 3 lag spånplade som værket sidder i nu.

Det kunne jo være at du kunne fjerne noget af det rummel som tilsyneladende "plager" din spille.

Prøv med en masse blomster, altså til din kone.Det kan være det kan hjælpe til med at du får det som du gerne vil have det... 

Vinter projekterne lurer lige om hjørnet!!

Jeg ved at H.H.Mørch ikke har tid til at bygge en ny til dig og hvis han havde;  at den formodentligt vil blive lidt for pebret i prisen i forhold til det som du har givet for din egen.

Men mon ikke han skulle have tid til at tage et kig på din?!

Det kunne jo være han så en mindre udfordring i at justere en af hans pladespillere ind, som han ikke selv har været med til at samle.....

Det er da værd at prøve.!!

Mvh.

ASML

Til top Vis ASML's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ASML

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Atså, nu har jeg en kone, og så længe man ikke kan bytte sådan en for et sæt Quad els 63 med gradient subwoofere og et sæt quad monorørtrin, såe...

Nej, helt alvorligt, min kone og jeg har det helt fint omkring mine indkøb, så længe jeg også skiller af med lidt af det igen. Hvis bare vi havde bedre plads, så fik det såmænd lov at stå alt sammen.

ASML - det lyder næsten som om mørch´en er helt forfærdelig, sådan som du omtaler den. Men den spiller faktisk forrygende godt, og såå meget rumler den heller ikke. Lige nu sidder jeg en 6-7 meter fra højtalerne med pæn volumen på og kan slet ikke høre noget rummel. Hvis jeg skulle ønske noget var det mere dybbas - men det er jo et karakteristika ved kombinationen mørch up-4 + denon dl-304, at det ikke er dybbassen som slår mest i øjnene. Til gengæld gør den så meget andet rigtigt.

Jeg nænner ikke en ny plint, og den hænger allerede på væggen. Og H.H Mørch tror jeg ikke på at jeg kan få til at se på den for mig...

ASML
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Altså med hensyn til den der byttehandel...Har du prøvet at sætte en annonce her på denne side?
Husk et vellignende foto af din kone

Og hvor i mit forrige indlæg er det så at jeg antyder at din Mørch skulle lyde forfærdeligt?

Jeg er kommet med forslag til, hvorledes lydgengivelsen formodentligt vil blive endnu bedre, såfremt du f.eks lavede en ny plint. Jeg har endnu ikke set sites, der anbefaler anvendelse af en spånplade baseret plint til mellemhjuls-drevne pladespillere. Men jeg kan da godt forstå, hvorfor du er rimeligt tilfreds med din plint. Den er i hvert fald pæn...

Ja selvfølgelig spiller den godt.- Det er jo en Mørch pladespiller. Og den har mellemhjul.....

Det med dybbassen, eller mangel på samme tror jeg ikke du skal klandre hverken værket eller tonearmen for. Nok nærmere din DL304. Hvis jeg ikke husker helt forkert er det ikke ligefrem basgengivelsen der er denne pick up's aller stærkeste side, men derimod dens meget fine gengivelse i mellemtone og diskant området.

Mvh.

ASML
Til top Vis ASML's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ASML

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum